Onko pakko olla työterveyshuolto?
Miten voi ihminen, joka käy vakituisessa palkkatyössä, joutua käymään lääkärissä terveyskeskuksessa tai itsemaksavana yksityisellä? Olen ollut käsityksessä, että työterveyshuolto on lakisääteinen, mutta eikö sen siis tarvitse kattaa lääkärikäyntejä? Voiko tästä olla jotakin poikkeuksia ettei sitä tarvitse järjestää?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi ihminen, joka käy vakituisessa palkkatyössä, joutua käymään lääkärissä terveyskeskuksessa tai itsemaksavana yksityisellä? Olen ollut käsityksessä, että työterveyshuolto on lakisääteinen, mutta eikö sen siis tarvitse kattaa lääkärikäyntejä? Voiko tästä olla jotakin poikkeuksia ettei sitä tarvitse järjestää?
Ei ole mikään poikkeus, vaan minkään työnantajan ei tarvitse työterveyshuollon kautta tarjota niitä lääkärikäyntejä. Työterveyshuollon ei tarvitse koskaan sisältää mitään sairauksien hoitoon liittyvääkään, ellei ne sairaudet ole työperäisiä esim. ammattiastma tai sen epäily. Kaikki lääkärikäynnit ja sellaiset jotka liittyy ihmisen tavallisiin sairauksiin ovat ekstraa, joka kuuluu työterveyshuoltoon vain, jos työnantaja on niin halunnut.
Itselläni on ollut niin (siis että about kaikki vaivat menee työterveyden kautta) ja myös useimmilla tuttavilla, tosin kaikkien työnä ns. asiantuntijatehtävät ja työnantajat isoja ja tunnettuja, joten liekö sitten käytännöissä eroja riippuen työntehtävistä ja työnantajasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitään työterveyslääkäriä ei tarvitse olla? Eli työntekijä voi todellakin joutua itse maksamaan sairauslomatodistuksesta yksityisellä tai menemään terveyskeskukseen, missä oletettavasti ihmetellään miksi työssäkäyvänä ihmisenä tänne tulet etkä mene työterveyteen?
Onko sulla päässä vikaa? Sulle on jo moneen kertaan todettu, että ei tarvitse, ja sä vaan kyselet aina vaan.
JOS työnantaja vaatii saikkutodistuksen jostakin tietystä lähteestä, työnantaja on velvollinen maksamaan lääkäristä. Muussa tapauksessa se on työntekijän vastuulla hommata itselleen saikkutodistus.
Ja ei, ei todellakaan ihmetellä terveysasemalla mitään. Isossa osassa työpaikkoja on noin. Esimerkiksi minulla duuni maksaa jopa erikoislääkärit ja hammaslääkärin, mutta mies joutuu käymään terveysasemalla tai yksityisella omasta lompsasta.
http://www.ebm-guidelines.com/dtk/ltk/avaa?p_artikkeli=ttl00290
"Työsopimuslaissa 26.1.2001/55 on vanhasta laista poiketen nimenomainen säännös työntekijän velvollisuudesta esittää pyydettäessä työnantajalle luotettava selvitys työkyvyttömyydestään (TSL 2:11.2 §).
Työntekijä on velvollinen kustantamaan lääkärintodistuksen. Tilanteissa, joissa työnantaja vaatii tietyn lääkärin antaman todistuksen, sen hankkimisesta aiheutuvat kustannukset maksaa työnantaja."
Osa työnantajista ostaa työterveyshuoltonaan tarjoamansa lääkäripalvelun terveyskeskuksesta - eihän pikkukaupungeissa, saati maaseudulla edes ole muita lääkäripalveluja saatavilla. Mukavampi niin, oli kuitenkin kokeneet lääkärit, eikä sairasna tarvinnut lähteä yli sadan kilometrin päähän kuten jotkut muut.
Itse olin 1990-luvulla töissä valtiolla, työterveyspalvelut olivat terveyskeskuksessa, lääkäriin kyllä pääsi nopeammin kuin muut jonottavat, eikä käynnistä tullut itselle laskua.
