IL: Vähävaraisten lapsia kiusataan koulussa
Onko yhteiskunnan syytä? Pitäisikö vähävarsia lapsiperheitä tukea enemmän taloudellisesti jotta pääsisivät samaan tulotasoon kuin parempiosaiset?
Kommentit (130)
Yhtälailla hyvätuloisia kiusataan. Ja se uutinen kuului näin: 70% vähätuloisten perheiden lapsista on kokenut kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Yhtälailla hyvätuloisia kiusataan. Ja se uutinen kuului näin: 70% vähätuloisten perheiden lapsista on kokenut kiusaamista.
No se vähävaraisten lasten kiusaaminen oli silti puolta yleisempää joten kyllä se vanhempien tulotaso vaikuttaa
Osa johtuu ihan vähävaraisen vanhemman kyvyttömyydestä huolehtia lapsen vaatteista.
Jos lapsella on aina likaiset vaatteet ja ne haisevat tupakalle niin on iso riski päätyä kiusattavaksi.
Luin samaa juttua, ja jäin näin opettajana miettimään tuota kiusaamista. Kaikki köyhien lasten kiusaaminen ei mielestäni johdu suoraan tavaroiden huonoudesta. Monella köyhän perheen vanhemmalla köyhyyden syynä on mielenterveyden ongelmat, päihteet tai älyn/ sosiaalisten taitojen/ elämänhallinnan tms. puute. Tämä heijastuu lasten sosiaalisiin taitoihin ja johtaa kiusaamiseen helpommin kuin tavaroiden puute. Rahaa antamalla tämä ongelma ei poistu.
Kilpavarustelu on kova. Mitä useammat eivät lähtisi siihen mukaan niin vähenis kiusaaminen.
Riippuu köyhien ja rikkaiden suhteesta.
Yksi rikas pentu joutuu helposti kiusatuksi, jos kaikki muut ovat köyhiä.
Koulupuku ja kännykkäkielto kouluihin!
Suomi on vielä aika takapajula, vanhempien mielipiteet kasvattavat lasta eniten, etninen tausta on yleistä vähävaraisten keskuudessa, joka varmasti vielä tämänkin on yksi syy kiusaamiseen.
Jotain pakollista varhaiskasvatusta voitaisiin harkita, ne sosiaaliset taidot ovat olennainen osa millä ehkäistä kiusaamista. Ekaluokkalainen on aika vanha näitä oppimaan, valitettavasti joillekin lapsille tämä on ensimmäinen kerta isommassa lapsiporukassa.
Mikä on vähävarainen? Mikä on köyhä?
Kaikki saa näppiin suurin piirtein saman, joten miten tämä näkyy lapsissa?
Vierailija kirjoitti:
Jotain pakollista varhaiskasvatusta voitaisiin harkita, ne sosiaaliset taidot ovat olennainen osa millä ehkäistä kiusaamista. Ekaluokkalainen on aika vanha näitä oppimaan, valitettavasti joillekin lapsille tämä on ensimmäinen kerta isommassa lapsiporukassa.
... Eskari on pakollinen. Eiköhän se riitä.
No johan oli uutinen. Kuka on yllättynyt?
Työkaverini puoliso on töissä yhdessä koulussa, jossa vanhempien mielestä kiusataan.
Yhtä kohtaa oli sitten tutkittu pidemmäksi ja keskustelu oli koettu kiusaamisena.
Oppilas 1: sain uuden puhelimen ja näyttää uutta puhelinta
Oppilas 2 : tosi upee . Mun vanhemmat eivät ikinä osta mulle mitään noin kallista.
Ja tästä oppilas 2 oli kertonut kotonaan ja äiti soitti kouluun, kun lasta kiusataan.
Vaikka koulun ympärillä on vain arvokiinteistöjå, sinne mahtuu myös kierrättäjiä eikä kaikki omista hienointa uutta.
Mun pitää saada, kun muillakin on.
Me hiihdellään jossain köyhyysrajan rajamailla. Koulussa lapsilla vimpan päälle vaatteet ja paremmat puhelimet heille hankittu. Osataan esittää hienosti varakkaampaa kuin ollaankaan.
Ei meillä ole uusia autoja ja vanhemmat säästää vaatteistaan.
En usko tutkimukseen. Olen ollut köyhä eikä kiusattu.
Vierailija kirjoitti:
En usko tutkimukseen. Olen ollut köyhä eikä kiusattu.
0/5
Rehellisesti sanottuna en ihmettele. Valitettavasti ne lapset ja myös nuoret ovat epäsiistejä eikä edes perushygienia ole kaikilla kunnossa. Sosiaalisissa taidoissa on puutetta ja nuoret ajautuvat huonoon seuraan ja kokevat yhä enemmän kiusaamista. En usko, että tässä on kyse niinkään siitä, että köyhillä olisi jotain aineellista puutetta, vaan enemmän sosiaalista. Tämä taas on täysin vanhempien vastuulla, mutta teini-iässä myös nuoren itsensä. Koulun henkilökunnan olisi myös syytä puuttua, jos herää jonkinlainen huoli oppilaasta.
Pitäisi!