Miksi se työkkärin työkokeilu pitää ottaa asenteella "en tee mitään kun en saa palkkaa" ?
Kuin että tekisi sen täysillä ja antaisi kuvan ettei työnantaja pärjää enää ilman minua ja saisi näin ehkä työpaikan?
Kommentit (177)
Vierailija kirjoitti:
Kuin että tekisi sen täysillä ja antaisi kuvan ettei työnantaja pärjää enää ilman minua ja saisi näin ehkä työpaikan?
Kolmen kuukauden päästä hommissa on uusi hölmö.
60v ei palkata vaikka olisivat kuinka erinomaisia. T. N60v, työelämää takana yli 40v.
Mäkin mietin joka päivä miksei jotkut halua tehdä työtä ilman palkkaa. Itse saan työstäni palkkaa.
"saisi näin ehkä työpaikan?"
Liian usein se menee niin ettei saa, joten miksi edes yrittää?
Ne työkokeilupaikat haetaan itse. Hölmö jos hakee sellaseen paikkaan jonne tietää ettei varmasti palkata.
Ihmisiä pakottamalla ei yleensä saada mitään hyvää aikaan. Jos ihmisiä pakotetaan työkokeiluun, niin turha odottaa niistä innostuneita ja motivoituneita työntekijöitä.
No onneksi on tämä aktiivisuusmalli.
Miksi palkata työkokeilun jälkeen kun voi ottaa lisää ilmaista työvoimaa? Niin. Itse teen aina hommat hyvin mutta ei palkata. Olen jopa ohjeistanut seuraavia ilmaisorjia jotka ovat tilalleni tulleet!
Itse kuulun niihin, joille lohkesi tuon 6kk työkokeilun jälkeen palkallinen vakityö. Pidän itseäni onnekkaana, ja nykyään jopa viihdyn. Siltikin:
Noiden 6kk aikana työmotivaatio oli todella matala, eikä aamulla olisi voinut vähempää kiinnostaa lähteä töihin. Palkka on oikea motivaattori. Raha sinällään, tietysti, mutta kyllä minun mielessäni tuo palkattomuus oli sidoksissa arvostukseen; miksi tekisin täysillä, jos työtäni ei arvosteta sen vertaa, että kiinnostaisi maksaa palkkaa?
Katkeruuden tukahduttaminen vaati sen verran henkisiä voimavaroja, että sen voisi sanoa käyneen työstä.
Voin vain kuvitella, millaista tervanjuontia tuo olisi paikassa, jossa hyväksikäyttöä ei edes vaivauduta piilottelemaan.
Kun edellisessä työpaikassani pidettiin yt:t, soitin itse työkkäriin ja kysyin, voinko hakeutua itse työkokeiluun. Olin työn ohessa opiskellut toisen tutkinnon, josta ei vain ollut lainkaan työkokemusta. Minusta oli loistava mahdollisuus tarjoutua ansiosidonnaista plus se yhdeksän euroa per päivä nauttien päästä hankkimaan kokemusta ja näyttämään, mitä osaa.
Olenko ainoa, joka on ajatellut itse pyrkiä siihen, eikä odottaa, että työkkäri pakottaa? Tosin työllistyin sitten muutenkin, mutta noin ajatuksen tasolla: Mikä siinä niin mättää?
Vierailija kirjoitti:
"saisi näin ehkä työpaikan?"
Liian usein se menee niin ettei saa, joten miksi edes yrittää?
No tällä logiikalla ei kannata yrittää yhtään mitään.
Niin kuin joku tuolla aiemmin sanoi, välttämättä ei voi tietää onko paikassa tarjolla palkkatöitä jatkossa, mutta ei niitä tarjota missään tapauksessa, jos asenne on "mä nyt tulin tänne ku työkkärist pakotettii".
Kannattaisiko opiskella jos vuodesta toiseen pitää roikkua ilmaisissa töissä. Saisi uuden ammatin ja sitä kautta töitä.
Harjoittelun tarkoituksena on oppia uusia taitoja. Ei hyväntekeväisyys tynantajalle ”teen 6kk töitä ilman palkkaa siinä toivossa että saan ehkä palkkaa tulevaisuudessa jos”.
Koska siitä ei saa palkkaa, teet samoja hommia kuin muutkin.
Jos on pelisilmää, niin pystyy jo ennakkoon kohtuu hyvin päättelemään voiko se työkokeilu johtaa työllistymiseen vai ei.
Itse olen ainakin tehnyt harjoitteluni ja pätkäni hyvin ja kiitetysti, mutta ei se ole realisoitunut vakituisena työpaikkana. Huomasin, että ministeriössä tekemäni harjoittelun aikana tekemäni materiaali oli julkisessa käytössä vielä parin vuoden jälkeen, mutta eipä niitä hommia ollut minulle. Harjoittelijoiden ketjutuksellahan noita monia tehtäviä pyöritetäänkin. Säännönmukaista on se, että työjakson alkupuolella vihjaillaan jatkosta. Yhdessä THL:n alaisessa yksikössä sanottiin, että olen tehnyt tosi hyvää jälkeä, mutta onneksi voin jatkaa samoja hommia tuntityöläisenä. Tehtiin sitten 0-sopimus ja lapsellisena olin yllättynyt, kun ei niitä lisähommia sitten koskaan tullut: "joo, kato ilmotetaan sitten ensi kuussa, kun uusi materiaali tulee sisään".
Kyllä työttömillä syitä löytyy ettei kotoa tarvitsisi minnekään lähteä kuten näissäkin kommenteissa.
Vierailija kirjoitti:
Omapahan on asenteenne mutta minä teen töitä ihan täysillä. Noloja tuollaiset laiskurit. Se on varma ettei heille ainakaan töitä ole tiedossa ja sitähän ne oikeesti tahtookin.
No tässä reilut 10v sitten muuan Suomen suurin teetti vmp:n porukalla hulluna töitä vuoden puolitoista ja lupaili vakipaikkaa. Ja sitten kiireet meni ohi...
Miksei yrittäjä ottaisi ilmaista työntekijää? Hullu jos kieltäytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse kuulun niihin, joille lohkesi tuon 6kk työkokeilun jälkeen palkallinen vakityö. Pidän itseäni onnekkaana, ja nykyään jopa viihdyn. Siltikin:
Noiden 6kk aikana työmotivaatio oli todella matala, eikä aamulla olisi voinut vähempää kiinnostaa lähteä töihin. Palkka on oikea motivaattori. Raha sinällään, tietysti, mutta kyllä minun mielessäni tuo palkattomuus oli sidoksissa arvostukseen; miksi tekisin täysillä, jos työtäni ei arvosteta sen vertaa, että kiinnostaisi maksaa palkkaa?
Katkeruuden tukahduttaminen vaati sen verran henkisiä voimavaroja, että sen voisi sanoa käyneen työstä.
Voin vain kuvitella, millaista tervanjuontia tuo olisi paikassa, jossa hyväksikäyttöä ei edes vaivauduta piilottelemaan.
Näin on, se palkka on tosiaakin tarpeellinen motivaattori työntekoon. Joka ei sitä ymmärrä, voi olla vaikka jonkin aikaa ilman palkkaa työssä.
Vanha isäukkoni vei ajatuksen jo pidemmälle. Kerroin, että minua oli kysytty töihin tuuraamaan, niin kysyi, että lupasiko maksaa palkkaa. Nauroin vain, että kestäisipä kysellä sillä periaatteella vielä meikäläistä, että "tuutko töihin ilman palkkaa". Mutta eipä vanhukset tahdo tajuta tätä ilmaistyösysteemiä.