Mitä ootte mieltä tästä. Minut kutsuttiin vieraaksi häihin...
Eikä tässä mitään, mutta minulla on liikuntarajoite ja häät järjestetään vaikea kulkuisessa maastossa saaressa. En viitsi avata asiaa enempää, ettei mua tunnisteta. Toki jokainen järjestää juhlansa missä haluaa, mutta saaristoon vaikea kulkuiseen maastoon ja juhlapaikkaan en pääse. Ilmoitin tämän hääparille, joka on suht läheinen. Vastaus, jonka sain takaisin oli tyyliin olisi meille tärkeää, että yrittäisit päästä paikalle. Oonko ainut, jonka mielestä tää on loukkaavaa? Tietävät kuitenkin tilanteeni, joka ei ole kenellekään yllätys.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En anna liikuntarajoitteeni rajoittaa minua. Lähtisin pyörätuolillani taas juurakkoiseen saareen. Onkohan apn rajoite päässä?
Tollo. Liikuntarajoittenen ei välttämättä liiku pyörätuolilla, vaan hänellä voi olla myös esim. kyynersauva(t), rollaattori tai keppi (/kepit).
Mites hankalampaa päästä vessaan sauvoilla tai rollalla kuin tuolilla.
Tolloko?
Mietipä sitä idiootti.
Mietin jo. Mun mielestä kepillä päästä helpommin vessaan kuin tuolilla. Entä ite, mietitkö yhtään, mitä kirjoitit?
Olet kyllä todella tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saaressa on ravintola tai vastaava, niin eikö siellä ihan lain mukaan pidä olla esteetön vessa?
Niin sitä luulisi. Vessa on kuulemma portaiden päässä alakerrassa. Ja ei, en ole käynyt juhlapaikalla itse asiaa toteamassa. Olen ollut puhelimitse yhteydessä juhlapaikkaan ja sanoivat, että maasto ja liikkuminen on haastavaa. Tarkoitus ei ole moittia hääparin valintaa, kunhan tässä ihmettelen, että miksi näin. Varmasti hieno paikka. Ap
Sitten kannattaa lainata terveyskeskuksesta kannettava "wc-istuin" ja sijoittaa se johonkin sellaiseen paikkaan, jossa huonosti liikkuvat voivat käydä wc-asioilla muiden katseilta suojassa. Toki tarvitaan avustaja tyhjentämään se.
Ratkaisuja kyllä löytyy, jos on oikeasti tahtoa.
Liikuntavammaisen lähiomainen
Kannattaa hei huomioida, että liikuntarajoitteisilla on usein muitakin hankaluuksia esim toistokatetroinnin tarvetta. Mene siinä sitten pyörätuolilla tai rollaattorilla vessaan hankalan matkan taakse kiireen vilkkaan..
Onhan se outoa, että läheiset ei tällaisia huomioi häitä järjestäessään.
Meillä oli aikoinaan vastaavanlainen tilanne kun pidimme häät. Vaikeakulkuinen paikka, tosin ei ollut saari. Ja meidän läheisellä tutullamme oli vamma, joka vaikeutti paljon liikkumista.
Hommasimme itse hänelle avustajan paikalle. Ja maksoimme sen. En minä voisi olla niin itsekäs, että järjestäisin häät paikalla, johon on hankala päästä, jos tiedän että häihin kutsutulla/kutsutuilla on jokin vamma, joka estää paikalle pääsyn omatoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En anna liikuntarajoitteeni rajoittaa minua. Lähtisin pyörätuolillani taas juurakkoiseen saareen. Onkohan apn rajoite päässä?
Tollo. Liikuntarajoittenen ei välttämättä liiku pyörätuolilla, vaan hänellä voi olla myös esim. kyynersauva(t), rollaattori tai keppi (/kepit).
Tolloko?
Mietipä sitä idiootti.
Mietin jo. Mun mielestä kepillä päästä helpommin vessaan kuin tuolilla. Entä ite, mietitkö yhtään, mitä kirjoitit?
Olet kyllä todella tyhmä.
Jaaha, kun suolsit soopaa, niin et osaa päälle kuin nimitellä. Taidat olla itse ap?
Eihän juhliin ole mikään pakko mennä, vaikka syy olisi se ettei huvita. Totta kai voit jättää menemättä, jos kerran liikkuminen on vaikeaa ja paikka on sinulle epäsopiva. Eikä tarvitse perustella kutsujille sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän hyvin siellä pärjäisit, jos et pääsisi edes vessaan? On vaan fiksua, että tunnistaa omat rajansa. Ap
En ole vielä housuuni laskenut, mut on kevyt kantaa. Läskinä olisi juu hankalampaa.
Hienoa kuulla, että pärjäät vaikeissa paikoissakin. Varmaan kuitenkin ymmärrät, että vammoja ja rajoitteita on erilaisia? Toisten haukkumista voi siis rajoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolloko?
Mietipä sitä idiootti.
