Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tein miehen sukulaisille buffeen mutta mikään ei kelvannut mukisematta!

Vierailija
19.08.2018 |

Meillä oli tänään juhlatilaisuus ja haluttiin tarjota ruokaa vieraille, koska he tulivat kaukaa. Päätin tehdä buffeen että varmaan kaikille sopivaa ruokaa löytyisi. Tiedän että nämä ovat monin tavoin ruokarajoitteisia ja tottumattomia moniin elintarvikkeisiin.

Mutta en olisi osannut odottaa, että tämä menee näin täysin pieleen. Vieraita oli noin 30, joista 12 miehen sukua. He eivät syöneet juuri mitään tekemästäni buffeesta. Ja valittivat kun mikään ei ole heille sopivaa.

Buffeessa oli mm:
- 4 salaattia: fetasalaatti, tonnikala-riisisalaatti, kaali-veriappelsiinisalaatti, rucola-punajuuri-bataattisalaatti
- sitruunamarinoitua kanaa, possun sisäfilettä sinappi-ranskankermakastikkeella, jättikatkarapuja chiliöljyssä
- höyrytettyjä kasviksia, valkosipuliperunoita, kukkakaaligratiinia
- itseleivottuja vehnäsämpylöitä
- jälkkäriksi salaatti eksoottisista hedelmistä, vaniljajäätelöä, suklaakakkua ja vadelma-chilihilloa.

Mikä näissä ruuissa voi olla vikana?!

Kommentit (269)

Vierailija
201/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö niistä ruokarajoitteista etukäteen? Kannattaa tosiaan mieluummin laittaa tarjolle ainekset erillään, jos rajoitteet kovin vakavia. Aika monet ruoat tuosta olisi itsellänikin jäänyt syömättä (ibs, foodmap - ei oma valinta). Kaalit, valkosipuli, chiliruoat, vehnäleipä ainakin.

Sama juttu minulla, ennen ibsää olisin mielihyvin syönyt kaikkia tarjottavia, mutta nyt jos olisin tehnyt sen, olisin kohta vaakatasossa mahakipuja voihkien ja vessassa juoksisin.

Jos on erittäin ruokarajoitteinen, niin kannattaa suosiolla syödä kotona. Kaikki pääsee helpommalla. Oikeasti, en edes vittuile.

Vierailija
202/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emäntä tehnyt kaikkensa , minä olen tälläiset tilaisuudet lopettanut syitä en jaksa kirjoittaa...

Minä myös pidin (kaikkien yhteisestä toiveesta) pikkujouluja miehen suvulle viime vuonna. Nyyttäriperiaatteella, mutta kyllä siinä kaatui minulle aika paljon vastuuta. Kaiken tein laktoosittomana, mikä on oikeasti melko tyyristä jos omassa perheessä ei ole tätä vaivaa. Kaikki pitää ostaa erikseen, voi, kerma, ihan kaikki maitotuotteet. Ja sitten tämä yksi ja ainoa tuli ja söi sitä suklaakakkua ja fetajuustoa koska "voi hän aina vähän ottaa". 

Seuraavan kerran sitten otin huomioon yhden vegaanivieraan ja tein hänelle ruoat niin, että siitä riitti myös tälle laktoosi-intolerantikolle. Vielä mitä, taas se meni ja otti tavallistakin tarjottavaa. 

En vaan enää jaksa. En missään nimessä jättäisi huomioimatta esimerkiksi gluteenitonta tai maidotonta ruokavaliota, mutta jos henkilö käyttäytyy noin, saa vastata omasta suolistostaan ihan itse. 

Näin laktoosi-intolerantikkona pakko sanoa,että suurinosa joko kestää pieniä määriä laktoosia joskus tai sitten ottaa tietoisen riskin vatsanväänteistä ja syö silti. Esim.suklaata on tosi hankalaa löytää laktoosittomana mutta harva pystyy täysin sitä vastustamaan vaan voi ottaa joskus tietoisen riskin ja syödä pienen määrän.

Minä olen ollut lapsesta asti intolerantikko,mutta pystyn esim.oikeaa fetajuustoa ja joitain ulkomaisia maitotuotteita syömään ongelmitta.

Se on kuitenkin eri juttu ottaa vähän suklaata kuin syödä kokonainen ateria laktoosillisena,siinä on jo sellainen määrä laktoosia ettei sitä pysty arvioimaan kestääkö syödä ja todennäköisesti ei kestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo lista kuulosti herkulliselta, mutta jos tiedossa oli, että osa vieraista on kovin rajoittuneita perinteisiin ruokiin, niin en oikein ymmärrä, miksi tarjolle ei voinut laittaa lisäksi myös yksinkertaista perusruokaa, joka kelpaisi näillekin.

Samalla vaivalla kuin ap:n laittamat ruuat olisi tehnyt pöytään lisäksi perus keitetyt perunat, yksinkertaisen vihersalaatin ja jotain lihaa tai kanaa ilman kastiketta ja maustettuna vain suolalla ja pippurilla. Näin nirsoilijatkin olisivat syöneet vatsansa täyteen ja ap:lle olisi jäänyt hyvä mieli.

Toki asiaan voi suhtautua myös asenteella "jos nämä ruuat eivät kelpaa, niin olkoot syömättä". Silloin on kuitenkin täysin turha loukkaantua siitä, että joku jättää syömättä. Nyt tuli vähän sellainen olo, että ap halusikin päästä näpäyttämään nirsoja sukulaisia.

Vierailija
204/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö niistä ruokarajoitteista etukäteen? Kannattaa tosiaan mieluummin laittaa tarjolle ainekset erillään, jos rajoitteet kovin vakavia. Aika monet ruoat tuosta olisi itsellänikin jäänyt syömättä (ibs, foodmap - ei oma valinta). Kaalit, valkosipuli, chiliruoat, vehnäleipä ainakin.

Joo, yhdellä on kala-allergia ja yhdellä laktoosi-intoleranssi. Siksi kalaa oli vähän ja kaikki laktoositonta. Ap

Jos heillä ei ollut muita rajoitteita, niin olivat vain töykeitä. Nirsokin syö aina kylässä vähintäänkin vähän ja hymyilee ja kiittää päälle ja jos isäntäväki näyttää pettyvän määrästä, niin käyttää vaikka mahakipua tms. tekosyynä. Ei todellakaan arvostele hänelle tarjottua ruokaa kylässä! Junttia porukkaa!

Älä käytä heihin energiaa, saati pahoita mieltäsi. Niillä on itsellään jostain syystä huono olla ja haluavat tartuttaa sinut. Ruuissasi ei siis mitä luultavimmin ollut mitään vikaa. Se vika oli niiden yläkerrassa.

N30

Juuri näin. Alan tajuta, että käytöstavat ovat ihan oikeasti katoamassa tästä maasta.

Tässä tapauksessakin jo lähtökohta on ihan käsittämätön. Iso porukka menossa toisen luo syömään, emäntä nähnyt varmasti todella suuren vaivan tarjoiluissa ja ottanut jopa ruokarajoitteet huomioon, ja silti kehdataan urputtaa. Ei siis alkeellisimpiakaan käytöstapoja, tai kiitollisuutta !?!?

Ihan kuin tämä kaikki palvelu jotenkin automaattisesti heille kuuluisi, ilmaiseksi tietenkin. 😡😡😡

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, mitä tätä alapeukuttaneet ajattelevat. Ei olisi pitänyt olla kohtelias ja kiitollinen järjestetyistä juhlista ja tarjoiluista, vai mitä tässä haetaan? Saa olla töykeä, jos ei tykkää tarjotusta ruoasta?

Entäs jos tilanne olisi ollut niin päin, että teidän tekemät tarjoilut eivät olisi kelvanneet, olisko sekin ollut ok? Kertokaa.

Tässä nyt varmaan oli kyse siitä, että emännän ja kutsuttujen makutottumukset eivät kohdanneet. On myös kohteliasta koittaa mukauttaa se tarjottava vieraiden mukaan, eikö?

Kala, sitrus ja mausteet lisäksi yleisimpiä, jotka eivät allergisille sovi. Jos vieraissa lapsia, niin voi olla varma, että katkaravut, ranskankerma, sipuli, valkosipuli, chili, sinappi yms. eivät tee kauppaansa.

Ap:n mukaan vieraissa ei ollut sitrus- tai mausteallergikkoja. Jos ei osaa kertoa etukäteen allergioistaan niin ei voi mitään.

Vaateesi siitä, että emännän pitäisi valkata joka kerta tarjottavat vieraiden nirsousasteen ja kotonasyömistottumusten mukaan on käsittämättömän narsisitinen, omaan napaan tuijottava ja epäkohtelias. Mutta kuvaa hyvin nykyaikaa. Minäminäminä. Minun lapsilleni ruoista omat versiot ilman perusmausteita koska minttuverneri nyt ei syö sitä ja tätä. Minä tulen kylään ja odotan että ruoka muokataan minulle sopivaksi. Heippa ja tervemenoa jonnekin missä jokapäiväisestä ruuasta on pulaa.

Jos emäntä pahoittaa mielensä ja vetää peräti itkupotkukilarit kuten tämän kirjoittaja siitä, että lapsille ei katkaravut, sipulit, ranskankermat ja chilimaustehässäkät maistu, niin voi voi. Syyhän on tietenkin lapsissa, eikö?

Ketään ei kiinnosta isoissa sukujuhlissa syökö jonkun nirso lapsi jotain vaiko eikö.  Kyse on aikuisista ihmisistä jotka tulevat valittamaan ja valikoimaan toisen kotiin. Aloittaja ei ole saanut itkupotkukilareita eikä syytellyt kenenkään lapsia katkarapujen, sipulien, ranskankermojen ja chilimaustehässäköiden syömättömyydestä. Onko sinulla lukihäiriö? En muuten ala tekemään ruoista neljää eri versiota sen mukaan pelkääkö joku, lapsi tai aikuinen, sipulia tai valkopippuria.

Ihan kyllä "minttuvernereitä" haukkui. Onko itselläsi lukihäiriö? Ja mistäs tiedät että vieraina oli vain aikuisia. Tuskinpa vain oli. Sukujuhlissa on yleensä lapsia mukana. Ja hyvä emäntä myös huomioi lapset tarjottavissaan. Ja kukaan tuskin edes mitään valitti, jättivät vain syömättä itselleen liian mausteiset ruoat.

Vierailija
205/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ohis mutta...

Tästäkin ketjusta näkee selvästi, miten vegaanit ovat sekaisin: Apua oon vegaani, ei oo mulle ruokaa!

Sitten kun ap selitti että tarjolla oli kuutta tai setsemää vegaaniruokaa niin nää huutaa että: Niin mutta noi on vaan lisukkeita, missä on mun protskut!!!!

Ei ihme et vegaaneilla on niin huono maine!

Etenkin, kun ap erikseen selitti, ettei vieraiden joukossa ollut yhtään vegaania tai edes kasvissyöjää. Heillekö olisi kuitenkin pitänyt protskut varata, ettei vain av:lla kukaan pääse moittimaan vegaanien sorsimisesta?

Täällähän kaikki puhuu vain omasta navastaan: "Mä oisin kyllä syönyt kaikkea, voi ihquu ap, mämämä kyl mä!" Ei sitten yhtään nähdä sen oman navan ulkopuolelle. Että kaikki ei syö esim lihaa, on allergisia yms. Ja lapsia ei huomioida, vaan MÄMÄMÄMÄ MÄ olisin kyl vetänyt kaiken kaksin käsin ja vieraat oli pelkkiä juntteja.

Vierailija
206/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytitkö ap suunnittelemaasi ruokalistaa miehellesi ennen kuin ryhdyit kokkailupuuhiin? Hänellä olisi voinut perheensä kasvattina olla realistinen käsitys siitä, mitä sukulaisensa suostuvat syömään. Olisi osannut ehdottaa valikoimaan jotakin varmasti kelpaavaa.

Vierailija
207/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaattibuffetin voisi tehdä niin, että kaikki ainesosat ovat omissa kulhoissa etenkin, jos on ruokarajoitteita. Samoin kastike kannattaa tarjoilla erikseen. Ihan hyviltä nuo ruuat kyllä kuulostivat.

Vierailija
208/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu minulla, ennen ibsää olisin mielihyvin syönyt kaikkia tarjottavia, mutta nyt jos olisin tehnyt sen, olisin kohta vaakatasossa mahakipuja voihkien ja vessassa juoksisin.

Jos on erittäin ruokarajoitteinen, niin kannattaa suosiolla syödä kotona. Kaikki pääsee helpommalla. Oikeasti, en edes vittuile.

Niin minä teenkin, mutta rajoittaa vain tosi pahasti tällaisia vierailuja ja muita tilaisuuksia, joissa ruokaa tarjolla. Mitä tekisit itse, olisitko menemättä, veisit omat eväät vai ilmoittaisit rajoitteesi? Mikä sinusta olisi paras tapa toimia?

Vierailija
209/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fetasalaatissa oli oliiveja, mikä ei kelvannut, ei myöskään verappelsiini, rucola ja bataatti maistui pahalta, possussa oli sipulia ja kanassa yrttejä, katkaravuissa valkosipulia ja tuoretta chiliä, tai sitten tonnikala ja katkaravut ei käynyt koska oli kalaa, perunoissa oli valkosipulia, kasvikset ei kelvanneet, eksoottiset hedelmät oli outoja, suklaakakussa oli mausteita ja chiliä kastikkeessa.

