Onko nykyajan mehelle lainkaan kunnia-asia että puoliso on edustava?
Olen miettinyt oman mieheni kohdalla. Meillä on pitkä parisuhde takana ja lapsia. Olen tavallinen duunari ja teen raskasta työtä, ajan kotterolla ja muutenkin ulkonäöstä huolehtiminen on sivuseikka, en koe olevani sen arvoinen. Haluaisin opiskella, saada paremman ammatin ja nousta yhteiskuntaluokassa paremmalle tasolle. Yksin se on vaikeaa kun mies ei ole yhtään kunnianhimoinen eikä myöskään tue minua mitenkään jotta saatisiin parempi elintaso. Täytyy sanoa vaikka elämme tasa-arvoisessa maassa niin kyllä vähän käy kateeksi ystäviäni jotka pääsevät elämässä helpommalla. Vaikka käyvät työssä niin ei tarvitse raat niska limassa kun mies on se perheen pää ja huolehtii että kaikkilla on hyvä olla ja vaimokin voi hyvin. Vaimo voi keskittyä myös omaan hyvinvointiin (joka säteilee koko perheeseen) Meillä minä olen se kaiken taakan kantaja eikä miestä tunnu yhtään haittaavan. Oikea tossukka mieheksi.
Kommentit (29)
Miten otsikko mielestäsi vastasi kirjoitustasi?
Ei se, että mies on hyvä keskittymään omiin kovapalkkaisiin töihinsä ja vaimolla ei ole mitään kunnollista työelämää, hoitaa kaikki lasten ja kodin asiat ja lopun aikaa laittautuu, tarkoita sitä, että kaikilla olisi hyvä olla.
Edustava vaimo tuskin voi olla mitenkään suurin kriteeri puolison valinnassa. Jos tämä siis ylipäätään oli se, mitä kysyttiin?
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt oman mieheni kohdalla. Meillä on pitkä parisuhde takana ja lapsia. Olen tavallinen duunari ja teen raskasta työtä, ajan kotterolla ja muutenkin ulkonäöstä huolehtiminen on sivuseikka, en koe olevani sen arvoinen. Haluaisin opiskella, saada paremman ammatin ja nousta yhteiskuntaluokassa paremmalle tasolle. Yksin se on vaikeaa kun mies ei ole yhtään kunnianhimoinen eikä myöskään tue minua mitenkään jotta saatisiin parempi elintaso. Täytyy sanoa vaikka elämme tasa-arvoisessa maassa niin kyllä vähän käy kateeksi ystäviäni jotka pääsevät elämässä helpommalla. Vaikka käyvät työssä niin ei tarvitse raat niska limassa kun mies on se perheen pää ja huolehtii että kaikkilla on hyvä olla ja vaimokin voi hyvin. Vaimo voi keskittyä myös omaan hyvinvointiin (joka säteilee koko perheeseen) Meillä minä olen se kaiken taakan kantaja eikä miestä tunnu yhtään haittaavan. Oikea tossukka mieheksi.
1) Naiset haluavat tasa-arvoa
2) Naiset saavat tasa-arvon
3) Naiset eivät halua tasa-arvoa
4) Naiset menettävät tasa-arvon
5) Siirry kohtaan 1)
Varmasti, jos mies itse on edustava. Eihän kukaan voi vaatia toiselta enempää kuin itseltään vai voiko? No rikkaat, mutta tavikset eivät.
Älä välitä. Minulla oli ihan diplomi-insinöörimies jolla ei ollut varaa edes postimerkkiin. Minä elätin häntä siihen saakka kunnes hän kuoli alkoholin aiheuttamaan maksakirroosiin.
Tarkoitin juuri sitä mitä kirjoitin. Muissa kulttuureissa miehelle on kunnia-asia ettei vaimo käy töissä, huolehtii kodista, lapsista ja itseatä. Mies huolehtii koko perheestä taloudellisesti. On hieno asia että meillä on tasa-arvo mutta monessa perheessä kuten meilläkin se on mennyt siihen että vaimo käy työssä ja hoitaa nämä muutkin asiat. Itse koen ainakin olevani pelkää työorja. Tarkoitin että kun mies ottaa harteilleen taloudellisesta vastuusta suurimman osan niin kaikilla olisi hyvä olla, kukaan ei olisi ylityöllistetty. En usko että monessakaan perheessä mies tekee raskaampaa työtä + hoitaa lähes kaikki juoksevat, lasten asiat, siivouksen ,pyykkihuollon yms.asiat,
Aloittaja marisee miehestään joka käyttäytyy kuin hän itsekin. Vakka kantensa jne. Edustusvaimot ovat historiaa, paras kun jokainen valitsee tyylisensä puolison. t uranainen joka naimisissa uramiehen kanssa.
Ihan itse miehesi löytänyt, hyväksynyt ja vielä perheenkin perustanut ja nyt alat itkeä näitä omia valintojasi.
Ei varmasti ole mikään pakko olla hänen kanssaan, jos kerran et ole tyytyväinen.
Tämä sopisi samaan kategoriaan kuin kirjoitukset: tein lapset väärän miehen kanssa ja nyt joudun maksamaan sitä kallista hintaa noista nuoruuden huonoista valinnoista.
No miksi miehesi ei tee enempää kotitöitä? Se kai tässä nyt kuulostaisi olevan se perimmäinen ongelma.
Tasa-arvoisessa maassa nainen joutuu ottamaan vastuuta myös siitä että
1) valitsee kumppanin jonka kanssa on hyvä olla ja eroaa ihan itse jos on paha olla eikä muutosta tule
2) ei uuvuta itseään työllä eikä suostu tossukaksi kotiorjaksi vaan huolehtii siitä että mies tekee osansa kotitöistä.
Jos et tätä tajua, olet liian tyhmä ansaitaksesi yhtään nykyistä parempaa asemaa.
Ei, ihan niinkuin naisillekaan ei yleensä ole mikään varsinainen kunnia-asia vastata yksin perheen elatuksesta samaan aikaan kun työelämän ulkopuolella oleva "edustusmies" hoitaa lapsia ja kotia.
Mä en tajua mikä tässä on ongelma.
On.
Ilmankos useimpia miehiä hävettääkin aivan vítusti.
Vierailija kirjoitti:
Minulle kyllä jäi nyt mielikuva enempi siitä, että haikailet ja aaaveksit enempi sitä, että mies olisi teistä, se joka puurtaa ja ahertaa ja toteuttaa enempi ja sinä voisit olla teistä se "peesaaja" tai taustatuki. Eikä niinkään se, että miehelle olisi aivan yhdentekevää oletko edustava vai et.
Kyllä se on. Tietysti sitä nyt ei voi aina sanoa ääneen, mutta ne miehet, kenellä on näyttävä vaimo tai näyttävä menestynyt vaimo, tuovat tätä kyllä hyvin ylpeästi esille. Muistan kun tapasin aviomieheni ja hän halusi välittömästi esitellä perheelleen ja kavereilleen minut - olen myös ihan kaunis, pukeudun hyvin ja meikkaan huolellisesti, laittaudun joka aamu. olen myös työelämässä menestynyt. Mies on sanonutkin, että on ylpeä ja on kiva esitellä.
En usko, että se on välttämättä mikään pakollinen tai ehdoton juttu, mutta jos sellainen nainen on niin kyll sitä sitten myös esitellään paljon.
Jaa kuule kun sinulla on ihan oikeus opiskella ja tehdä työtä josta pidät. Jätä mies jos se on taakka.
Vierailija kirjoitti:
Älä välitä. Minulla oli ihan diplomi-insinöörimies jolla ei ollut varaa edes postimerkkiin. Minä elätin häntä siihen saakka kunnes hän kuoli alkoholin aiheuttamaan maksakirroosiin.
Ja miten tämä nyt liittyy tähän aiheeseen mitenkään? AP puhui menestyneistä miehistä, jotka toimivat perheen päänä. Ei rappiollisesta ikiteekkarista.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin juuri sitä mitä kirjoitin. Muissa kulttuureissa miehelle on kunnia-asia ettei vaimo käy töissä, huolehtii kodista, lapsista ja itseatä. Mies huolehtii koko perheestä taloudellisesti. On hieno asia että meillä on tasa-arvo mutta monessa perheessä kuten meilläkin se on mennyt siihen että vaimo käy työssä ja hoitaa nämä muutkin asiat. Itse koen ainakin olevani pelkää työorja. Tarkoitin että kun mies ottaa harteilleen taloudellisesta vastuusta suurimman osan niin kaikilla olisi hyvä olla, kukaan ei olisi ylityöllistetty. En usko että monessakaan perheessä mies tekee raskaampaa työtä + hoitaa lähes kaikki juoksevat, lasten asiat, siivouksen ,pyykkihuollon yms.asiat,
Mitähän nämä kyseiset maat mahtavat olla? Vaikka jossain Espanjassa nykyään kaupungeissa tarvitaan kaksi tilipussia, jotta perheellä on ylipäätään varaa elää. Jossain maaseudulla rouvat on kotona, mutta kyllä siellä duunarin rouvat 30 täytettyään kulkevat huivi päässä eivätkä todellakaan ”laittaudu”. Tai omista tiskikonetta. Tai ota avioeroa väkivaltaisesta miehestään.
Jenkeissä taas ei ole tuettu päivähoitoa vaan sitä myydään käypään hintaan tuhannella dollarilla kuukaudessa per lapsi. Siellä duunarin rouvana varmaan olisit kotiäiti ja saattaisit yrittää hankkia lisätuloja tekemällä jotain osa-aikatyötä.
Jos molemmat käytte kokopäivätöissä, miksi ihmeessä sinä teet kaiken? Kyllä miehet ovat ihan kykeneväisiä tekemään puolet kodin siivouksesta ja pihahommista. Itse asiassa yleensä perheessä kaikki ovat onnellisempia, kun kotityöt jaetaan suunnilleen reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Kuule: osuit asian ytimeen. Niissä muissa kulttuureissa ilmeisesti elinkustannukset suhteessa palkkatasoon ja verotukseen ovat sellaiset, että perhe elää yhden ihmisen tuloilla.
Meillä ostovoima on OECD-maiden heikoimpia, asuminen kalleinta ja verotus ööö yllättäen EU:n keskitasoa. Joka tapauksessa meillä ei elä eikä asu yhden palkalla, sori.
Tasa-arvo-ongelma tässä on se kotitöiden jako: kummankin pitäisi hoitaa osansa, mutta mies on niin rasitettu peniksensä ja palliensa raahaamisesta kaiken aikaa jalkojensa välissä, että on ansainnut leponsa. Näin ne ainakin itse tuntuvat ajattelevan.
Summaan tämän kolmeen sanaan: Jätä se sika.
Mitä väliä?