Kannattaako ottaa 10 000 € autolainaa?
Olen 25-vuotias ja ensimmäisen oman auton osto edessä. Säästössä on ainoastaan 1500 €, joten auto on pakko hankkia joko rahoituksella tai pankkilainalla. Tonnin kauppakassi ei ole vaihtoehto, sivusta seuranneena tiedän että yhtä paljon niiden ylläpitoon menee rahaa. Nyt olen iskenyt silmäni autoon, joka maksaa käytettynä n. 11 500 €. Vähän mietityttää, onkohan turhan kallis ensiautoksi?
Muuten talous on kunnossa, AMK-tutkinto ja vakituinen työ löytyy. Opintolainaa on 4000€ jäljellä, muita lainoja ei ole eikä isompia hankintoja suunnitelmissa lähivuosina. Tarkoitus olisi ottaa laina 5 vuoden maksuajalla. Asuntolaina on ajankohtainen vasta 2 vuoden päästä, lapset aikaisintaan 2-3 vuoden päästä. Auto on kohtalaisen uusi, vähän ajettu ja ajomukavuudeltaan sellainen, että uskoisin ajavani sillä seuraavat 10 vuotta.
Mitä mieltä? Kuinka paljon ja missä tilanteessa uskalsit ottaa lainaa ensiautoosi?
Kommentit (24)
Kyllä niillä tonnin autoillakin ajelee, ei ainakaan arvo merkittävästi laske
No eihän se nyt koskaan kannata (ellei kyseessä ole joku antiikkilöytö jonka remontoimalla saat siitä paljon enemmän kuin nyt maksat).
Mutta toisaalta... mikä täällä kannattaisi. Kannattaako myöskään istua koko elämäänsä tekemässä niitä asioita jotka kannattaa ja sitten kupsahtaa pois. Vai tehdä myös joskus niitä mitkä ei kannata ja kupsahtaa sitten pois.
Nää on jokaisen itsensä puntaroitava omassa tykönään.
En kyllä kaikkia säästöjäni laittaisi autoon ja toisekseen tuossa on vaara että sulla on pian lainaa enemmän kuin auton arvo.
Muuten en autolainaa vastusta, mutta exit- planin pitää olla kunnossa.
Tyhmin kohde lainalle on auto. Ei koskaan autolainaa, jos haluat vaurastua. Miksi pitää olla noin kallis. Kalliissa on myös kalliit huollot ja korjaukset.
No jos ei sitten käteisnostolla käy katselemassa uidestavkaupungista, niin sitten vainviroon ja ehkä vippilainalla?
Korothan ovat maltillisella linjalla?
No eihän siinä ole mitää järkeä. Mieti nyt vähän.
Köyhän ei kannata ostaa vanhaa ritsaa. Siis autoa. Mä juuri vaihdoin 2007 vuoden auton pois, koska sen korjauskustannukset alkoivat olla 700 €/kk. AIna hajosi jotain. Ei ole moiseen varaa. Otin autolainan ja maksan sitä 280 € / kk, paljon halvempaa.
Kaikki autot vaatitvat huoltoa, jopa uudemmatkin. Jarruja, ja muita kuluvia osia joutuu vaihtamaan.
Auton kulut veroineen tulevat sen lainan tai osamaksun päälle. Ilman bonuksia vakuutukset voivat olla pitkälti toista tonnia vuodessa. Siihen huollot ja polttoaineet päälle. niin pahimmassa tapauksessa kk-kuluihin menee sama summa kuin lyhennykseen joka lienee noin 300 e/kk seuraavan viiden vuoden ajan.
Onko sulla varaa laittaa 500-600 euroa autoon joka kk?
Jos tonnin ja kymppitonnin auton ylläpitokulut on samat, ei ole mitään järkeä ostaa kymppitonnin autoa.
Ihan normaalit speksit, kun katselen nuoria työkavereitani tai omia kavereitani aikoinaan. Periaatteessa on tyhmää ottaa lainaa tavaraan, jonka arvo laskee, mutta sehän on tarve- ja mukavuuskysymys.
Itse aikoinaan säästin ja ostin saman hintaluokan auton ajaen sillä 20 vuotta. Jälkeen päin ajateltuna aika hyvä kauppa.
Jos talous on kunnossa ja et pärjää ilman autoa, niin siitä vaan. Käyttökulut pitää toki laskea hieman yläkanttiin. Liikennevakuutus, käyttömaksu, huollot, korjaukset, renkaat, bensat. Tyyriksi tulee. Halpista ei kannata ostaa, jos ei osaa itse korjata eikä "serkkupoikakaan".
Jos pärjäät ilman jotenkin, säästele pari vuotta.
Oletan että olet nainen.
Kinkkinen tilanne.
Naisena et tarvitse hienoa autoa miesten hurmaamista varten. Mutta toisaalta naisena et ehkä todennäköisesti ole mikään tee-se-itse-nainen autojen suhteen, eli vanhan ja rämän auton remppaamiseen kotitallissa ei ehkä riitä taito, aika, mielenkiinto. En sano ettei joku nainen voisi sitä tonnin ritsaa itse rempatakin, mutta perustan näkemykseni naisten kiinnostuksesta kyseiseen harrasteeseen oman lähipiirini naisiin - siellä ei ainakaan tuollaista kiinnostusta ole.
Vierailija kirjoitti:
Köyhän ei kannata ostaa vanhaa ritsaa. Siis autoa. Mä juuri vaihdoin 2007 vuoden auton pois, koska sen korjauskustannukset alkoivat olla 700 €/kk. AIna hajosi jotain. Ei ole moiseen varaa. Otin autolainan ja maksan sitä 280 € / kk, paljon halvempaa.
Sit ku uudesta vessastas hajoo moottori, ni se vasta halvaks tulee
Jos on työ eikä lapsia, niin 10 000e maksaa parissa vuodessa helposti. Ilman muuta voit ottaa.
10k autolaina on hyvin pieni ottaen huomioon, että sanoit taloutesi olevan mallillaan.
Ymmärrän että ensimmäinen laina ja auto hiukan mietityttää.
Jos meinaat 10 vuotta ajaa sillä autolla niin erittäin pieneksi menee vuosikustannukset.
Onko auto sellainen, että ajattelet käyttäväsi sitä vielä silloinkin, kun laina on maksettu? Asemassasi ostaisin mieluummin kalliimman auton lainalla kuin hukkaisin säästön tonnin ritsaan, mitä saa rempata jatkuvasti. Mutta onko se juuri kymppitonnin auto, vai riittäisikö muutama tuhat vähemmän? Autokauppoja ei kannata tehdä pelkästään tunteella, on hyvä pitää vähän järkeäkin mukana. Sanoo ihminen, joka tuplasi budjetin kun löytyi juuri se tietty... köh...
Ootko varma että selviät lainasta? Ei kai se sitten mikään ongelma ole. Kannattaa laskea n. 200 e kk myös käyttökuluja (verot, bensat, huollot ym) päälle.
Ylipäänsä kyllä miettisin auton ostoa hyvin pitkään. Kerroit asuvasi vuokralla, olisko mahdollista muuttaa lähemmäs työpaikkaa siten että pääsisit pyörällä töihin. Sulla menee jatkossa n. 500 e kk pelkkiin auton kuluihin, se on järjetön raha. Mieluummin laittaisin säästöön, parissa vuodessa ois asunnon käsiraha valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totuus. Minulla on ollut tähän ikään jo useita autoja. Nuorempana tietenkin ostin käytettyjä, ja kyllä se on niin, että mitä vanhempi ja halvempi kosla, sitä hurjemmat korjaus- ym. kulut. Ei mitään järkeä. Huomattavasti edullisemmaksi on tulleet edellinen ja nykyinen auto, jotka molemmat olen ostanut uutena.
No en kyllä ottaisi. Itellä parikymppisenä eka auto tyyliin tonnin kauppakassi, joka palveli melkeen sen 10 vuotta. Seuraava auto olikin reilusti parempi, mutta työsuhdeautona eli lainaa ei tarvinnut ottaa.