Marrasmuksujen viikko
Mitäs kuuluu, massuttajat?
Mulla on taas joku prkleen alapäätulehdus. Meni päivä terveysasemalla ja labrassa näytteitä antamassa... Ärsyttää.
Maha ei ole minkään näköinen vielä, ainoastaan keskivartalo on muuttunut tasapaksuksi eli vyötärö on kadonnut. Alavatsa näyttää läskipömpötykseltä. Haluan jo vauvamahan! Joko teillä muilla on?
Oireet alkaa pikkuisen jo helpottaa, onneksi. Alkuraskaushan mulla on ollut tosi rankkaa.
Kommentit (25)
pahoitteluni kun ultra herätti huolta. Totta kuitenkin on, että turvotusta on vähän eikä se välttämättä tarkoita mitään pahaa. Ymmärrän silti täysin huolesi enkä halua tunnettasi vähätellä. Olenhan itsekin jatkuvasti huolissani vaikka aihetta ei ole annettu. Sinulla on oikeus olla huolestunut, mutta onneksi ei välttämättä syytä.
Kerron rohkaisuksi ystävästäni, jonka vauvalla niskaturvotusta oli paljon, en muista tarkkaan mutta huomattava määrä. He menivät lapsivesitutkimukseen, jonka tulos osoitti että vauva on terve ja niin olikin, nyt jo 2-vuotias terve tyttö. Turvotus ei vielä kerro koko totuutta ja siksi tehdäänkin lisätutkimus. Teidän kohdalla onneksi turvotus on vähäinen. Toivon voimia teille, on hyvin raskasta odottaa tuloksia.
Harmilista että ultrassa tuli tuommoisia uutisia :/ Voin kuitenkin rohkaisuksi kertoa oman kokemukseni. Esikoiselta mitattiin aikoinaan niskaturvotusta muistaakseni 3,4mm. Saimme heti seuraavalle päivälle ajan uuteen ultraan ja mahdolliseen lapsivesitutkimukseen. Päätimme otattaa lapsivesinäytteen ja tuloksia odottelimme 4 viikkoa. Tuloksena oli terveen tytön paperit :) Älä siis huoli. Teidän kohdalla raja-arvo ylittyi vain niukasti eikä kyseessä varmasti ole mitään josta pitäisi huolestua.
Toivottavasti en pelottele tms. mutta voin vielä kertoa oman kurjemman kokemuksen liittyen tuohon lapsivesinäytteen ottamiseen. Siinähän on pieni keskenmenon riski ja minä tottakai kuuluin siihen joukkoon, jolla homma meni pieleen. Näytteenoton jälkeen n. tunnin päästä lapsivedet alkoivat valua pois ja jouduin samana päivänä sairaalaan. Olin siellä 4 päivää odottamassa synnytyksen käynnistymistä. Ennuste oli huono, mutta ihmeet kaupalla kalvoihin tullut reikä umpeentui ja tilanne normalisoitui :) Eipä tarvitse minun toista kertaa miettiä lähdenkö ko. tutkmukseen...
Toivon teille kovasti tsemppiä odotukseen, kaikki on varmasti kohdallaan! :o)
-Myyry
Olen pahoillani:(
Esikoiseni kohdalla luin np-mittuksesta ja käsitin, että sillä arvioidaan lapsen mahdollisuutta saada down-syndrooma. Silloin päätin, että np-ultraan menen, mutta muihin tutkimuksiin en. Menen ultraan lähinnä nähdäkseni onko vauva muuten ok.
Erilaisia sairauksia, joihin ihminen elämänsä aikana voi sairastua on paljon. Downin mahdollisuus on pieni, mutta olemassa, niinkuin monen muunkin sairauden tms kohdalla. Tätä kun ei itse voi päättää, ei voi kun odottaa mitä tuleman pitää. En tiedä, mitä olisin tehnyt, jos turvotusta lapsiltani olisi kuitenkin löytynyt...
Tältä kolmannelta np saatiin mitattua mahan päältä ja tulos oli n. 1,7-2,0. Alakautta kuva oli erittäin epäselvä. Tiedä sitten johtuiko laitteista vai oliko vauva tosiaan huonossa paikassa. Jonkinlainen toleranssi laitteiden mittaustuloksissa täytyy olla, joten tulos ei ole täysin absoluuttinen:)
Toivottavasti kohdallasi kaikki on hyvin! Tiedän, että sitä huolestuu aina kovin, kun on lapsista kysymys:(
Uskon, että varmasti huolestuttaa kovasti, mutta haluan kertoa seuraavan kannustukseksi: Siskoni lapsella mitattiin niskaturvotus, joka ylitti rajan aika lailla (en nyt muista tarkkoja mittoja..) ja hän varasi samantien np-ultran yksityiselle ja tuo aika oli seuraavana päivänä.
Lääkäri sanoi jo ennen mittausta ultratessaan, että jo silmämääräisestikin hän pystyy sanomaan, ettei turvotus ole lähellekään sitä mitä neuvolassa oli mitattu!!!! Kun hän sitten mittasi tuon turvotuksen niin se oli täysin sallituissa rajoissa:) Se oli siis mitattu neuvolassa ihan päin mäntyä! Turhaa siis hänkin huolestui!
Voi hyvin olla, että kun lääkäri mittaa vauvan niskaturvotuksen uudelleen, se ei ole yli sallitun rajan.
Koitahan olla kuitenkin tässä vaiheessa vielä liikoja murehtimatta sillä minkäänlaista " tuomiota" ei ole vauvalle annettu!!
Tsemppiä kovasti ja kylmiä hermoja-niitä aina tarvitaan!!
Terveisin: Je_Ni 19+0
hmm..np-ultra oli siis tänään.
Kaikki oli muuten niinkuin pitääkin, vauvan koko, raajat ja sydän yms, mutta niskaturvotusta oli juuri ja juuri sen verran, että se ylitti lisätutkimus rajan :( raja siis 2,9 ja turvotusta oli 3,1. Ens viikolla sitten uusi ultra lääkärin tekemänä ja jos hän havaitsee saman turvotuksen kuin tänään kätilö mittasi ultrassa, otetaan heti perään sitten lapsivesitutkimus/istukkanäyte.
Kätilö joka ultran teki, sanoi että ei kannata murehtia/huolestua, ja että kaikki voi olla kuitenkin hyvin. Enpä tiedä sitten, ihan kamala tunne. Ja sitten noiden mahdollisien tutkimusten (jomman kumman) tuloksia joutuu sitten hermoilla/jännittää 1-4 viikkoa!
Ihan perseestä, tämäkin vielä!
Onko kellään aiemmista raskauksista tai tuttavien raskauksista tietoa/kokemusta, kyseisestä asiasta, kaikki info ja toivon kipinät otetaan vastaan!