Miksi kattoon tulee juovia?
Tää on varmaan tyhmä kysymys, mutta miksi sisäkattoon (ainakin valkoinen röpelökatto) tulee juovia? En siis tarkoita epämääräisiä länttejä tms., vaan nimenomaan ohuita tasaisia tummahkoja juovia esim. koko katon päästä päähän. Saattaa olla max. muutama juova huoneen katossa, ei siis useita.
Kommentit (14)
Ei ruiskukatossa ole cyprockia, se on vedetty suoraan ontelolaatan päälle.
Muistan joskus lukeneeni, että johtuu auringonvalosta. Et meniskö siinä just joku raja, miten aurinko paistaa ikkunasta. Katot, ikkunankarmit ym. kellastuu ajan kuluessa.
Yleensä saumat kitataan ja nauhoitetaan ennen tasoituksia .sama
Vierailija kirjoitti:
Tekniikka kulkee alakaton päällä
Kiinnostaa minuakin. Kaikilla tutuilla, joilla on röpelökatto (sementtiä? en tiedä), on muutama tasainen yksittäinen kellertävä/tumma juova katossa. Oon siis huomioinut, mutta en ole sen enempää pohtinut mistä johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Niinkö?
Mun tuttu epäili, että toisella tutulla on kosteusvaurio katossa, kun oli sellainen ohut tasainen tumma juova. Ei ollut, ei koskaan siis levinnyt vuosien saatossa.
Joku saumakohta varmaan. Niitä tulee lähes kaikkialla ajan myötä.
Ne tulee vesiputkista. Eivät kuitenkaan ole merkki vesivahingosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinkö?
Ainakin minun kerrostaloasunnossani on näin.
Luultavasti kylmäsilta. Siinä kohdassa katto on hieman viileämpi (ristikon alapaarre tai jotain) jolloin siihen viileään kohtaan kondensoituu kosteutta ja siihen kosteuteen tarttuu pölyhiukkasia.
Kyllä ne tulee vesiputkista. Itselläni näkyy kulmissa myös kaarrokset. Eli tummajuova tekee L-mutkan kulmassa.
Cyprock levyt irtoilevat toisistaan