Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Vähävaraisten lapsia kiusataan koulussa

Vierailija
19.08.2018 |

Onko yhteiskunnan syytä? Pitäisikö vähävarsia lapsiperheitä tukea enemmän taloudellisesti jotta pääsisivät samaan tulotasoon kuin parempiosaiset?

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän lapsi vain karaistuu pienestä kiusasta ja lähtee voikukan tavoin päättäväiseen nousuun. Aina olen sorsinut köyhän lasta ainakin kommentein ja nähnyt, että ihminen siitäkin tuli vanhettuaan.

Sirkka, 74

Vierailija
22/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa johtuu ihan vähävaraisen vanhemman kyvyttömyydestä huolehtia lapsen vaatteista.

Jos lapsella on aina likaiset vaatteet ja ne haisevat tupakalle niin on iso riski päätyä kiusattavaksi.

Lapset ja nuoret ovat hyvin merkkitietoisia nykyään. Ei riitä että vaatteet ovat ehjät ja puhtaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä, sellaista oli jo omassa lapsuudessa 80- ja 90-luvuilla. Onko tämä muka uutinen?

Vierailija
24/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tätä ongelmaa rahalla ratkaista vaan kasvatuksella. Kiusaajat kuriin.

Vierailija
25/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttu on niin että vähävaraisissa perheissä on hyvin usein muitakin ongelmia kuten päihteiden käyttöä, mielenterveysongelmia, vanhempien syrjäytymistä jne. Siis erilaisia asioita jotka ovat johtaneet siihen vähävaraisuuteen. Nämä taustalla vaikuttavat syyt vaikuttavat siihen miten lapsi on kehittynyt ja oppinut sosiaalisiataitoja ja tunnetaitoja sekä itsesäätelytaitoja. Kun näissä taidoissa on suuria puutteita lapsi joutuu helposti kiusatuksi koska poikkeaa käyttäytymisellään niin paljon muista. Itse köyhyys ei siis ole kiusaamisen syy. Vaikka lapsella ei olisikaan kaikkea materiaa mitä kavereilta löytyy hän kyllä löytää paikkansa porukassa jos itsetunto ja sosiaaliset taidot on kunnossa. Raha ei tätä ratkaise. Vaikka niille lapsille ostettaisiin kaiken maailman uusimmat pelit ja vehkeet heitä kiusattaisiin edelleen. Kiusaajat hakevat jonkinlaista reaktiota ja haistavat kyllä kuka on puolustuskyvytön ja antaa vaikutelman "oudosta". Lapset osaavat olla todella julmia.

Vierailija
26/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset aistivat köyhyyden. Etenkin hyvätuloisten lapset ovat usein erittäin tietoisia ”paremmuudestaan” ja nälvivät niitä, joilla ei ole asiat yhtä hyvin. Olen tehnyt lasten parissa töitä ja huomannut tämän.

Vierailija
27/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain pakollista varhaiskasvatusta voitaisiin harkita, ne sosiaaliset taidot ovat olennainen osa millä ehkäistä kiusaamista. Ekaluokkalainen on aika vanha näitä oppimaan, valitettavasti joillekin lapsille tämä on ensimmäinen kerta isommassa lapsiporukassa.

... Eskari on pakollinen. Eiköhän se riitä.

Ei näköjään riitä. Usein lastensuojelullinen huoli herää vasta kun lapsi lopulta pääsee huonoista kodin olosuhteista muualle missä tilanne huomataan ja siihen puututaan. Lapsi joka on eskari-ikään asti elänyt kaoottisissa olosuhteissa jossa vanhemmilla on elämänhallinta täysin hukassa on jo aika lailla jäljessä muista taidoistaan. Ei ole mitään mallia siitä miten toisten kanssa normaalisti ollaan eikä kukaan ole nähnyt vaivaa opettaakseen normaaleja arkeen ja elämään kuuluvia asioita. Ei noi taidot itsestään tule.

Vierailija
28/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tämä on täysin totta, mutta rahan antaminen ei tässä tapauksessa ongelmaa poista. Ne ongelmat ovat jossain syvemmällä, vanhemmissa ja todennäköisesti myös isovanhemmissa. Huono-osaisuus on periytyvää ja uskoisin sen johtuvan nimenomaan asenteesta joka tarttuu vanhemmilta lapsiin: "Ei kannata edes yrittää kun meidän suvussa ei kukaan ole töitä tehnyt tai kouluja käynyt". Myös sosiaalisia taitoja ei ole ehkä niin helposti voitu harjoitella, koska jos vanhemmat ovat syrjäytyneet, tuskin he vievät lastakaan kerhoihin ja harrastuksiin tai vaikka puistoon. Olen itse myös huomannut että monilla on huono hygienia, mikä tietysti karkottaa muita pois seurasta aika nopeastikin. Monilla vanhemmat myös polttaa sisällä. Monia elämän perustaitoja ei osata, eikä oikein olla millään tavalla yhteiskunnan jäseniä. Ei harrasteta, ei vaikuteta, ei osallistuta. Mielestäni opettajan ja terveydenhoitajan pitää puuttua näihin ja näyttää omalla esimerkillä, että pienellä vaivannäöllä voi vielä nousta syvästäkin suosta.

Vierailija
29/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset aistivat köyhyyden. Etenkin hyvätuloisten lapset ovat usein erittäin tietoisia ”paremmuudestaan” ja nälvivät niitä, joilla ei ole asiat yhtä hyvin. Olen tehnyt lasten parissa töitä ja huomannut tämän.

Kuulostaa vähän siltä että et ole koskaan mitään lapsia nähnytkään.

Vierailija
30/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein joo mutta ei aina. Tässä näkyy myös toinen puoli siitä että rahalla ei voi korvata kasvatusta ja sosiaalisten taitojen opettamista. Jos lapselle on alusta asti opetettu käytöstapoja, empatiaa, ihmisten tasa-arvoisuutta ja erilaisuuden hyväksymistä ongelmaa ei ole.

Vierailija
31/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkittiinko myös ovatko kiusaajat vähävaraisia,keskituloisia,varakkaita?

Se on minusta oleellisempaa koska kiusaajahan on tekijä ja syyllinen,ei hän jolla on väärän merkkinen laukku.

En lukenut ko.artikkelia.

Vierailija
32/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi. Eihä ne vähävaraiset ikinä opi itse parantamaan elintasoaan, jos rahan saa ilmaiseksi.

Vierailija
33/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkaverini puoliso on töissä yhdessä koulussa, jossa vanhempien mielestä kiusataan.

Yhtä kohtaa oli sitten tutkittu pidemmäksi ja keskustelu oli koettu kiusaamisena.

Oppilas 1: sain uuden puhelimen ja näyttää uutta puhelinta

Oppilas 2 : tosi upee . Mun vanhemmat eivät ikinä osta mulle mitään noin kallista.

Ja tästä oppilas 2 oli kertonut kotonaan ja äiti soitti kouluun, kun lasta kiusataan.

Vaikka koulun ympärillä on vain arvokiinteistöjå, sinne mahtuu myös kierrättäjiä eikä kaikki omista hienointa uutta.

Mun pitää saada, kun muillakin on.

Kyllä, harmittavan usein lapsi joka ei saa materiaa ja matkusta, kokee muiden saamiset ja matkakertomukset kiusaamisena. Näitä sitten selvitellään, mutta vaikeaahan se on kun ei pienituloisen lapselle voi vaan täräyttää, että tavarat ja matkat eivät ole ihmisoikeus.

Vierailija
34/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 täällä vielä. Olen itsekin suhteellisen vähävaraisesta perheestä lähtöisin, mutta vanhempani ovat todella kannustavia ja rohkaisevat koulunkäyntiin ja tukevat minua harrastuksissani ja kannustavat tavoittelemaan parempaa. Olen itse aktiivinen nuori ja haluan myös vaikuttaa asioihin. Olen monenlaisissa toiminnassa mukana ja haluan myös tulevaisuudessa auttaa muita ihmisiä. Haaveilen diakonin tai opettajan työstä, lisäksi haluan osallistua politiikkaan. Ihailen monia poliitikkoja jotka ovat onnistuneet taistelemaan tiensä siihen asemaan, missä he nyt ovat, kun ovat köyhistä oloista lähtöisin.

Toivotavasti minäkin voin joskus olla hyvä roolimalli ja esikuva jollekin nuorelle tai lapselle, ja tuoda heille toivoa siitä että parempaa on luvassa.

Vierailija
35/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaverini puoliso on töissä yhdessä koulussa, jossa vanhempien mielestä kiusataan.

Yhtä kohtaa oli sitten tutkittu pidemmäksi ja keskustelu oli koettu kiusaamisena.

Oppilas 1: sain uuden puhelimen ja näyttää uutta puhelinta

Oppilas 2 : tosi upee . Mun vanhemmat eivät ikinä osta mulle mitään noin kallista.

Ja tästä oppilas 2 oli kertonut kotonaan ja äiti soitti kouluun, kun lasta kiusataan.

Vaikka koulun ympärillä on vain arvokiinteistöjå, sinne mahtuu myös kierrättäjiä eikä kaikki omista hienointa uutta.

Mun pitää saada, kun muillakin on.

Kyllä, harmittavan usein lapsi joka ei saa materiaa ja matkusta, kokee muiden saamiset ja matkakertomukset kiusaamisena. Näitä sitten selvitellään, mutta vaikeaahan se on kun ei pienituloisen lapselle voi vaan täräyttää, että tavarat ja matkat eivät ole ihmisoikeus.

Pitäisi olla.

36/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpavarustelu on kova. Mitä useammat eivät lähtisi siihen mukaan niin vähenis kiusaaminen.

Olen samaa mieltä. Yhteiskunnan pitää tukea vähävaraisia ihmisiä, mutta ei tällaisen takia. Varakkaidenkin vanhempien lapsille olisi hyväksi, etteivät he oppisi rakentamaan hyväksytyksi tulemistaan tavaran varaan. Kaikille olisi hyväksi, jos kilpavarustelu loppuisi. Lasten vanhemmat voisivat sen saada aikaan, ainakin pienten koululaisten joilla ei vielä ole omaa rahaa.

Vierailija
37/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupuvut ja perustulo toisivat tasa-arvoa.

Vierailija
38/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulupuvut ja perustulo toisivat tasa-arvoa.

Näin on. Sellainen 2500 euroa lapaseen kaikille

Vierailija
39/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me hiihdellään jossain köyhyysrajan rajamailla. Koulussa lapsilla vimpan päälle vaatteet ja paremmat puhelimet heille hankittu. Osataan esittää hienosti varakkaampaa kuin ollaankaan.

Ei meillä ole uusia autoja ja vanhemmat säästää vaatteistaan.

Tämä pitää paikkansa aika monen vähävaraisen kohdalla. Lapsille hankitaan kalliit älypuhelimet vaikka osamaksulla ja merkkivaatteita kirpputorilta tai otetaan vastaan lahjoituksina. Vähän aikaa tuo toimiikin ihan hyvin, mutta ei enää sitten, kun lapset ovat teini-iässä ja pitäisi olla samoja harrastuksia ja muita vapaa-ajanviettotapoja kuin kavereilla. 

Vierailija
40/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai niitä vähävaraisia tarvitse tukea enemmän, vaan varakkaiden pitäisi opettaa lapsiaan tavoille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan