Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen poistoleikkaus

Kilppari
18.08.2018 |

Taustalla itsellä jo monta kertaa uusiutunut kilpirauhasen liikatoiminta. Basedowin tauti taustalla. Lääkitystä yritetty kahdesti, aina palaa. Lääkäri suositti nyt leikkausta radiojodihoidon sijaan kun esikoinen vasta 3 ja toistakin lasta haluttaisiin yrittää vielä.

Onko kohtakotovereita? Miten sujui leikkaus, miten elämä sen jälkeen? Vajaatoiminta ja järjetön lihominen mietityttää.

Kokemuksia!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koittanut ruokavaliolla saada kuriin?

Maidoton, gluteeniton, hyvin kasvispainotteinen, tiedätkö paljonko saat päivittäin jodia?

Vierailija
2/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on poistettu syövän vuoksi. Aluksi on aika kurjaa kun se haavan kohta kiristää ja nieleminen sattuu mutta ei se onneksi kestä kauan.

Mutta miksi siis ei tuota radiojodihoitoa? Onhan siinä varoaika mutta ei se estä tekemästä lapsia myöhemmin. Oma lapseni oli juuri 3 v kun olin radiojodihoidossa ( se tulee aina syöpäleikkauksen jälkeen), viikko-pari piti vältellä läheistä kontaktia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on poistettu syövän vuoksi. Aluksi on aika kurjaa kun se haavan kohta kiristää ja nieleminen sattuu mutta ei se onneksi kestä kauan.

Mutta miksi siis ei tuota radiojodihoitoa? Onhan siinä varoaika mutta ei se estä tekemästä lapsia myöhemmin. Oma lapseni oli juuri 3 v kun olin radiojodihoidossa ( se tulee aina syöpäleikkauksen jälkeen), viikko-pari piti vältellä läheistä kontaktia.

Ai niin ja minä olen kylläkin alipainoinen, eihän vajaatoimintaa tule kun tyroksiinilääkitys on sopiva.

Vierailija
4/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Basedowin tauti on perinnöllinen autoimmuunisairaus. Siihen ei lääkärin mukaan vaikuta ruokavalio. Tai sen syntymiseen tai olemassaoloon siis. Mutta olen kasvisruokavaliolla ollut koko aikuisiän. Ruokavaliolla voi varmasti tukea kyllä yleistä hyvinvointia.

Vierailija
5/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestikö kauan että sait arvot kohdilleen leikkauksen jälkeen? Radiojodihoito voi laskea hedelmällisyyttä. Mutta pääsyy on basedowin taudin silmäoireet jotka kuulemma voivat pahentua radiojodihoidon takia.

Vierailija
6/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin vielä. Kilpirauhasen poiston jälkeen saat elinikäisen lääkityksen tyroksiiniin. Suo siellä, vetelä täällä? Joillakin oikean lääketason löytyminen vie kauan aikaa, toki osalla menee ongelmitta. Miksi lääkitystäsi on veivattu edestakaisin? Onko ajatuksena siis se, että kun jonkin aikaa tyrasolia syöt, niin liiketoiminta jotenkin itsestään häviäisi? En tajua.

Minulla poiston syynä oli struuma, mitään häikkää kilpirauhasarvoissa ei koskaan ollut. Lääkitys on saatu kohdalleen hienosti ja leikkaus oli läpihuutojuttu, mutta sain leikkauksessa äänihuulihalvauksen, joka on paskamainen vaiva. Eihän tämä kovin yleistä ole, mutta leikkaukseen sisältyvä riski kuitenkin.

Vierailija
7/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilppari kirjoitti:

Basedowin tauti on perinnöllinen autoimmuunisairaus. Siihen ei lääkärin mukaan vaikuta ruokavalio. Tai sen syntymiseen tai olemassaoloon siis. Mutta olen kasvisruokavaliolla ollut koko aikuisiän. Ruokavaliolla voi varmasti tukea kyllä yleistä hyvinvointia.

Hashimoto on varmaan enempi ruokavaliolla tasapainoitettavissa. Mutta enpä tiedä tuosta basedowista.

Lääkärit eivät ainakaan ruokavalioasioista tiedä yhtään mitään .

Vierailija
8/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaisi radiojodin mielummin kuin leikkauksen? 

Vierailija
9/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu että jotkut idiootit jaksaa aina tulla jostain ruokavaliosta jauhamaan paskaa. Toivottavasti itse sairastutte.

Vierailija
10/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla poistettiin kilpirauhanen radiojodilla. Väitetään, ettei säteily tunnu, mutta niskaa kihelmöi kyllä paljon ja piti imeskellä pastilleja, etteivät sylkirauhaset vaurioidu. 

Puoli vuotta meni vajaatoiminnassa ennen kuin lääkitys saatiin kohdilleen ja toimimaan. Sitten meni muutamia vuosia ihan hyvin, mutta sen jälkeen tyroksiini ei ole tuntunut enää tehoavan niin, että olisi tunne siitä että on täysin normaali ja terve. 

Vierailija
11/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vittu että jotkut idiootit jaksaa aina tulla jostain ruokavaliosta jauhamaan paskaa. Toivottavasti itse sairastutte.

Olen sairas ja tuen sitä ruokavaliolla. 

Vierailija
12/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on poistettu toinen kilpirauhanen liikatoiminnan vuoksi 9v sitten. Leikkaus meni hyvin, yksi yö sairaalassa. Sairauslomaa 3vk.

Ei ole mitään lääkitystä, arvot olleet hyvät yhdelläkin kilpirauhasella. Tsh 1,0. Painoa on, mutta ei varmaan johdu tästä vaan ruokavaliosta muuten.

Tää ei ole varmaan sama juttu kun sulla, jos sulta poistetaan molemmat.

Vierailija
13/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan haluaisi radiojodin mielummin kuin leikkauksen? 

Leikkauksesta voi ääni käheytyä pysyvästi.

Vierailija
14/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jotkut idiootit luulee, ettei ravinnolla ole mitään merkitystä sairauksiin ja ja niiden oireiden hoitoon. Nostetaan kädet pystyyn, turvaudutaan lääkkeisiin ja leikkauksiin , jotka joskus tuovat enemmän harmia ja sivuvaikutuksia kuin apua.

Itselläni on sairaus, jonka pidän kurissa ruokavaliolla.

Jos esim. Sinulla on perinnöllinen alttius diabetekseen 2, niin voit oikeilla elintavoilla olla sairastumatta siihen eikä tarvitse olla geeniensä voimaton uhri.

Vierailija
15/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua lääkäri painosti leikkaukseen, oli kahteen kertaan Basedowin tauti. En suostunut vaan vaadin radiojodin kortisonilla. Lääkäri väitti, että se olisi hoitovirhe, mutta suostui. Meni tosi hyvin. Tuli kyllä odotettu liikatoimintapiikki, mutta lopputulos ajan kanssa hyvä. Silmät oireilevat edelleen, jos tyroksiini heittelee yhtään eli määrä täytyy pitää tasaisena ja juuri oikeana. Olin lapsettomuushoidoissa, mutteovat onnistuneet, mutta sain lapsen lahjamunasolulla lopuksi. Syy miksi en jalunnut leikkausta on, että joka ikinen pöivä loppuelämääni olisin nähnyt sen arven pelissä ja se olisi muistuttanut siitä sairaudesta. En vaan halunnut sitä kertakaikkiaan. Olen tyytyväinen radiojodin valintaan.

Vierailija
16/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettisin vielä. Kilpirauhasen poiston jälkeen saat elinikäisen lääkityksen tyroksiiniin. Suo siellä, vetelä täällä? Joillakin oikean lääketason löytyminen vie kauan aikaa, toki osalla menee ongelmitta. Miksi lääkitystäsi on veivattu edestakaisin? Onko ajatuksena siis se, että kun jonkin aikaa tyrasolia syöt, niin liiketoiminta jotenkin itsestään häviäisi? En tajua.

Minulla poiston syynä oli struuma, mitään häikkää kilpirauhasarvoissa ei koskaan ollut. Lääkitys on saatu kohdalleen hienosti ja leikkaus oli läpihuutojuttu, mutta sain leikkauksessa äänihuulihalvauksen, joka on paskamainen vaiva. Eihän tämä kovin yleistä ole, mutta leikkaukseen sisältyvä riski kuitenkin.

Juu. Näin olen ymmärtänyt että puolella tyrazolia käyttäneillä liikatoiminta sammuu 1,5 vuoden kuurin jälkeen pysyvästi. Jos liikatoiminta uusiutuu niin lääkitystä ei yleensä enää jatketa koska se ei toimi. Ja tyrazolin käyttöön liityy aina valkosolukadon riski. Joillakin vanhuksilla saatetaan jatkaa lääkkeitä loppuiän. Mutta muuten se on yleensä leikkaus tai radiojodi. Minullakin on nyt basedowin taudin lisäksi suurentunut kilpirauhanen. Minkä takia leikkausta suositellaan. Lääkäri kovasti vakuuttaa että vajaatoiminta on helpommin hallittavissa kuin liikatoiminta. Mutta aika paljon saa kuulla paino-ongelmista ja väsymyksestä tyroksiinista huolimatta. Eli vähän pelottaa leikkuriin meno.

Vierailija
17/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitava kirugi kyllä osaa leikata ja ommella siten ettei haavaa juurikaan erota. Esimerkiksi minun äidillä ei arpea edes huomaa, jos ei ihan iholle mene katsomaan. 

Vierailija
18/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jotkut idiootit luulee, ettei ravinnolla ole mitään merkitystä sairauksiin ja ja niiden oireiden hoitoon. Nostetaan kädet pystyyn, turvaudutaan lääkkeisiin ja leikkauksiin , jotka joskus tuovat enemmän harmia ja sivuvaikutuksia kuin apua.

Itselläni on sairaus, jonka pidän kurissa ruokavaliolla.

Jos esim. Sinulla on perinnöllinen alttius diabetekseen 2, niin voit oikeilla elintavoilla olla sairastumatta siihen eikä tarvitse olla geeniensä voimaton uhri.

Diabetes on aivan eri asia kuin kilpirauhasen toimintahäiriöt.

Vierailija
19/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen sairaudet ovat useimmiten autoimmuunisairauksia, jolloin keho hyökkää itseään vastaan. Ruokavaliolla voidaan hoitaa ja ehkäistä autoimmuunisairauksia joissain tapauksissa.

Kilpirauhasen poisto on kokonaisen elintärkeän elimen poisto joka vaikuttaa koko loppuelämään. Leikkaus on aina riski, ja lopputuloksena voi olla elinikäinen vajaatoiminta. Sehän se vasta kiva sairaus onkin.

Minä ainakin ottaisin ensin selvää ihan kaikista sairauden hillitsemis keinoista, kuten mahdollisesta ruokavaliosta, ennenkuin lähtisin poistoon.

Naurettavaa, että joku on heti haukkumassa idiootiksi sen takia.

Vierailija
20/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkaus on aina riski, ja lopputuloksena voi olla elinikäinen vajaatoiminta. Sehän se vasta kiva sairaus onkin.

Minä ainakin ottaisin ensin selvää ihan kaikista sairauden hillitsemis keinoista, kuten mahdollisesta ruokavaliosta, ennenkuin lähtisin poistoon.

Naurettavaa, että joku on heti haukkumassa idiootiksi sen takia.

Siis mitä ihmettä, miksi olisi elinikäinen vajaatoiminta kun hormonilääkitys on keksitty? Mulla ei ole ollut kilpirauhasta nyt 12 vuoteen ja ennemmin menee välillä lievän liikatoiminnan puolelle lääkityksen kanssa, mutta niitä arvojahan seurataan säännöllisesti niin voi tarpeen mukaan rukata annoskokoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan