Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen on vastuu, kun teini sekoilee vakavin seurauksin?

Vierailija
18.08.2018 |

Äiti syyttää: Tokmanni myi 16-vuotiaalle kiellettyjä kaasuja, sydän pysähtyi - ”Ei tiedetä, minkälaisena saan hänet takaisin”

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808182201145406_u0.shtml

Todella surullinen tapaus, mutta ainahan teinit tuppaa sohlaamaan. Kenen on silloin vastuu? Ei kai kauppakaan kaikkea voi estää?

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempien vastuu niin kauan kuin lapsi alaikäinen.

Ei ole. Yhteiskunnan on vastuu, mikäli yhteiskunnassa täytyy kaikkien elää, eli kantaa veroa mm. 

T: Nuorisopsyk.

Mahtavaa! Alaikäiset voi perseillä miten huvittaa ja aina on yhteiskunnan syytä.

T:Nuorisopsyk ilmeisesti tarkoittaa tässä tapauksessa nuoripsykoosissa?

Vierailija
82/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minulla on ollut todella fiksu poika, josta olisi ollut kaikkeen" Ja imppaa kaasuja? Joku tässä yhtälössä ei nyt toimi. Kohtuutonta syyllistää kassaa tällaisesta, kyllä poika ihan itse tilanteen aiheutti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettava tapaus, mutta kyllä narkit ja muut piripäät löytää aina keinon saada päänsä sekaisin, keinolla millä hyvänsä, joten ei se kyllä tokmannin vika ole, jos joku valopää päättää nesteitä nokkaansa vetää. Mutta kaipa tämä äippä (joka muuten on itse äläikäisestään vastuussa) tarvitsee jonkun puun mitä haukkua.

Tavallaan tuo ei ollut vahinko, koska poika kyllä tiesi mitä teki aineella, vaikka se meni kuitenkin täysin överiksi. Ihan varmasti jokainen narkki, piripää tai muuten valopää kyllä tietää noiden aineiden olevan vaarallisia, ja mitä siitä voi seurata pahimmassa tapauksessa, ei varmasti tule kellekkään yllätyksenä,  mutta onko ajatus sitten "ei tapahdu minulle" vai eikö vain välitä jos jotain ikävää tapahtuukin?

Ja jutun äippä kertoo pojan olevan fiksu, Hmmmmm... rohkenen olla kyllä aivan toista mieltä..

Vierailija
84/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tältäkin tapaukselta oltaisiin vältytty mikäli miedot päihtert kuten kannabis ja 2.5% olut olisivat ikärajattomia tuotteita

Luuletko, että kaasun imppaajalle riittävät enää mitkään miedot päihteet?

Vierailija
85/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmhmm kirjoitti:

Mua myös ihmetyttää tää vanhempien kasvatusvastuun ulkoistaminen koululle, poliisille tai tässä tapauksessa kaupalle.

Mä muistan omasta yläasteajasta muutamia imppaajia, joista osa tosiaan oli älyllisesti skarppeja tai ehkä niitä olisi voinut kuvailla ”fiksuksikin”. Pään-sekaisin-saamisen -vietti vaan tuntui vievän mielenkiinnon koulunkäynnistä ja muista normiteinin aktiviteeteista, ja jostain syystä järjestäen nää henkilöt on sittemmin ennemmin syrjäytyneitä kuin saaneet asiansa reilaan. Oman kokemuksen perusteella kukaan ei kuitenkaan tee ekoja päihdekokeiluja butaanikaasua imppaamalla, vaan tällöin taustalla on myös muita kokeiluja.

Jännä nähdä, et mitä mahdollinen rikosilmoitus tuo tullessaan ja joutuvatko kaupat entisestään lisäämään kontrolliaan. Ja pitäisikö tällä analogialla tupakka-, alkoholi- ja retkikeitintuotteet säilyttää jatkossa myös kotioloissa lukituissa tiloissa - kyllähän teini pääsee niihin kaupan ohella myös kotona halutessaan käsiksi.

Tosi harmillinen tapaus kokonaisuudessaan, joka olisi varmasti ollut myös estettävissä. Silti osoittaisin vastuuta tässä kaupan sijaan kasvatukseen, taustoihin ja viime kädessä teiniin itseensä.

Voimia perheelle ja läheisille.

Jos tämä nyt todella toimisi ennakkotapauksena, niin pitäisi kieltää myös mm. bensan, hiuslakan, kynsilakanpoistoaineen tai deodoranttien myyminen alaikäisille... Niitäkin kun jotkut fiksut teinit vahingossa haistelevat.

Vierailija
86/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shy Pakistani kirjoitti:

Edit: päätinkin olla julkaisematta.

Näkyi se tuolla lainauksissa silti: sinä tunsit pojan. Mikä ei tee hänestä sen fiksumpaa.

Minä en edes uskalla arvata, mitä poika olisi saattanut keksiä jos EI olisi niin fiksu 😂😂😂 jos siis tämä imppaaminen korreloi jotenkin tuon fiksuuden kanssa. Vai miksiköhän äiti halusi kertoa tässä yhteydessä poikansa fiksuudesta...

Vierailija
87/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Darwin korjaa pois.

Tätä mäkin tulin kommentoimaan. Eipä ole kovin fiksu poika kyseessä. Ainahan teinit kokeilee kaikenlaista mutta imppaaminen ja huumeet eivät kuulu fiksujen touhuihin.

Vierailija
88/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että äiti kertoi tällaisestäkin villityksestä. Ollaan ihmetelty, miksei sytkäreitä myydä alaikäisille. Nythän sekin sitten selvisi.

Imppaaminen loppui 90-luvun lopussa olemasta villitys. Sytkäreitä ei myydä, koska ne ovat "tupakointi välineitä"

Vierailija
89/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuu on tietenkin teinin itsensä. Mutta kauppa on myös vastuussa omasta lain noudattamisestaan. Jos myyjä rikkoo lakia ja siitä seuraa vakavia haittoja niin kyllä hän sakot sietää saada.

Valistus ei takaa sitä ettei teinit kokeile mitään. Kaikki saavat koulussa huumevalistusta. Minun aikanani se oli melkoisen yliampuvaa, vaikka kyllä se sen ikäisenä meni läpi. Jossain koulutehtävässä kysyttiin että mikä on pahinta mitä voit kuvitella? Vastasin että se että alkaisin käyttää huumeita. No se ei estänyt käyttämästä niitä vanhempana.

Vierailija
90/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäskin nuori voi olla päihdeongelmainen, koska älykkyys ei sulje pois sitä tosiasiaa, että voi olla niin huono olo että haluaa "täältä pois". Emme ole olleet paikalla, emmekä tiedä miksi poika teki näin.

Itse tunnen jonkin verran päihdeongelmaisia, joista osa on kyllä fiksuja. Mutta taustalla voi olla pahoja traumoja, jotka ovat saaneet käytön aloittamisen aikaan. Emme tunne kyseistä poikaa, joten emme tiedä mitä siinä oli taustalla.

Äiti taitaa olla vielä sen verran järkyttynyt, että ensimmäisenä syyttää kauppaa. Miettikää, jos oma lapsenne makaisi sairaalassa koomassa, mahdollisesti kuolee, ehkä ette silloin ajattelisi kaikken järkevimmällä tavalla.

Vierailija
91/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 10-v terveystietoihin ei omat vanhemmat pääse, niin 12-v voi halutessaan vanhemmiltaan salaa keplotella itselleen vaikka ehkäisypillerit "aknea varten" ja paneskella jossain ties kenen kanssa...

Toimiiko e-pillerit porttiteoriana kuten huumeet. Jos pääsee käsiksi ehkäisypillereihin, niin ne saa aikaan holtittoman paneskelun?

Asia on niin, että se pieni osa tytöistä, joiden täytyy salaa vanhemmiltaan hankkia e-pillereitä tai abortti, estää kaikkien muiden vanhempien pääsyn omien alaikäisten lastensa terveystietoihin. Tai se asenne, että koska yli 10-vuotiaiden pitää saada harrastaa seksiä jos he niin haluavat, vanhempien tietämättä, e-pillerit ja abortti eivät kuulu vanhemmille, mutta jotenkin he ovat siitä huolimatta vastuussa näistä nuorista ja syyllisiä kaikkeen mikä ei mene hyvin. Jännä juttu, että esim. koulusta kyllä vaaditaan lupia ja allekirjoituksia monelaiseen muuhun toimintaan, mutta seksisuhteet ovat lasten ihan omia asioita, joihin vanhemmat eivät saisi kajota. 

Vierailija
92/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikai nää kaasut tosiaan edes ole varsinaisia päihteitä, vaan ihan johonkin toiseen käyttötarkotukseen suunnattuja tuotteita. Oikeinkäytettynä nämä kaasut kuitenkin lienee olevan turvallisia + luulisi kaasupullon kyljessä/ohjeissa olevan myös varoitus henkeen ja terveyteen kohdistuvasta haitasta kaasun väärinkäyttötilanteessa. Kauppako tosiaan tällaiseen väärinkäyttöön syyllinen?

Ei kauppa oo syyllinen väärinkäyttöön vaan siihen että on myynyt tuotetta jossa on ikäraja alaikäiselle. Siihen en ota kantaa mitä myyjälle voisi tuollaisesta rikkeestä seurata kun on tapahtunut sitten tuollaista. Sinällään myyjä ei ole tahallisesti vahinkoa nuorelle aiheuttanut, mutta omalla laittomalla toiminnallaan asian kuitenkin mahdollistanut. Joten uskon kyllä että jos asia viedään eteenpäin joutuu jonkinlaiseen vastuuseen. Onhan rikosnimikkeitä kuten vamman tuottamus, kuoleman tuottamus jne olemassa.

Vierailija
93/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavia noi äidin kommentit. Fiksu poika josta olis voinut tulla vaikka mitä... Joopa joo. Mulla on oikeasti fiksuja nuoria joille ei edes käy mielessä imee aivoihinsa jotain kaasuja.

Turha olla ylimielinen. Mullakin on fiksut nuoret jotka ei varmasti tuollaista keksisi tehdä, mutta yhtä varmasti mokaavat jotain muuta. Mahdollisesti yhtä typerää vaikka eri tavalla. Ja varmaan ovat voineet niin tehdäkin. En tiedä varmasti kaikkea mitä heillä on meneillään, kuten eivät omat vanhempanikaan tienneet kun itse olin nuori. Ihminen kasvaa aikuiseksi myös erehdysten kautta, joillain vaan on parempi onni matkassa kuin toisilla.

Vierailija
94/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnon karsintaa.

Vierailija
95/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
96/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen on vastuu, kun nuori käyttäytyy kapinallisesti monen muun nuoren ihmisen tavoin?

Ei voi syyttää kauppaa, jos tämän tapauksen aine on vapaasti ostettavissa.

Ei voi syyttää vanhempia, koska nuoret tekevät usein, eivät kaikki, hulluuksia.

Etkö itse tehnyt?

Minä tein ja ihmettelen olevani hengissä.

Vierailija
97/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja myyjällä olisi muka pitänyt hälytyskellojen soida kun nuori ostaa kaksi pulloa kaasua. Itse voin sanoa että ei kyllä mulla sois mitkään kellot päässä vaikka nuori tulisi kassalle minkälaisten liuottimien tai liimojen kanssa tahansa. Ehkä olen vain niin pumpulissa kasvanut ja täysin ulalla siitä millä kaikella sen pään saakaan sekaisin. Ja ihan kun myyjä aina analysoisi kaikkien ostokset ja pohdiskelee niiden käyttötarkoitusta. Saako tässä nyt enää köyttäkään myydä kenellekään? 

Vierailija
98/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jotain pahaa tapahtuu ihmisillä on yleensä kova tarve hakea jostain syyllinen. Kai se jollain lailla helpottaa ahdistusta kun voi vierittää syyn jonkun niskoille ja näin saada selitys sille miten näin on voinut käydä. Totuus kuitenkin on että jossitelu on usein turhaa, syyllistäminen ei muuta tapahtunutta ja elämässä on aina tapahtunut ja tapahtuu jatkossakin paljon ikäviä asioita jotka eivät suoranaisesti ole kenenkään syytä, vaan monen tekijän summa joka johtaa epäonnisesti ikäviin asioihin.

Vierailija
99/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja myyjällä olisi muka pitänyt hälytyskellojen soida kun nuori ostaa kaksi pulloa kaasua. Itse voin sanoa että ei kyllä mulla sois mitkään kellot päässä vaikka nuori tulisi kassalle minkälaisten liuottimien tai liimojen kanssa tahansa. Ehkä olen vain niin pumpulissa kasvanut ja täysin ulalla siitä millä kaikella sen pään saakaan sekaisin. Ja ihan kun myyjä aina analysoisi kaikkien ostokset ja pohdiskelee niiden käyttötarkoitusta. Saako tässä nyt enää köyttäkään myydä kenellekään? 

Myyjä saa kyllä myydä ihan mitä vain jos tuotteessa ei ole ikäraja merkintää. Jos on, pitää tarkistaa ostajan ikä. Ikärajattomia tuotteita ei kai oikein voi edes kieltäytyä myymästä. Ei myyjä voi mitenkään tietää mihin kukakin ostoksiaan käyttää eikä se hänelle edes kuulu.

Vierailija
100/125 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli on saanut ostettua k18 tuotteita niin selkeästi on kaupan vika ja heillä myös vastuu. Vanhemmat voi yrittää kaikkensa ja silti teinit hölmöilee. 16v voi olla todella fiksu muutoin ja silti ottaa kohtuuttomia riskejä. Tuon ikäiset on mielestään ihan kuolemattomia ja teinin aivot ei tosiaan ole niin kehittyneitä, että pystyis joka tilanteessa realistisesti ennustamaan vaaratilanteita. Vanhempia on turha tässä kohtaa ripittää tapahtuneesta, tekevät sitä aivan varmasti jo itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän