Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Vähävaraisten lapsia kiusataan koulussa

Vierailija
19.08.2018 |

Onko yhteiskunnan syytä? Pitäisikö vähävarsia lapsiperheitä tukea enemmän taloudellisesti jotta pääsisivät samaan tulotasoon kuin parempiosaiset?

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pienituloinen yh, silti onnistuin säästämään asuntolainaa varten huomattavan summan rahaa. Ja säästövuosinakin oli kasviksia ja hedelmiä tarjolla joka päivä, hyvät puhtaat ja ajanmukaiset vaatteetkin löytyivät aina päälle. Ei matkusteltu, mutta oikein mukavaa elämää elettiin ja eletään nytkin. Tulot pienet edelleen, mutta nyt kun ei asuntoon tarvi säästää enää niin oon säästänyt matkaa varten ja lapsi saa käydä leffassa yms pikkuisen useammin kuin ennen.

Nii joo, en juo alkoholia kuin ihan max. 2 krt vuodessa, en tupakoi, eikä autoa. ...paitsi auto nyt harkinnassa :)

Vierailija
122/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin samaa juttua, ja jäin näin opettajana miettimään tuota kiusaamista. Kaikki köyhien lasten kiusaaminen ei mielestäni johdu suoraan tavaroiden huonoudesta. Monella köyhän perheen vanhemmalla köyhyyden syynä on mielenterveyden ongelmat, päihteet tai älyn/ sosiaalisten taitojen/ elämänhallinnan tms. puute. Tämä heijastuu lasten sosiaalisiin taitoihin ja johtaa kiusaamiseen helpommin kuin tavaroiden puute. Rahaa antamalla tämä ongelma ei poistu.

Samaa mieltä. Sosiaalisesti kömpelöä/taidotonta kiusataan helpommin ja perheen malli on usein tässä taustalla.

t. toinen ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähävaraisten perheiden oikea ongelma on älyn ja viisauden puute. Rahat menee muuhun kuin perheen ja lasten hyvinvointiin. Oikea ongelma on usein päihteet.

Älä yleistä. Itse en ole tyhmä, vaan minulla on sairauksia. En myöskään käytä koskaan alkoa, enkä tupakoi. Kukaan ei kyllä huomaa vähävaraisuutta. Paremminkin näytän, että olisin ns. paremmista piireistä koska olen siististi pukeutunut ja klassisen kaunis ja osaan käyttää älyäni. Lapsestani ei kukaan huomaa sitä, että meillä on heikko taloudellinen tilanne, päinvastoin on aina ollut parhaiten puettu, saanut siitä aina hyvää palautetta ulkovaatteet kunnolliset jne.

No etkös sä just omalla esimerkilläsi todistanut tuon väittämän todeksi? Et tupakoi, et käytä alkoa ja fiksuna käytät vähät taloudelliset resurssit lasten hyväksi esim. vaatettamalla heidät hyvin. Eli sun lasta tuskin kiusataan esim. rikkinäisistä vaatteista kun olet osannut priorisoida asiat "oikein" heikosta taloudellisesta tilanteesta huolimatta.

Kyllä varmaan. Mutta mulla ärsyttää tämä ainainen yleistys vähävaraisista. Kun tosiasissa siihenkin joukkoon kuuluu myös fiksuja ihmisiä ja perheitä, varsinkin nykyaikana.

Uskon että huonot vaatteet ei yksistään aiheuta kiusaamista. Lapsessa on jokin sellainen haavoittuva kohta, johon aletaaan tökkimään. Muistan omasta lapsuudesta että reilusti ylipainoinen lapsi koulussa oli kiusaamisen kohde. Perhe oli hänellä hyvä ja normaalisti toimeentuleva. Itse taas jouduin joidenkin naljailun ja syrjinnän kohteeksi kun lapsuudessa perheeseeni tuli ongelmia laman takia, eli olin tuolloin haavoittuvainen ja otollinen kohde. Olin varhaisnuoruuteen asti vanhoillislestadiolainen, kun lähdin uskosta, uskovaiset ystävät jättivät samantien eivätkä suostuneet puhumaan enää mitään vaikka oltiin samalla luokalla. Kiusaamiselle on syitä.

Ei saa osoittaa tiettyjä kiusattujen lapsen ominaisuuksia ja sanoa että ne ovat "kiusaaamisen syy".  Tuollaine puhe normalisoi kiusaamista, tekee siitä kuin kiusatun oman syyn "mitä on lihava, köyhä, silmälasipäinen, vammainen, jne.."

Eivät nuo ole kiusaamisen syitä. Kyllä se kiusaamisen syy on siellä kiusaajan korvien välissä.

