Mitä ootte mieltä tästä. Minut kutsuttiin vieraaksi häihin...
Eikä tässä mitään, mutta minulla on liikuntarajoite ja häät järjestetään vaikea kulkuisessa maastossa saaressa. En viitsi avata asiaa enempää, ettei mua tunnisteta. Toki jokainen järjestää juhlansa missä haluaa, mutta saaristoon vaikea kulkuiseen maastoon ja juhlapaikkaan en pääse. Ilmoitin tämän hääparille, joka on suht läheinen. Vastaus, jonka sain takaisin oli tyyliin olisi meille tärkeää, että yrittäisit päästä paikalle. Oonko ainut, jonka mielestä tää on loukkaavaa? Tietävät kuitenkin tilanteeni, joka ei ole kenellekään yllätys.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että voisit pyytää itsellesi avustajan mukaan? Jos se hyödyttää. Vai onko maasto todella niin hankala? Varsin ajattelematonta hääparilta.
Maasto on vaikeaa ja vaatii kulkemista lautalla/veneellä. WC-tilat kuulemma myös hankalat... Soitin hääpaikalle, niin siksi tiedän. Ap
Kuten siis mikä tahansa esim. Helsingin edustalla sijaitseva saarijuhlapaikka. Näin nämä ennakolta varoitetaan myös ei liikuntarajoitteita omaaville.
En tiedä. Vaikea tilanne. Mutta voisiko tässäkin olla taas monta puolta? Eli pariskunta on aina haaveillut nimenomaan saaresta hääpaikkana? Tai että helppokulkuisempaa ei vaan ollut tarjolla? Tai että juhlapaikka antoi sen perusvastauksen ja erinäiset järjestelyt ovat sittenkin sovittavissa?
Mun mielestä ap on marisija, joka ryhtyy tässä nyt marttyyriksi. Tai sitten ei halua häihin ja yrittää täällä kalastella hyvää tekosyytä.
Eihän hääpaikkaa voi valita vain yhden vieraan perusteella! Tietääköhän hääpari edes sitä, kuinka rajoittunut ap todellisuudessaan onkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saaressa on ravintola tai vastaava, niin eikö siellä ihan lain mukaan pidä olla esteetön vessa?
Niin sitä luulisi. Vessa on kuulemma portaiden päässä alakerrassa. Ja ei, en ole käynyt juhlapaikalla itse asiaa toteamassa. Olen ollut puhelimitse yhteydessä juhlapaikkaan ja sanoivat, että maasto ja liikkuminen on haastavaa. Tarkoitus ei ole moittia hääparin valintaa, kunhan tässä ihmettelen, että miksi näin. Varmasti hieno paikka. Ap
Sitten kannattaa lainata terveyskeskuksesta kannettava "wc-istuin" ja sijoittaa se johonkin sellaiseen paikkaan, jossa huonosti liikkuvat voivat käydä wc-asioilla muiden katseilta suojassa. Toki tarvitaan avustaja tyhjentämään se.
Ratkaisuja kyllä löytyy, jos on oikeasti tahtoa.
Liikuntavammaisen lähiomainen
Et taida tajuta, kuinka loukkaavaa on antaa tuollaisia neuvoja, joilla vihjaat, että kyse on vain haluttomuudesta. Sinun liikuntavammaisellasi on se lähiomainen, joka ilmeisesti kantaa vessat ja teltat ja lykkio vielä pyörätuoliakin. Mieleesi ei ehkä tule, että jossain todella menee se vaivannäön raja, joka tuntuu mahdolliselta, jokaisella meistä. Ehkä se ei teille vielä ole tullut hastaan, olkaa siitä onnellisia. Aina se, ettei pysty, ole tahtokysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En anna liikuntarajoitteeni rajoittaa minua. Lähtisin pyörätuolillani taas juurakkoiseen saareen. Onkohan apn rajoite päässä?
Tollo. Liikuntarajoittenen ei välttämättä liiku pyörätuolilla, vaan hänellä voi olla myös esim. kyynersauva(t), rollaattori tai keppi (/kepit).
Mites hankalampaa päästä vessaan sauvoilla tai rollalla kuin tuolilla.
Tolloko?
Minäpä kerron. Jos esim. vessaan pitää mennä jotain juurakkoista rinnepolkua pitkin, on se sauvoilla aikamoisen hankalaa ja jopa riskaabelia hommaa. Helpomminhan pyörätuolillakin pääsee kun on joku työntämässä tuolia ja itse istuu vaan kyydissä vaikka melkoisen haastavaa sekin on. Sauvoilla kulkija ei oikein avustajaa edes voi kulkemiseen käyttää, kuin korkeintaan henkisenä tukena ja nostamassa pystyyn jos kaatuu. Sauvoilla kulkijan avustajia ovat ne sauvat, ja kuka haluaa lähteä sauvoilla paikkaan, joka on niin hankalakulkuinen, että kaatuminen on oikeasti realistinen riski?
Anna kun arvaan, että sinulla ei ole juuri kokemusta kyynärsauvoilla kulkemisesta?
Vierailija kirjoitti:
En ole menossa häihin. Siitä tulisi niin hankalaa, että parempi jättää väliin. Toivottavasti hääparilla kuitenkin onnistuneet häät. Sellaiset, jotka haluavat. Ap
Selvä. Ymmärrän, että koet tarvittavat järjestelyt niin vaivalloisiksi, että jätät mieluummin menemättä. Siihen sinulla on tietysti täysi oikeus. Sain alkuperäisestä tekstistäsi sen kuvan, että oikeasti kuvittelit juhliin osallistumisen olevan sinulle mahdotonta. Sorry, ymmärsin väärin ja yritin antaa vinkkejä.
Loukkaava, jos toivovat, että vaikeuksista huolimatta pääsisit paikalle? Nyt en ihan ymmärrä...
Vierailija kirjoitti:
Loukkaava, jos toivovat, että vaikeuksista huolimatta pääsisit paikalle? Nyt en ihan ymmärrä...
Loukkaavaa varmaan se, että silti toivovat, vaikka on ilmoitettu, ettei rajoitteen vuoksi pääse paikalle. On siis ihan perusteltu syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saaressa on ravintola tai vastaava, niin eikö siellä ihan lain mukaan pidä olla esteetön vessa?
Niin sitä luulisi. Vessa on kuulemma portaiden päässä alakerrassa. Ja ei, en ole käynyt juhlapaikalla itse asiaa toteamassa. Olen ollut puhelimitse yhteydessä juhlapaikkaan ja sanoivat, että maasto ja liikkuminen on haastavaa. Tarkoitus ei ole moittia hääparin valintaa, kunhan tässä ihmettelen, että miksi näin. Varmasti hieno paikka. Ap
Sitten kannattaa lainata terveyskeskuksesta kannettava "wc-istuin" ja sijoittaa se johonkin sellaiseen paikkaan, jossa huonosti liikkuvat voivat käydä wc-asioilla muiden katseilta suojassa. Toki tarvitaan avustaja tyhjentämään se.
Ratkaisuja kyllä löytyy, jos on oikeasti tahtoa.
Et taida tajuta, kuinka loukkaavaa on antaa tuollaisia neuvoja, joilla vihjaat, että kyse on vain haluttomuudesta. Sinun liikuntavammaisellasi on se lähiomainen, joka ilmeisesti kantaa vessat ja teltat ja lykkio vielä pyörätuoliakin. Mieleesi ei ehkä tule, että jossain todella menee se vaivannäön raja, joka tuntuu mahdolliselta, jokaisella meistä. Ehkä se ei teille vielä ole tullut hastaan, olkaa siitä onnellisia. Aina se, ettei pysty, ole tahtokysymys.
Joo, yleensä suvun juhlissa minä olen se lähiomainen, joka huolehtii tämän liikuntavammaisen tarpeista. Olen myös huolehtinut tarvittaessa paikalle portatiivin (kannettava wc-istuin) , auttanut sen käytössä ja tyhjentämisessä.
Ymmärrän kyllä sen, että aina järjestelyjen vaatima vaivannäkö ei tunnu juhliin pääsemisen arvoiselta. Se on kuitenkin eri asia kuin se, että osallistuminen ei ole lainkaan mahdollista. Moni ei esim. tiedä, että terveyskeskuksen kautta voi saada apuvälineitä tilapäiseen lainaan tällaisia tilanteita varten.
Vierailija kirjoitti:
Huh, en mäkään haluaisi tuollaista itsekästä marisijaa häihini kuin ap.
No mitä vittua nyt?
Metro- ja juna-asemalla pääsee pyörätuolilla pitkiäkin matkoja varsinkin jos joku tonen työntää, mutta sauvoilla kulkien vaatii lihasvoimia.
Jos pikkujoulut järjestetään 6.kerroksessa ja itse liikut sauvoilla tai pyörätuolilla niin ei riitä motivaatio lähteä pikkujouluihin, varsinkin kun pienellä huomioonottamisella ne voitaisiin järjestää hissillisessäkin paikassa tai ensimmäisessä kerroksessa. Kun voi mennä maan tasallakin olevaan baariin, niin miksi roudautuisi portaita toiseen kerrokseen tai lähtisi etsimään jotain talon toisella puolella olevaa hissiä.
Vierailija kirjoitti:
Reippaasti sinne vaan. Tuskin se niin vaikeakulkuista voi olla, kun pitäähän sinne kuljettaa catering jne?
Cateringin saa kyllä vaikka vuorenrinteeseen nelivetomaasturilla, mutta pyörätuolilla sinne ei silti pääse.
Vierailija kirjoitti:
Eihän hääpaikkaa voi valita vain yhden vieraan perusteella! Tietääköhän hääpari edes sitä, kuinka rajoittunut ap todellisuudessaan onkaan?
Kyllä he tietävät. Läheisistä ihmisistä kyse. Ja en mä oleta, että oon se keskipiste, jonka mukaan kaikki tehdään. Oisin vaan olettanut, että asia jotekin huomioitaisiin. Vanhuksia myös kutsuttu häihin, joten en olisi ainut. Loukkaannuin siitä, että tilannetta ei tunnu hääpari ymmärtävän, kun edelleen toivovat mua häihin. Selvitän asiaa huomenna.
Höh, ei kutsu ole käsky. Olisit vain vastannut, ettet valitettavasti olet estynyt, sano paljon onnea, anna kaunis kortti ja ehkä pieni lahja jos haluat olla avokätinen. Ei koskaan tarvitse selittää, miksei tule. Hääpari järjestää juhlat haluamallaan tavalla, kutsutut kiittävät kohteliaasti kutsusta, vastaavat joko pääsevänsä tai ei. Simppeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä he tietävät. Läheisistä ihmisistä kyse. Ja en mä oleta, että oon se keskipiste, jonka mukaan kaikki tehdään. Oisin vaan olettanut, että asia jotekin huomioitaisiin. Vanhuksia myös kutsuttu häihin, joten en olisi ainut. Loukkaannuin siitä, että tilannetta ei tunnu hääpari ymmärtävän, kun edelleen toivovat mua häihin. Selvitän asiaa huomenna.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin niin, että ilmoitettiin kahdelle kaverille, että me olisimme mielellämme kutsuneet mukaan, mutta koska juhla on vaikeakulkuisessa maastossa, niin ei haluta kutsua ja siten loukata mieltä. Kaikki oli tyytyväisiä, kun ei menty tylysti vaan kutsua lähettämään, vaan ymmärrettiin jättää kutsutta.
Ilmoititte etukäteen , jotta ette pahoittaisi liikuntarajotteisten mieltä, kertoen kuinka ette voi valitettavasti kutsua heitä vaikeakulkuisen maaston takia. En oikein ymmärrä, että miten tämä etukäteen asiasta informoiminen oli jotenkin hienotunteisempaa kuin vain reilusti kutsumatta jättäminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole menossa häihin. Siitä tulisi niin hankalaa, että parempi jättää väliin. Toivottavasti hääparilla kuitenkin onnistuneet häät. Sellaiset, jotka haluavat. Ap
Selvä. Ymmärrän, että koet tarvittavat järjestelyt niin vaivalloisiksi, että jätät mieluummin menemättä. Siihen sinulla on tietysti täysi oikeus. Sain alkuperäisestä tekstistäsi sen kuvan, että oikeasti kuvittelit juhliin osallistumisen olevan sinulle mahdotonta. Sorry, ymmärsin väärin ja yritin antaa vinkkejä.
Kuinka typerä, ilkeä ja naurattava ihminen voi olla! Oletko ku*ipää vai onko sinulla muutakin vikaa päässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka sinä voit antaa ns. vinkkejäsi tuntemattomalle ihmiselle? Ihmiselle, jonka terveydentilasta et tiedä mitään? Taidat olla oikeasti luulosairas, vammautuneet eivät yleensä kulje pää perseessä vaan ymmärtävät muitakin.
Hääpari tietenkin hoitaa nämä saareen (avustajaa lukuunottamatta) etukäteen, jos ap:n ja muiden liikuntavaikeuksista kärsivien vieraiden pääsyy juhliin on heille tärkeää.