Kilpirauhasen poistoleikkaus
Taustalla itsellä jo monta kertaa uusiutunut kilpirauhasen liikatoiminta. Basedowin tauti taustalla. Lääkitystä yritetty kahdesti, aina palaa. Lääkäri suositti nyt leikkausta radiojodihoidon sijaan kun esikoinen vasta 3 ja toistakin lasta haluttaisiin yrittää vielä.
Onko kohtakotovereita? Miten sujui leikkaus, miten elämä sen jälkeen? Vajaatoiminta ja järjetön lihominen mietityttää.
Kokemuksia!
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen sairaudet ovat useimmiten autoimmuunisairauksia, jolloin keho hyökkää itseään vastaan. Ruokavaliolla voidaan hoitaa ja ehkäistä autoimmuunisairauksia joissain tapauksissa.
Kilpirauhasen poisto on kokonaisen elintärkeän elimen poisto joka vaikuttaa koko loppuelämään. Leikkaus on aina riski, ja lopputuloksena voi olla elinikäinen vajaatoiminta. Sehän se vasta kiva sairaus onkin.
Minä ainakin ottaisin ensin selvää ihan kaikista sairauden hillitsemis keinoista, kuten mahdollisesta ruokavaliosta, ennenkuin lähtisin poistoon.
Naurettavaa, että joku on heti haukkumassa idiootiksi sen takia.
No totta munassa tulee elinikäinen vajaatoiminta jos kilppari poistetaan! Siihen tyroksiinia ja/tai eläinperäistä hormonia.
Mulla poistettu myös syövän takia. Hyvin potkii, hetken oli säätämistä lääkityksen kanssa kun pidetään tarkoituksellisesti liikatoiminnalla. Leikkauksesta toipuu nopeasti ja kunhan saat lääkityksen radalleen (mulla meni siis joku 3kk hienosäädössä) niin ei pitäisi olla esteitä raskautumiseen.
Minulla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta ja siihen liittyvä basedowin tauti n. kahdeksan vuotta sitten.
Lääkäri suositteli kilpirauhasten leikkausta juuri tuon basedowin takia, leikattiin n. 1/2 vuoden jälkeen.
Leikkaus onnistui hyvin, sairaalassa muutama päivä ja kolmen viikon sairausloma. Sen jälkeen tietysti vajaatoiminta jota hoidettu tyroksiinilla, annosta säädelty moneen otteeseen ja nyt alkaa olla kohdillaan 1 iso ja 1 pieni tabletti päivässä. Olen huomannut, että sillä on merkitystä kuinka nopeasti syö aamupalan lääkkeen oton jälkeen. Nyt vähintään puoli tuntia väliä niin tuo lääkityksen määrä antaa minulle parhaat arvot. Mitään ylimääräistä lihomista ei ole tullut jos jotain pientä ollut niin luultavasti olen vaan herkutellut liikaa.
En tiedä onko sillä mitään tekemistä mutta nyt toisessa silmässä on lasiaisen irtauma, voisiko liittyä
tuohon basedowin tautiin, onko kenelläkään tietoa?
Omalla kohdallani oli struuma (iso, mutta hyvänlaatuinen). Kilpirauhasarvot olivat normaalit. Aluksi seurattiin muutama vuosi, koska haitta oli lähinnä kosmeettinen. Kuitenkin struuman kasvaessa alkoi tulla muita oireita; kireyttä/kipua, nielemisvaikeuksia ja yskimistä/hengenahdistusta. Kävin useilla lääkäreillä ja kaikki suosittelivat leikkausta. Satuin kuitenkin törmäämään netissä hoitomuotoon, jolla kasvaimen saisi tuhottua lämmön avulla (RFA-ablaatio 'radiotaajuusablaatio'). Suomessa tämä on varsin uusi hoitomuoto, jota on tehty ainoastaan TYKS:issä muutaman vuoden ajan. Sain onneksi lähetteen sinne. Hoito sujui hyvin ja pääsin seurannasta kotiin jo parin tunnin päästä. Kasvain on sittemmin lähtenyt kutistumaan. Parasta tässä on toki oireiden lievittymisen lisäksi, että sain pitää kilpirauhaseni.
Halusin kirjoittaa tästä, jotta useampi ihminen voisi olla tietoinen tällaisesta vaihtoehdosta (koska tällä hetkellä ei vielä kovin monet lääkäritkään ole) ja parhaassa tapauksessa säästyä leikkaukselta.
Miten sait lähetteen tyksiin?
Yritin googlata tästä hoidosta, mutta huonosti löytyy tietoa.
Oliko struumasi iso ja vaikuttako se hoitoon?
Hei, minulla leikattu kilpirauhaset papillaarisyövän vuoksi -23 joulukuussa. Tänä syksynä silmissä lasiaisen irtaumaa ja tummia täpliä näkyi vaaleaa pintaa vasten katsoessa todella paljon. Kävin silmälääkärissä ja meni ohitse noin viikossa.
Arpi? Kaulan iho on sellaista ettei siihen yleensä tule kovin näkyvää arpikudosta. Mulla on vain vaalea viiva jota ei kyllä huomaa ellei tiedä leikkauksesta.