Sekundäärinen lapsettomuus. Millaisia kokemuksia ja miten " tarina" päättyi..
Kommentit (51)
Vierailija:
Soittapa naistenklikikalle, väestöliittoon tai kasasta alan kirjallisuutta.
NL:lla ja VL:ssa varmaankin käyttävät tätä termiä, kun typerät äidit niin haluavat.
Kas kun minun epikriiseissäni lukee ensimmäisten IVF:n ajalla " primääristi lapseton..." ja nyt toista yritettäessä hoidoilla lukee papereissa " sekundäärisesti lapseton..."
vaikka kai noissa voilukea mitä sattuu...enimmäkseen hankalasti ymmärrettävää...
Vierailija:
Ja joo, itse en kärsi minkäänlaisesta lapsettomuudesta, ja olen pahoillani kaikkien teidän puolesta, joilla on vaikeuksia lapsensaannissa - ensimmäisen tai toisen tai viidennen lapsen...Eikä kysymys suoranaisesti olekaan siitä, kummanlaisilla lapsettomilla (primääreillä vai sekundääreillä) on vaikeampaa, vaan mielestäni molemmilla on oikeus suruunsa.
t: 32
Kumpi on kauheampaa: ei ole lasta ollenkaan vai on edes se yksi lapsi?
[size=7] [color=black]
HAISTAKAA PASKA TE ÄÄLIÖKATKERAÄMMÄT! TE ETTE TIEDÄ, MILLAINEN ELÄMÄNTILANNE MINULLA ON! JOTEN PITÄKÄÄ NASEVAT MIELIPITEENNE IHAN OMINANNE!
MINÄ RAKASTAN OMAA AINOKAISTA LASTANI, VAIKKA KUINKA YRITÄTTE VASTAAN VÄNGÄTÄ!!!!!! JA TOTTA HELVETISSÄ OLEN ONNELLINEN HÄNESTÄ! MIKSI MINULLA EI OLE OIKEUTTA SURRA SITÄ, ETTEN TOISTA LASTA SAA VAIKKA VITTU KUINKA HALUAISIN!!!!
NYT TÄHÄN KETJUUN VASTAAMISET LOPPUU!!!!
POISTATAN KOKO KETJUN, KIITTI VAAN ETTÄ SAITTE MINUT TAAAS SUUTTUMAAN!
VIELÄ KERRAN, HAISTAKAA PASKA!
Vierailija:
Kas kun minun epikriiseissäni lukee ensimmäisten IVF:n ajalla " primääristi lapseton..." ja nyt toista yritettäessä hoidoilla lukee papereissa " sekundäärisesti lapseton..."vaikka kai noissa voilukea mitä sattuu...enimmäkseen hankalasti ymmärrettävää...
Sekundaarista lapsettomuutta ei ole olemassa.
Täysin epävakaa henkilö. Toivottavasti lapsesi otetaan äkkiä huostaan. Tämä " sekundaarinen lapsettomuus" vaikuttaa selkeästi jo mielenterveyteesi. Haethan apua. Ja en nyt tarkoita hedelmöityshoitoja, vaan psykiatria.
Lapsettomuudesta ( olkoon se ensi- tai toissijaista )ei voi kärsiä, ellei lasta edes halua.
Se että joku jää kokonaan lapsettomaksi ei millään tavalla vähemmä muiden surujen arvoa.
Olen seurannut läheltä erään läheisen tuskaa, kun heillä ei ole sitä ensimmäistäkään. Ei voi kuin ihmetellä sinunkaltaisten ihmisten typeryyttä.
Ja mitä jos antaisit vain tukesi läheisellesi, ja jos he sitten ensimmäisen saatuaan päättävät yrittää toista (vaikka passilla) niin toivottavasti kykenet pitämään mölyt mahassa.
[/quote]
Lääkärit itse sanelevat sekundäärisestä lapsettomuudesta teksteissä. Diagnooneissa ei tälläistä ole.
En itse ota kantaa tähän asiaan mitenkään muuten.
ei kyllä he ihan ovat tuon diagnoosin ottaneet käyttöön muista syistä. minkököhän vuoden tautiluokitusta tutkailet?? sellasita deagnoosia ei voi resepteihin, Kelalle tai virallisiin papereihin laittaa mitä ei olemassa ole.
On myös erittäin halveksittavaa vähetellä toissijaisesti lapsettomiakaan. En usko, että kukaan meistä voisi tuolla tavalla mitätöidä täysin lapsettomien tuskaa.
Tässä on nyt kyse sanan
lapseton
kahdesta eri merkityksestä. Se voi tarkoittaa
a) henkilöä jolla on enemmän tai vähemmän ongelmia ensimmäisen tai toisen tai monennen hyvänsä lapsen saamisessa, tällöin ihmiset yleensä luokittelevat itsensä lapsettomaksi, vaikka heillä olisikin lapsi, koska lapsettomuudesta kärsiminen jättää useimmille kipeät arvet, nämä henkilöt siis ikäänkuin sairastavat tautia nimeltä lapsettomuus
b) kirjaimellisesti otettuna lapseton tarkoittaa henkilöä, jolla ei ole lapsia, joko omasta tahdostaan tai ei omasta tahdostaan
Henkilö jolla on yksi lapsi, mutta jolla on selviä vaikeuksia saada toinen lapsi voi kuulua kategoriaan a muttei kategoriaan b.
Avatkaa silmänne, ja nähkää, että toinen keskustelija voi tarkoittaa sanan toista merkitystä!
Terveisin yksi, joka ei ole kuulunut a-märitelmän alle koskaan, mutta b-määritelmän alle tietysti, niinkuin joka ikinen meistä (kuuluin siihen 25 ensimmäistä ikävuottani)
Verrataanpa asiaa vaikka näin . Jos sinä ja ystäväsi olette onnettomuudessa ja sinulla menee jalka poikki ja ystävälläsi käsi poikki niin auotko päätäsi ja vähättälet ja kiroat kun ystävällesi ei ole niin isoa ongelmaa kuin sinulla?
Et varmaankaan. Aivan samalla lailla sekundäärisesti lapseston voi tuntea myös tuskaa siitä ettei enää ikiä saa lasta kuin sinä SUUREMMAN ongelmasi eli lapsettomuuden kanssa. Tottakai asiat ovat eri mittakaavassa, mutta surua aiheuttvia kummatkin.
Menkää pois tästä keksutelusta jos ei pää kestä ilman lapsellista kiroilua ja haukkumista keskutella tästyä asiasta.
Toista ollaan yritetty kolme vuotta ja saatu aikaiseksi vain yksi kesken meno. Ajattelin tässsä vaiheessa hakeutua lääkäriin ja alkaa selvittämään mistä johtuu.
Minulla oli unelma useammasta lapsesta , mutta taitaa jäädä unelmaksi.
vaikka mulla onkin jo kolme. Enää se ei nimittäin onnistu. Lapsettomuutta on montaa eri sorttia...
Ihan uteliaisuudesta tulin vilkaisemaan, ja täytyy sanoa, että ainakaan tämä BAm BAM totaalilapseton on nähtävästi jäänyt vaille muutakin kuin lapsia, nimittäin järkeä ja empatiaa. Vaikka sinulta olisi amputoitu kaikki raajat ja olisit menettänyt puhekykysi ja sukusi olisi poltettu taloihinsa, se ei anna sinulle oikeutta tulla riehumaan tuolla lailla ja vähättelemään toisten ihmisten tuskaa. Jonkun toisen tuskaan verrattuna sinunkin tuskasi on kuin pieru saharassa, usko pois.
Mutta ehkä tuo sekundaarisesti lapseton ei ole ihan paras mahdollinen termi. Mitä jos puhuttaisiin sekundaarisesta hedelmättömyydestä?
Ei koskaan sitä toista lasta vaan tullut vuosikausien yrittämisestä huolimatta. Sanottakoon sitä miksi tahansa, hirveä tuska ja kärsimys se on.
Vierailija:
Verrataanpa asiaa vaikka näin . Jos sinä ja ystäväsi olette onnettomuudessa ja sinulla menee jalka poikki ja ystävälläsi käsi poikki niin auotko päätäsi ja vähättälet ja kiroat kun ystävällesi ei ole niin isoa ongelmaa kuin sinulla?Et varmaankaan. Aivan samalla lailla sekundäärisesti lapseston voi tuntea myös tuskaa siitä ettei enää ikiä saa lasta kuin sinä SUUREMMAN ongelmasi eli lapsettomuuden kanssa. Tottakai asiat ovat eri mittakaavassa, mutta surua aiheuttvia kummatkin.
Menkää pois tästä keksutelusta jos ei pää kestä ilman lapsellista kiroilua ja haukkumista keskutella tästyä asiasta.
Jos sinulla on auto ja minulla ei ole autoa, niin voitko sanoa itseäsi autottomaksi? Vai oletko sitten " sekundaarisesti autoton" ?
Vierailija:
Jos sinulla on auto ja minulla ei ole autoa, niin voitko sanoa itseäsi autottomaksi? Vai oletko sitten " sekundaarisesti autoton" ?
Onko siis ajateltava, että sinulle lapsi ja joku eloton tavara ovat samalla viivalla? Vai pytääkö sinun autosi kenties jatkuvasti omistajiltaan toista pikkuautoa kaveriksi ja itkeskelee iltaisin, kun ei saa?
En halua lähteä riitelyynne mukaan, joten vastaan vain alkuperäiseen kysymykseen. Eli ap kysyi, että millaisia sekundäärisen lapsettomuuden tarinoita löytyy.
NO, me olemme sellainen pari, joka oli alkujaan lapseton, esikoista yritettiin 3,5 vuotta. Sitten onni potkaisi ja saimme hormoniavusteisesti pojan. Nyt toista lasta on yritetty 11 kuukautta ja eilen tein positiivisen raskaustestin. Tottakai olen jo ehtinyt ajatella, että toista ei varmaan koskaan tule.
Vaikka meitä ehdittiin jo tituleerata sekundäärisesti lapsettomiksi, sitä samaa tuskaa en enää kokenut kuin ensimmäisen kohdalla, sillä pidin suoranaisena ihmeenä tätä ihanaa poikaamme. Päätimme hänen synnyttyään, että koskaan emme enää hormonikuureja (clomit/terot) rankempiin hoitoihin lähde, yksi lapsi riittää jos ei enempää ole tullakseen. Mutta me olemme onnekkaita ja nyt siis olen raskaana luomusti. Kesällä olisimme aloittaneet clomit+terot.
Toivon vain, että raskaus kestää loppuun asti, eikä kaksi kokemaani keskenmenmoa ennen esikoisen syntymää saa jatkoa.
Ja joo, itse en kärsi minkäänlaisesta lapsettomuudesta, ja olen pahoillani kaikkien teidän puolesta, joilla on vaikeuksia lapsensaannissa - ensimmäisen tai toisen tai viidennen lapsen...
Eikä kysymys suoranaisesti olekaan siitä, kummanlaisilla lapsettomilla (primääreillä vai sekundääreillä) on vaikeampaa, vaan mielestäni molemmilla on oikeus suruunsa.
t: 32