Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ekologisten" ja kestävää kehitystä kannattavien ns. "tiedostavien" ihmisten epäloogisuudet

Vierailija
18.08.2018 |

https://www.hs.fi/elama/art-2000005794323.html

Tätä mä oon myös miettinyt. Mulla on myös tuttavia, jotka ovat niin näitä tiedostavia vegaani- ja luomuihmisiä. Yleensä tiedostavia korkeakoulutettuja ja sitten näitä maailmasta huolissaan olevia luontoihmisiä ja sitten niitä todellisia luomuja.

Jatkuvasti puheissa, se kuinka itse säästetään luontoa ja kuinka ekologisia valintoja tehdään arjessa. Sitten saatetaan kuitenkin lentää pari-kolme kertaa vuodessa jonnekin huitsinnevadaan luomuilemaan ja näkemään maailmaa, vaeltelemaan tai kulttuurilomalle.

Ihminen on kyllä hyvin valikoivasti tiedostava. Lähinnä erot siinä, miten itse pystyy käsittelemään omaa itsekkyyttä ja materiaalisia tai elämyksellisiä kyltymättömiä tarpeitaan.

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, minun täytyy muuttaa ulkomajaan asumaan ilman vettä ja sähköjä, koska vegaanin täytyy aina tehdä kaikki luontoa ajatellen.

(Ei nyt ajatella naapurin Pirkkoa ja Mattia jotka syövät joka päivä ulkomailta raahattua lihaa ja käyvät joka lomalla ulkomailla. Heillähän on oikeus!)

Vierailija
2/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, minun täytyy muuttaa ulkomajaan asumaan ilman vettä ja sähköjä, koska vegaanin täytyy aina tehdä kaikki luontoa ajatellen.

(Ei nyt ajatella naapurin Pirkkoa ja Mattia jotka syövät joka päivä ulkomailta raahattua lihaa ja käyvät joka lomalla ulkomailla. Heillähän on oikeus!)

Entä jos Pirkko ja Matti syövätkin lihaa joka päivä, mutta eivät matkusta koskaan ulkomaille? Kummalla on ylevämmät arvot, tällä suomalaispariskunnalla vai vegaanityttösellä, joka reissaa pari kertaa vuodessa Aasiaan meditoimaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos Pirkko ja Matti syövätkin lihaa joka päivä, mutta eivät matkusta koskaan ulkomaille? Kummalla on ylevämmät arvot, tällä suomalaispariskunnalla vai vegaanityttösellä, joka reissaa pari kertaa vuodessa Aasiaan meditoimaan?

Eli tämä on kilpailu? Kai kaikki saavat olla tai olla olematta ekologisia.

Vegaanin siis täytyy olla täydellinen, mutta Matin ja Pirkon (=ei matkustelevien) ei?

Vierailija
4/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli tämä on kilpailu? Kai kaikki saavat olla tai olla olematta ekologisia.

Vegaanin siis täytyy olla täydellinen, mutta Matin ja Pirkon (=ei matkustelevien) ei?

Mun mielestä pieni hiilijalanjälki on parempi kilpailun aihe kuin esimerkiksi se, kuinka saavutetaan tietty materiaalinen taso.

Vierailija
5/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus, että Pirkko ja Matti eivät ole trendikkäitä tiedostavia kaupunkilaisia, mutta he voivat silti olla ekologisia, vaikka heidän tapansa olla ekologinen on erilainen.

Vierailija
6/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä kasvisruokailun lisääntyminen että matkustelu ovat nousevia ilmiöitä. Pakko kiristää jostain, jos pitää hiilijalanjäljen stabiilina. Paremmin se tietysti kävisi matkailun lopettamisella.

Vierailija
7/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käydään Goalla lentämällä pari kertaa vuodessa, vaikka lentomatkustus on hirveintä saastetta ikinä. Ostetaan kaukomailla tuotettua ruokaa, vaikka lähiruoka olisi paljon ekologisempaa. Prosessoidaan ruokia, kaiken maailman tofuiksi ja härkiksiksi ja soijameiningeiksi.

Vierailija
8/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirkko ja Matti syövät läheisen luomusikatilan tuottamaa lihaa sekä Matin metsästämää hirveä. Vegaanityttönen syö ulkomailta lennätettyjä avokadoja , hedelmiä ja siemeniä. Kumpi ekologisempaa?

Jos nyt puhutaan keskimääräisestä Pirkosta ja Matista, niin he syövät kyllä sitä tehotuotettua jauhelihaa, jota kaupassa myydään.

Vierailija
9/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienenä sivuhuomautuksena tälle aplle, että yksi lapsi lisää saastetta ja hiilijalanjälkeä moninkertaisesti lentomatkustamiseen verrattuna. Jos tälle linjalle lähdetään, niin lisääntymiseen kannattaisi kiinnittää huomiota.

Vierailija
10/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivoi, helppohan se on luopua "vapaa-ajan matkustamisesta lentäen" kun viikottain lennellään ympäri ämpäri lentäen, ja perustellaan se "työmatkalla" :D Ehkäpä työmatkojen lomassa kerkeää käydä katselemassa ja kokemassa ne nähtävyydet kuitenkin? Häämatkakin on ollut ihan pakko tehdä lentäen? :D Tuo se vasta on kaksinaismoralistista, jossa entokoneen ikkunasta huudetaan niille omille lapsille että "isi yritti kyllä kaikkensa vähentää päästöjä" :D :D Itkettäisi jos ei naurattaisi, ja toisinpäin :p

Vierailija
11/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienenä sivuhuomautuksena tälle aplle, että yksi lapsi lisää saastetta ja hiilijalanjälkeä moninkertaisesti lentomatkustamiseen verrattuna. Jos tälle linjalle lähdetään, niin lisääntymiseen kannattaisi kiinnittää huomiota.

Jos vertaa lasta lentomatkustamiseen, niin kait sitten voi verrata itseäänkin lentomatkustamiseen. Minusta ei kauhean hedelmällinen vertaus.

Vierailija
12/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin olen kyllä niin samaa mieltä. Mennään siihen kysymykseen, onko ekologisempaa käyttää kondomeita tai saastuttaa vesistöjä hormonipillereiden säästöillä kuin antaa lasten tulla.

Mun alkuperäinen pointti on, että toisten ihmisten ekologisuus on näennäistä, vaikka se olisikin jatkuvasti puheissa ja ihmsiten esille nostamissa valinnoissa läsnä. Mun mielestä on naurettavaa lässyttää jostain luomuvaatteista, jos seuraavassa lauseessa puhutaan, että on varattu lento Thaimaan lomalle.

Sellaiset oikeat luomuvegaanit, jotka eivät matkustele tai lisäänny, ovat kyllä harvinaisia. Yleensähän he ovat niitä rantojen miehiä ja naisia, jotka elävät irrallaan yhteiskunann normeista ja paineista

ap

Vierailija
13/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se, kuinka ekologinen vaan millä tavalla on ekologinen. Esim. eläinten oikeudet tässä hetkessä voivat joillekin olla tärkeämpi kuin se, että sademetsät tuhoutuvat.

Vierailija
14/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pirkko ja Matti ovat ekologisempia syödessään joka päivä lihaa vaikka vaihtoehtona olisi vain espanja pari kertaa vuodessa.

Vierailija
15/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se, kuinka ekologinen vaan millä tavalla on ekologinen. Esim. eläinten oikeudet tässä hetkessä voivat joillekin olla tärkeämpi kuin se, että sademetsät tuhoutuvat.

Eläimet ovat joillekin myös tärkeämpiä kuin ne pienet lapset jotka heidän vaatteensa kutovat riisikupin hintaan päivässä.

Vierailija
16/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvokysymys, kuinka itse haluaa olla ekologinen. Sinänsähän ihmiset harvoin käyvät kilpailua ekologisuuden määrästä vaan tavoista olla ekologinen.

Jos syö joka päivä vegaaniruokaa, se näkyy kaikille. Pari ulkomaanlomaa vuodessa voi helposti salata ja tietysti paljastaa niille, jotka ekoilevat samalla tavalla. Täten voi olla ainakin riittävän ekologinen oman viiteryhmänsä silmissä.

Vierailija
17/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää näissä se, että muilta vaaditaan ja syyllistetään.

Mutta itse voi lennellä huvimatkoille ja omistaa bensasyöpön auton ja asua kaksi henkilöä 400m2.

Sitä kun ei lasketa, riittää se vaan että saarnaa asiasta ja on niinku aatteiltaan ekologinen.

Ja jos tästä ristiriidasta sanoo, niin aina pahempiakin asioita on kun yksi lomamatka..

Vierailija
18/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää näissä se, että muilta vaaditaan ja syyllistetään.

Mutta itse voi lennellä huvimatkoille ja omistaa bensasyöpön auton ja asua kaksi henkilöä 400m2.

Sitä kun ei lasketa, riittää se vaan että saarnaa asiasta ja on niinku aatteiltaan ekologinen.

Ja jos tästä ristiriidasta sanoo, niin aina pahempiakin asioita on kun yksi lomamatka..

No kuinka muuten niitä palautuksia voi estää ellei ole itse mukana lennolla?

-vihree

Vierailija
19/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästäkin olen kyllä niin samaa mieltä. Mennään siihen kysymykseen, onko ekologisempaa käyttää kondomeita tai saastuttaa vesistöjä hormonipillereiden säästöillä kuin antaa lasten tulla.

Mun alkuperäinen pointti on, että toisten ihmisten ekologisuus on näennäistä, vaikka se olisikin jatkuvasti puheissa ja ihmsiten esille nostamissa valinnoissa läsnä. Mun mielestä on naurettavaa lässyttää jostain luomuvaatteista, jos seuraavassa lauseessa puhutaan, että on varattu lento Thaimaan lomalle.

Sellaiset oikeat luomuvegaanit, jotka eivät matkustele tai lisäänny, ovat kyllä harvinaisia. Yleensähän he ovat niitä rantojen miehiä ja naisia, jotka elävät irrallaan yhteiskunann normeista ja paineista

ap

Rantojen miehillä ja naisilla on liuta huostaanotettuja lapsia eivätkä paljoa leipäjonossa katso onko saamansa tuotteet vegaanisia.

Vierailija
20/131 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokavalio nyt sattuu olemaan yksi suurimmista yksilön valinnoista, joilla voi vaikuttaa hiilijalanjälkeensä. Ihminen on kuitenkin itsekäs, ja kaikessa on 100% vaikea toimia oikein. Mielummin näin, kuin että vetäisi kyljystä päivittäin ja suhaisi lentokoneella päälle. Elämä ei ole kaikki tai ei mitään. Pata kattilaa soimaa, puolin ja toisin. Kyllä muakin ärsyttää vegekaverini, jotka vaikka polttavat ja juovat ja tekevät kaikkea muuta turhanpäiväistä ja epäekologista, ja silti kritisoivat muita epäekologisia valintoja. Mutta en jaksa koskaan mainita niille asiasta, koska en ole itse mikään puritaani.

Mä en ole lentänyt 16 vuoteen, mutta mieli vähän tekisi. Valinnalla ei ole puhtaasti ylevää taustaa, vaan varmasti olisin matkustellut enemmän jos olisi mahdollista. 

t. vege