Miksi vanhukset tungetaan väen vängällä kotihoitoon liian huonokuntoisina?
74-v syöpäpotilas (syövän suhteen rauhallisempi tilanne mutta 2 isoa leikkausta vuoden sisällä ja yksi 5kk sytostaattisarja takana), jolla sydämessä keinoläppä ja mm lonkkamurtuma 2kk sitten. Pystyy hädin tuskin 10m kävelemään rollaattorin kanssa, vessakäynti vaatii avustajan ja silti useampia kaatumisia viime viikoina takana. Jatkuva antibioottilääkitys päällä ja ajoittaista sekavuutta.
Ja kotiutetaan tällä viikolla. Vielä vanhemman puolison harteille 15km päähän tk:sta ja lähimmistä omaisista huonokuntoiseen omakotitaloon, jossa rollaattori ei mahdu vessaan eikä pesuhuoneeseen. Omaiset vastustavat kotiuttamista eikä lähipiirissä ole ketään työtöntä/ eläkeläistä/ opiskelijaa joka pystyisi hoitamaan edes osittain. Ei niin mitään järkeä vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Onko työssäkäyvien aikuisten lasten pakko vuorotella yöhoitajina? Kotisairaanhoidon käväisy 3krt/vrk/ 15min/ kerta ei todellakaan riitä mihinkään. Mitä järkeä on hoitaa syöpää tai sydäntä jos lopputulema on omaisten nääntyminen hoitotaakan alle? Miksi lääkärit jyräävät omaiset aivan kuusi-nolla?
Kommentit (187)
Jos sen enempää hoitajaomsinen kuin potilaskaan ei halua kotihoitoa yrittää niin kohtuutonta siihen on pakottaa. Mutta ei se tilannetta muuksi muuta; kotihoito on tavoite ja yhteiskunnalle halvempaa
Ei häntä sairaalassa voi pitää. Hänen tilansa tulee huononemaan. Niistä lähtökohdista aletaan järjestämään hänelle sopivaa asumismuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostuisiko itse laitoshoitoon?
En ole ap, mutta haluaisin todellakin laitoshoitoon, jos olisin niin huonossa kunnossa kuin jotkut kotihoidossa roikotetut sukulaiseni. He eivät tosin muistisairauksiltaan siinä vaiheessa enää kyenneet haluamaan mitään järjellistä.
Kysyinkin että suostuosiko tuo vanhus itse laitoshoitoon. Monet eivät suostu lähtemään kotoaan.
Sekava vanhus ei enää pärjää yksin kotona, pelkotiloja ja harhoja. Soittelee 24/7 läheisilleen ympäri Suomea, jotka asuvat muualla töiden perässä muuttaneena.
Ei hän silti kuulu sairaalaan. Ei siellä häntä voida parantaa.
Äiti 65 v olisi halunnut laitokseen huollettavaksi ja kuolemaan, koska muuten minun olisi pitänyt voida olla pous töistä kokonaan. 3 x 15 min kotihoitoa epämääräisiin aikoihin päivässä ei riitä syövän terminaalivaiheen kivuista kärsivälle. Espoo ei myöskään antanut maksusitoumusta saattohoitoon Terhokotiin, koska oli juuri satsaamassa itse saattohoidon parantamiseen (mikä ei kyllä näkynyt käytännössä).
Vahingossa äiti pääsi sairaalaan eivätkä tietenkään voineet kotiuttaa. Kuoli kahdessa viikossa, ei päässyt saattohoito-osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Äiti 65 v olisi halunnut laitokseen huollettavaksi ja kuolemaan, koska muuten minun olisi pitänyt voida olla pous töistä kokonaan. 3 x 15 min kotihoitoa epämääräisiin aikoihin päivässä ei riitä syövän terminaalivaiheen kivuista kärsivälle. Espoo ei myöskään antanut maksusitoumusta saattohoitoon Terhokotiin, koska oli juuri satsaamassa itse saattohoidon parantamiseen (mikä ei kyllä näkynyt käytännössä).
Vahingossa äiti pääsi sairaalaan eivätkä tietenkään voineet kotiuttaa. Kuoli kahdessa viikossa, ei päässyt saattohoito-osastolle.
Saattohoito tarkoittaa ainoastaan hoitojen lopettamista. Voi tapahtua ihan normaalilla osastollakin.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskus ei voi ottaa nykyisin ketään asumaan osastoilleen. Tehostettua asumispalvelua on liian vähän ja aina omaiset ei halua tai saa aikaiseksi hakemusta sinne vaikka tarvetta olisikin.
Hakemus ei riitä, potilaat pisteytetään. Isäni oli syöpäpotilas ja 4 viikkoa ennen kuolemaansa oli sosiaalihoitajan mukaan liian terve edes jonottamaan paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos sen enempää hoitajaomsinen kuin potilaskaan ei halua kotihoitoa yrittää niin kohtuutonta siihen on pakottaa. Mutta ei se tilannetta muuksi muuta; kotihoito on tavoite ja yhteiskunnalle halvempaa
Yhteiskunta tai terveyskeskus/sairaala ei juurikaan aseta tavoitteita sen suhteen missä potilaan pitäisi asua. Toki tavoite on se että sairaalan vuodeosastolle kukaan ei jää asumaan. Potilas itse sekä omaiset on enemmän vastuussa siitä onko koti sellainen että siellä on vanhuksen turvallinen olla, koti täytyy muuttaa esim. palvelutaloon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta haluaisin todellakin laitoshoitoon, jos olisin niin huonossa kunnossa kuin jotkut kotihoidossa roikotetut sukulaiseni. He eivät tosin muistisairauksiltaan siinä vaiheessa enää kyenneet haluamaan mitään järjellistä.
Kysyinkin että suostuosiko tuo vanhus itse laitoshoitoon. Monet eivät suostu lähtemään kotoaan.
Sekava vanhus ei enää pärjää yksin kotona, pelkotiloja ja harhoja. Soittelee 24/7 läheisilleen ympäri Suomea, jotka asuvat muualla töiden perässä muuttaneena.
Ei kuulu ei, mutta 24/7 vanhusten hoitoyksikköön kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskus ei voi ottaa nykyisin ketään asumaan osastoilleen. Tehostettua asumispalvelua on liian vähän ja aina omaiset ei halua tai saa aikaiseksi hakemusta sinne vaikka tarvetta olisikin.
Hakemus ei riitä, potilaat pisteytetään. Isäni oli syöpäpotilas ja 4 viikkoa ennen kuolemaansa oli sosiaalihoitajan mukaan liian terve edes jonottamaan paikkoja.
Terveyttä sinänsä ei edes pisteytetä vaan toimintakykyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta tai terveyskeskus/sairaala ei juurikaan aseta tavoitteita sen suhteen missä potilaan pitäisi asua. Toki tavoite on se että sairaalan vuodeosastolle kukaan ei jää asumaan. Potilas itse sekä omaiset on enemmän vastuussa siitä onko koti sellainen että siellä on vanhuksen turvallinen olla, koti täytyy muuttaa esim. palvelutaloon.
Palveluraloon ei pääse silloin kun paikkaa tarvitsee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelutalot eivät ota kuolevia vuodepotilaita.
Aivan kammottavaa touhua tuo pakkohoito kotona. Vanha äitini olisi halunnut jonnekin palvelutaloon, mutta väkisin pidettiin kotona . Hoitajat kävivät, mutta eivät kuitenkaan huolehtineet kuin vähän. Minulla hirveä huoli ja hoito ja äiti kauhuissaan huonossa kunnossa kotona. Lopulta kuoli pois. Pelottavaa olla vanha ja avuton nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva haluaisi kustantaa verovaroin niitä paikkoja jotka odottaisi asukasta tyhjänä jos ja kun tarve jossakin vaiheessa tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisiin tukitoimiin pyytämänne palvelutarpeen arviointi on sitten johtanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelutalojen asukkaista merkittävä osa on kuolevia vuodepotilaita. Ja kuolevia ovat muutkin potilaat.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia, että hoitohenkilöstö saa sitä suuremman tulospalkkion, mitä enemmän he kotiuttavat potilaita pois sairaalasta. Ei väliä, vaikka potilas tulisikin seuraavana päivänä takasin. Sama voidaan tehdä monta kertaa ja palkka kasvaa.
😂😂😂no nyt kyllä vitsin murjaisit.
Oikeesti miten näin tyhmiä ihmisiä voi olla 🤦🏼♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisiin tukitoimiin pyytämänne palvelutarpeen arviointi on sitten johtanut?
Isä asui yksin, kotona kävi hoitaja 10 min 5 kertaa vuorokaudessa.
Posti toi ruoan ja ihmetteli, kun isä ei tullut avaamaan ovea. No ei tullut kun ei päässyt itse sängystä ylös.
Isä oli tasaisin välein sairaalassa ja sieltä aina kotiutettiin vaikka asiaa vastutettiin. Kerran kotiutettiin sairaaladta vanhusten hoivayksikön kautta kotiin, hoivayksikön lääkäri onneksi kieltäytyi kotiuttamasta koska se olisi ollut heitteillejättö.
Isä kuoli syöpään noin 4 viikon kuluttua tässä hoivayksikössä.
Hallituksen toimesta laitoshoito purettiin, vanhukset päätettiin hoitaa kotona, kotihoidon tuella. Samaan aikaan kotihoidosta vähennettiin satoja hoitajia, vaikka vanhuksia siirtyi tuhansia kotihoidon piiriin. Joka viikko tulee uusia hoidettavia , henkilökuntaa ei saada palkata lisää, koska säästöt. Kotihoito on katastrofin partaalla, päättäjiä ei kiinnosta. Hoitajat loppuunpalaneita. Kuka hoitaa tulevaisuudessa vanhukset, huonolla palkalla, alimitoitetulla henkilöstöllä, raskaassa fyysisessä 3-vuorotyössä, hirvittävässä kiireessä? Suomalaisia hoitajia ei kotihoitoon enää saa, enkä ihmettele yhtään, miksi. Ehkä systeemin onkin tarkoitus tappaa vanhukset pois, kuluttamasta verovaroja. T. Vittuuntunut hoitaja.
Koska tyhmät kansalaiset äänestävät kokoomusta, tai sitten jättävät kokonaan äänestämättä, ja ovat vielä ylpeitä siitä.