Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko järkeä ostaa kerrostalo ennen ok-taloa?

Vierailija
18.08.2018 |

Olen miettinyt kannattaako ostaa asunto kerrostalosta ettei tarvitse antaa rahaa vuokranantajalle. Kerrostaloasunnon voi halutessaan myydä ja saada rahat uutta taloa varten. Mutta varainsiirtovero on sen jälkeen 4%. Lisäksi omakotitalon asumiskustannukset vaikuttavat halvemmilta. Jätemaksu 16, vesi 50 ja sähkö noin 160 (sis lämmitys) euroa kuukaudessa. Kerrostalossa vastike vähintään 250, vesi 50 ja sähkö 40 euroa kuukaudessa.

Huoltoyhtiö kyllä tulee apuun jos jotain menee rikki. Mutta remontit maksavat paljon, koska taloyhtiöitä laskutetaan helposti enemmän ja joudun maksamaan jos joku muu asukas aiheuttaa vahinkoa. Omakotitalossa voi itse päättää milloin remontoi ja millä hinnalla. Toisaalta harvemmin kerrostaloissa remontteja tehdään, ei siellä jatkuvasti maksella monen tonnin putkiremontteja. Ja eipä tarvitse yksin olla vastuussa jos omassa asunnossa jotain käy.

Mutta toisaalta kun ok-talo kuitenkin joskus hankitaan, onko ihan sama maksaa nyt vuokraa 5-7 vuotta 600e/kk, halvempaa tämä on kuin kerrostaloasunnon omistaminen vaikka rahojaan ei ikinä saa takaisin.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalo asuja ei omaa järjen hiventäkään. Vaikea myydä, talo omaa hirveät kustannukset, töitä riittää ympärivuoden.

Niimpä riittää mutta teet itsellesi etkä hyväntekeväisyyttä muille talon loisille. Lisäksi ei tarvitse kuunnella muiden perjantai möykkäämistä, tappeluita, valituksia, nussimisen ääniä ei kä muutakaan. Vain köyhät ja avuttomat asuu kennostoissa.

Saa sen talkkarin ostettua omakotitaloonkin ja vieläpä halvemmalla kuin kennostohelvettiin. 85€/h Rapun lampunvaihdosta on mielestäni aika h....tin paljon. Samoin kuin makuuhuoneen lukon asentaminen mikä ei edes olis kuulunut yhtiölle.

Ihme että vastikkeet hipoo 6€ neliö.....missään ok talossa ei ole tuollaiset kk kustannukset.

T: entinen hallituksen jäsen

Vierailija
22/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo maksaa täällä 80-100 tuhatta (80-luvulla rakennetut kolmiot ydinkeskustassa). Omakotitaloon varaa vuosien päästä. Mutta sitä varmasti kannattaakin odottaa. 

Missä noin halpoja. Täällä järkeään maksaa kerrostalot miljoonia. Useammalla sadallatuhannella niitä on maakunnistakin myyty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä omaan omakotitalossani talvisin ainakin 300€ sähkölaskun/kk. Yllättäviä kuluja tulee melko usein.

Vierailija
24/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut omakotitalossa 20v ja ennen olikin edullista asua, mutta kyllä nykyään on asumiskustannukset sietämättömän korkeat+ kaikki työ mitä joudut tekemään töitten päälle. Päädyin 3v sitten siihen, että möin taloni ja muutin keskustaan ja NAUTIN siitä, että asun vuokralla tilavassa kolmiossa ja ei tartte töitten jälkeen stressata yhtään mistään ja lisäksi asumiskustannukset tippui 300€ kuussa.

Vierailija
25/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä on varaa ostaa omakotitalo nyt niin kannattaa ostaa se heti kerralla. Mut siinä on myös aika paljon työtä. Ja omakotitaloasuminen on Suomessa kallista. Sosialistit vihaavat omistajia...

Kiinteistövero, jätemaksut, vesimaksut, sähkö ja sähkönsiirto, hulevesimaksut... Lista on loputon. Ja kun sosialistit tulevat ensi vuonna valtaan maksuja korotetaan.

Toope. Omakotitalossa ei ole mitään sellaista kulua jota ei olisi myös kerrostalossa. Eikä omistusasumisessa ole mitään sellaista kulua jota ei joutuisi maksamaan myös vuokralla vuokralla asuessaan.

Omakotilossa saat itse päättää että teetkö jotain itse ja milloin teet, vai ostatko palvelun ja milloin ostat. Osakkeessa yhtiökokous päättää ja vuokralla vuokraisäntä päättää.

Vierailija
26/26 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain pienestä maaseutupitäjästä voi saada pienkerrostalon kohtuullisen hintaan. Tosin ne ovat yleensä jotain 70-luvun ja kaipaavat remonttia. Mitä sitten meinaat kokonaisella kerrostalolla tehdä? Voi sillä voittoakin saada.

Olikohan se Sallassa, jossa myytiin muutama vuosi sitten 30 asunnon kerrostaloa 50 000 euron hintaan.

Kemijärvellä on myyty kerrostaloasuntoja muutamalla tonnilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi