Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako ottaa 10 000 € autolainaa?

Vierailija
18.08.2018 |

Olen 25-vuotias ja ensimmäisen oman auton osto edessä. Säästössä on ainoastaan 1500 €, joten auto on pakko hankkia joko rahoituksella tai pankkilainalla. Tonnin kauppakassi ei ole vaihtoehto, sivusta seuranneena tiedän että yhtä paljon niiden ylläpitoon menee rahaa. Nyt olen iskenyt silmäni autoon, joka maksaa käytettynä n. 11 500 €. Vähän mietityttää, onkohan turhan kallis ensiautoksi?

Muuten talous on kunnossa, AMK-tutkinto ja vakituinen työ löytyy. Opintolainaa on 4000€ jäljellä, muita lainoja ei ole eikä isompia hankintoja suunnitelmissa lähivuosina. Tarkoitus olisi ottaa laina 5 vuoden maksuajalla. Asuntolaina on ajankohtainen vasta 2 vuoden päästä, lapset aikaisintaan 2-3 vuoden päästä. Auto on kohtalaisen uusi, vähän ajettu ja ajomukavuudeltaan sellainen, että uskoisin ajavani sillä seuraavat 10 vuotta.

Mitä mieltä? Kuinka paljon ja missä tilanteessa uskalsit ottaa lainaa ensiautoosi?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ koske rahoitukseen ! Jos pärjäät mitenkään ilman autoa, jätä ostamatta.

Jos auto on pakko hankkia esim. työmatkojen takia, säästä ensin vähän ja ja ota pankista loput.

Älä osta sen takia että se on niin magee, kuuma, hotti ja ihana!

Älä osta koska tarvitset, vaan jollet mitenkään pärjää ilman. Se on rahan syönti automaatti.

Vierailija
22/24 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhän ei kannata ostaa vanhaa ritsaa. Siis autoa. Mä juuri vaihdoin 2007 vuoden auton pois, koska sen korjauskustannukset alkoivat olla 700 €/kk. AIna hajosi jotain. Ei ole moiseen varaa. Otin autolainan ja maksan sitä 280 € / kk, paljon halvempaa. 

Mulla on suurinpiirtein tuon ikäinen auto ja ajan sillä ns halpoja kilometrejä eli rahaa menee pelkästään polttoaineeseen.

Huolto parin vuoden välein, mutta sehän menis uudestakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostin ekan autoni 18 vuotiaana, se oli 800 euron nissan. Sillä pääsi töihin ja pystyi ajamaan muitakin ajoja. Korjauskustannukset olivat hyvin pienet, koska lainasin kirjastosta korjausoppaan ja korjasin auton kuntoon tarvittaessa pelkkien varaosien hinnalla.

Auton pitäminen on hyvin edullista jos löytyy järkeä ja kädentaitoja pitää auto omatoimisesti kunnossa. Heikkilahjaisemmat joutuu maksamaan kalliisti autoilusta.

Vierailija
24/24 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän ei kannata ostaa vanhaa ritsaa. Siis autoa. Mä juuri vaihdoin 2007 vuoden auton pois, koska sen korjauskustannukset alkoivat olla 700 €/kk. AIna hajosi jotain. Ei ole moiseen varaa. Otin autolainan ja maksan sitä 280 € / kk, paljon halvempaa. 

Tämä on totuus.  Minulla on ollut tähän ikään jo useita autoja. Nuorempana tietenkin ostin käytettyjä, ja kyllä se on niin, että mitä vanhempi ja halvempi kosla, sitä hurjemmat korjaus- ym. kulut. Ei mitään järkeä. Huomattavasti edullisemmaksi on tulleet edellinen ja nykyinen auto, jotka molemmat olen ostanut uutena. 

Höpön löpön! Mulla on käytössä vanha Micra ja todellakin harvoin saa korjailla mitään. Nyt viimeiseen vuoteen ei ole tarvinnut laittaa mitään. Katsastuskin meni laakista läpi katsastusmiehen kiitoksin. Mitään en autolle tehnyt, koska oli tunne että ei tarvitse eikä tarvinnut. Ostin tämän aikoinaan 100 eurolla!!! Vanhalta mieheltä, joka olis itä pitänyt kuin kukkaa kämmenellä. Ikä vie kortin ja minä sain auton ostaa halvalla. Monta vuota olen jo ajellut ja mitään isompaa rempaa ei ole ollut. Toki KAIKKIA autoja saa jostain korjata. Tämän voi vielä kunnostella itse - päin vastoin kuin nykyautot ja osat ei maksa oikein mitään. Ainakaan minä en ikinä laittaisi autoon mitään 11 tonnia! En vaikka olisi varaa. Onneksi ei ole ja tuskin tulee.