Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen on vastuu, kun teini sekoilee vakavin seurauksin?

Vierailija
18.08.2018 |

Äiti syyttää: Tokmanni myi 16-vuotiaalle kiellettyjä kaasuja, sydän pysähtyi - ”Ei tiedetä, minkälaisena saan hänet takaisin”

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808182201145406_u0.shtml

Todella surullinen tapaus, mutta ainahan teinit tuppaa sohlaamaan. Kenen on silloin vastuu? Ei kai kauppakaan kaikkea voi estää?

Kommentit (125)

Vierailija
21/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Darwin korjaa pois.

Ettekö yhtään mieti mitä kommentoitte? Kyseessä on jonkun lapsi ja läheinen.

Joka ei ole minun. Toivottavasti välität yhtä palavasti kaikista muistakin kuolevista ihmisistä.

-eri

Vierailija
22/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Fiksu poika"

Et varmaan henkilökohtaisesti tunne kyseistä poikaa niin voisit varmaan olla kommentoimatta tuollaista.

Melko asiatonta.

Miksi pitäisi henkilökohtaisesti tuntea joku voidakseen arvoida kyseisen henkilön käytöstä? Aika mautonta sitten myös kommentoida esimerkiksi diktaattoreiden tekosia.

Ihan itse on "fiksu poika" soppansa keittänyt. Nyt saa sitä kauhoa.

Mielestäni tällaisessa tilanteessa on törkeää puhua ihmisestä siten kuten esim. joku kirjoitti sen Darwin-jutun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edit: päätinkin olla julkaisematta.

Vierailija
24/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Fiksu poika"

Et varmaan henkilökohtaisesti tunne kyseistä poikaa niin voisit varmaan olla kommentoimatta tuollaista.

Melko asiatonta.

Miksi pitäisi henkilökohtaisesti tuntea joku voidakseen arvoida kyseisen henkilön käytöstä? Aika mautonta sitten myös kommentoida esimerkiksi diktaattoreiden tekosia.

Ihan itse on "fiksu poika" soppansa keittänyt. Nyt saa sitä kauhoa.

Mielestäni tällaisessa tilanteessa on törkeää puhua ihmisestä siten kuten esim. joku kirjoitti sen Darwin-jutun.

Minun mielestäni ei. Elämä on julmaa ja luonto korjaa typerimmät pois kuljeksimasta.

Vierailija
25/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on tullut pari kertaa vastaan mopokortti (ovat ihan ajokortin näköisiä) joihin on syntymävuosi väärennetty, jotta ikää olisikin 18, vaikka todellisuudessa on alaikäinen. Nopealla katsomisella väärennöstä ei välttämättä huomaa kovin helposti. Meinasi ekalla kerralla minultakin jäädä huomaamatta, mutta kun järjestelmä ilmoitti, että henkilötunnus on väärä, niin tuli tutkittua korttia tarkemmin.

Voimia pojan perheelle. Toivottavasti tarinalla on hyvä loppu.

Vierailija
26/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka ei ole minun. Toivottavasti välität yhtä palavasti kaikista muistakin kuolevista ihmisistä.

-eri

Toivottavasti ymmärrät, että tätä palstaa voivat lukea ihmiset jotka tuntevat tämän pojan.

Vierailija
27/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Tiedän pojan henk. koht. Siksi vituttaa tuollainen.

Saanko arvata. Kyseessä on koulussa menestyvä urheilijanuori? Jostain syystä ne tuppaa aina kuolemaan. Minua vituttaa aina tyhmyyteen kuolleiden nuorten hehkuttaminen. Toi imppaajapoika ei sentään satuttanut muita kuin itseään, mutta tosi usein noi kuolee ajaessaan kännissä ylinopeutta puuhun. Parhaassa tapauksessa ne tappaa vain itsensä, mutta huonossa tapauksessa viattomiakin. On siinä sitten reilua hehkuttaa niitä kuolleita rattijuoppoja, kun viattoman ihmisen henki on voinut mennä. Tyhmyyttä ei saa glorifioida ja tyhmiä saa ivata. Ehkä se estää toisia tekemästä samoja virheitä.

Vierailija
28/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Fiksu poika"

Minä tiesin sen vatsallani jo ennakkoon.

Tässä on jo neljättä päivää vaivannut todella löysät ulosteet tai oikeastaan ehkäpä jo ripuli olisi oikea termi.

Outoa tässä on se, että aamuisin kun herään, niin pitää juosta vessaan ja suoli tyhjenee todella ärhäkästi - miltei kerralla. Aamuisin vessassa tarvitsee rampata noin 2-4 kertaa. Ja tämän ripuloinnin jälkeen joskus tulee melko heikko olo.

Kuitenkin kun suoli on jo ihan täysin tyhjä, niin pystyn kuitenkin syömään ja juomaan ihan normaalisti, eikä vatsa tunnu siihen reakoivan mitenkaan huonosti, mutta kuitenkin sitten päivän mittaan ei tarvitse käydä lainkaan vessassa, vaan sitten taas seuraavana aamuna ja kaikki sitten tyhjeneekin taas ripulina ulos.

