Vantaan kaupunki syrjii vegaaneja päiväkodissa
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/694292-vegaaniruoka-puuttuu-pai…
Minusta on aivan järkyttävää että vielä nykyaikana joku joutuu tappelemaan tällaisesta! Itse sain 20 vuotta sitten pienen kunnan peruskoulussa oman kasvis(+kala)ruokavalion vasta siinä vaiheessa kun olin alipainoinen ja terveydenhoitaja otti yhteyttä koulun keittiöön, ja 10 vuotta sitten taistelin samaisen kasvis+kala-"ruokavalion esikoisen aloittaessa päiväkodin kuitenkin kohtuullisen suuressakin maalaiskunnassa. Mutta että nykyaikana ja suurissa kaupungeissakin joutuu tällaisesta tappelemaan, se on aivan käsittämätöntä.
Jotkut perustelevat että sen ikäinen lapsi ei voi itse valita vegaaniruokaa niin siksi ei tehdä. Valitseeko siis joku päiväkoti-ikäinen itse ruokavalionsa, oli se sitten vegaani tai sekaruoka? Vanhemmathan sen valinnan joka tapauksessa tekevät, ja se onkin vanhempien tehtävä!
Kommentit (109)
Syrjii ne myös "ainoastaan pihviä syöviä", kuten "vain sinistä ruokaa diettejä" ja vaikka monet muutkin....
Nykyajan individualismi tulee vielä tuhoamaan kaikki mitä on yhteistä.
"Toisessa tapauksessa oli kyse lapsen uskontoon perustuneesta välittömästä syrjinnästä ja toisessa lapsen vanhemman eettiseen vakaumukseen perustuneesta välittömästä syrjinnästä."
Eli diipadaapaa mitä ei pidä hyväksyä. Lääketieteelliset syyt erikseen
Minun eettinen vakaumukseni salliin vain Japanilaisen Kobe-lihan syömisen.
Vakaumustani ei oteta missään vakavasti ja minulle nauretaan.
Mihin voin tehdä valituksen?
Minä ja lapseni syömme kotona vegaanisesti.
Koulussa on joka päivä tarjolla kasvisvaihtoehto, ja lapseni usein omasta aloitteestaan valitsevat sen, vaikka olen "antanut luvan" myös sekaruokaan.
Maidottomia ovat koulussa, vetosin vatsavaivoihin.
Koulussa saa halutessaan vegaaniruokavalion, varmasti jossain vaiheessa siirrymme siihen.
Älytöntä, että jotkut juntit pitävät vieläkin vegaaniruokavaliota jotankin "hulluna" tai "vajavaisena".
Minusta on hullua, että jotkut juovat lehmän tissimaitoa ja syövät kuollutta , ilman suojakaasua mätänevää ruhoa.
Ei tarvitse kuin haistaa raakaa kanaa niin tulee melkein oksennus.
Vegaaniudessa rajoitetaan lapsen ruoka-ainevalikoimaa niin rankalla kädellä ettei sitä pitäisi sallia.
Arvaapa millaista meillä kannibaaleilla on.
Yhteiskunta ei ymmärrä eettistä valintaamme, vaikka liikakansoitus on suuri uhka maapallolle.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa on joka päivä tarjolla kasvisvaihtoehto, ja lapseni usein omasta aloitteestaan valitsevat sen, vaikka olen "antanut luvan" myös sekaruokaan.
Koulussa saa halutessaan vegaaniruokavalion, varmasti jossain vaiheessa siirrymme siihen.
Älytöntä, että jotkut juntit pitävät vieläkin vegaaniruokavaliota jotankin "hulluna" tai "vajavaisena".
Minusta on hullua, että jotkut juovat lehmän tissimaitoa ja syövät kuollutta , ilman suojakaasua mätänevää ruhoa.
Jos on tuollaisia ongelmia niin varmaan vegaaniruoan saa lääkärintodistuksella. Ei ole verrattavissa siihen, että vegaaniksi ryhdytään huvikseen.
Vierailija kirjoitti:
Lehmän tissimaito ja mätänevä ruho on hyvää ja ravitsevaa ravintoa. Jos ei muuten osaa olla vakuuttava niin pitää käyttää tuollaisia ääriasenteellisia tunnevärittyneitä ilmaisuja.
Minun lapseni syövät ainoastaan biodynaamista lähiruokaa, jota on kuljetettu max 20 km tuotantopaikalta lapseni lautaselle. Vantaa ei suostu tätäkään järjestämään, väittävät, että on kallista ja hankalaa. Kyllä se meillä kotona onnistuu, miksi ei onnistuisi isolta keskuskeittiöltä?
Vierailija kirjoitti:
Minun eettinen vakaumukseni salliin vain Japanilaisen Kobe-lihan syömisen.
Vakaumustani ei oteta missään vakavasti ja minulle nauretaan.
Mihin voin tehdä valituksen?
F U N N Y!
Joo, puhutaan nyt kuitenkin ruokavaliosta, johon jopa THL on antanut lautasmallisuosituksen. Kyseessä ei myöskään ole "uskonto", vaan nimenomaan järkisyihin perustuvat syyt, kuten ympäristö, eläinten kärsimys, terveys jne.
Vegaaniruokaa agressiivisesti halveksivat ihmiset ovat usein kouluttamattomia, makkaraa ja kaljaa kiskovia juntteja.
Käyttävät lapsiaan pikaruokapaikoissa ja aamupalalla on sokeroitua lehmän tissimaitoa ja karsinogeeneja leivän päällä, ja kutsuvat minua hihhuliksi kun aamupalalla on kaurapuuroa marjoilla ja lounaalla linssikeittoa ja kasviksia.
Näin kärjistettynä, joissakin tapauksissa kun vierestä olen seurannut.
Onhan se hullua kun ei halua eläimiä tapettavan turhaan oman ahneutensa takia. Ja vielä terveenäkin pysyy paremmin kun jättää sen eläinproteiinin ja rasvan.
Kamalaa.
Liha kuuluu lapsen lautaselle. Ituhipit aiheuttaa nilkkakuulilleen B12-vitamiinin puutetta ja pysyviä vaurioita. Lapset syövät sekaruokaa ja kasvettuaan aikuisiksi voivat alkaa vegeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kuin haistaa raakaa kanaa niin tulee melkein oksennus.Jos on tuollaisia ongelmia niin varmaan vegaaniruoan saa lääkärintodistuksella. Ei ole verrattavissa siihen, että vegaaniksi ryhdytään huvikseen.
Huvikseen? Kyllä vegaaneilla on yleensä ihan painavat syyt valinnalleen. Ihmettelen jos et ole kuullut eläintuotannon vaikutuksesta ympäristölle, lihajalosteiden (joita syödään huomattavan paljon kouluruokailussa) syöpää aiheuttavasta vaikutuksesta, lukuisista tutkimuksista eläinten hyvinvoinnista (pahoinvoinnista) eläintuotannossa.
Vierailija kirjoitti:
Annat lastesi kuitenkin syödä suojakaasutettua salaattia, joka pilkottiin 3 vko sitten ja joka on aikaa sitten aloittanut mätänemisensä ennen kuin päätyi lapsesi lautaselle? Tai puolalaista ulostevedellä huuhdeltua kaalia? Jännää, että vain tissimaito ja lihan mätäneminen ahdistaa, ei se, mitä mädät ja homeiset suurkeittiökasvikset tekevät lapsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä osoitteesi niin laitan lasua tulemaan.
Sääliksi käy lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruokaa agressiivisesti halveksivat ihmiset ovat usein kouluttamattomia, makkaraa ja kaljaa kiskovia juntteja.
Käyttävät lapsiaan pikaruokapaikoissa ja aamupalalla on sokeroitua lehmän tissimaitoa ja karsinogeeneja leivän päällä, ja kutsuvat minua hihhuliksi kun aamupalalla on kaurapuuroa marjoilla ja lounaalla linssikeittoa ja kasviksia.
Näin kärjistettynä, joissakin tapauksissa kun vierestä olen seurannut.
Onhan se hullua kun ei halua eläimiä tapettavan turhaan oman ahneutensa takia. Ja vielä terveenäkin pysyy paremmin kun jättää sen eläinproteiinin ja rasvan.
Kamalaa.
Tällaiset kommentit ovat omiaan vahvistamaan mielikuvaa hiukan yksinkertaisista omassa kuplassaan keikkuvista, syyttä itseään parempina pitävistä pölhöistä.
Miksi verrata vegaaniutta ja mäkkiruokaa koko ajan keskenään? Miksi ette perustele sillä, mikä yhden päivittäisen kasvisaterian ja vegaanisen aterian ero on? Tässä tapauksessa vegaanien osuus on niin marginaalinen, että erikseen aterian valmistukseen todella häviää siitä saatu ympäristöhyöty.
Miksi pitää vouhottaa? Iso laiva kääntyy hitaasti, mutta Vantaa kokeilee jo kahdessa koulussa vegaaniruoan toteutuskelpoisuutta. Siihen asti on saatavilla erittäin laadukasta kasvisruokaa, ja kaikki allergiaruuat.
Me koulutetut ihmiset ymmärrämme sen, ettei maailma aina toteudu omana ideaalinamme.
Kompensoimme tuon yhden kasvisaterian sitten kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kuin haistaa raakaa kanaa niin tulee melkein oksennus.Lehmän tissimaito ja mätänevä ruho on hyvää ja ravitsevaa ravintoa. Jos ei muuten osaa olla vakuuttava niin pitää käyttää tuollaisia ääriasenteellisia tunnevärittyneitä ilmaisuja.
Kerrotko millä perusteella lehmän kasvuhormonit (IGF1) ja seksihormonit (estrogeeni, testosteroni) ovat hyödyksi sinun kehollesi ja kudoksillesi ihmisenä ja millä tavoin who : nkin karsinogeeni1 luokkaan kuuluvat lihavalmisteet edistävät terveyttäsi?
Joisitko sinä kissan maitoa? Entä rotan tai apinan maitoa? Tuskin. Miksi siis lehmän?
Et ole vasikka, olet ihminen. Eri lajin hormonit eivät siis kuulu kehoosi.
Millainen kusipää täytyy ihmisen olla kun kiusaa omaa lastaan jollain vegaanisella ruokavaliolla? Hyi helvetti!
Itse aiheutettuja ongelmia ei tule kaataa toisten niskaan!