Pakollista on vaan ennaltaehkäisevä eli käytännössä käyt th:lla kun aloitat työsuhteen. Itselleni eräällä isolla työnantajalla ei tullut kutsua sinnekään ikinä enkä olisi jaksanut mennäkään joten olin vain tyytyväinen. Jos poissaoloja ei ole, niin ketään ei kiinnosta ns. jaksaminen. Joissain työpaikoissa on niin laaja työterv.huolto, että hampaatkin saa paikkauttaa, se tosin harvinaista herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitään työterveyslääkäriä ei tarvitse olla? Eli työntekijä voi todellakin joutua itse maksamaan sairauslomatodistuksesta yksityisellä tai menemään terveyskeskukseen, missä oletettavasti ihmetellään miksi työssäkäyvänä ihmisenä tänne tulet etkä mene työterveyteen?
Onko sulla päässä vikaa? Sulle on jo moneen kertaan todettu, että ei tarvitse, ja sä vaan kyselet aina vaan.
JOS työnantaja vaatii saikkutodistuksen jostakin tietystä lähteestä, työnantaja on velvollinen maksamaan lääkäristä. Muussa tapauksessa se on työntekijän vastuulla hommata itselleen saikkutodistus.
Ja ei, ei todellakaan ihmetellä terveysasemalla mitään. Isossa osassa työpaikkoja on noin. Esimerkiksi minulla duuni maksaa jopa erikoislääkärit ja hammaslääkärin, mutta mies joutuu käymään terveysasemalla tai yksityisella omasta lompsasta.
"Työsopimuslaissa 26.1.2001/55 on vanhasta laista poiketen nimenomainen säännös työntekijän velvollisuudesta esittää pyydettäessä työnantajalle luotettava selvitys työkyvyttömyydestään (TSL 2:11.2 §).
Työntekijä on velvollinen kustantamaan lääkärintodistuksen. Tilanteissa, joissa työnantaja vaatii tietyn lääkärin antaman todistuksen, sen hankkimisesta aiheutuvat kustannukset maksaa työnantaja."
Jotenkin epäilen, että isossa osassa palkkatyöpaikkoja olisi niin että käydään omalla kustannuksella kuka missäkin. Tunnen aika paljon ihmisiä ja olen aika monenlaista työtä ja työpaikkaa tehnyt niin opiskeluaikana kuin myöhemminkin ja koskaan ei ole tarvinnut käydä sen enempää terveyskeskuksissa kuin muuallakaan vaan työsuhteessa ollessa työterveyslääkäri on ollut se jota on käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin epäilen, että isossa osassa palkkatyöpaikkoja olisi niin että käydään omalla kustannuksella kuka missäkin. Tunnen aika paljon ihmisiä ja olen aika monenlaista työtä ja työpaikkaa tehnyt niin opiskeluaikana kuin myöhemminkin ja koskaan ei ole tarvinnut käydä sen enempää terveyskeskuksissa kuin muuallakaan vaan työsuhteessa ollessa työterveyslääkäri on ollut se jota on käytetty.
Nykyisellä säästöpaineella taitaa laaja työterveys olla se, josta firmassa ensin säästetään. Eli moni aiemmin kattavaa työterveyttä järjestänyt firma säästää ja sitten työntekijät vaeltaa kuka minnekin sen saikkulappunsa hakemaan. Saattaapa olla sulla ja tutuillasikin pian edessä...
Olin töissä isoilla tunnetuilla yrityksillä 80-luvulla, ja silloin oli todella hyvät työedut. Työterveyskin kattoi lähes kaiken, paitsi silmälaseja/linssejä tai hammaslääkärin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin. Tosin ei ole koskaan ihmetelty, miksi menen terkkariin enkä työterveyteen. Meillä on siis rajattu lääkärikäyntien syyt. Jos ei tarvita sairaslomaa tai ole työstä johtuva vaiva, niin työterveyshuolto ei kata.
Meilläkin suht. isossa firmassa on ennaltaehkäisevä terveydenhoito ainoa mitä työpaikka tarjoaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että työsuhteen alussa piti täyttää parisivuinen kaavake, jossa kyseltiin terveyteen liittyviä asioita, ja se lähetettiin postitse työterveyshoitajalle. Parin viikon päästä tuli postissa lappu, jossa luki että olen terveydentilan puolesta soveltuva työhön. Ei siis edes tarvinnut/voinut käydä työterveyshoitajalla. Jos sairastuu tai tulee muita vaivoja, on mentävä terveyskeskukseen tai yksityiselle, sillä työnantajan ei ole mikään pakko tarjota muita terveyspalveluita.
Ei ole keplotellut, ei laki edellytä rutiinisti jokaiselle terveystarkastuksia.