Itse ajattelen, että helpompi on mennä tuolilla, jos vain mahtuu ja pääsee kynnyksen yli. Tuolista et voi ainakaan kaatua toisin kuin sauvan tai kepin kanssa. Ei ole itse kokemusta, mutta avustajana olen toiminut. -eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos saaressa on ravintola tai vastaava, niin eikö siellä ihan lain mukaan pidä olla esteetön vessa?
Niin sitä luulisi. Vessa on kuulemma portaiden päässä alakerrassa. Ja ei, en ole käynyt juhlapaikalla itse asiaa toteamassa. Olen ollut puhelimitse yhteydessä juhlapaikkaan ja sanoivat, että maasto ja liikkuminen on haastavaa. Tarkoitus ei ole moittia hääparin valintaa, kunhan tässä ihmettelen, että miksi näin. Varmasti hieno paikka. Ap
Sitten kannattaa lainata terveyskeskuksesta kannettava "wc-istuin" ja sijoittaa se johonkin sellaiseen paikkaan, jossa huonosti liikkuvat voivat käydä wc-asioilla muiden katseilta suojassa. Toki tarvitaan avustaja tyhjentämään se.
Ratkaisuja kyllä löytyy, jos on oikeasti tahtoa.
Jotenkin luulen että ap:n läheinen hääpari (morsian) ei oikein arvostaisi kun ap tuli laivalla avustajan, teltan ja portatiivin kanssa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän hyvin siellä pärjäisit, jos et pääsisi edes vessaan? On vaan fiksua, että tunnistaa omat rajansa. Ap
En ole vielä housuuni laskenut, mut on kevyt kantaa. Läskinä olisi juu hankalampaa.
Hienoa kuulla, että pärjäät vaikeissa paikoissakin. Varmaan kuitenkin ymmärrät, että vammoja ja rajoitteita on erilaisia? Toisten haukkumista voi siis rajoittaa.
Haukkumista voi muut rajoittaa. Minä en haukkunut muita. En ole enää läski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihjasit mm. ap:n olevan läski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä näillä pääsee helpommin hankalakulkuisiin paikkoihin kuin pyörätuolilla. Mutta jos pyörätuoli on paikassa helpompi, niin terveyskeskuksesta voi lainata sellaisen juhlapäivää varten.
Kaikki eivät pysty istumaan pyörätuolissa. Yleensä pyöristen omaisilla on hankalaa ymmärtää muita vammoja. Näkyy sustakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihjasit mm. ap:n olevan läski.
En.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolloko?
Mietipä sitä idiootti.
Itse ajattelen, että helpompi on mennä tuolilla, jos vain mahtuu ja pääsee kynnyksen yli. Tuolista et voi ainakaan kaatua toisin kuin sauvan tai kepin kanssa. Ei ole itse kokemusta, mutta avustajana olen toiminut. -eri-
Tuolilla rappuset alakertaan - kuvaile, miten helpompi kuin kepillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Vastaus, jonka sain takaisin oli tyyliin olisi meille tärkeää, että yrittäisit päästä paikalle. Oonko ainut, jonka mielestä tää on loukkaavaa? Tietävät kuitenkin tilanteeni, joka ei ole kenellekään yllätys.
Oisit vastannut, että sulle ois tärkeätä, että järjestäisitte häänne paikassa jonne on kulkumahdollisuus.
Tämähän se hieno vinkki sitten oli.
En usko, että hääpari tarkoitti loukata sinua. He haluaisivat sinut paikalle, mutta terveet ihmiset eivät monesti käsitä, mitä hankala liikkuminen tarkoittaa.
Olin syöpähoitojen vuoksi heikossa kunnossa ja minun oli vaikea nousta ylämäkiä, en pystynyt kiipeämään portaita ja menin kortisonin heikentämien reisieni vuoksi usein nurin. Terveet läheisetkään eivät tuntuneet ymmärtävän, etten ollut kunnossa, vaikka he näkivät kompurointini.
Olen pahoillani, ettet pääse häihin. Olisiko sinun mahdollista tavata hääparia myöhemmin sinulle sopivassa paikassa ja käydä vaikka syömässä tai kahvilla heidän kanssaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tolloko?
Mietipä sitä idiootti.
Tuolilla rappuset alakertaan - kuvaile, miten helpompi kuin kepillä?
Yleensä on luiskat. Toki se on vaikeaa, mutta niin on kepillä tai sauvallakin, mitä et ota ollenkaan huomioon.
En ole menossa häihin. Siitä tulisi niin hankalaa, että parempi jättää väliin. Toivottavasti hääparilla kuitenkin onnistuneet häät. Sellaiset, jotka haluavat. Ap
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että sinä pystyt tekemää asioita rajoitteistasi huolimatta, ja ymmärtän hyvin, että olet iloinen ja ylpeä siitä. Älä kuitenkaan viitsi loukata ihmistä, jonka tilannetta et tunne - kaikki eivät pysty sanaan kuin sinä ihan kuten sinäkään et pysty kaikkeen, mihin joku toinen pystyy.
Näkee, että ajattelet asioita ainoastaan pyörätuoliomaisesi näkökulmasta.