Ydinperhe tai pariskunta henkilöautossa, oletteko koskaan nähneet että nainen olisi ratissa?
Minä olen nähnyt vain tapauksissa, joissa mies on ollut humalassa TAI menettänyt korttinsa.
Muuten se on aina se äiti/tyttöystävä joka istuu kiltisti siinä pelkääjänpaikalla, kun herra uros hoitaa ajamisen, usein vielä luu ulkona.
Masentavaa, tätä näkee jopa mopoautoilevilla teineillä, poikaystävä ajaa röyhkeästi tyttöysätän mopoautoa, koska on kotoa oppinut mallin, että hän on naista ylemmällä tasolla.
Tunnen tollasen teinijolpin, tuskin ton tytön vanhemmat tietää että antaa pojan päristellä mopoautollaan kuin omistais sen. Kaikenlisäksi on oman mopoautonsa jo rutannut ajokelvottomaksi.
Kommentit (72)
Minä yleensä ajan ja mies istuu vieressä. Olen syntynyt maalla ja tottunut ajamiseen, mies taas on kaupunkilainen ja on ajanut hyvin vähän autoa yleensäkin. On kuitenkin kortin hommannut.
Pitkillä matkoilla mies ajaa 1/3 ja minä loppumatkan.
Meillä ratissa on se joka on enemmän "kotonaan" siinä ympäristössä missä ajetaan. Eli kaupungissa ajaessa kaupunkilainen mieheni on ratissa, pitkää matkaa ajaessa mieheni on ratissa vain Etelä-Suomessa, sen jälkeen rattiin siirryn minä, pitkiin välimatkoihin, kapeisiin teihin ja poroihin tottunut lappilainen. Kyllä ne kilometrit varmaan lopulta tasan menee kun Lapin reissusta matkaa tulee yli 1000km suuntaansa josta ajan suurimman osan.
Mä ajan melkein aina,koska tykkään ajaa.Isännällä ei ole mitään sitä vastaan.
Ei naista voi rattiin päästää. Justiin tänään oli uutinen kun 3kymppinen nainen hätisti ampiaista kesken ajon ja auto suistui ojaan katolleen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaimo on ratissa useimmin kuin minä, etenkin pitkillä matkoilla. Minä luen pitkillä autoatkoilla. Vaimo taas ei pysty lukemaan koska se aiheuttaa hänelle matkapahoinvoinnin. Näinpä hänellä kuluu aika paremmin ajaessa. Minä hyppään rattiin vaon kun häntä alkaa väsyttämään.
Naapurit tosiaan luuli, että minulla on kortti kuivumassa. Naapurit ei päästä eukkoa rattiin.
Ihme naapurit teillä.
Näinhän ne on. Hinkkaavat autojaan enemmän kun eukkojaan.
Mä en erityisemmin nauti ajamisesta, ja sitä arkisin tulee työmatkojen myötä ihan riittävästi. Mielelläni siis istun pelkääjän paikalle, ja sometan kun mies ajaa. :D Ei se ole meillä mikään tasa-arvokysymys.. Varmasti päästäis mut heti ajamaan, jos haluaisin.
Ikävä sanoa, mutta meidän perheessämme asetelma on aika stereotyyppinen. Mies ajaa varsinkin hankalammissa ympäristöissä, koska hän on paljon parempi kuski. Miehellä on 15 vuotta enemmän ajokokemusta kuin minulla. Mä kyllä ajelen sitten mielellään maanteillä ja lähiympäristössä.
Kyllä meillä ajaa molemmat, pitkillä.matkoilla vuorotellaan, lyhyellä matkalla vähän sen mukaan, kumman autolla mennään. Jos mennään miehen isolla pakulla, niin silloin mies ajaa yleensä, en tykkää ajaa sillä yksiön kokoisella käsivaihteisella rohmulla... mun omalla autolla taas ajaa kumpikin, usein minä.
Kumma juttu, että on absoluuttisesti paha asia, jos yksikin juttu maailmassa viittaa edes etäisesti siihen, että sukupuolilla voisi olla eroavaisuuksia yleisellä tasolla. Jos nainen satsaa suuria summia autoonsa, hän myös sillä ajakoon. Tällaisia naisia vaan on harvassa, koska ovat järkevämpiä ja käyttävät rahansa olennaisempiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä sanoa, mutta meidän perheessämme asetelma on aika stereotyyppinen. Mies ajaa varsinkin hankalammissa ympäristöissä, koska hän on paljon parempi kuski. Miehellä on 15 vuotta enemmän ajokokemusta kuin minulla. Mä kyllä ajelen sitten mielellään maanteillä ja lähiympäristössä.
Tosi ikävää se onkin. Ihan kamalaa.
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, että on absoluuttisesti paha asia, jos yksikin juttu maailmassa viittaa edes etäisesti siihen, että sukupuolilla voisi olla eroavaisuuksia yleisellä tasolla. Jos nainen satsaa suuria summia autoonsa, hän myös sillä ajakoon. Tällaisia naisia vaan on harvassa, koska ovat järkevämpiä ja käyttävät rahansa olennaisempiin asioihin.
kuten kynsilakkaan, meikkeihin, kalliisiin desing sisustus härpäkkeisiin, vaatteisiin.. ja sitten kun töihin pitäisi päästä niin mieheltä nyysitään auto..:P
Mies ajaa työkseen joten mä ajan pääsääntöisesti muuten ajot. Tykkään paljon ajamisesta, joskus tulee jopa kina kumpi ajaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaimo on ratissa useimmin kuin minä, etenkin pitkillä matkoilla. Minä luen pitkillä autoatkoilla. Vaimo taas ei pysty lukemaan koska se aiheuttaa hänelle matkapahoinvoinnin. Näinpä hänellä kuluu aika paremmin ajaessa. Minä hyppään rattiin vaon kun häntä alkaa väsyttämään.
Naapurit tosiaan luuli, että minulla on kortti kuivumassa. Naapurit ei päästä eukkoa rattiin.
Ihme naapurit teillä.
Näinhän ne on. Hinkkaavat autojaan enemmän kun eukkojaan.
Melko törkeää.
Meillä minä ajan aina, ihan aina. Miehellä on kyllä kortti, mutta hän kuskina suora ehdokas Suomen huonoimmat kuskit sarjaan. Vain mulla on auto ja mun autoa hän ei saa ajaa.
Meillä emäntä näyttää kartalla jotain tuhannen kilsan päässä ja hyppää kyytiin. Kun lentäminen on NIIN hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä voit tietää, että mies on pelkääjän paikalla humalassa tai menettänyt korttinsa? Aika hassu aloitus:)
Ihan kuule siitä syystä että ovat olleet tuttuja.
ap
Totta. Tämä on yritetty naamioida tasa-arvoiseksi perhemalliksi, kun ostetaan perheeseen sitten kaksi autoa, että "emännälle" oma kauppakassi.. tietysti pienempi kuin "isännälle".
Ajan muuten aina, mutta Helsingissä en suostu ajamaan. Kuskia vaihdetaan hyvissä ajoin, mies tuntee siellä paikat ja reitit.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ajaa se kumpaa huvittaa enemmän ajaa.
Eipä koskaan jostain syystä näe että nainen ajaisi. Nainen istuu aina miehen vieressä teini-ikäisestä vanhukseksi asti.
Turha tätä on kieltää, menkääpä katselemaan kauppojen pihalle, siellä näitä näkee pilvinpimein. Tietysti jos miestä ei ole tai mies ei ole mukana, SILLON on nainen ratissa, ei muutoin.
Tunnen näitä perheitä ihan itekin.
Olen monesti heittänyt ukkoa lentokentälle ja muualle, eikä hän ole ollut humalassa tai kortiton. Ihme oletus, jostain maaseudulta varmaankin? Minä asun Uudellamaalla.
Pariskuntana liikkuessa kumpikin yleensä ajaa omaa autoaan, koska toinen on automaatti ja toinen manuaali, ja kuten varmasti kokemuksesta tiedät, on mukavampi vilkkaassa liikenteessä ajaa sillä autolla, johon on tottuneempi ja jossa omat roinat ovat.
Ja kun reitit ovat eri, ei olla samassa työpaikassa eikä edes asuta yhdessä.