Vierailija
124/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin samaa juttua, ja jäin näin opettajana miettimään tuota kiusaamista. Kaikki köyhien lasten kiusaaminen ei mielestäni johdu suoraan tavaroiden huonoudesta. Monella köyhän perheen vanhemmalla köyhyyden syynä on mielenterveyden ongelmat, päihteet tai älyn/ sosiaalisten taitojen/ elämänhallinnan tms. puute. Tämä heijastuu lasten sosiaalisiin taitoihin ja johtaa kiusaamiseen helpommin kuin tavaroiden puute. Rahaa antamalla tämä ongelma ei poistu.

Samaa mieltä. Sosiaalisesti kömpelöä/taidotonta kiusataan helpommin ja perheen malli on usein tässä taustalla.

t. toinen ope

Ja sinusta opettajana toisten lasten kiusaaminen on osoitus sosiaalisista taidoista?

Häpeä!

Vierailija
125/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taijja kirjoitti:

Kiusaamiselle löytyy aina "hyviä" syitä, olitpa minkälainen tahansa. Itse olen ihan hyvin toimeentulevasta duunariperheestä kotoisin ja koko ikäni olen ollut kiusattu ja monista syistä. Kiusaaminen alkoi päiväkodissa puhevian takia ja siitä on kiusattu ihan tähän päivään asti, olen siis 16. Sen lisäksi on pilkattu ulkonäön vuoksi, kiusattu sairauden takia ja haukuttu typerästi oppimisvaikeuksien takia jopa opettajien toimesta. Kiusaajia on ollut ihan kaikenlaisista perheistä. Ulkonäköni on hyvin poikkeava, useimpien mielestä ruma. Mielestäni näytän kyllä vähän hassulta, mutta se ei ole este hyvälle elämälle. Olen todella persoonallisen näköinen, nenäni on töpselimäinen ja hampaani harottavat raudoista huolimatta, silmät ovat pienet tihrut ja vartalokaan ei ole kovin kaunis: pituus noin 155cm, töpöjalat, jättireidet ja pömpöttävä vatsa hoikkuudesta huolimatta. Tukka on paksu ja pörröinen, takkuuntuu helposti. Piristän ulkonäköäni laittamalla tuohon pörröön vähän raitoja silloin tällöin. Elämä on ihanaa kun ei kuuntele kiusaajia ja keskittyy vain hyviin ja tärkeisiin asioihin, panostaa opiskeluun ja pitää huolta itsestään. Olen käynyt vuosia psykologilla juttelemassa kiusaamisen aiheuttamien haittojen vuoksi, mutta vihdoin alkaa olo helpottaa. Enää minua ei kiusata niin usein ja osaan olla välittämättä.

Taijjja, kuulostat ihanalta ihmiseltä, jolla on riittävästi itsetuntoa nähdä itsensä ja hyväksyä se. Olet paljon parempi ihminen kuin kukaan kiusaajista, ja tuolla selviytymisasenteella selviät vielä pitkälle, ihan minne vain haluatkaan elämäsi vievän!

Jatka hyvällä itseluottamuksella äläkä anna tyhmien lannistaa! Maailma tarvitsee sinunlaisiasi selviytyjiä jotka eivät suostu uhrautumaan!

Toivon sinulle paljon hyvää elämässäsi ❤️!

Vierailija
126/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. toinen ope

Ja sinusta opettajana toisten lasten kiusaaminen on osoitus sosiaalisista taidoista?

Häpeä!

Ei hän niin sanonut! Tottahan tuo on että jos on käytökseltään huomiota herättävän erilainen kuin muut joutuu helposti kiusatuksi. Ei kukaan väitä että se olisi oikein, mutta niin tapahtuu! Lapset huomaavat jos joku on sosiaalisesti hyvin kömpelö ja tarttuvat kyllä siihen. Kiusaajillakin on huonot sosiaaliset taidot, eri tavalla vaan.

Vierailija
127/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähävaraisten perheiden oikea ongelma on älyn ja viisauden puute. Rahat menee muuhun kuin perheen ja lasten hyvinvointiin. Oikea ongelma on usein päihteet.

Älä yleistä. Itse en ole tyhmä, vaan minulla on sairauksia. En myöskään käytä koskaan alkoa, enkä tupakoi. Kukaan ei kyllä huomaa vähävaraisuutta. Paremminkin näytän, että olisin ns. paremmista piireistä koska olen siististi pukeutunut ja klassisen kaunis ja osaan käyttää älyäni. Lapsestani ei kukaan huomaa sitä, että meillä on heikko taloudellinen tilanne, päinvastoin on aina ollut parhaiten puettu, saanut siitä aina hyvää palautetta ulkovaatteet kunnolliset jne.

No etkös sä just omalla esimerkilläsi todistanut tuon väittämän todeksi? Et tupakoi, et käytä alkoa ja fiksuna käytät vähät taloudelliset resurssit lasten hyväksi esim. vaatettamalla heidät hyvin. Eli sun lasta tuskin kiusataan esim. rikkinäisistä vaatteista kun olet osannut priorisoida asiat "oikein" heikosta taloudellisesta tilanteesta huolimatta.

Kyllä varmaan. Mutta mulla ärsyttää tämä ainainen yleistys vähävaraisista. Kun tosiasissa siihenkin joukkoon kuuluu myös fiksuja ihmisiä ja perheitä, varsinkin nykyaikana.

Uskon että huonot vaatteet ei yksistään aiheuta kiusaamista. Lapsessa on jokin sellainen haavoittuva kohta, johon aletaaan tökkimään. Muistan omasta lapsuudesta että reilusti ylipainoinen lapsi koulussa oli kiusaamisen kohde. Perhe oli hänellä hyvä ja normaalisti toimeentuleva. Itse taas jouduin joidenkin naljailun ja syrjinnän kohteeksi kun lapsuudessa perheeseeni tuli ongelmia laman takia, eli olin tuolloin haavoittuvainen ja otollinen kohde. Olin varhaisnuoruuteen asti vanhoillislestadiolainen, kun lähdin uskosta, uskovaiset ystävät jättivät samantien eivätkä suostuneet puhumaan enää mitään vaikka oltiin samalla luokalla. Kiusaamiselle on syitä.

Ei saa osoittaa tiettyjä kiusattujen lapsen ominaisuuksia ja sanoa että ne ovat "kiusaaamisen syy".  Tuollaine puhe normalisoi kiusaamista, tekee siitä kuin kiusatun oman syyn "mitä on lihava, köyhä, silmälasipäinen, vammainen, jne.."

Eivät nuo ole kiusaamisen syitä. Kyllä se kiusaamisen syy on siellä kiusaajan korvien välissä.

No pakkohan näistä asioista on voida puhua jos niihin muutosta halutaan! Vai pitääkö kiusaamisen vaan antaa jatkua ja olla kun ei yhtään ymmärrettäisi miksi sitä tapahtuu? Lapsille pitää opettaa empatiaa, erilaisuuden hyväksymistä ja sosiaalisia taitoja. Sekä kiusaajille että kiusatuille. Tän opettamisen pitäisi alkaa jo vauvasta asti kotoa ja kun lapsi siirtyy päiväkotiin ja aikanaan kouluun opetusta tapahtuu kodin lisäksi myös siellä.

Vierailija
128/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pakkohan näistä asioista on voida puhua jos niihin muutosta halutaan! Vai pitääkö kiusaamisen vaan antaa jatkua ja olla kun ei yhtään ymmärrettäisi miksi sitä tapahtuu? Lapsille pitää opettaa empatiaa, erilaisuuden hyväksymistä ja sosiaalisia taitoja. Sekä kiusaajille että kiusatuille. Tän opettamisen pitäisi alkaa jo vauvasta asti kotoa ja kun lapsi siirtyy päiväkotiin ja aikanaan kouluun opetusta tapahtuu kodin lisäksi myös siellä.

Täytyy vielä lisätä että nuo luettelemasi asiat eivät ole edes yleensä kiusaamisen syitä vaan pelkästään jotain mihin tarttua kun todellinen syy on juuri se toisten silmissä kummallinen ja outo käytös kun taidot ovat puutteelliset.

Vierailija
129/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan on aikuisten sosiaalisten taitojen puute. Aikuiset eivät uskalla tai osaa puuttua kiusaamiseen ja riitelyyn. Lapset vasta opettelevat, aikuisten pitäisi tarjota aktiivisesti hyviä ja rakentavia toimintamalleja, mutta kun eivät osaa niin eivät osaa. Suomessa aikuiset vetäytyvät tilanteista ja lähtevät itsekin kiusaamaan kiusattua, koska ovat lapsena sen taidon niin hyvin oppineet. Joskus menee sanattomaksi kun todistaa aikuisten ihmisten umpilapsellista, epäsosiaalista ja yksinkertaisesti säälittävää käytöstä heikompiaan kohtaan.

Vierailija
130/130 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, tämä asia ei ratkea ostamalla kaikille matkoja tai hienoja vaatteita. Se ratkeaa sillä että k@@ipäät kasvattavat lapsensa avarakatseisemmaksi. Niin monet aikuiset elävät vastenmielistä keskiluokkaista tai ylempää keskiluokkaista possuelämää. Pikku kultamussuilla pitää olla vain parasta ja toki tämä elämänkatsomus siirtyy myös lapsille. Kannattaa puhua jo varhain erilaisista perheistä ja elämänkohtaloista. Ettei lapselle tule käsitystä että pikkusievä itsekäs possuelämä on hänen oman paremmuuden ansiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi