Tein miehen sukulaisille buffeen mutta mikään ei kelvannut mukisematta!
Meillä oli tänään juhlatilaisuus ja haluttiin tarjota ruokaa vieraille, koska he tulivat kaukaa. Päätin tehdä buffeen että varmaan kaikille sopivaa ruokaa löytyisi. Tiedän että nämä ovat monin tavoin ruokarajoitteisia ja tottumattomia moniin elintarvikkeisiin.
Mutta en olisi osannut odottaa, että tämä menee näin täysin pieleen. Vieraita oli noin 30, joista 12 miehen sukua. He eivät syöneet juuri mitään tekemästäni buffeesta. Ja valittivat kun mikään ei ole heille sopivaa.
Buffeessa oli mm:
- 4 salaattia: fetasalaatti, tonnikala-riisisalaatti, kaali-veriappelsiinisalaatti, rucola-punajuuri-bataattisalaatti
- sitruunamarinoitua kanaa, possun sisäfilettä sinappi-ranskankermakastikkeella, jättikatkarapuja chiliöljyssä
- höyrytettyjä kasviksia, valkosipuliperunoita, kukkakaaligratiinia
- itseleivottuja vehnäsämpylöitä
- jälkkäriksi salaatti eksoottisista hedelmistä, vaniljajäätelöä, suklaakakkua ja vadelma-chilihilloa.
Mikä näissä ruuissa voi olla vikana?!
Kommentit (269)
Ei kyllä mene mulle läpi tällaiset aloitukset. Monissa juhlissa olen tähän ikään jo ollut, vieraana tai emäntänä, mutta ei siellä tarjoiluista valiteta. Eikä tässäkään pitäisi päivitellä ruokatarjoilua vaan vieraiden käsittämättömän huonoa käytöstä! Vai vahtiko emäntä siinä noutopöydän vieressä tuputtamassa jokaiselle kaikkea ja sitten suuttuu jos joku jättääkin jotain väliin jostain syystä?
Mut tää on tätä sarjaa ”vieraille ei kelvannut mikään”.
Kulunut aihe jo.
Hei ap,tarjoilusi ruuvat ovat aivan loistavia,tyyliin jokaiselle jotakin. Jos olisin ollut mukana olisin ehdottomasti kehunut ja ylistänyt vaihtoehtoja.Olisivatpa nuo kitisijä saaneet tuntea itsensä noloksi.
Tehkööt sen lihamurekkeensa kotona arkena (minulla just nyt uunissa) ja karjalanpaistin vaikka kaikkina muina päivinä.
Tätä mieltä on mummi 76 v pohjanmaalta.
Sivistyneet ihmiset eivät sukujuhlissa marise ruuista,lukuunottamatta alle 5-vuotiaita ,joille ei ole kerrottu käyttäytymis-sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovasti ruokarajoitteita, olisi hyvä olla mahdollisuus itse koota salaatti eikä niin, että on vain valmiiksi sekoitettuja salaatteja.
Tämä. Itselläni on sukulaisia ja kavereita, joissa on keliakiaa ja laktoosi-intoleranssia sairastavia, viljattomia ja vegaaneja. Kasaan noutopöydän, jossa on kaikki erikseen: lehtisalaatti, kaikki kasvikset omissa kulhoissaan (erikseen tomaatit, artisokka, sipuli, kurkku jne.) ja sit erikseen savukalaa, paistettua kanaa, paistettua tofua, papuja, chorizoa (kyllä, varsinkin miehet tykkäävät tästä vaihtoehdosta) ja lisukkeita alkaen pähkinöitä, siemenet, oliivit, krutongit. Ja kastikkeet erikseen. Tosi helppo tehdä ja näyttää runsaalta, kuten onkin. Sit leipää, gluteenitonta leipä, hummusta, oliivitahnaa, voita, tuorejuustolevitettä kylkeen. Arkinenhan tämä on, ja kylmä lounas, mutta en ala tekemään monia lämpimiä ruokia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tänään juhlatilaisuus ja haluttiin tarjota ruokaa vieraille, koska he tulivat kaukaa. Päätin tehdä buffeen että varmaan kaikille sopivaa ruokaa löytyisi. Tiedän että nämä ovat monin tavoin ruokarajoitteisia ja tottumattomia moniin elintarvikkeisiin.
Mutta en olisi osannut odottaa, että tämä menee näin täysin pieleen. Vieraita oli noin 30, joista 12 miehen sukua. He eivät syöneet juuri mitään tekemästäni buffeesta. Ja valittivat kun mikään ei ole heille sopivaa.
Buffeessa oli mm:
- 4 salaattia: fetasalaatti, tonnikala-riisisalaatti, kaali-veriappelsiinisalaatti, rucola-punajuuri-bataattisalaatti
- sitruunamarinoitua kanaa, possun sisäfilettä sinappi-ranskankermakastikkeella, jättikatkarapuja chiliöljyssä
- höyrytettyjä kasviksia, valkosipuliperunoita, kukkakaaligratiinia
- itseleivottuja vehnäsämpylöitä
- jälkkäriksi salaatti eksoottisista hedelmistä, vaniljajäätelöä, suklaakakkua ja vadelma-chilihilloa.Mikä näissä ruuissa voi olla vikana?!
Sinun tarjoilusi on olleet hienot, ja niissä on ollut tosi paljon tekemistä! Täytyy sanoa, että tietämättä mitä ruokarajoitteita vierailla oli, niin kyllä noista löytyy aika paljon sellaista mitä ei voi ottaa jos on ihan vain laktoosi-intoleranssi. Vegaanille ei olisi ollut muuta kuin höyrytettyjä kasviksia ja eksoottisia hedelmiä. Tai sille joka ei kestä laktoosia, olisi noiden lisäksi ollut kanaa. Puhumattakaan gluteenista tai omasta inhottavasta vaivasta, että en mielelläni syö sitrushedelmiä vaikka en niille varsinaisesti allerginen olekaan.
Täh? Vegaanillehan tuolla oli kaali-veriappelsiinisalaatti, rucola-punajuuri-bataattisalaatti, höyrytetyt kasvikset ja hedelmäsalaatti? On se nyt kumma jos nuo ei riitä vegaanille yhdelle ruokailukerralle tarjoamisiksi.
Ei ne pidä nälkää kuin hetken. Vegaanikin tarvitsee rasvaa ja proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Hei ap,tarjoilusi ruuvat ovat aivan loistavia,tyyliin jokaiselle jotakin. Jos olisin ollut mukana olisin ehdottomasti kehunut ja ylistänyt vaihtoehtoja.Olisivatpa nuo kitisijä saaneet tuntea itsensä noloksi.
Tehkööt sen lihamurekkeensa kotona arkena (minulla just nyt uunissa) ja karjalanpaistin vaikka kaikkina muina päivinä.
Tätä mieltä on mummi 76 v pohjanmaalta.
Sivistyneet ihmiset eivät sukujuhlissa marise ruuista,lukuunottamatta alle 5-vuotiaita ,joille ei ole kerrottu käyttäytymis-sääntöjä.
Tällaisia se AP halusi kuulla! Ikävää vain että ap joutuu itselleen täällä vastailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla osaat laittaa sekaan muutamia yksinkertaisempia ja yleisempiä ruokiakin. Itse aina kokoan buffetin niin. Vähän eksoottista ja vähän selkeämpää, mutta kaikki hyviä, hyvin tehtyjä ja ennen testattuja.
Tuskinpa seuraavaa kertaa tulee. Ei ole vaivan arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kovasti ruokarajoitteita, olisi hyvä olla mahdollisuus itse koota salaatti eikä niin, että on vain valmiiksi sekoitettuja salaatteja.
Tämä. Itselläni on sukulaisia ja kavereita, joissa on keliakiaa ja laktoosi-intoleranssia sairastavia, viljattomia ja vegaaneja. Kasaan noutopöydän, jossa on kaikki erikseen: lehtisalaatti, kaikki kasvikset omissa kulhoissaan (erikseen tomaatit, artisokka, sipuli, kurkku jne.) ja sit erikseen savukalaa, paistettua kanaa, paistettua tofua, papuja, chorizoa (kyllä, varsinkin miehet tykkäävät tästä vaihtoehdosta) ja lisukkeita alkaen pähkinöitä, siemenet, oliivit, krutongit. Ja kastikkeet erikseen. Tosi helppo tehdä ja näyttää runsaalta, kuten onkin. Sit leipää, gluteenitonta leipä, hummusta, oliivitahnaa, voita, tuorejuustolevitettä kylkeen. Arkinenhan tämä on, ja kylmä lounas, mutta en ala tekemään monia lämpimiä ruokia erikseen.
Milloin teille pääsisi syömään :)
Aloittajan miehen sukulaiset varmaan valittaisivat, kun ei ole mitään lämmintä. Tuohon vielä se karjalanpaisti ja perunat, niin hekin olisivat tyytyväisiä. Minulle kyllä kelpaisi nuo tarjoomuksesi mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Fetasalaatissa oli oliiveja, mikä ei kelvannut, ei myöskään verappelsiini, rucola ja bataatti maistui pahalta, possussa oli sipulia ja kanassa yrttejä, katkaravuissa valkosipulia ja tuoretta chiliä, tai sitten tonnikala ja katkaravut ei käynyt koska oli kalaa, perunoissa oli valkosipulia, kasvikset ei kelvanneet, eksoottiset hedelmät oli outoja, suklaakakussa oli mausteita ja chiliä kastikkeessa.
Ainoa mikä kelpasi oli vaniljajäätelö.
No tuossahan ne vastaukset sitten on. Eli miksi kyselet täällä, kun tiedät, mikseivät kelvanneet.
Ensi kerralla kannattaa oikeasti selvittää ne ruokarajoitteet ja oikeasti ottaa ne huomioon, eikä tehdä vain omasta mielestä monipuolista ja kaikille sopivaa. Nuo luetellut ovat ihan normaaleja ruokarajoituksia, esim. Chrohnin taudissa ja IBS:ssä chili, valkosipuli, kaali ja sipuli ovat todella pahoja. Rucola ja oliivit nyt ovat sellaisia, jotka tunnetusti jakavat ihmiset jyrkästi kahtia, joten mitä järkeä, kun tiesit, että osa porukasta on nirsoa. Samoin, pakkoko on laittaa jotain erikoisempaa, kuten bataattia ja veriappelsiinia tavallisempien perunan ja appelsiinin sijaan, kun tietää, että on rajoittunut maku vierailla. Ihan itse kaivoit oman kuoppasi. Ensi kerralla otat oikeasti selvää ne rajoitteet ja vasta sitten päätät menun.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä mene mulle läpi tällaiset aloitukset. Monissa juhlissa olen tähän ikään jo ollut, vieraana tai emäntänä, mutta ei siellä tarjoiluista valiteta. Eikä tässäkään pitäisi päivitellä ruokatarjoilua vaan vieraiden käsittämättömän huonoa käytöstä! Vai vahtiko emäntä siinä noutopöydän vieressä tuputtamassa jokaiselle kaikkea ja sitten suuttuu jos joku jättääkin jotain väliin jostain syystä?
Mut tää on tätä sarjaa ”vieraille ei kelvannut mikään”.
Kulunut aihe jo.
Eiköhän se aihe ole tiivistettynä, että mies sukuineen on juntti sika. Kulunut sinänsä sekin.
Meillä oli kerran salaattibuffa. Vieraita oli 18.
Tarkoitus oli, että jokainen kokoaa oman salaatin.
Pohjalle vihreää salaattia ja päälle lisukkeet.
Lisukkeina oli tomaattia, kurkkua, ananasta, oliiveja, fetaa, juustokuutioita, krutonkeja, aurinkokuivattua tomaattia, paprikaa, hillosipulia, pennepastaa, tummia viinirypäleitä, tonnikalaa, katkarapuja, kanaa, savulohta.
Kastikkeita oli erilaisia. Lisäksi patonkia ja paria levitettä.
Niinhän siinä kävi, että tyhjensivät ensimmäisellä kierroksella savulohikulhon ja ottivat kylkeen vähän salaattia lisukkeeksi.
Kerroimme kyllä aluksi salaattibuffan idean, mutta eivät tainneet kuunneella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä jos ovat tottuneet suomalaiseen perusruokaan niin että tuo oli vähän extremeä. Itse olisin jäänyt vähän ilman proteiiniä kasvissyöjänä mutta en toki olisi kehdannut valittaa.
Mutta yksi juttu tässä vielä on. Oletko oikeasti hyvä kokki? Nimittäin jos et ole, vaan kuvittelet vain, niin nuo ruuat voi olla aivan kauheita vaikka kuulostavatkin hyviltä paperilla. Ei kuitenkaan mitään niin peruskauraa että ellet ole mikään kovin hyvä kokki niin ei ehkä ole ihan onnistunut...
No ruoka on meillä pitkäaikainen harrastus ja pidän itseäni ihan kelpo ruuanlaittajana. Lisäksi minulla oli ammattiapua keittiössä. Ja muille 18:lle kyllä kelpasi ja ruokaa kehuttiin.
Minua harmittaa etenkin se, että näin paljon vaivaa juuri siksi, että kaikille löytyisi syötävää. Siksi teimme näin valtavasti erilaista. Muuten oltaisiin varmasti menty paljon suppeammalla mutta hienostuneemmalla menyllä.. Ap
Ymmärrän että vaivannäkö harmittaa, mutta tuo "kaikille löytyisi syötävää" ei nyt vain tällä kertaa onnistunut, koska miehesi sukulaisille ei lopulta sitten ollutkaan oikein mitään. Tuskinpa se kattaus pilalle olisi mennyt vaikka olisit sekaan lisännyt pari jotain tuttua, turvallista ja tylsää klassikkoa. Toki törkeää käytöstä vierailta myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fetasalaatissa oli oliiveja, mikä ei kelvannut, ei myöskään verappelsiini, rucola ja bataatti maistui pahalta, possussa oli sipulia ja kanassa yrttejä, katkaravuissa valkosipulia ja tuoretta chiliä, tai sitten tonnikala ja katkaravut ei käynyt koska oli kalaa, perunoissa oli valkosipulia, kasvikset ei kelvanneet, eksoottiset hedelmät oli outoja, suklaakakussa oli mausteita ja chiliä kastikkeessa.
Ainoa mikä kelpasi oli vaniljajäätelö.
Tämä siis ap
Eli tiesit vastauksen itse koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten otsikossa lukee, että tein miehen sukulaisille buffeen, vaikka se miehen suku oli vähemmistössä (12/30)? Eikö buffee ollutkaan kaikille. Miksei lue, että tein vieraille buffeen, ja n. 2/3 vieraista piti siitä?
Ap:lla jotain miestään kohtaan hampaankolossa?
Provo ei oikein lennä. jos siinä ei ole junkun pää pölkyllä.
Tämä palstan taso on todella huono, ala-arvoinen suorastaan.
Ruuissa ei ollut mitään vikaa, vika oli vieraissa. Juuri tämän takia en ikinä laittanut, enkä ikinä tule laittamaan minkäänlaisia juhlatarjoiluja yhtään kenellekään. Jos pitää syödä niin syödään sitten ravintolassa, jossa jokainen nirppanokka saa itse kustomoida annoksensa.
Aivan liikaa chiliä!!!!
Itse en mene minnekkään missä katkaravut (joita rakastan) lilluvat chilissä. Olen allerginen, samoin cayenne-pippurille. Olisi musta tosi tympeää jos joku joka tietää mille olen allerginen ja tunkee lempiruokani täyteen chiliä ja cayennea.. itselleni olisi noista mennyt kaikki muu paitsi chilip*skat ja possu. En syö possua terveyssyistä.
Tosi uskottavaa, et tää emäntä seisoo kyttäämässä mitä itse kukakin ottaa ..
MinaMaria kirjoitti:
Meillä oli kerran salaattibuffa. Vieraita oli 18.
Tarkoitus oli, että jokainen kokoaa oman salaatin.
Pohjalle vihreää salaattia ja päälle lisukkeet.
Lisukkeina oli tomaattia, kurkkua, ananasta, oliiveja, fetaa, juustokuutioita, krutonkeja, aurinkokuivattua tomaattia, paprikaa, hillosipulia, pennepastaa, tummia viinirypäleitä, tonnikalaa, katkarapuja, kanaa, savulohta.
Kastikkeita oli erilaisia. Lisäksi patonkia ja paria levitettä.
Niinhän siinä kävi, että tyhjensivät ensimmäisellä kierroksella savulohikulhon ja ottivat kylkeen vähän salaattia lisukkeeksi.
Kerroimme kyllä aluksi salaattibuffan idean, mutta eivät tainneet kuunneella.
Miksi sitä vihreää salaattia olisi pitänyt ottaa? Eiväthän kaikki siitä pidä.
Sitä paitsi sehän on kilohinnaltaan kallista.
Itse olisin varmaan koettanut koota lautaselleni fetasalaatin, eikä siihen mitkään salaatinlehdet kuulu. Tosin sipulia sinulla ei ole tarjolla joten salaattini jäisi vähän vajaaksi.
Tässä menussahan on paljon kaikkea joka närästää pirusti!
Seuraavalla kerralla osaat laittaa sekaan muutamia yksinkertaisempia ja yleisempiä ruokiakin. Itse aina kokoan buffetin niin. Vähän eksoottista ja vähän selkeämpää, mutta kaikki hyviä, hyvin tehtyjä ja ennen testattuja.