Miksi se työkkärin työkokeilu pitää ottaa asenteella "en tee mitään kun en saa palkkaa" ?
Kuin että tekisi sen täysillä ja antaisi kuvan ettei työnantaja pärjää enää ilman minua ja saisi näin ehkä työpaikan?
Kommentit (177)
Eivät ne ilmaista ja tuettua töivoimaa hyväksikäyttävät yritykset aiokaan palkata ketään. Kyllä työttömätkin sen ymmärtävät. Tunnen muutamia työttömiä, eivätkä he ole tyhmiä.
Vaalit tulossa. Kampanjatoimistossa näköjään taiteillaan näitä aloituksia nyt aika vauhdilla.
Tottakai kokoomus haluaa ilmaista työvoimaa yrittäjilleen. Eipä tarvitse palkata ketään kunnon palkalla ja eduilla.Törkeää riistoa ja oman edun tavoittelua.
Yhdessä paikassa yritin tosissaan todistaa olevani hyvä. Ei auttanut. Jälkeenpäin huomasin yhden vanhan sähköpostin loppuun kopioituneesta rimpsusta, että vakkarit olivat vähän jekuttaneet minua. Olivat laittaneet minut syypääksi omista virheistään, kun pomo oli vaatinut selitystä erinäisistä ongelmista. Minulta asiaa ei ollut koskaan tarkistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt palkattomia töitä vuosien ajan, pari palkkatuettua paikkaa ollut myös. Kaikissa olisi saanut jatkaa ilmaiseksi ja palkkatuetuissa paikoissa jos palkkatuen jatkamista olisi maksetttu (te-toimisto ei suostunut). Miksi palkata ketään kun työntekijöitä saa ilmaiseksikin? Uusilla harjoittelijoilla ja palkkatuettuilla työntekijöillä korvataan aina edelliset.
Tämä. Ne paikat, jotka näitä harjoittelijoita ja palkkatukilaisia pyörittää aina lupailevat, että kyllä sinä vielä meiltä oikean työpaikan saat, mutta ei sitä paikkaa koskaan irtoa ja jos siitä alat itse kyselemään niin sanotaan, että ei meillä nyt oikein olekaan tarve.
Ja lisäksi ymmärrän täysin, että ärsyttää mennä tekemään ilmaiseksi jotain työkokeilua varsinkin silloin, jos takana on jo monta vuotta kokemusta alalta ihan palkallisena.Mitä vikaa on olla palkkatukilaisena sen määräajan? Kyllä mulle kelpaa. Olisko sitten parempi olla sekin aika työttömänä?
Kyllä. Työstä pitää maksaa oikeaa palkkaa. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää?
Esimerkiksi siksi, että on jo kaksi akateemista tutkintoa suoritettuna, jo kahdesti ilman palkkaa toiveikkaasti antanut sen "kaikkensa" asiantuntijatyössä ihan siinä missä palkollisetkin (monesti vähemmät osaavat ja vähemmän koulutetut).
Lisäksi kuunnellut "motivoivaa" paskanjauhantaa työnantajalta, pahimmillaan tyyliin "99 %:n varmuudella saadaan sun monipuolinen osaaminen hyödynnettyä myöhemmin palkkatyönä". Epätoivoisena ja hyväuskoisena tietysti olen mennyt myös moista vielä uskomaan, vaikka työnantajan tarkoituksena on vain ollut varmistaa hölmön ilmaistyöläisen työteho.
Tähän vielä päälle yritysten keskinäisen kilpailun vääristyminen, kaikkien työntekijöiden oksan sahaaminen edesauttamalla ilmaistyömarkkinoiden pyörimistä, opintolaina jota pitäisi pystyä maksamaan, tulonsiirto jonka työnantaja käytännössä saa veronmaksajilta työmarkkinatuella teetettynä ilmaistyönä hyödyttämään omaa bisnestään ja tulotasoaan. Niin, ja aika vaikea pyytää kilpailukykyistä palkkaa ilmaistyön päätyttyä, vaikka palkkatöihin samaan lafkaan lopuksi pääsisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt palkattomia töitä vuosien ajan, pari palkkatuettua paikkaa ollut myös. Kaikissa olisi saanut jatkaa ilmaiseksi ja palkkatuetuissa paikoissa jos palkkatuen jatkamista olisi maksetttu (te-toimisto ei suostunut). Miksi palkata ketään kun työntekijöitä saa ilmaiseksikin? Uusilla harjoittelijoilla ja palkkatuettuilla työntekijöillä korvataan aina edelliset.
Tämä. Ne paikat, jotka näitä harjoittelijoita ja palkkatukilaisia pyörittää aina lupailevat, että kyllä sinä vielä meiltä oikean työpaikan saat, mutta ei sitä paikkaa koskaan irtoa ja jos siitä alat itse kyselemään niin sanotaan, että ei meillä nyt oikein olekaan tarve.
Ja lisäksi ymmärrän täysin, että ärsyttää mennä tekemään ilmaiseksi jotain työkokeilua varsinkin silloin, jos takana on jo monta vuotta kokemusta alalta ihan palkallisena.Mitä vikaa on olla palkkatukilaisena sen määräajan? Kyllä mulle kelpaa. Olisko sitten parempi olla sekin aika työttömänä?
Ööö.. palkkatuessa työntekijää saa ihan oikeaa palkkaa.
Miksi se työkkärin työkokeilu pitää ottaa asenteella "en tee mitään kun en saa palkkaa" ?
Koska työn kokeilemisessa ei ole tulostavoitteita.
Sen takia koska oikeasti töitä on ja työlle tekijät, mutta kukaan ei halua maksaa palkkaa. Nämä työllistämisorjuuttamiset mahdollistavat sen. Ihmiset eivät pysty rakentamaan elämäänsä tuollaisille kokeilulle. Esim. erilaisia lainoja ym. et saa jos sinulla ei ole työpaikkaa, vakituista tai myöskään määräaikaista jotka on kuitenkin ketjutettu niin, että esim. pankit katsovat jo pysyväksi kun haet esim. remonttilainaa. Itse olen samassa paikassa ollut 8 vuotta määräaikaisena... Yleensä työsopimus tehdään muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan. Kuitenkin tässäkin tapauksessa työtä on kokoajan. Mutta vakituista paikkaa on vaikea saada. Laitonta? Aivan varmasti, mutta kyllähän aina on keinot lakia kiertää. Ja onhan se törkeää, etta kaksi ihmistä tekee samaa työtä, toinen saa huomattavasti suurempaa palkkaa, toinen korvausta. Kuitenkin sama vastuu ja sama työmäärä. Se on ihmisarvoa ja työpanoksen väheksymistä.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia koska oikeasti töitä on ja työlle tekijät, mutta kukaan ei halua maksaa palkkaa. Nämä työllistämisorjuuttamiset mahdollistavat sen. Ihmiset eivät pysty rakentamaan elämäänsä tuollaisille kokeilulle. Esim. erilaisia lainoja ym. et saa jos sinulla ei ole työpaikkaa, vakituista tai myöskään määräaikaista jotka on kuitenkin ketjutettu niin, että esim. pankit katsovat jo pysyväksi kun haet esim. remonttilainaa. Itse olen samassa paikassa ollut 8 vuotta määräaikaisena... Yleensä työsopimus tehdään muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan. Kuitenkin tässäkin tapauksessa työtä on kokoajan. Mutta vakituista paikkaa on vaikea saada. Laitonta? Aivan varmasti, mutta kyllähän aina on keinot lakia kiertää. Ja onhan se törkeää, etta kaksi ihmistä tekee samaa työtä, toinen saa huomattavasti suurempaa palkkaa, toinen korvausta. Kuitenkin sama vastuu ja sama työmäärä. Se on ihmisarvoa ja työpanoksen väheksymistä.
Jos sinulla on keino lakipykälien avulla muuttaa työsuhde vakinaiseksi niin se kannattaa käyttää hyväksi, koska työnantaja ei voi irtisanoa sinua siitä vakityöstä vaikka olisi pahoittanut mielensä menettelysi johdosta.
Ihminen on todella häiriintynyt, jos suostuu tekemään oikeasti palkatonta työtä muuten kuin korkeintaan intohimosta esim. omassa harrastuksessaan.
Vierailija kirjoitti:
Omapahan on asenteenne mutta minä teen töitä ihan täysillä. Noloja tuollaiset laiskurit. Se on varma ettei heille ainakaan töitä ole tiedossa ja sitähän ne oikeesti tahtookin.
Laiskurit ovat nähtävästi kommunisteja, mitään ei sallita toisille jota itsellä ei ole. Suorastaan tulee halvemmaksi olla laiska, vai jopa rahat omalla tilillä lisääntyvät koska ei tarvitse omaa "pääomaa" käyttää yrityksen hyödyksi?
Osaako laiskurit selittää, mitä itse hyödyt siitä, että et tee asioita kunnolla?
En yhtään ymmärrä tätä että esim. kaupan alalla tavallista kassatyötä saatetaan tehdä ensin 6 kk työkokeilussa ja sitten vasta palkataan samaan työhön. Ennen riitti parin päivän perehdytys ja siitäkin ajasta sai palkan. Ja toisaalta edelleen otetaan kesätöihin täysin kokemattomia jotka on heti palkkalistoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen miettinyt.
Meidän työpaikalla on ollut työharjoittelijoita tai siis kokeilijoita silloin tällöin, yleensä nuoria, fiksuille ja reippaille on ollut tarjota vähintään kesätöitä, monille sitten vakkarin hommiakin, meillä siis useita eri yksikköjä.
Ymmärrän että moni yritys käyttää systeemiä vain hyväkseen, mutta väitän silti että omallakin asenteella on merkitystä.
Eli kerrotko vielä mitä auttaa tehdä 100lasissa hommia näissä huijarifirmoissa?
Miksi kukaan menisi huijarifirmoihin edes harjoitteluun? Siis jos ovat 100% varmoja huijari-hommasta.
esim. kaupan alalla tavallista kassatyötä saatetaan tehdä ensin 6 kk työkokeilussa j
Itsehän heittäisin vuoron päätteeksi setelit roskikseen ja sanoisin, että "tämä on minulle vain tällaista leikkiä, ei mitään oikeaa".
Töitä ei tehdä palkatta. Paras on käyttäytyä asiallisesti, mutta tehdä työnantajalle selväksi, että työstä on saatava korvaus. Palkattoman harjoittelijan ottamisesta ei saa olla firmalle hyötyä.
Sen kun jokainen tekisi, alkaisi niitä palkallisia töitä löytyä ihmeellisesti paljon useammalle.
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä paikassa yritin tosissaan todistaa olevani hyvä. Ei auttanut. Jälkeenpäin huomasin yhden vanhan sähköpostin loppuun kopioituneesta rimpsusta, että vakkarit olivat vähän jekuttaneet minua. Olivat laittaneet minut syypääksi omista virheistään, kun pomo oli vaatinut selitystä erinäisistä ongelmista. Minulta asiaa ei ollut koskaan tarkistettu.
Mustamaalaus on todellinen ongelma. Vedetään kaikkea ihan mitätöntä esiin antaakseen negatiivista kuvaa ihmisestä.
Siksi koska työssäkäynnin ainoa tehtävä on tuottaa duunarille palkkatuloja. Jos ei palkkaa tule turha odottaa työpanostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omapahan on asenteenne mutta minä teen töitä ihan täysillä. Noloja tuollaiset laiskurit. Se on varma ettei heille ainakaan töitä ole tiedossa ja sitähän ne oikeesti tahtookin.
No se on hyvä. Voipahan yritys potkia yhden palkallisen työntekijän pois. Yleensäkin kertoo jo aika paljon yrityksestä ja sen arvoista, jos se ottaa palkattomia "työharjoittelijoita"
Joo, ihan vi"tun törkeetä hyväksikäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö.. palkkatuessa työntekijää saa ihan oikeaa palkkaa.
Palkkatuettu palkka /= palkka. Mikä tässä nyt on vaikeaa ymmärtää? Kertyykö sitä eläkettäkään, päiviä ansiosidonnaiseen?
Ei tässä ole kyse mistään yrittämisestä, vaan siitä, ettei tiedä, hyötyykö siitä itse jotenkin vai tuleeko vaan hyväksikäytetyksi.