Vähittäisruokakauppiaita paikalla?
Huomasin pienimuotoisen ilmiön energiajuomien kanssa, itse tykkään juoda näitä kohtuudella ja sokerittomia ainakun mahdollista, olen absolutisti ja en myöskään tupakoi, väitän olevani siis näihin verrattuna terveellisempi, en hae täältä nyt mitään saarnaa elämäntavoista vaan kauppiaan näkökulmasta!
Elikä jännästi halpis energiajuomissa on "toimitusongelmia", kaikki kalliimmat pursuaa hyllyköissäänsä,
teettekö tietoisesti näin että välillä jätätte halvimmat varastoon vai onko ihan aidon oikeasti toimituksessa ongelmia?
Eikö kunnon kauppias pyri toimittamaan niitä tuotteita enemmän mitä kuluu vai haluaako hän maximoida tuoton? Eli väkisin yrittää myydä kalliimmat? Onko teillä samantyylistä etiikkaa kuin lääkäreillä?
Palvelu>Raha
Vähiten kuluvat poistetaan/vaihdetaan, voisi jopa laittaa lapun että poistuu valikoimista vähäisen kulutuksen myötä.
Kommentit (16)
Täällä yksi kauppias! Niitä halpiksia ostetaan vaan niin paljon, ettei saada hyllyyn tarpeeksi. Ei siihen mitään sen erikoisempaa liity.
Tuskin päivittäistavarakaupassa tuollaista tietoisesti tehdään.
Mutta monen luksustuotteen kohdalla tuo on tosi yleinen strategia. Hinta pidetään tarkoituksella korkaana ja saatavuus niukkana. Sillä saadaan pidettyä tuotteet eksklusiivisuus ja arvostus pidettyä yllä. Ei kukaan arvosta luis vuitton käsilaukkua jos joka mammalla keikkuu sellainen käsivarrellaan.
Ääriesimerkki on timanttien myynti. Maailmassa on yksi firma joka säätelee kuinka niukasti niitä päästetään markkinoille. Hinnat pidetään tarkoituksella korkeana vaikka varastot pursuaa timantteja.
Laihtuuko nopeasti, jos syö vain vähittäisruokaa?
Joo kauppias ihan ilkeyttään myymättä sellaista tavaraa, joka menee hyvin kaupaksi. Kyllä niissä halvoissakin energiajuomissa kate on, saattaa olla jopa parempi kuin kalliissa.
m85 kirjoitti:
Olen opiskelemassa muuten merkonomiksi, ala kiinnostaa, tosin itse en halua vähittäisruokakauppiaaksi, vaan elektroniikka puolelle...
Kannattaa jatkaa niitä opintoja, jos tuollaista luulet.
Vierailija kirjoitti:
Joo kauppias ihan ilkeyttään myymättä sellaista tavaraa, joka menee hyvin kaupaksi. Kyllä niissä halvoissakin energiajuomissa kate on, saattaa olla jopa parempi kuin kalliissa.
Eikö tämä viimeaikainen muumimuki tapaus todista miten tehokkaasti rajoitettu saatavuus joskus toimii? Ihmiset ostaa pää märkänä tavaraa ihan vaan kun sitä on vain nyt tarjolla. Samaan ilmiöön perustuu alennusmyynnit. Ihmiset ostaa tavaraa jos se on "vain tänään -30 %".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä viimeaikainen muumimuki tapaus todista miten tehokkaasti rajoitettu saatavuus joskus toimii? Ihmiset ostaa pää märkänä tavaraa ihan vaan kun sitä on vain nyt tarjolla. Samaan ilmiöön perustuu alennusmyynnit. Ihmiset ostaa tavaraa jos se on "vain tänään -30 %".
Kyllä, mutta silloin kampanjasta otetaan kaikki irti tiedottamalla siitä etukäteen. Ei siis siten, että tuotetta hipihiljaa tilataan vain vähemmän. Noiden -30-alennusten yms idea sitäpaitsi ei perustu niinkään siihen katteeseen jota itse tuotteella saadaan, vaan siihen, että -30 perässä tuleva henkilö ostaa yleensä muutakin eikä olisi välttämättä edes tullut kauppaan ilman alennusta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi kauppias! Niitä halpiksia ostetaan vaan niin paljon, ettei saada hyllyyn tarpeeksi. Ei siihen mitään sen erikoisempaa liity.
Näinhän se on. Tottakai sellaista kannattaa ja pidetään myynnissä, mikä menee. Mutta suositut tuotteet ovat suosittuja tuotteita ja niitä toimitetaan satoihin muihinkin kauppoihin (esimerkkinä nyt vaikka Es-energiajuoma) niin eipä niitä määräänsä enempää saa, toimitusongelmat kun yleensä johtuvat siitä, että toimittajan varastossa ei ole joka kaupan tarpeisiin riittävästi, joka taas johtuu siitä, että valmistaja ei saa niitä tölkkeihin niin paljon kuin sitä tuotetta menisi.
Vierailija kirjoitti:
ok, mutta eikö sitten kannattais tilata tuotetta x enemmän jos sitä myydään eniten? jätetään tuotteet z, y vähemmälle? tätä en ole vielä selkeästi havainnut, vaan aina samojen tuotteiden kanssa on ongelmia että loppuu kesken
tässä haen tätä idealogiaa että tilataa vähemmän eihaluttuja tuotteita, jotta mahtuu enemmän haluttuja tuotteita?
ja eikö se kerro selkeästi sitä että halutaan mieluummin halpis versioita kuin niitä kalliimpia? ainakin tässä kategoriassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Tottakai sellaista kannattaa ja pidetään myynnissä, mikä menee. Mutta suositut tuotteet ovat suosittuja tuotteita ja niitä toimitetaan satoihin muihinkin kauppoihin (esimerkkinä nyt vaikka Es-energiajuoma) niin eipä niitä määräänsä enempää saa, toimitusongelmat kun yleensä johtuvat siitä, että toimittajan varastossa ei ole joka kaupan tarpeisiin riittävästi, joka taas johtuu siitä, että valmistaja ei saa niitä tölkkeihin niin paljon kuin sitä tuotetta menisi.
Miksi ei sitten lähetetä tehtaisiin viestiä että isompia eriä tuotetta x kiitosta, saat rahaa?
Vierailija kirjoitti:
m85 kirjoitti:
Olen opiskelemassa muuten merkonomiksi, ala kiinnostaa, tosin itse en halua vähittäisruokakauppiaaksi, vaan elektroniikka puolelle...
Opinnot vasta alkoivat kiitosta vaan, siksihän minä kysyinkin että millainen on yleinen taktiikka?
Juomat säilyy kyllä usein pitkään, ehkä jopa vuosia, kyllä sen katteensa saa aika varmasti vähemmän suosituistakin kunhan vaan pitää hyvin tarjolla, mutta ei tilaa uusia kuormia yhtä innokkaasti.
Tässänyt vaan ihmettelin että juuri halpisjuomien toimituksissa ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Kerroppa, kun olet siinä kuulolla, onko sunnuntai sellainen aukiolo- päivä, jolloin myydään kaikki edelliseltä viikolta myymättä jääneet ja jos hyllyt ammottavat tyhjyyttä, niin sama se, paistelkoot asiakkaat ihan itte leipänsä. Henkilökuntaa on vain kassat tai mieluummin 1-2 kassaa. Ja maanantai se vasta jännä päivä on, ainakaan aamupäivällä kuormat ? ei purettu, jos nyt mitään uutta kuormaa on tilattukaan.
Tilaako nykyisin joku henkilökunnasta tavaraa vai tekeekö sen joku kone automaattisesti ?
m85 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m85 kirjoitti:
Opinnot vasta alkoivat kiitosta vaan, siksihän minä kysyinkin että millainen on yleinen taktiikka?
Juomat säilyy kyllä usein pitkään, ehkä jopa vuosia, kyllä sen katteensa saa aika varmasti vähemmän suosituistakin kunhan vaan pitää hyvin tarjolla, mutta ei tilaa uusia kuormia yhtä innokkaasti.
Tässänyt vaan ihmettelin että juuri halpisjuomien toimituksissa ongelmia.
Ei pienillä kaupoilla ole mitään valtavia varastoja, tavara kiertää nopeasti. Tavaraa ei myöskään tilata yksittäin "lava eeässää ja sit kaks korii kaljaa" vaan tietty määritelty tilausmäärä tietyin väliajoin, nämä on aika pitkälle automatisoituja nykyään.
Kun asioin ulkomailla kaupassa, asiakas on kingi. Suomessa välttämätön paha. Vähittäis-kauppa voisi palkata työttömiä siihen kassan hihnan päähän pakkaamaan asiakkaan ostokset. Koska Suomessa siirrytään nykyaikaan niin, että oikeasti palvellaan asiakasta, eikä vain odoteta, että ”asiakas hoitaa homman” ?