Ainoa mikä kelpasi oli vaniljajäätelö.

Kaikki ei tykkää noin monimutkaista ... ei ole tottuneet?

Ei kannata hirveästi omaa mieltä tuosta vaivata.

Makuja vaan on niin monia.

panostit paljon, mutta meni vähän huti.

Jos teet uudelleen, niin noilta kannattanee kysyä makumieltymyksistään?

Tai sitten syöt itse.

Vierailija
210/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, yhdellä on kala-allergia ja yhdellä laktoosi-intoleranssi. Siksi kalaa oli vähän ja kaikki laktoositonta. Ap

Jos heillä ei ollut muita rajoitteita, niin olivat vain töykeitä. Nirsokin syö aina kylässä vähintäänkin vähän ja hymyilee ja kiittää päälle ja jos isäntäväki näyttää pettyvän määrästä, niin käyttää vaikka mahakipua tms. tekosyynä. Ei todellakaan arvostele hänelle tarjottua ruokaa kylässä! Junttia porukkaa!

Älä käytä heihin energiaa, saati pahoita mieltäsi. Niillä on itsellään jostain syystä huono olla ja haluavat tartuttaa sinut. Ruuissasi ei siis mitä luultavimmin ollut mitään vikaa. Se vika oli niiden yläkerrassa.

N30

Juuri näin. Alan tajuta, että käytöstavat ovat ihan oikeasti katoamassa tästä maasta.

Tässä tapauksessakin jo lähtökohta on ihan käsittämätön. Iso porukka menossa toisen luo syömään, emäntä nähnyt varmasti todella suuren vaivan tarjoiluissa ja ottanut jopa ruokarajoitteet huomioon, ja silti kehdataan urputtaa. Ei siis alkeellisimpiakaan käytöstapoja, tai kiitollisuutta !?!?

Ihan kuin tämä kaikki palvelu jotenkin automaattisesti heille kuuluisi, ilmaiseksi tietenkin. 😡😡😡

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää, mitä tätä alapeukuttaneet ajattelevat. Ei olisi pitänyt olla kohtelias ja kiitollinen järjestetyistä juhlista ja tarjoiluista, vai mitä tässä haetaan? Saa olla töykeä, jos ei tykkää tarjotusta ruoasta?

Entäs jos tilanne olisi ollut niin päin, että teidän tekemät tarjoilut eivät olisi kelvanneet, olisko sekin ollut ok? Kertokaa.

Tässä nyt varmaan oli kyse siitä, että emännän ja kutsuttujen makutottumukset eivät kohdanneet. On myös kohteliasta koittaa mukauttaa se tarjottava vieraiden mukaan, eikö?

Kala, sitrus ja mausteet lisäksi yleisimpiä, jotka eivät allergisille sovi. Jos vieraissa lapsia, niin voi olla varma, että katkaravut, ranskankerma, sipuli, valkosipuli, chili, sinappi yms. eivät tee kauppaansa.

Näistä nirsokeista nuorin oli 25-vuotias. En enää lapseksi laskisi.

Oma tyttäreni söi reilusti alle kouluikäisenä ranskalaiset sinapin kanssa, kun ketsuppi oli kielletty tomaattiallergian takia. Joten se siitä varmuudesta, ettei lapsille sinappi kelpaisi.

Minun herkkuani alle kouluikäisenä jo oli voileipä, jossa oli raakaa sipulia päällä. Eli ruisleivän viipale, voita, raakaa sipulia. Tai suolasilliä sipulin kera tai ilman. Makkarasta en ole koskaan kovin välittänyt, mutta sen harvan kerran kun puolikkaan makkaran söin, otin mieluummin sinappia eikä yhtään ketsuppia, mistä en ole myöskään koskaan välittänyt. Eli ei kyse ole todellakaan pelkästään iästä, vaan ennemminkin omista mieltymyksistä ja siitä, mihin kotona on tottunut.

Vierailija
211/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näytitkö ap suunnittelemaasi ruokalistaa miehellesi ennen kuin ryhdyit kokkailupuuhiin? Hänellä olisi voinut perheensä kasvattina olla realistinen käsitys siitä, mitä sukulaisensa suostuvat syömään. Olisi osannut ehdottaa valikoimaan jotakin varmasti kelpaavaa.

Kyllä minä tiedän paremmin, mikä on hyvää. Ei tarvitse mieheltä kysellä. Mies on vain juntti, kuten sukunsakin. Jos ei kelpaa, niin olkoot syömättä. Oma makuni on kehittyneempi. He eivät vain ymmärrä hyvän päälle. Näkihän sen taas tästäkin juhlasta. Ja täälläkin niin monelle olisi ruokani kelvannut, sekin jo todistaa, että minä olen oikeassa.

Vierailija
212/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkähänlainen se ap:n hienostunut meny olisi ollut?

Vierailija
213/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosti mahtavalle tarjoilulle! Olen itse nyt ihan aikuisena allergisoitunut sen verran hankalasti, että kaksi isosti käytettyä raaka-ainetta on pois listalta - ja yleensä ottaen en kykene missään synttärijuhlilla juuri mitään syömään. En myöskään ilmoittele, että tehkää/hankkikaa mulle sitä ja tätä, koska nuo erikoisleipomiset on oikeasti tosi stressaavia monelle. Jos etukäteen kutsuja kysyy, niin kerron, mutta kerron myös, että voidaan tuoda omat eväät. Olen jo allergisten lasten myötä oppinut kuljettamaan aina jotain evästä mukana + yleensä syön tukevasti ennen kun menen juhliin. Enkä tee mitään numeroa mistään, tsekkailen mitä on tarjottavana ja syön sitten sitä, mitä mahdollisesti voin. En huutele enkä voivottele, tai no jos jotain huutelen niin kyllä ihanan näköisten tarjottavien puolesta, että näyttääpä tosi hyvälle! Enkä todellakaan valikoi syömisiäni sen mukaan, tykkäänkö jostain ruoasta, koska se on kyllä ihan aikuisten oikeasti jotenkin aika toissijainen juttu, se tärkein juttu on ettei ruoasta tule veriripuli. Jos pääsisin aloittajan kaltaisen pitopöydän eteen, josta kuitenkin olisin voinut syödä montaakin eri juttua, mikä on aika harvinaista oikeastaan, niin olisin suunnilleen hyppinyt innosta. Toki olisi harmittanut nuo maitojutut, jotka varmaan oli tosi hyviä ja joita en voisi maistaakaan, mutta vaan juuri siksi, että olisin halunnut syödä niitä. Jos jollain on asiat niin hyvin, että on varaa _makumieltymysten_ takia jättää syömättä juhlissa ja kehtaa sitä sitten vielä taivastella ja päivitellä, niin on kyllä sellainen kultalusikka suussa syntynyt onnenkultamussukka, että ansaitseekin nähdä aina välillä nälkää. Todella herkullisen kuuloiset tarjoamukset, ei todellakaan kannata miettiä noin epäkohteliaiden vieraiden omituisuuksia enempää. Ainahan kaikilla jotkut syynsä on, mutta ne syyt voi olla sellaisia, ettei niitä edes halua tietää. Ihan mahdollista, että miehen sukulaiset on vain halunneet ns. näpäyttää aloittajaa sillä, ettei heille kelpaa mikään tarjottu tms, mutta jos näin on, niin sitä suuremmalla syyllä olkoot omassa arvossaan asian kanssa.

Vierailija
214/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos KAIKKI syövät vain vaniljajäätelöä ts. sellaista, mikä on kaupan paketissa en kyllä usko että kyse on nirsoilusta, vaan puuttuu luotto ap:n hygieniatasoon.

Tuskinpa. Meillä kotona on kyllä hygieniapuoli varmasti kunnossa, jo ihan sekä miehen että oman työuran vuoksi. Lisäksi tosiaan palkkasin ammattilaisen auttamaan keittiössä ja tarjoilussa. Hänellä on alan koulutus, hygieniapassi ym. Halusin näin erityisesti koska ruoka tarjottiin buffeesta. Ap

Vierailija
215/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emäntä tehnyt kaikkensa , minä olen tälläiset tilaisuudet lopettanut syitä en jaksa kirjoittaa...

Minä myös pidin (kaikkien yhteisestä toiveesta) pikkujouluja miehen suvulle viime vuonna. Nyyttäriperiaatteella, mutta kyllä siinä kaatui minulle aika paljon vastuuta. Kaiken tein laktoosittomana, mikä on oikeasti melko tyyristä jos omassa perheessä ei ole tätä vaivaa. Kaikki pitää ostaa erikseen, voi, kerma, ihan kaikki maitotuotteet. Ja sitten tämä yksi ja ainoa tuli ja söi sitä suklaakakkua ja fetajuustoa koska "voi hän aina vähän ottaa". 

Seuraavan kerran sitten otin huomioon yhden vegaanivieraan ja tein hänelle ruoat niin, että siitä riitti myös tälle laktoosi-intolerantikolle. Vielä mitä, taas se meni ja otti tavallistakin tarjottavaa. 

En vaan enää jaksa. En missään nimessä jättäisi huomioimatta esimerkiksi gluteenitonta tai maidotonta ruokavaliota, mutta jos henkilö käyttäytyy noin, saa vastata omasta suolistostaan ihan itse. 

Näin laktoosi-intolerantikkona pakko sanoa,että suurinosa joko kestää pieniä määriä laktoosia joskus tai sitten ottaa tietoisen riskin vatsanväänteistä ja syö silti. Esim.suklaata on tosi hankalaa löytää laktoosittomana mutta harva pystyy täysin sitä vastustamaan vaan voi ottaa joskus tietoisen riskin ja syödä pienen määrän.

Minä olen ollut lapsesta asti intolerantikko,mutta pystyn esim.oikeaa fetajuustoa ja joitain ulkomaisia maitotuotteita syömään ongelmitta.

Se on kuitenkin eri juttu ottaa vähän suklaata kuin syödä kokonainen ateria laktoosillisena,siinä on jo sellainen määrä laktoosia ettei sitä pysty arvioimaan kestääkö syödä ja todennäköisesti ei kestä.

Olen jo edellä kertonut, että kaikki ruuat olivat laktoosittomia, paitsi suklaakakku, jossa käytettiin Fazerin vähälaktoosista Pure Dark -suklaata. Ap

Vierailija
216/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nam, mulle olisi kelvannut.

M44

Vierailija
217/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liian eksoottisia sekoituksia. Olisit laittanut jokaiseen ”kategoriaan” yhden perusvaihtoehdon:

- vihersalaatti (salaatti & kurkku)

- kanaa /possua/ nautaa ilman kastikkeita

- keitetyt perunat

- ruisleipää

- jälkiruoka on vähän haastavampi; ehkä jotain keksejä tai marjarahkaa (mutta keliakiaa sairastava maitoallergikko ei voisi ottaa näistä kumpaakaan)

Aikuisille ihmisille olisi pitänyt vääntää tällainen lasten buffa 😂

En yhtään nyt yritä kiillottaa äitiyden sädekehääni, mutta minua aina naurattaa nämä lasten buffa - jutut. Omat lapseni syövät aika paljon kaikkea aikuisten ruokaakin, kuten erilaisia juustoja (Aura, vuohenjuusto, feta) ja sushia, gratiineja ja pähkinöitä ja varmasti olisi mennyt se sitruunamarinoitu kanakin kuin kuumille kiville. Kelpaa tex mex -ruoka, kelpaa kasvisruoka ja kyllä ne nakitkin maistuu, mutta vähän tällaista lasten aliarviointia on ne nakit ja ranskalaiset lapsille ja kulinaariset herkut aikuisille. 

Ap, tarjoilusi kuulostavat herkullisilta! Mulle ois maistanut kaikkia ja oisin ollut hyvin kiitollisena vaivannäöstäsi.

Meidän lapsille oisi kyllä myös maistanut tarjottaviasi. Maistatin heille jo pienistä erilaisia makuja. Tykkäävät kaikista siis KAIKISTA vihanneksista paitsi lantusta keitettynä, raakana raasteena kelpaa. Meillä myös harrastetaan ruoanlaittoa. Thairuokaa, vietnamilaista, kiinalaista, tex-mex, italialaista, ym laitetaan usein. Näm!

Vierailija
218/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buffee

Anna mun kaikki kestää

Vierailija
219/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieraat olivat vain makaronilaatikkoon ja makkaraan tottuneita juntteja, ei ole sinun vikasi. Älä pahoita mieltäsi ap.

Aamen tälle! Kyllä ihan alkeelliset käytöstavat olisi hyvä olla hanskassa vaikka on tottunut syömään vain lihapullia ja nakkeja. AP:n miehen suku nyt oli vaan tynnyrissä kasvaneita moukkia joilla ei ollut mitään kunnioitusta illan emännälle.

Vierailija
220/269 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä tarina, mutta veriappelsiinien satokausi on vain tammikuusta maaliskuuhun. Se tarvitsee kylmiä öitä muodostamiseen värinsä!!