Olisiko mitään konsteja miten tämän vaivan voisi saada jotenkin kuriin? Olisi melko kiusallista jos tämä vaiva ehtisi jatkua ensi viikkoon saakka, kun työtkin alkaisi silloin, enkä todellakaan haluaisi mahdollisesti myöhästyä ripulin takia tai sitten siellä töissä käyttää aikaana vessassa ramppailuun.

Vierailija
29/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä palstapoliisi tuo pakikin luulee olevansa? Painu tiehesi ketjusta, jos tekstit hiertävät. Ei ole pakko lukea toisten kommentteja.

Vierailija
30/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Toivottavasti ymmärrät, että tätä palstaa voivat lukea ihmiset jotka tuntevat tämän pojan.

Mitä ujostelet, tarkoitat itseäsi. Oliko poika joku ma mu?

Vierailija
31/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Mitä ujostelet, tarkoitat itseäsi. Oliko poika joku ma mu?

Jossain viestissä tunnusti, että tuntee pojan.

Vierailija
32/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutisen kommentointi oli hetken avoinna, mutta kun kaksi ekaa kommentoijaa mainitsi pojan "fiksuudesta" kommentointi otettiin pois.

Vierailija
33/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti syyttää kauppaa vaikka itse perseillyt kasvatuksen. Samalla logiikalla kaikki liimat, maalit ja pesuaineet pitäis olla k18 ettei niitä kukaan alaikäinen imppaa tai juo! Oishan tuo poika voinut 18 vuotta täytettyään ostaa kaasua ja sama lopputulos. Vanhempien tehtävä kasvattaa ja valistaa.

Vierailija
34/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shy Pakistani kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Fiksu poika"

Melko asiatonta.

"Fiksu poika" oli äidin arvio, ei minun.

Lue ennen aivan asiatonta kommentointiasi.

Vierailija
35/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän päihdettä haluava teini sen päihteensä jotenkin hanki. 16-vuotias on jo niin vanha, että imppaamusen vaarat on kerrottu ellei kotona, niin ainakin koulussa monta kertaa. Vastuu ei voi olla kenenkään muun kuin teinin itsensä ja vanhempien. Mikäli oma teini on noin arvaamaton (meinasin kirjoittaa tyhmä, mutta kun kyseessä on kuulema fiksu nuori) kannattaa pitää se kotona lukkojen takana. Eikä ainakaan vaatia viatonta myyjää vastuuseen.

Vierailija
36/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältäkin tapaukselta oltaisiin vältytty mikäli miedot päihtert kuten kannabis ja 2.5% olut olisivat ikärajattomia tuotteita

Vierailija
37/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuuteen on moni kuollut!

Vierailija
38/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavia noi äidin kommentit. Fiksu poika josta olis voinut tulla vaikka mitä... Joopa joo. Mulla on oikeasti fiksuja nuoria joille ei edes käy mielessä imee aivoihinsa jotain kaasuja.

Vierailija
39/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä on monikin vastuussa, kaupan myyjä ei olisi saanut myydä näitä tuotteita alaikäiselle. Teinin vastuulle kyllä jää koko kämäinen kokeilu, valitettavasti välillä menee asiat pieleen, eli oma moka. Vanhemmathan loppuviimein alaikäisistään on vastuussa.

Erittäin surullinen tapaus, mikä lie se lopullinen totuus tässä asiassa. Ja kyllä ns fiksutkin voivat kokeilla jotain typerää, päätöntä, ei se ole ainoastaan pösilöiden juttu.

Vierailija
40/125 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin, että vanhemmilta on viety kaikki auktoriteetti. Keskenkasvuinen teini ei välttämättä salli vanhempiensa asettamia rajoja - eikä myöskään opettajien asettamia sen puoleen. Teini on näsäviisas, hän haistattelee, tekee mitä tahtoo jne. ja sanoo sitten vanhemmalle/opelle/lastenkodin työntekijälle/kenelle tahansa, että "sulla ei ole oikeutta huutaa mulle", "sulla ei ole oikeutta määrätä mua", "sulla ei ole oikeutta koskea muhun" "mä kerron poliisille, että sä revit mua" (esim. jos yrittää estää teiniä karkaamasta kotoa 23 illalla) Jos opettaja takavarikoi puhelimen tunniksi, sama homma. Jos ope edes korottaa ääntään, niin loukkaantunut teini itkee ja tärisee ja kertoo vähintään presidentille... Yli 10-v terveystietoihin ei omat vanhemmat pääse, niin 12-v voi halutessaan vanhemmiltaan salaa keplotella itselleen vaikka ehkäisypillerit "aknea varten" ja paneskella jossain ties kenen kanssa... 

Ja ei, ei kaikki teinit, mutta osa vaan on jääräpäisempiä kuin toiset ja kasvaminen tekee kipeää. Aikuinen tottakai ymmärtää ja koittaa kaikkensa, mutta kun johonkin se rajakin olisi saatava vetää, ettei tapahdu mitään lopullista sille kipuilevalle teinille.

Ja näitä juttuja on vaikea ymmärtää, jos oman teinin tyrskyt ovat rauhallisempia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi