IL: Vähävaraisten lapsia kiusataan koulussa
Onko yhteiskunnan syytä? Pitäisikö vähävarsia lapsiperheitä tukea enemmän taloudellisesti jotta pääsisivät samaan tulotasoon kuin parempiosaiset?
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini puoliso on töissä yhdessä koulussa, jossa vanhempien mielestä kiusataan.
Yhtä kohtaa oli sitten tutkittu pidemmäksi ja keskustelu oli koettu kiusaamisena.
Oppilas 1: sain uuden puhelimen ja näyttää uutta puhelinta
Oppilas 2 : tosi upee . Mun vanhemmat eivät ikinä osta mulle mitään noin kallista.Ja tästä oppilas 2 oli kertonut kotonaan ja äiti soitti kouluun, kun lasta kiusataan.
Vaikka koulun ympärillä on vain arvokiinteistöjå, sinne mahtuu myös kierrättäjiä eikä kaikki omista hienointa uutta.
Mun pitää saada, kun muillakin on.
Kyllä, harmittavan usein lapsi joka ei saa materiaa ja matkusta, kokee muiden saamiset ja matkakertomukset kiusaamisena. Näitä sitten selvitellään, mutta vaikeaahan se on kun ei pienituloisen lapselle voi vaan täräyttää, että tavarat ja matkat eivät ole ihmisoikeus.
Pitäisi olla.
Onneksi ei ole eikä tule koskaan olemaankaan. Jos perustoimeentulon päälle jotain luksusta haluaa, niin mars töihin kuten me muutkin.
Voisiko olla niin, että vähävaraisia kiusaa toiset vähävaraiset. Sosiaalisten taitojen puute johtanee kiusatuksi tulemiseen, mutta myös myös kiusaamiseen. Näin ainakin omassa lapsuudessa. Ei varakkaita kiinnostanut köyhien elämä. Toiset köyhät ne nokki toisia köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
Me hiihdellään jossain köyhyysrajan rajamailla. Koulussa lapsilla vimpan päälle vaatteet ja paremmat puhelimet heille hankittu. Osataan esittää hienosti varakkaampaa kuin ollaankaan.
Ei meillä ole uusia autoja ja vanhemmat säästää vaatteistaan.
Minä olin lapsena/nuorena juuri tuollainen vähän totuutta varakkaamman esittäjä. Olin pienituloisesta perheestä ja menin kouluun, jossa lähes kaikki muut olivat varakkaista / hyvin toimeentulevista perheistä. Ennen tuota olin pitkälle kulkenut kirpparivaatteissa tai veljieni vanhoissa, mutta äitini otti asiakseen hankkia minulle siistejä vaatteita ettei minun tarvitsisi koulussa hävetä. Ja ilmeisen hyvin tuo onnistui, koska joskus lukion kohdalla pari ystävääni yllättyi, kun kuuli minun asuvan kerrostalossa. Olivat saaneet minusta sellaisen mielikuvan, että asumme rivitalossa vähintään.
Oma lapsi ei ole niukkuudesta joutunut kärsimään, mutta ei myöskään ole hankittu hänelle mitään tarpeettoman kallista vain sen vuoksi, että on varaa. Aina on ollut ostoksissa järki mukana eikä lapsi itsekään ole ollut kalliiden merkkituotteiden perään. Eikä muutenkaan ole piitannut siitä mitä kaverit ajattelevat, toki hänelläkin on ollut onni opiskella hieman valikoidussa porukassa jossa ei tyhjäpäisiä pissiksiä juuri ollut.
Vierailija kirjoitti:
Tutkittiinko myös ovatko kiusaajat vähävaraisia,keskituloisia,varakkaita?
Se on minusta oleellisempaa koska kiusaajahan on tekijä ja syyllinen,ei hän jolla on väärän merkkinen laukku.
En lukenut ko.artikkelia.
Jos kiusaajat ovat vähävaraisia, se tarkoittaa että moni olisi sekä kiusaaja että kiusattu, koska vähävaraisista suurin osa on kokenut kiusaamista. Toisaalta myös hyväosaiset lapset kokivat tuon tutkimuksen mukaan paljon kiusaamista, 40 prosenttia, joten heissäkin on todennäköisesti näitä kaksoisroolilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä vähävaraisia tarvitse tukea enemmän, vaan varakkaiden pitäisi opettaa lapsiaan tavoille.
Ettei vaan kuule olisi köyhän lapsi joka toista köyhää kiusaa. Omia kouluaikoja tässä vaan mietin. Varakkaiden lapset eivät kiusanneet ketään mutta paria heistä kiusattiin. Eniten kiusattiin kuitenkin vähävaraisia lapsia ja kiusaajina kaikissa tilanteessa oli, yllätys yllätys, ne kaikkein huonommista perheistä olevat lapset. Noissa perheissä kukaan ei käynyt töissä, alkoholisti äidillä oli lapsia useammalle miehelle ja nämä kiusaajat saivat kotoaan lähtöpassit 16-vuotispäivänään. Näin 80-luvulla.
Lapsena kiusattu köyhä, aikuisena yksinäinen köyhä. Molemmat tilanteet palstan mukaan "oma vika".
Kolme sivua meni ennen kuin kokoomuslaiset keksi tuon "niin mutta ne kiusaajatkin on vähävaraisia", Huh, tilanne pelastettu, nyt voi taas jatkaa yksinäisten miesten ym haukkumista palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena kiusattu köyhä, aikuisena yksinäinen köyhä. Molemmat tilanteet palstan mukaan "oma vika".
Ei missään nimessä oma vika. Hyvin usein kuitenkin puutteellisen vanhemmuuden vika.
Alexander Stubb oli koulukiusaaja. Se on itsekin myöntänyt sen.
Suomessa kiusataan aina, jos vaan joku tekosyy sille löytyy. Köyhyys on näistä vain yksi monien joukossa. Itse olen nähnyt lapsia kiusattavan mm. ulkonäön, painon, puhetavan, hiustenvärin, nimen, vanhemman ammatin ja seksuaalisen suuntautumisen takia, eikä tämäkään lista varmasti ole mitenkään täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa Alexista moista. En usko. Alex osaa kuitenkin ranskaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja Tina Fey. (isä oli töissä yliopistossa ja äiti sijoitusfirmassa)
T13 kirjoitti:
Valitettavasti tämä on täysin totta, mutta rahan antaminen ei tässä tapauksessa ongelmaa poista. Ne ongelmat ovat jossain syvemmällä, vanhemmissa ja todennäköisesti myös isovanhemmissa. Huono-osaisuus on periytyvää ja uskoisin sen johtuvan nimenomaan asenteesta joka tarttuu vanhemmilta lapsiin: "Ei kannata edes yrittää kun meidän suvussa ei kukaan ole töitä tehnyt tai kouluja käynyt". Myös sosiaalisia taitoja ei ole ehkä niin helposti voitu harjoitella, koska jos vanhemmat ovat syrjäytyneet, tuskin he vievät lastakaan kerhoihin ja harrastuksiin tai vaikka puistoon. Olen itse myös huomannut että monilla on huono hygienia, mikä tietysti karkottaa muita pois seurasta aika nopeastikin. Monilla vanhemmat myös polttaa sisällä. Monia elämän perustaitoja ei osata, eikä oikein olla millään tavalla yhteiskunnan jäseniä. Ei harrasteta, ei vaikuteta, ei osallistuta. Mielestäni opettajan ja terveydenhoitajan pitää puuttua näihin ja näyttää omalla esimerkillä, että pienellä vaivannäöllä voi vielä nousta syvästäkin suosta.
Eivät yh-naiset tahdo rikastua työnteolla, sitä samaa kituuttamista se on. Suihku ja pesukone löytyy kyllä ja niitä osataan käyttää. Jos se on sitten asenne, vähän negatiivinen mutta realistinen. Itse uskon, että kiusaaminen johtuu siitä, että kiusaaja on ilkeä ihminen ja hänen kotikasvatuksessaan on ollut puutteita.
Jos ollaan ihan tarkkoja, niin ei tuo tutkimus kerro kiusaamisesta vaan koetusta kiusaamisesta. Vähävaraiset opettaa lapsilleen, että "varmaan sinua nyt kiusataan, kun ei ole varaa 90 euron lippikseen".
Nro 15 kertoi selkeällä esimerkillä, mitä se koettu kiusaaminen on.
Mikä ei tietenkään poista sitä, etteikö koulussa todellakin kiusattaisi ihan oikeasti,mutta se tuskin on vanhempien tuloluokkien mukaista toimintaa. Enemmänkin kääntäisin pääni sen koulun oppilaaksiottoalueen suuntaan eli sosiaaliongelmaisten lapset kiusaa toisiaan, keskiluokka tekee kaikkensa, että lapsi ei päädy huonoon kouluun.
Myös vähävaraisten lapsilla voi olla hyvät sosiaaliset taidot. Pikemminkin hyvätuloisista perheistä tulevilla on usein empatiakyvyn puutetta, vaikeuksia huomioida toisia ja kyvyttömyyttä sietää vastoinkäymisiä tai epäonnistumisia ja niihin reagoidaan asiattomasti. Muutenkaan mikään ihmisessä oleva ominaisuus tai sosiaaliset taidot eivät oikeuta kiusaamista eikä sellaista vaikutelmaa koskaan saisi kiusatulle antaa.
T. Luokanopettaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai niitä vähävaraisia tarvitse tukea enemmän, vaan varakkaiden pitäisi opettaa lapsiaan tavoille.
Ettei vaan kuule olisi köyhän lapsi joka toista köyhää kiusaa. Omia kouluaikoja tässä vaan mietin. Varakkaiden lapset eivät kiusanneet ketään mutta paria heistä kiusattiin. Eniten kiusattiin kuitenkin vähävaraisia lapsia ja kiusaajina kaikissa tilanteessa oli, yllätys yllätys, ne kaikkein huonommista perheistä olevat lapset. Noissa perheissä kukaan ei käynyt töissä, alkoholisti äidillä oli lapsia useammalle miehelle ja nämä kiusaajat saivat kotoaan lähtöpassit 16-vuotispäivänään. Näin 80-luvulla.
Samaa mietin! Omana kouluaikanani pahimmat kiusaajat olivat köyhistä perheistä, mitä luultavammin oireilivat riittämättömyyden tunnetta. Saattoivat haukkua jonkun köyhyydeltä vaikuttavaa omaisuutta vaikka eivät itse olleet sen rikkaammasta perheestä. Yksi aggressiivisena kiusaajana tunnettu pissistyttö leveili rahoillaan ja merkkivaatteillaan, kunnes selvisi että perhe oli elänyt velaksi ja varat olivat tosiasiassa pahasti pakkasen puolella. Rikkaiden ja hyvätuloisten perheiden lapsia puolestaan kiusattiin "pröystäilystä" jos oli jotain hienompaa kuin muilla. Vähintään supistiin selän takana tai jopa hajotettiin/varastettiin tavaroita.
Tässä asiassa perhetausta vaikuttaa monella tavalla, itselle matkan varrella vastaantulleita mm. seuraavia:
Todella rikas perhe, isä aina töissä /toisen naisen luona, lappoi kahdelle lapselleen rahaa (huonoa omatuntoa varmaan paikkasi) käsittämättömiä summia, äiti oli kotona ja joi joka päivä. Lapset eivät olleet kiusaajia ihan perinteisessä mielessä, mutta kylvivät kyllä pahaa oloaan muihin, ja ei varmaan olisi ollut niin kavereita, mutta muut hyötyivät niistä rahoista (käytiin syömässä ja leffassa yhdessä jne)
Sivistymättömyys, tämä ei liity kiusaamiseen mutta tämän esimerkin ihmiseen kun tutustuin tajusin miten erilaisia taustoja ihmisillä on, hänen suvussaan kaikki olivat matalapalkka-aloilla (siivoojaa ym.) tai työttömiä eikä kukaan ennen häntä ollut käynyt lukiota. No ei siinä mitään, mutta puhui kuinka mummot ja muut piti häntä neroja (lukion takia) ja tuntuimettä niin se oli hänellekin "hattuun noussut".
Koko suvulla rööki paloi jne. ja huomasin myös että ei vain se _koulutus_ vaan se ettei hänen perhe koskaan tehnyt mitään muuta kun katseli telkkaria, ei mitään harrastuksia (edes jumppaa tm.) ei koskaan käyty teatterissa, ei luettu kirjoja/lehtiä, ei puhettakaan tapahtumista/museoista jne. Tuossa mietin ettei noita oikein saa paikattua vaikka miten opiskelee tm.
Hippikommuuni, eletään mahdollisimman omavaraisesti, yhdessä vaiheessa tutustuin tähän porukkaan, ei minun tapani,elää mutta arvostan. Lapsilla ei ole iPhoneja ym. mutta laaja aikuisten verkosto ympärillä, lapsille luetaan, pelalaillaan heidän kanssaa, otetaan arkeen mukaan, musisoidaan yhdessä jne. Toisia tuetaan ja uskon että se itsetunto tulee siitä kun lapset osana yhteisöä, kehutaan, saavat vastuultakin vähän jne. ei materiaa niinkuin muilla lapsilla, mutta minusta enemmän henkistä pääomaa.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini puoliso on töissä yhdessä koulussa, jossa vanhempien mielestä kiusataan.
Yhtä kohtaa oli sitten tutkittu pidemmäksi ja keskustelu oli koettu kiusaamisena.
Oppilas 2 : tosi upee . Mun vanhemmat eivät ikinä osta mulle mitään noin kallista.Ja tästä oppilas 2 oli kertonut kotonaan ja äiti soitti kouluun, kun lasta kiusataan.
Vaikka koulun ympärillä on vain arvokiinteistöjå, sinne mahtuu myös kierrättäjiä eikä kaikki omista hienointa uutta.
Tämähän on oikeasti ihan totta. Tasaisin väliajoin uutisvälineet julkaisevat niitä voivotteluartikkeleita joissa yksinhuoltaja Janica-Johanna valittaa vihaisena kun ei ole varaa koskaan mihinkään kalliiseen, lapsille voivotellaan ääneen sitä miten kaikilla muilla luokkakavereilla on uusimmat 1000e iPhonet, merkkivaatetettu kiireestä kantapäähän ja ulkomailla käydään ainakin 5 kertaa vuodessa, eikö olekin, Mico ja Jassica, ihan hirveää? Lapset sitten sisäistävät ajatuksen että heidän kuuluu olla katkera ja kateellinen "rikkaiden" (eli keskituloisten) materiasta ja kokevat kiusaamisena jo sen että heille esitellään uutta tavaraa. Tai jopa sen että koulussa kysytään mitä teit kesälomalla eikä voi kertoa ulkomaanmatkasta. Köyhyydestä ei saisi tulla identiteettiä, sitä kautta se periintyy sukupolvia alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on oikeasti ihan totta. Tasaisin väliajoin uutisvälineet julkaisevat niitä voivotteluartikkeleita joissa yksinhuoltaja Janica-Johanna valittaa vihaisena kun ei ole varaa koskaan mihinkään kalliiseen, lapsille voivotellaan ääneen sitä miten kaikilla muilla luokkakavereilla on uusimmat 1000e iPhonet, merkkivaatetettu kiireestä kantapäähän ja ulkomailla käydään ainakin 5 kertaa vuodessa, eikö olekin, Mico ja Jassica, ihan hirveää? Lapset sitten sisäistävät ajatuksen että heidän kuuluu olla katkera ja kateellinen "rikkaiden" (eli keskituloisten) materiasta ja kokevat kiusaamisena jo sen että heille esitellään uutta tavaraa. Tai jopa sen että koulussa kysytään mitä teit kesälomalla eikä voi kertoa ulkomaanmatkasta. Köyhyydestä ei saisi tulla identiteettiä, sitä kautta se periintyy sukupolvia alaspäin.
ja sitten ovat myöskin katkeria kun eivät saa sitä instababe missiä ja prisman mammat ei kelpaa.
Vähävaraisten perheiden oikea ongelma on älyn ja viisauden puute. Rahat menee muuhun kuin perheen ja lasten hyvinvointiin. Oikea ongelma on usein päihteet.