Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kukaan haluaisi olla psykiatri?

Vierailija
17.08.2018 |

Kokeeko psykiatri, että haluaa parantaa potilaan vai haluaako vain ns olla läsnä ja kuunnella. Käyn itse psykiatrilla ja haluaisin tietää.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen todella kiinnostunut psykologiasta, ja koen tarvetta auttaa ja ratkaista ongelmia. Olen joskus miettinyt, että sellaistakohan psykiatrin työ olisi, ja jos, se voisi olla mielenkiintoista ja itselleni sopivaa.

Psykologia ja psykiatria ovat kaksi eri tiedettä. Psykiatria pyrkii hoitamaan tilaa lääkkeillä, psykologia pyrkii näkemään pään sisäisiin prosesseihin. Välimaastossa on esimerkiksi IPT, eli interpersoonallinen psykoterapia. Kummassakin toimii taustalla vahvasti tilastotiede, jolla pyritään osoittamaan kunkin hoitomuodon oikeellisuus. Hoidoissa psykoterapia on tuloksellisempaa, mutta psykiatriaa suositaan. Tämä on selkeä poliittinen valinta, koska lääketiedettä on aina käytetty ihmisten hallitsemiseen.

Psykoterapeuttien suhteen historia painaa myös taustalla, sillä ennen psykologiksi ei vaadittu kunnon koulutusta. Nyt ei pitäisi enää olla kovin sekopäisiä psykoterapeutteja, sillä psykoterapeutin ammattinimikettä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastolta piti hakea viimeistään 30.6.2017.

Olipa kyse sitten psykoterapeutista tai psykiatrista, potilaan on aina tärkeintä tarkistaa kummalla puolella pöytää se hullu istuu. Voi hyvinkin olla, että valkotakkinen on hullumpi kuin sinä itse.

Vierailija
22/41 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat ja psyykkiset oireet on mielen heikkoutta. Se on ainoa totuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä tavalla puhui eräs tuntemani mies, jonka lapsi päätyi itsemurhaan.

Vierailija
24/41 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta se onkin. Allergioita ja niistä aiheutuvia psyykkisiä oireita voidaan hallita mielialalääkkeillä. Ehkä olisi viisasta lisätä D-vitamiinin lisäksi SSRI-lääkkeitä suoraan maitoon?

Vierailija
25/41 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muut sairaudet ruumiin heikkoutta. Hienosti sinä osasit!

Vierailija
26/41 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla aika moni psykologian opiskelija vaikutti vähän omituiselta ihan kaffepöytätuttuna. :D

Vierailija
27/41 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistolla aika moni psykologian opiskelija vaikutti vähän omituiselta ihan kaffepöytätuttuna. :D

Ihminen on toisen sielun peili. On jopa löydetty peilisoluja aivoista. Nähdäkseen toisessa ihmisessä vikoja, on ne pitänyt tunnistaa ensin itsessään. Näin ollen, hyvä lääkäri on sairastannut tuhat sairautta ja tietää miltä sairaus tuntee, psykologi on kokoelma kaikkia mahdollisia mielenterveysongelmia jne.

---- huumoriosuus loppu ---

Totuus: tarvitaan kokemusasiantuntijoita, jotka ovat läpikäyneet sairauden ja toimivan lääketieteen ja potilaan välimaastossa. Kaikki lääkärit eivät voi sairastaa kaikkia sairauksia.

Vierailija
28/41 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt psykiatrilla, koska tarvittiin erikoislääkärin pätevyyttä neurologisen häiriön (adhd) toteamiseen. Eipä siinä ainakaan mitään hirveän ihmeellistä ollut. Mutta eipä mulla pää ollutkaan sen kummemmin sekaisin.

Vierailija
29/41 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa istumatyötä ja lääkkeiden määräilyä, jossa ei useinkaan ole kyse siitä, että lääke voi tappaa ihmisen versus joku sydänsairaan hoitaminen

Vierailija
30/41 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse asiassa näyttää että yhä harvempi haluaa ja yhä useamman pitäis.... varsinkin lasten ja nuorten psykiatreista pula on huutava.

Itse lähdin alalle mielenkiinnosta ja halusta auttaa. Nyt olen lähdössä alalta, en vaan jaksa.

Vierailija
31/41 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse asiassa näyttää että yhä harvempi haluaa ja yhä useamman pitäis.... varsinkin lasten ja nuorten psykiatreista pula on huutava.

Itse lähdin alalle mielenkiinnosta ja halusta auttaa. Nyt olen lähdössä alalta, en vaan jaksa.

Miten et jaksa olla töissä 1krt viikossa? Sehän riittää, kun psykiatreilla on älytön palkka!

Vierailija
32/41 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppoa istumatyötä ja lääkkeiden määräilyä, jossa ei useinkaan ole kyse siitä, että lääke voi tappaa ihmisen versus joku sydänsairaan hoitaminen

Kirurgin työ helpointa, mieti sitä kuin auton korjausta.

Anatomia on sama kaikilla.

Psykiatriassa joutuu pohtimaan paljon enemmän , lääkkeet ei todellakaan toimi samanlain kaikilla. Leikkaus taas toimii.

Vierailija
33/41 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten et jaksa olla töissä 1krt viikossa? Sehän riittää, kun psykiatreilla on älytön palkka!

No lähdepä sinä kokeilemaan alaa. Palkka tulee työstä. Ikävää että et sit ilmeisesti jaksa tai osaa tehdä mitään mistä maksettais?

Vierailija
34/41 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioero ja muuta kauheutta niin käynti psykiatrilla pilasi loputkin, jos joku lyö sinua älä mene ainakaan psykiatrille .

Vierailija
35/41 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joogaa meditoi ne on eri uskonnoissa sekopäitä . Potilaat huumataan lopullisesti .

Vierailija
36/41 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on että haluavat. 

Vierailija
37/41 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin olla psykiatri, mutta kiitos ADHD:n, en jaksa keskittyä opintoihin niin monta vuotta putkeen. Haluan vaihtelua ympärilleni, jotta jaksan keskittyä yhteen ydinseikkaan kerrallaan. Lääketiede vaatii suurempaa keskittymistä yhteen asiaan kerrallaan useampia vuosia, enkä usko, että voisin toteuttaa impulssejani yhtä hyvin kuin nyt ja säilyttää mielenterveyteni. (*huomatkaa vitsi*)

Psykiatrin ei tarvitse olla yliempaattinen. Paras tapaamani psykiatri oli sellainen, joka näki ongelmia ja hänellä oli todellinen halu ratkaista mikä se ongelma on. Keskittyi siis tieteeseen ja käytti osaamistaan ratkaisuun.

Vierailija
38/41 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin halunnut oikeuspsykiatriksi, mutta en halunnut lähteä lääkikseen, koska itse lääkärin hommat ei kiinnosta, joten hautasin sen haaveen. 

Vierailija
39/41 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tunnettu totuus, että psykiatriaan erikoistuneet sh:t ja lekurit "hoitavat" itseään.

Vierailija
40/41 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi