Maailman romanttisin kaupunki?
Tai kirjoita oma suosikkisi ja epäromanttisimmat kaupungit saa myös mainita :D
Kommentit (40)
Minusta kyse ei niinkään ole kaupungista vaan siitä, millaisia muistoja siihen liittyy. Ensimmäisenä vastaisin Lontoo, koska olen tavannut siellä vaimoni. Toiseksi tulee mieleen Rio de Janeiro, koska olimme siellä häämatkalla. Se voisi olla myös Hampuri joulumarkkinoiden aikaan, mutta vain silloin.
Madrid. Kuulostaa ehkä vähän omituiselta valinnalta, mutta jotenkin se fiilis tarttui kun siellä sellaiset kasikymppiset pariskunnatkin käveli käsi kädessä. Miehet avasi naisilleen ovia, auttoi takin päälle, sellaista arkipäivän romantiikkaan ja huomioimista. Niin sitä vaan tällainen keski-ikäinen suomalaispariskuntakin alkoi kulkea käsi kädessä ja halailla Plaza de Santa Analla.
Vierailija kirjoitti:
Tikkurila
Mikäs kaupunki se on?
Vierailija kirjoitti:
Milloin te Venetsiaa hehkuttavat ihmiset olette viimeksi käyneet kyseisessä kaupungissa? Viime vuonna kun käytiin miehen kanssa niin joka ikinen katu oli täynnä joko turistimassoja tai krääsäkauppiaita. Autenttinen italialainen kiireetön tunnelma loisti poissaolollaan. Kaunista arkkitehtuuria yms toki mutta veihän se tunnelmaa kun koko ajan joutui olemaan kuin silli purkissa ja pällistelemään samaa asiaa kuin 50 muutakin matkailijaa yhtä aikaa.
Sen sijaan kun menee Venetsiasta 30min paikallisjunalla pieneen kaupunkiin nimeltä Treviso, saattaa yllättyä. Sielläkin on kanaaleja ja upeita vanhoja rakennuksia, mutta hädintuskin lainkaan turisteja. Romanttisuudessa päihitti Venetsian mennen tullen.
Olin Venetsiassa viime viikolla ja mielestäni on täysin omaa typeryyttä, jos jonottelee Markuksen torin laidoilla turistimassojen keskellä. Ei tarvitse mennä kuin 15min vesibussilla Cannaregion alueelle, niin pääsee paikalliseen elämään mukaan ilman turistiryntäystä. Ja kyllä parisataa metriä keskusaukiosta löytyy myös rauhallisia romanttisia trattorioita.
Kävellessäni Rue De oscillagt’a sieraimiini kantautuu tuoreen croissantin ja cafe de cremen tuoksu. Kohennan baskeriani ja nyökkään patonkeja kainalossaan kantavalle raitapaitaan pukeutuneelle viiksekkäälle pierre-magnotille. Hänen aurinkoiset kasvonsa tervehtivät minua takaisin ja puhkeamme nauramaan. Avaan silmäni ja huomaan että olen nostanut katseeni sinitaivaalle. Kaupunki ei ole vielä täysin herännyt. Pulut kuhertelevat art nouveau-katuvalaisinten päällä. Linnut visertävät kauempana. Seinen varren puut huumaavat minut vienolla tuoksullaan. Hengitän sisään rakkauden ilmaa. Ah, Pariisi! Kävelen mietteliäänä seinen vartta kunnes havahdun: monta tuntia on vierähtänyt kuin lempeässä unessa. Vippaan haitaria legendaarisella Rue de champsilla soittavalle artistille vitosen euron, nappaan kojusta croissantin ja punaviinipullon (chateau de bonneux malbec, 1999, erinomainen vuosikerta). Katsellessani mietteliäänä le gregarienin virrassa soljuvaa uneliasta autovirtaa ja pariisilaisten aurinkoisia kasvoja en voi olla toteamatta: les troix bien! Ahdas ja meluisa, saasteinen ja aina liian valoisa helsinki, jäit sittenkin vain rakastajaksi suuremman unen varjoon.
Vierailija kirjoitti:
Kävellessäni Rue De oscillagt’a sieraimiini kantautuu tuoreen croissantin ja cafe de cremen tuoksu. Kohennan baskeriani ja nyökkään patonkeja kainalossaan kantavalle raitapaitaan pukeutuneelle viiksekkäälle pierre-magnotille. Hänen aurinkoiset kasvonsa tervehtivät minua takaisin ja puhkeamme nauramaan. Avaan silmäni ja huomaan että olen nostanut katseeni sinitaivaalle. Kaupunki ei ole vielä täysin herännyt. Pulut kuhertelevat art nouveau-katuvalaisinten päällä. Linnut visertävät kauempana. Seinen varren puut huumaavat minut vienolla tuoksullaan. Hengitän sisään rakkauden ilmaa. Ah, Pariisi! Kävelen mietteliäänä seinen vartta kunnes havahdun: monta tuntia on vierähtänyt kuin lempeässä unessa. Vippaan haitaria legendaarisella Rue de champsilla soittavalle artistille vitosen euron, nappaan kojusta croissantin ja punaviinipullon (chateau de bonneux malbec, 1999, erinomainen vuosikerta). Katsellessani mietteliäänä le gregarienin virrassa soljuvaa uneliasta autovirtaa ja pariisilaisten aurinkoisia kasvoja en voi olla toteamatta: les troix bien! Ahdas ja meluisa, saasteinen ja aina liian valoisa helsinki, jäit sittenkin vain rakastajaksi suuremman unen varjoon.
Oh la laa!
Reno, Nevada. Avioliittolaki antaa mahdollisuuden sekä pikaeroihin että -vihkimisiin.
Yakutsk on talvea ja pakkasta rakastavan kaupunki.
Matkailija kirjoitti:
Minusta kyse ei niinkään ole kaupungista vaan siitä, millaisia muistoja siihen liittyy. Ensimmäisenä vastaisin Lontoo, koska olen tavannut siellä vaimoni. Toiseksi tulee mieleen Rio de Janeiro, koska olimme siellä häämatkalla. Se voisi olla myös Hampuri joulumarkkinoiden aikaan, mutta vain silloin.
Olet niin oikeassa! Muistot kultaavat jopa Kouvolan.
12/20 ap:n listalta käyneenä (1 kotikaupunki +32 matkaa) mikään ei ole mun listalla, toki olen kaikista pitänyt enemmän tai vähemmän
Colmar on ehdottomasti mun listallani, pieni suloinen ja syystä romanttinen mun muistoissani.
Suurkaupungeista ilman muuta tuhannen ja yhden yön Istanbul.
Annecylle ääni täältäkin mutta valitettavasti olin siellä yksin
Trier tai Bergen osuivat omaan romanttisuuden sopukkaani eniten.