Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi se työkkärin työkokeilu pitää ottaa asenteella "en tee mitään kun en saa palkkaa" ?

Vierailija
17.08.2018 |

Kuin että tekisi sen täysillä ja antaisi kuvan ettei työnantaja pärjää enää ilman minua ja saisi näin ehkä työpaikan?

Kommentit (177)

Vierailija
1/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt.

Meidän työpaikalla on ollut työharjoittelijoita tai siis kokeilijoita silloin tällöin, yleensä nuoria, fiksuille ja reippaille on ollut tarjota vähintään kesätöitä, monille sitten vakkarin hommiakin, meillä siis useita eri yksikköjä. 

Ymmärrän että moni yritys käyttää systeemiä vain hyväkseen, mutta väitän silti että omallakin asenteella on merkitystä.

Vierailija
2/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt palkattomia töitä vuosien ajan, pari palkkatuettua paikkaa ollut myös. Kaikissa olisi saanut jatkaa ilmaiseksi ja palkkatuetuissa paikoissa jos palkkatuen jatkamista olisi maksetttu (te-toimisto ei suostunut). Miksi palkata ketään kun työntekijöitä saa ilmaiseksikin? Uusilla harjoittelijoilla ja palkkatuettuilla työntekijöillä korvataan aina edelliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"saisi näin ehkä"

...saisi vakkariväen vihat niskaansa ja niin paljon selkäänpuukotusta, että ei varmasti palkata...

Vierailija
4/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttava teki täysillä, mutta sen jälkeen masentui ja katkeroitui työelämälle pitkäksi aikaa. Olisi kannattanut vain vittuilla, kun aihetta  oli!

Vierailija
5/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, miten ihanan naiivi ajatustapa, että hyvin työnsä tekemällä saisi työpaikan. :D 

Johtuisiko siitä, että on jo aika monessa paikassa tehnyt työnsä hyvin, eikä sitten enää siinä 37. paikassa enää jaksakaan. 

Vierailija
6/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein se palkaton harjoittelu tai työkokeilu ei johda mihinkään. Siksi on varmaan vaikea löytää motivaatiota tehdä työ kunnolla.

Vierailija
7/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa. Ei se asenne vie itseä eteenpäin. Kannattaa ottaa se mahdollisuutena ja tehdä parhaansa niin se voidaan palkita niinkuin itsellä kävi.

T. Kuntouttavassa työtoiminnassa ja sen jälkeen työkokeilussa yhteensä 1 v ollut, joka tällä hetkellä työskentelee tavallisessa palkkatyössä samassa paikassa

Vierailija
8/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska jos TYÖTÄ kerta on tehtäväksi asti niin siitä maksetaan sitten palkaa. Ei se ole sen omituisempi ajatus, palkkaa vasten tarjotaan omaa vapaa-aikaa ja osaamista, josta sitten saa rahaa jolla ostaa itselleen palveluita ja hyödykkeitä. Tarkoitus ei ole kasvattaa yrityksen liikevoittoa ihan vaan omaa hyvyyttään. Lampaana oleminen ei sutta varmasti haittaa, mutta tuskin jättävät käyttämättä tilannetta hyväksi jos voivat. 

Vierailija
9/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt palkattomia töitä vuosien ajan, pari palkkatuettua paikkaa ollut myös. Kaikissa olisi saanut jatkaa ilmaiseksi ja palkkatuetuissa paikoissa jos palkkatuen jatkamista olisi maksetttu (te-toimisto ei suostunut). Miksi palkata ketään kun työntekijöitä saa ilmaiseksikin? Uusilla harjoittelijoilla ja palkkatuettuilla työntekijöillä korvataan aina edelliset.

Tämä. Ne paikat, jotka näitä harjoittelijoita ja palkkatukilaisia pyörittää aina lupailevat, että kyllä sinä vielä meiltä oikean työpaikan saat, mutta ei sitä paikkaa koskaan irtoa ja jos siitä alat itse kyselemään niin sanotaan, että ei meillä nyt oikein olekaan tarve.

Ja lisäksi ymmärrän täysin, että ärsyttää mennä tekemään ilmaiseksi jotain työkokeilua varsinkin silloin, jos takana on jo monta vuotta kokemusta alalta ihan palkallisena.

Vierailija
10/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtunee yrityksistä joille nämä työkokeilijat ovat käteviä, helposti pois potkittavissa eikä tarvitse maksaa palkkaa. Päivät kun tulee täyteen saa mononkuvan ahteriin ja seuraavana päivänä on se sama pesti mollin sivuilla auki.

Vierailija
11/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pelisilmää, niin pystyy jo ennakkoon kohtuu hyvin päättelemään voiko se työkokeilu johtaa työllistymiseen vai ei.

Esim. yksityinen päiväkoti missä olin työkokeilussa oli konkurssin partaalla hoippuva ihan täysi ilmaistyövoiman hyväksikäyttöpaikka, eli selkeästikään ei mahdollisuuksia työllistymiseen eli ei myöskään tarvetta kauheasti panostaa työntekoon.

Sitten taas kun olin kunnallisessa päiväkodissa työkokeilussa niin tiesin, että kunnalla on tarvetta sairaslomasijaisille päiväkodeissa ja pyyntöjä sijaisuuksien teosta alkoikin tulla kun olin ensin ollut edukseni siellä työkokeilussa.

Vierailija
12/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omapahan on asenteenne mutta minä teen töitä ihan täysillä. Noloja tuollaiset laiskurit. Se on varma ettei heille ainakaan töitä ole tiedossa ja sitähän ne oikeesti tahtookin.

Vierailija
13/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikea asenne, ja pitäisi olla jokaisella duunarilla, niin ei tulis orjamarkkinoita alkuunkaan.

Vierailija
14/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, miten ihanan naiivi ajatustapa, että hyvin työnsä tekemällä saisi työpaikan. :D 

Johtuisiko siitä, että on jo aika monessa paikassa tehnyt työnsä hyvin, eikä sitten enää siinä 37. paikassa enää jaksakaan. 

Kaikille ei tietenkään riitä töitä, mutta jos oikeasti tekee kymmeniä ilmaisharjoitteluita niin jossain kohtaa voisi harkita vaikka uudelleen kouluttautumista.

Se sirkusohjaaja amk on varmaan monen haaveammatti, mutta joskus pitää mennä käytäntö edellä.

Vierailija
15/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en aio tehdä töitä ilman palkkaa. Palkka on korvaus työstä, ja sen takia siellä töissä ylipäätään käydään. Jokaisella on oikeus kunnon palkkaan, muuten ei töissä huvita käydä. Vai huvittaisiko sinua?

Koulusta valmistunut, vailla työkokemusta oleva nuori voi aivan hyvin mennä työkokeiluun, jotta pääsee ns. työelämän makuun. Tuon yhden kokeilun jälkeen on sitten hyvä siirtyä ihan oikeisiin palkkatöihin. Muuta tarvetta näille työkokeiluille ei ole. Piste.

Vierailija
16/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa. Ei se asenne vie itseä eteenpäin. Kannattaa ottaa se mahdollisuutena ja tehdä parhaansa niin se voidaan palkita niinkuin itsellä kävi.

T. Kuntouttavassa työtoiminnassa ja sen jälkeen työkokeilussa yhteensä 1 v ollut, joka tällä hetkellä työskentelee tavallisessa palkkatyössä samassa paikassa

Ja lisään vielä, että tiedän kyllä, ettei kaikilla mene yhtä onnekkaasti. Vaikka tekisi parhaansa, ei työpaikkaa välttämättä saa, koska jotkut käyttävät ja hyödyntävät ilmaista työvoimaa aika ikävästi. Mutta varmaa on, ettei sitä ainakaan saa, jos asenne on huono ja hoitaa hommansa miten sattuu. 

Enkä kyllä ymmärrä, että vaikka en olisi saanut työpaikkaa niin mitä olisin hyötynyt, jos olisin tehnyt asiat huonosti. Olisiko se jotenkin auttanut minua tulevaisuudessa? Tai olisinko saavuttanut siinä oikeasti jotain mielihyvää tms? Jokatapauksessa kun raahautuu paikalle sinne töihin niin sama se on sitten olla positiivisella asenteella ja tehdä työnsä kunnolla, itsellekin mukavempaa minusta. Tietenkin ymmärrän, ettei tarvitse raataa ihan hulluna eikä suostua siihen, jos pompotetaan aivan miten sattuu tai kohdellaan ikävästi, vaan omista oikeuksista esim. taukojen, työaikojen yms suhteen saa pitää kiinni.

Vierailija
17/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt.

Meidän työpaikalla on ollut työharjoittelijoita tai siis kokeilijoita silloin tällöin, yleensä nuoria, fiksuille ja reippaille on ollut tarjota vähintään kesätöitä, monille sitten vakkarin hommiakin, meillä siis useita eri yksikköjä. 

Ymmärrän että moni yritys käyttää systeemiä vain hyväkseen, mutta väitän silti että omallakin asenteella on merkitystä.

Eli kerrotko vielä mitä auttaa tehdä 100lasissa hommia näissä huijarifirmoissa?

Vierailija
18/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein se palkaton harjoittelu tai työkokeilu ei johda mihinkään. Siksi on varmaan vaikea löytää motivaatiota tehdä työ kunnolla.

Pidä toi asenne. Kyllä joku tulee kotoa hakemaan hyvin palkattuun vakkariduuniin ennen pitkää.

Vierailija
19/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ne paikat, jotka näitä harjoittelijoita ja palkkatukilaisia pyörittää aina lupailevat, että kyllä sinä vielä meiltä oikean työpaikan saat, mutta ei sitä paikkaa koskaan irtoa ja jos siitä alat itse kyselemään niin sanotaan, että ei meillä nyt oikein olekaan tarve.

Ja lisäksi ymmärrän täysin, että ärsyttää mennä tekemään ilmaiseksi jotain työkokeilua varsinkin silloin, jos takana on jo monta vuotta kokemusta alalta ihan palkallisena.

Mitä vikaa on olla palkkatukilaisena sen määräajan? Kyllä mulle kelpaa. Olisko sitten parempi olla sekin aika työttömänä?

Vierailija
20/177 |
17.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omapahan on asenteenne mutta minä teen töitä ihan täysillä. Noloja tuollaiset laiskurit. Se on varma ettei heille ainakaan töitä ole tiedossa ja sitähän ne oikeesti tahtookin.

No se on hyvä. Voipahan yritys potkia yhden palkallisen työntekijän pois. Yleensäkin kertoo jo aika paljon yrityksestä ja sen arvoista, jos se ottaa palkattomia "työharjoittelijoita"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi