IL: Vähävaraisten lapsia kiusataan koulussa
Onko yhteiskunnan syytä? Pitäisikö vähävarsia lapsiperheitä tukea enemmän taloudellisesti jotta pääsisivät samaan tulotasoon kuin parempiosaiset?
Kommentit (130)
Yllättävän usein lastennsuusta kuulee ne vanhempien ja isomoien sisarusten mielipiteet: haalari on lapsellinen, adidaksen verkkarit on feikit kun ei ole samaa mallianpissiksen verkkareiden kanssa, meikata pitää kaikkien jo tokaluokalla. Lapsia ei kasvateta suvaitsevaisuuteen missään yhteiskuntaluokassa vaan kaikki nökevät vain sen minäminän.
Vierailija kirjoitti:
Onko yhteiskunnan syytä? Pitäisikö vähävarsia lapsiperheitä tukea enemmän taloudellisesti jotta pääsisivät samaan tulotasoon kuin parempiosaiset?
Lapsia ei hankita jos ei ole varaa niitä elättää. Hirmu simppeliä.
Kun minä olin koulussa niin meidän luokan mahtavin tyyppi oli köyhästä perheestä. Kaikki pitivät tästä pojasta ja halusivat olla hänen kanssaan. Oli niin ystävällinen ja kohteli kaikkia tasa-arvoisesti. Puuttui kerran pahaan kiusaamiseenkin niin että sai sen loppumaan. Tunnen nykyään hänen äitinsä ja ymmärrän kyllä nyt hyvin mistä se oppi oli peräisin.
Ja sitten oli se inhottava kaveri jolla oli aina kaikki ja hän harrasti lajia mistä teki itselleen myöhemmin ammatin ja pelasi ihan maajoukkueessa. Arvosteli ja haukkui muita. Seurasin sivusta miten hän menetti paljon ystäviään tuolla käytöksellä.
Vierailija kirjoitti:
Kun minä olin koulussa niin meidän luokan mahtavin tyyppi oli köyhästä perheestä. Kaikki pitivät tästä pojasta ja halusivat olla hänen kanssaan. Oli niin ystävällinen ja kohteli kaikkia tasa-arvoisesti. Puuttui kerran pahaan kiusaamiseenkin niin että sai sen loppumaan. Tunnen nykyään hänen äitinsä ja ymmärrän kyllä nyt hyvin mistä se oppi oli peräisin.
Ja sitten oli se inhottava kaveri jolla oli aina kaikki ja hän harrasti lajia mistä teki itselleen myöhemmin ammatin ja pelasi ihan maajoukkueessa. Arvosteli ja haukkui muita. Seurasin sivusta miten hän menetti paljon ystäviään tuolla käytöksellä.
Laji?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kiusaajat on useimmiten niistä wt-perheistä.
Ai samalla tavalla kuin täälläkin wt-aikuiset kiusaavat hyvätuloisia?
En yhtään ihmettele, että alempien sosiaaliluokkien lapsia kiusataan, kun tietää millaisia juttuja ylempien sosiaaliluokkien aikuiset täällä kirjoittelevat, halveksunnan malli saadaan vahvasti kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tilanteet pysyy aina muuttumattomina? Nyt hyväpalkkaisessa työssä, aina hyväpalkkaisessa työssä? Nyt kahden vanhemman perhe, aina kahden vanhemman perhe? Nyt terve, aina terve? Kuinka harhainen ajatusmaailma joillakin voi olla...
Vierailija kirjoitti:
Luin samaa juttua, ja jäin näin opettajana miettimään tuota kiusaamista. Kaikki köyhien lasten kiusaaminen ei mielestäni johdu suoraan tavaroiden huonoudesta. Monella köyhän perheen vanhemmalla köyhyyden syynä on mielenterveyden ongelmat, päihteet tai älyn/ sosiaalisten taitojen/ elämänhallinnan tms. puute. Tämä heijastuu lasten sosiaalisiin taitoihin ja johtaa kiusaamiseen helpommin kuin tavaroiden puute. Rahaa antamalla tämä ongelma ei poistu.
Olen samoilla linjoilla. Ja lisäisin vielä sen, että vaikka ihan "normaalia" lasta kiusattaisiin näennäisesti köyhyyden takia, todellinen syy voi olla jossain ihan muualla. Ihan samalla tavalla kuin silmälasit ei yleensä ole kiusaamisen pohjimmainen syy, vaikka kiusattua kuinka haukuttaisiin rillipääksi ja sen laseista tehtäisiin pilkkaa. Kiusaajat käyttää vaan hyväkseen sitä epävarmuutta, jota kiusattu kokee lasiensa, köyhyyden tai jonkun muun syyn takia.
Vierailija kirjoitti:
En usko tutkimukseen. Olen ollut köyhä eikä kiusattu.
Minäkin olin köyhä lapsi.
Jouduin kiusatuksi, mutta en köyhyyden takia.
Syynä oli pikemminkin se, että minulle oli kotona opetettu, että olen huonompi kuin muut. Minut oli kasvatettu alistumaan ja tyytymään siihen mitä minulle annetaan, oli se sitten hyvää tai pahaa.
Meillä oli myös sellainen outo juttu, että paremmille ihmisille ei saanut puhua mitään, ettei mene nolaamaan koko perhettä. Se oli oikeasti todella sairasta.
En sitten osannut koulussakaan pitää puoliani, tai mennä edes mukaan toisten leikkeihin. Miten olisin osannut tai uskaltanut, ne toiset lapsethan olivat niitä parempia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisten perheiden oikea ongelma on älyn ja viisauden puute. Rahat menee muuhun kuin perheen ja lasten hyvinvointiin. Oikea ongelma on usein päihteet.
Älä yleistä. Itse en ole tyhmä, vaan minulla on sairauksia. En myöskään käytä koskaan alkoa, enkä tupakoi. Kukaan ei kyllä huomaa vähävaraisuutta. Paremminkin näytän, että olisin ns. paremmista piireistä koska olen siististi pukeutunut ja klassisen kaunis ja osaan käyttää älyäni. Lapsestani ei kukaan huomaa sitä, että meillä on heikko taloudellinen tilanne, päinvastoin on aina ollut parhaiten puettu, saanut siitä aina hyvää palautetta ulkovaatteet kunnolliset jne.
Keskituloinen väliinputoaja kirjoitti:
80-luvulla oltiin taa-taa-tasapäitä ja siltikin aina joku kiusasi jotakuta. Olet lyhyt, pitkä, rillipää, aina on jotain, johon joku tarttuu korostaakseen omaa paikkaansa parempana. Kaveri asuu maassa, jossa on koulupuvut ja jopa koulun määrittelemät samanlaiset reput. Lapset kuitenkin tietää, kellä on vähän kalliimpi reppu kuin muilla. Huolimatta kauniista ajatuksista. Että en uso sillä rahalla saatavan kiusaamista kuriin mitenkään helposti.
Näistä olen kuullut brittiläisiltä kavereilta.
He ovat kertoneet kuinka lapset kyyläsivät mm. toistensa kenkiä. Niistä näki nopeasti perheen tulotason, vaikka kenkien väri ja materiaali oli määritelty tarkkaan. Kyllä niistä näki mitkä olivat kalliita ja mitkä halpoja.
Ja myös ne koulupuvut. Nehän piti itse ostaa, ja laatuerot olivat selkeät. Niistä näki kyllä kenellä on halpisvaatteet ja kenellä kalliit.
Ja sitten oli tietysti kaikki oheishärpäkkeet, joilla sitä varallisuutta pystyi näyttämään.
Tietysti lapset myös puhuivat elämästään, kokemuksistaan ja matkoistaan.
Ja tietysti kaikki tiesivät missä toiset asuivat.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä asia, mutta mielestäni yhteiskunta on velvollinen huolehtimaan vain perustarpeista.
Jos yhteiskunta haluaa menestyä, se auttaa kaikkia saavuttamaan parhaat kykynsä.
Pienellä yhteiskynnalla ei ole varaa hukata ihmisten resursseja.
Pelkästään perustarpeista huolehtiminen ei siksi riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole noin yksinkertaista. Vaikka olisi kuinka hankkinut korkeakoulututkinnon, hyvän työpaikan ja omakotitalon kivalta alueelta ennen lapsen hankkimista niin silti voi myöhemmin päätyä köyhäksi (yksin)huoltajaksi johonkin lähiöön. Esimerkiksi puolison kuolema tai ero, oman (tai puolison) terveyden menettäminen, puolison yllättäen alkanut peliriippuvuus tai alkoholismi, sairaus joka vaatii kalliita hoitoja ja lääkkeitä, työpaikan menetys tms. ovat sellaisia asioita jotka voivat ajaa ihan tavallisen, hyvin pärjäävän ihmisen äkkiä köyhyyteen.
Köyhien ja rikkaiden lapsia kiusataan. Pitää olla keskituloisten lapsia niin pärjää parhaiten kouluelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä asia, mutta mielestäni yhteiskunta on velvollinen huolehtimaan vain perustarpeista.
Jos yhteiskunta haluaa menestyä, se auttaa kaikkia saavuttamaan parhaat kykynsä.
Pienellä yhteiskynnalla ei ole varaa hukata ihmisten resursseja.
Pelkästään perustarpeista huolehtiminen ei siksi riitä.
Toisaalta pienellä yhteiskunnalla ei ole varaa loputtomasti huolehtia luusereista, joten jokaista täyteen kukoistukseen autettua resurssia kohti pitää jättää joku kokonaan avun ulkopuolelle, koska siitä ei ole yhteiskunnalle mitään hyötyä.
Keskituloinen väliinputoaja kirjoitti:
80-luvulla oltiin taa-taa-tasapäitä ja siltikin aina joku kiusasi jotakuta. Olet lyhyt, pitkä, rillipää, aina on jotain, johon joku tarttuu korostaakseen omaa paikkaansa parempana. Kaveri asuu maassa, jossa on koulupuvut ja jopa koulun määrittelemät samanlaiset reput. Lapset kuitenkin tietää, kellä on vähän kalliimpi reppu kuin muilla. Huolimatta kauniista ajatuksista. Että en uso sillä rahalla saatavan kiusaamista kuriin mitenkään helposti.
80-luvulla oli toki kiusaamista myös, mutta eikö nyt kuitenkin pitäisi olla hiukan huolestunut tästä suuntauksesta, että kaikki negatiiviset alkavat kasautua köyhimmille ihmisille? Joka tapauksessa itsekin olen käynyt pakollisia kouluja 80-luvulla, ensin pienehköllä ala-asteella, jossa kiusaaminen mielestäni ei ollut iso ongelma, ja sitten suuressa yläasteen koulussa, jossa saikin todistaa, ja jonkin verran myös itse kokea, paljon pahempia asioita. Ala-asteella oli jonkinlaista yhteishenkeä, ja koska väkeä oli vähemmän, niin kaikkien kanssa piti tulla toimeen, ketään ei voinut syrjiä jatkuvasti. Suureen kouluun ja suurempiin luokkiin mentäessä kaikki nuo asiat menivät suoraan viemäristä alas. Jostakin luin, että tutkimusten mukaan suurissa ja pienissä kouluissa on ihan yhtä paljon kiusaamista, mutta ainakin kokemukseni on kyllä ihan toinen.
Vierailija kirjoitti:
Äänestäkää kokoomusta
Jos köyhiä ei olisi,kuka keräisi tyhjät pullot puistoista? Siksi kokoomus.
Selvästi tuohon kiusatuksi joutumiseen vaikuttaa ne taustatekijät enemmän, ei pelkkä vähävaraisuus itsessään.
Meillä on kolme alakouluikäistä lasta ja ollaan melko varmasti koulumme köyhimpien perheiden joukossa, mutta lapsiamme ei ole koskaan kiusattu. Lapsilla ei ole mitään merkkivaatteita vaan enimmäkseen kierrätettyjä tai itse tekemiäni, yhdelläkään lapsella ei ole vielä kännykkää ja kouluun pyöräillään koska talouden ainoa auto on työhön menevän isän käytössä.
MUTTA, kuten sanoin lapsiamme ei ole kiusattu - meillä on onnellinen ja tasapainoinen koti, jossa lapsen oppimista tuetaan. Pärjäävät siis hyvin koulussa, ovat aina puhtaissa ja ehjissä vaatteissa ja käyttäytyvät ystävällisesti.
80-luvullakin kiusattiin.
Varmaan myös Jeesuksen aikana.
Ei tietenkään tarkoita, että kiusaaminen olisi ok.
Vierailija kirjoitti:
80-luvullakin kiusattiin.
Varmaan myös Jeesuksen aikana.
Ei tietenkään tarkoita, että kiusaaminen olisi ok.
Jeesuksen aikana sitä vasta kiusattiinkin.
Naulattiin käsistä ja jaloista puuhun kiinni jos olit vääränlainen tai sulla oli vääriä mielipiteitä.