Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marrasmuksujen viikko

02.05.2006 |

Mitäs kuuluu, massuttajat?

Mulla on taas joku prkleen alapäätulehdus. Meni päivä terveysasemalla ja labrassa näytteitä antamassa... Ärsyttää.

Maha ei ole minkään näköinen vielä, ainoastaan keskivartalo on muuttunut tasapaksuksi eli vyötärö on kadonnut. Alavatsa näyttää läskipömpötykseltä. Haluan jo vauvamahan! Joko teillä muilla on?

Oireet alkaa pikkuisen jo helpottaa, onneksi. Alkuraskaushan mulla on ollut tosi rankkaa.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ainkaaan mitään näy! Onneksi kädellä koettaen itse tunnen pienen kovemman vatsakummun tuolla alavatsalla, mutta voisin vannoa, ettei kukaan muu sitä silmällä huomaa. Mä kyllä epäilen, että mun kropassa ei vauvamaha erotu kovin helpolla, on meinaan tuota vatsaa ja reittä ja peppua ja kylkeä ja ja ja... vaikka muille jakaa! :) Mutta luotan siihen, että kyllä se sieltä parin kuukauden sisällä pullahtaa. Ihan varmasti viimeistään silloin, kun pitäisi keksiä, mitä laitan serkun häihin päälle!

Soittelin tänään uutta neuvola-aikaa, kun TAYSin lääkäri käski peruuttaa ensimmäisen neuvolalääkäriajan (np-ultra siis tehtiin TAYSissa torstaina). Sain ajan terveydenhoitajalle jo ensi maanantaille, kiva juttu. Päästään kokeilemaan, josko ne sydänäänet jo kuuluisi. Vähän pelottaa, mitä painolle on tapahtunut, mutta toisaalta sille ei voi mitään, se nousee jos on noustakseen. Ei kyllä pitäis vielä minkään muun kuin oman syöpöttelyn takia nousta.

Väsymyskin tuntuu jotenkin tänään helpommalta, vaikka aamulla olisin voinut toisen käteni antaa, että olisin saanut jäädä sänkyyn vielä tunniksi.

Nyt taidan kammeta itseni tuonne telkkarin ääreen. Aurinkoista viikkoa kaikille marrasmuksuille!

-Osse ja Santeri rv 12+6

Vierailija
2/25 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipä hei!

Ei ole tullut kirjoiteltua mitään, kun tuntuu ettei oikein tapahdu mitään tämän raskauden suhteen. Nyt vaan pitäisi kärsivällisesti jaksaa odotella sitä mahankasvua ja niitä ekoja liikkeitä. Mulla kyllä töissä on sanottu, että raskaus alkaa näkyä ja kyllähän se maha näyttää välillä tosi isolta pömpältä. Aamulla vaan kun herää, niin se pallo on kadonnut ja ainoastaan keskivartalo näyttää vähän paisuneelta. Mulla mennään painossakin edelleen miinuksen puolella, joten välillä tuntuu, että kasvaako siellä mikään. Kasvaahan siellä, kyllä sen nipistelyinä joka päivä tuntee, mutta kai se maha nyt odottaa sitä " pullahtamista" . Pullahtaisi vaan äkkiä!!! Oireet mulla jatkuu edelleen ja toivoisinkin jo pääseväni tästä pahanolon tunteesta, että pääsisi syömään kunnolla ;) Pyörrytystä on nyt ollut ja väsymys on kyllä ajoittain valtavaa. Toisaalta kiva että on edes noita oireita, niin muistaa olevansa raskaana ;)

Niin ja Osse onnittelut 12rv rajapyykin saavuttamisesta ja hyvistä uutisista np-ultrassa. Jospa ne sydänäänet kuuluisi ensi kerralla neuvolassa. Itsekin mietin, milloin kehtaisin mennä niitä neuvolaan uudelleen kuunteluttamaan.

Kovasti kasvua mahoille ja aurinkoista ja lämmintä loppuviikkoa muksuille ja muksujen odottajille!

Mörötin ja " Otso" rv13+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun pahoinvointi on kasvanut sellaisiin mittoihin, etten jaksanut enää. Olen ainakin kaksi viikkoa oksentanut ihan kaiken mitä olen laittanut suuhuni ja laihtunut 5 kg. Tänään kävin neuvolassa ja vielä yritetään kotikonstein, mutta saan mennä päivystykseen koska haluan. Väsyttää ihan hullusti eivätkä jalat meinaa kantaa. Sydänäänet kuuluivat onneksi kivasti, ekaa kertaa! Toki ultrassa olen jo pienen nähnytkin.

Takaisin lepäämään, ei tässä muuta voi.

Silveriina ja pikkuinen, 11+1

Vierailija
4/25 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme eilen np-ultrassa ja kaikki oli niin hyvin kun olla voi. Niskaturvotusta ei ollut oikeastaan ollenkaan ( reilusti alle 1mm) ja masun asukas heitti upeita kuperkeikkoja (!!) ja heilutti kovasti pikku kätösiään. Ihmeellistä, kuinka paljon kasvua on tapahtunut viime viikkojen aikana (tämä oli jo kolmas ultra - ihan varmuuden vuoksi). Lääkärikin kehotti ottamaan raskauden jo ihan tosissaan, sillä nyt kaiken pitäisi jo sujua ihan mallikkaasti. Vaikeaa se silti on, varsinkin, kun asiasta pitäisi uskaltaa kertoa ystäville, sukulaisille.. Aina on se pelko siellä takaraivossa, että mitäs jos.. Miehen kanssa asiasta juteltiin ja todettiin, että se pelko, että lapselle tapahtuu jotain, tulee olemaan kaverinamme aina, eikä se lakkaa synnytykseen, joten opetellaanpa elämään sen kanssa.

Vauvamahaa odottelen myös minä. Kilot ovat vielä reilusti miinuksella, vaikka en ole edes voinut kunnolla pahoin. Olo alkaa olla todella hyvä, kun tolkuton iltaväsymys ja iltakuvotus ovat kaikonneet. Tissitkään eivät enää valvota vihlonnallaan kaiken yötä, ainoastaan kaksi pakollista vessassa käyntiä joka ikinen yö. Minulla on alavatsaa ilmaantunut selvä terävä kulma n. kämmenen leveyden verran navasta alaspäin, mutta muuten ei ole kuin vanha tuttu ilmapallovatsa iltaisin.

Meillä on siis asiat tolkuttoman hyvällä tolalla verrattuna edellisiin viiteen vuoteen, kun vain uskaltaisi itsekin sen uskoa eikä vain pelätä heräävänsä todellisuuteen.

Kevättä rintoihin teille kaikille toivottaa Waimoke 11+2

Vierailija
5/25 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla ei saatu sydänääniä neuvolassa kuuluviin. Kaksi eri terkkaria koitti kahdalla eri laitteella. Naistenkilinikallehan siinä tuli päivystykseen lähtö. Siellä päästiin onneksi alle tunnin odottelulla. Kandi teki sisätutkimuksen ja ultran. Onneksi vauvalla oli kaikki kuitenkin hyvin. Todella ripeä jumppatuokio oli meneillään.

Vauvamahaa ei mulla näy varmaan vielä pitkään aikaan, on aika lailla tuota ylipainoa. (Tämä varmaan vaikuttaa sydänäänten kuulumiseenkin).

Osselle ja Waimokkeelle ultraonnittelut ! Silveriinalle ja Niinaniille parempaa vointia !

Anno 14+1

Vierailija
6/25 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

huominen np-ultra. On meinaan ensimmäinen ultra, ja kyllä on kaikki mahdolliset ajatukset käyty läpi, kun ei ole vielä mitään konkreettista todistetta siitä, että masussa tosiaan kasvaa jotain. Tissitkään ei ole enää niin kipeät ku alussa, vessa nyt joutuu ravaamaan, mutta juonkin aika paljon. Väsymys on kyllä pysynyt. Minkäänlaista pahoinvointia ei ole ollut. No huomennahan se sitten selviää mitä sieltä löytyy. Varmaan ei paljon ens yönä nukuta.

Vauvamaha mulla ei kans varmaan näy vähään aikaan, kun on ylipainoa aika paljon.

Huomiseen on niin pitkä aika ...

Susa-Juulia 11+4

Vierailija
7/25 |
04.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiistain lääkärineuvolaa odotellessa, minuakin jännittää että saadaanko sydänääniä kuuluville (tai kuunnellaanko niitä ylipäätään), np-ultrassa ne kuultiin ultralaitteella ja tuli ilmi että istukka on etuseinässä ja käsittääkseni se voi vaimentaa kuuluvuutta kun dopplerilla yrittää ?

Mulle on jippii tullut pienoista vauvamasua, iho jopa tuntuu jo kirraavan joten aloitin tehorasvauksenkin.

Nyt tämä odotus tuntuu jo ihanalta ajalta, aamulla juuri ajattelin että miten kiitollinen ja onnellinen sitä tällä hetkellä onkaan !

kutris 12+6

Vierailija
8/25 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä muilla rinnat olleet alkuraskaudessa tosi kovat ja arat ja nyt pehmenneet? Minulla rinnat pehmenivät vuorokauden aikana raskausviikolla 13 ja ovat siitä asti olleet " normaalin pehmeät" .

Huolestuttaa. Viimeksi ultrassa oli tosin kaikki hyvin, mutta tietysti koko ajan pelottaa, onko enää.

Kertokaas nyt rinnoistanne, arvon naiset. = )

(kylläpäs mä kuulostan härskiltä vanhalta äijältä)

Vierailija
9/25 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaas nyt rinnoistanne, arvon naiset. = )

(kylläpäs mä kuulostan härskiltä vanhalta äijältä)

Taisin jo aiemminkin kommentoida, että mun rinnat elää ihan omaa elämäänsä - välillä ovat turpeat ja kovat ja isot ja kipeät, välillä lössähtävät " normaaleiksi" . Ei ne ehkä enää sellaiset ole, kuin ihan alkuraskaudesta.

Omaan napaan ei muuta, viikonloppua odotan innoissani (enää viisi tuntia!), sitten nokka kohti kotikotia ja aurinkoisista päivistä nauttimaan.

-Osse ja Santeri rv 13+2

Vierailija
10/25 |
05.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Np-ultra oli eilen ja sen puolesta kaikki hyvin! Käsittämätöntä nähdä kaveri... Tuntuu niin omituiselta kun mitään ei tunnu, mutta silti siellä joku touhuilee omia juttujaan. Tää kyllä konkretisoi kaiken, tuntuu että istuukin selkä suoremmassa että vauvalla on enemmän tilaa pyöriä.

Mulla mahtuu vielä tavalliset kangashousut ja hameet nippanappa päälle, mutta farkut ei. Olen melko hoikka ja aika kapealanteinen joten pieni pömppö on tullut esiin. Tosin en usko, että töissä on vielä huomannut kukaan. Ensi viikolla ajattelin kuitenkin jo kertoa pomolle ja lähimmälle työkaverille, eipä tätä kovin kauan enää vanhoilla vaatteilla peitellä.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Vierailija
11/25 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli eilen np-ultra ja kaikki hyvin xD Kyllä siinä meinas silmäkulma kostua kun ekan kerran näki pienen ihmisen alun..

Nyt olen onnesta ymmyrkäisenä kun pikkuisemme siellä viuhtoi niin kovasti menemään. Sai siinä sitten nimekseenkin Viuhti ;)

Onko teillä vielä ollut ekaa lääkärineuvolaa? Mitä se lääkäri siellä tekee? Onko isukit ollu mukana?

Susa-Juulia ja Viuhti 11+6

Vierailija
12/25 |
06.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas marraskuiset olleet urakalla np-ultrassa, niin minäkin. Oli kyllä suuri helpotus nähdä pikkuinen hyvävointisen oloisena heiluttelemassa. Pituuttakin oli kertynyt hitusen enemmän kuin todellisten viikkojen mukaan pitäisi olla. La säilyi silti samana (ja miksei säilyisi kun hedelmöittymishetki tiedetään tunnin tarkkuudella). Ensimmäistä kertaa raskaus tuntuu todelliselta ja luottamus siihen että saa vauvan syliinsä alkaa on epäuskoa suurempi. Ihanaa!

Hoidoista kertomisesta on ollut puhetta näillä sivuilla...Me emme ole kertoneet hedelmöittymistapaa ja ajankohtaa kenellekään, emme edes neuvolassa tai lääkärissä, koska emme halua leimautua millään tavoin tai kuulla varomattomien sukulaisten taholta sääliviä tai arvostelevia harkittuja tai vähemmän harkittuja lausahduksia kasvotusten tai selän takana. Näin ollen meille on itsestään selvää että emme kerro hoidoista lapsellekaan.

Tekayn sivuilla www.tekay.fi on hyvää tietoa neuvolakäyntien sisällöistä ja ajankohdista yms. Mies oli mukana meidän lääkärineuvolassa, niin kuin kaikessa muussakin tähän saakka. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja kyseli yleisvoinnit ja lääkitykset yms. ja valisti tulevien käyntien aiheita ja ajankohtia. Kiva oli lääkäri, niinkuin on neuvolantätikin. Innolla odotan seuraavaa käyntiä.

terkuin Annimaari 13+0

Vierailija
13/25 |
08.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on np-ultra huomenna. Tuosta LA:sta... Viimeksi odottaesani IVF-vauvaa LA:ta aikaistettiin. Täällä asia, että hedelmöityspäivä on tarkasti tiedossa, ei mene perille. Nähtävästi tulkitsevat LA:n määräytyvän lapsen koon mukaan? Katsotaan miten käy tämän PAS-vaavin kanssa... Klinikan LA oli siis 9.2., ultran mukaan 4.2., laittoivat selittelyni jälkeen 6.2. ja tyttö syntyi 10.2.

Meillä mies tulee neuvolaan ym. käynteihin mahdollisuuksien mukaan.

Vierailija
14/25 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli se tänään ja eipä tehnyt muuta kuin katsoi värkin ja kokeili kohtua mahanpäältä ja kysyi onko ollut pahaoloa. Olinkohan 5 min. sisällä huoneessa.

Ja sitten se tärkein ja mitä vain ja ainoastaan halusinkin kuulla eli sydänäänet ! Ne kuului heti kun laite laitettiin mahanpäälle ei onneksi tarvinut hakea.

Aika turha oli kyllä tuo lääkärintarkastus, kuulema ei ole enää kuin yksi niitäkään sitten ihan loppuraskaudessa.

Mies ei ollut mukana tällä kertaa ja ei kyllä menettänytkään mitään.

Painoa mulle ei ole tullut lisää ja hemppakin pysynyt samana 114.

Meillä tietää kaikki lähipiiristä että on IVF-raskaus samoin kuin neuvolassa tietävät. Ja neuvolassa asiasta on juteltukin, minusta on mukava kun tietävät ja osaavat siten suhtautua kun tietävät miten huipputärkeä ja toivottu raskaus on meille.

Vierailija
15/25 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

kertokaas, millä viikolla teillä on tuo eka lääkärineuvola? Minulla tänään rv15+1 eikä lääkärineuvolasta ole ollut mitään puhetta. Kahden viikon päästä on taas normaali terkkarineuvola.

Maha näyttää yhä läskipömpöltä, ei yhtään raskaana olevan vatsalta. = (

Rinnat ovat yhä pehmeät (lerpahtivat viikolla 13), mutta isot ja turvoksissa ne kyllä ovat. Oireet ovat helpottaneet, mutta edelleen koskee usein päähän ja hikoiluttaa tosi herkästi! Lisäksi huimaa ja korvat lumpsuttaa kun joutuu seisomaan kauan (toimin kouluttajana, ja siinä hommassa joutuu pitkiäkin aikoja seisomaan). Nälkä ja jano tulee heti kun on pari tuntia syömättä - ja tuleekin voimalla!

Mites muiden masut ja voinnit? Kertokaa tuosta lääkärineuvolan ajankohdasta, etenkin Helsingissä asuvat. Tahtoo! Heti!

Vierailija
16/25 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on viime aikoina vaivannut niin kamala väsymys ettei edes tänne kirjoittaminen onnistu. Hb oli neuvolassa 112 ja raudan aion aloittaa heti, kun apteekkiin kerkeän. Ehkä se olo tästä helpottaa :)

Lääkärineuvolasta.. Minulla se on ensi viikolla rv. 13+3. Menen sinne lähinnä sydänääniä kuuntelemaan ja terkkarin tarkastukseen. En aio antaa lääkärin tehdä alatutkimusta, koska minusta se on aivan turha...ja inhottava.

Minä taidankin olla vika tästä porukasta, joka menee np-ultraan. Kättäriltä ei kuulunut kutsua, joten soitin sinne ja ilmeni ettei paperini olleet edes käsittelyssä vielä. Onneksi siis soitin, koska tutkimus pitää tehdä viim. ensi viikolla. Aika on nyt sitten varattuna neuvolan kanssa samalla päivällä eli ensi viikon torstaille. Ihanaa päästä kurkistamaan masuun :)

-Myyry ja Anselmi 12+1

Vierailija
17/25 |
09.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei siellä mitään lääkäriä kyllä ollut, en sitten tiedä olenko ymmärtänyt lääkärineuvolan väärin, mutta sama täti siellä vain oli joka oli ekalla kerrallakin.

Eipä se kyllä mitään haitannu, se katso virtsan, ok, painon, lisää oli tullu 500g, ja tietenkin ne tuiki tärkeät sydänäänet, kuuluivat heti kun aloitettiin :) !!! Jee!

Olen voinut niin epäilyttävän hyvin, että olin varautunut kaikkeen mahdolliseen..No mutta ihanaa, nyt jos alkaisi pikkuhiljaa uskomaan ja luottamaan!

Huomenna on sitten np-ultra naistenklinikalla. Vielä kun sieltä saisi hyviä uutisia, niin voisi jopa harkita väljempien housujen ostamista, omat on jo aika ahdistavat=nappi auki heti kun kotiin pääsee :)

Huomista odotellessa, auringon säteitä kaikille!

Terkuin: amaising nyt jo 12+6 :)

Vierailija
18/25 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauskiekossa lukee että tehtäisiin viikoilla 12-14.

Vierailija
19/25 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lääkärineuvola ens viikolla eli 13+3 silloin.

Mulla alkaa kahen viikon päästä kesäloma ja lähetään kauan odotetulle matkalle mallorcalle :) Ja olen todellakin niin loman tarpeessa ..

Mulla on paino noussu monta kiloa raskauden alusta.. ;( varmaan johtuu siitä ku on koko aika nälkä.. ja kyl maha on kasvanu sen verran jo ettei kyl mahu vanhat housut jalkaan, verkkarit viel onneks ;) tarttee varmaan loman jälkee lähtee ostelee kudetta, paitsi eihän kesällä tartte ;) paitti töis..

Susa-Juulia ja Viuhti 12+3

Vierailija
20/25 |
10.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on virallinen ohje. Toinen lääkärineuvola on viikoilla 26-30 ja viimeinen viikoilla 36-37.

Itse olin lääkärineuvolassa jo 9+2 kun oli sitä onneksi jo taaksejäänyttä tuhruvuotoa.

Tässä on ensimmäisen lääkärineuvolan sisältö, eli varsinkin näissä keinoalkuisissa raskauksissa asiat on jo tiedossa ja eka käynti on varsin " helppo" .

Raskauden keston arviointi

Milloin ja millaiset olivat viimeiset kuukautiset?

Oliko kierto säännöllinen vai epäsäännöllinen?

Oliko käytetty e-pillereitä (juuri ennen raskaaksi tuloa)?

Milloin raskauskoe oli positiivinen?

Raskauden kesto merkitään neuvolakorttiin periaatteella täydet viikot + lisäpäivät.

Jos raskauden kesto vaikuttaa epävarmalta, tehdään kaikututkimus 3 raskauden keston arvioimiseksi. Tutkimus on aiheellinen myös, jos epäillään tulevia yliaikaisuus- tai pienipainoisuusongelmia (edellisen raskauden ongelmat, hypertensio, tupakointi).

Kaikututkimuksen tarkkuus alku- ja keskiraskaudessa on ± 7 vrk. Jos kaikututkimuksen ja kuukautisanamneesin ero on yli viikko, merkitään raskauden todennäköiseksi kestoksi kaikututkimuksen tulos.

Miten raskauden alkuvaihe on sujunut (mieliala, yleisvointi)?

Krooniset sairaudet? (läheteperiaatteet äitiyspoliklinikalle)

Muut mahdolliset ongelmat (esimerkiksi lihavuus, taipumus virtsatietulehduksiin, kohtuanomaliat)?

Aiempien raskauksien kulku ja syntyneiden lasten terveys?

Mahdolliset suvun periytyvät sairaudet?

Lääkkeiden käyttö raskauden alkuvaiheessa?

Tupakointi?

Alkoholin ja muiden päihteiden käyttö ?

Allergiat?

Työn laatu, mahdollinen sikiöhaitallinen työ? (jos epäillään ongelmia, konsultoidaan ensisijaisesti työlääketieteen asiantuntijoita)

Erityisäitiysraha.

Mahdolliset psykososiaaliset ongelmat?

sikiöseulonnan ja muiden seulontatutkimusten periaatteet.

Vielä oma napa, koko päivän kestänyt oksentelu on vihdoin loppu ja oksennan enää aamuisin. Väsyttää hullusti, mutta mikäpäs siinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi