Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)
Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)
Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.
Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.
Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.
Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.
Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".
Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D
Kommentit (1982)
Tämä riippuu tietenkin tilanteesta. Mikäli esimerkiksi kaksi pariskuntaa on puhunut edullisen, 4 makuupaikan (2 huonetta) vuokrasta ja sinkku ilmoittaa haluavansa mukaan jälkeen hänen takiaan tarvitaan kolme makuuhuonetta ja täten mökin hinta on suurempi, niin mielestäni tällöin voidaan jakaa huoneluvun mukaan ja tämä sovitaan heti alussa.
Jos taas alusta asti on ollut suunnitelmissa 5 hengen matka, niin on hävytöntä laitaa sinkku maksamaan kolmasosan mökin vuokrasta. Kuten täällä on jo aiemmin sanottu, niin tuskin sinkulla on kynnyskysymys saada se oma huone. Sinkulle voisi hyvin sopia, että jakaa makuuhuoneen jonkun kanssa, tuskin sinkku vaatimalla vaatii omaa huonetta ja moni ei sitä täällä ymmärrä.
Leikitään hetki että kyse on viidestä opiskelijasta, jotka ovat kaikki naisia ja ystäviä keskenään. Mökissä on kolme huonetta, kaikissa huoneissa parisänky, eli yksi opiskelija saa oman sängyn. Mikäli omam huoneen saanut joutuu maksamaan 1/3 osan matkasta 1/5 osan sijaan niin luultavasti kukaan ei halua omaa huonetta.
Tässä on ihan sama asia. Auttoiko yhtään ymmärtämään sitä, että sinkun kannalta on ihan sama että oletteko te pariskunta vai ette.
Kerran me (3 tyttöä) vuokrasimme mökin, jossa oli kaksi huonetta ja kolme sänkyä. Mökki oli pimeän metsän keskellä ja kauhuelokuvan jälkeen kukaan ei halunnut nukkua yksin omassa huoneessa 😂 loppujen lopuksi nukuttiin kaikki kolme siinä parisängyssä siihen asti, että ulkona valkeni eikä mielikuvitus tehnyt enää temppuja. Kolmeen osaan jaettiin maksu. Ja vaikka joku olisi vapaaehtoisena mennyt omaan huoneeseen ja saanut oman sängyn, niin 1/3 osan olisi siitä maksanut. Voi niitä aikoja
2 hh --> 185
2 hh --> 185
1 hh --> 130
yhteensä 500.
Siis, kaksi huonetta ja kaksi sänkyä.
Käyttäjä5500 kirjoitti:
2 hh --> 185
2 hh --> 185
1 hh --> 130
yhteensä 500.
Edelleen puhutaan mökistä eikä hotellista. Jos joku tulisi minulle näyttämään tuollaisen hinnaston, sanoisin, että se "1hh" jää sitten tyhjäksi ja nukun saunassa tai keittiössä. Nehän ovat ilmaisia.
Oon aika varma että pariskuntahintoja puolustelevilla pareilla on aika ohkainen ystäväpiiri. Kukaan kun ei halua tieten tahtoen hyväksikäytetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs jos viisi sinkkua vuokraa kolmen makuuhuoneen mökin? Jaetaanko silloinkin makuuhuoneittain vai henkilömäärän mukaan? Ketkä sinkut jakaa saman sängyn ja makuuhuoneet, kuka joutuu yksin omaan huoneeseen?
Ihan oikeasti, järjetöntä jakaa tuota makuuhuoneittain. Mökkiä käyttää kuitenkin kaikki tasapuolisesti.
Ja aika pihejä kavereita täytyy olla jos pariskunnalle 200e yhteensä mökistä on kynnyskysymys 166e sijaan. Siinähän jää jopa 34e/pariskunta enemmän maksettavaa ja 17e/henkilö jos pariskunta haluaa vielä tuon jakaa.Varmaan asiasta puhutaan etukäteen? Jos joku erityisesti toivoo yksin omaa huonetta, hän varmaan maksaa silloin kolmasosan? Jos kukaan ei toivo omaa huonetta vaan esimerkiksi arvotaan niin oletan että silloin voi maksu mennä viiteen osaan? Mutta silloin on hassua varata kolmen makkarin mökki, usein saa pienempiäkin.
Tilannehan on kuitenkin eri viiden sinkun kesken kuin kahden parin ja yhden sinkun.
Miten se on eri? Henkilömäärä on sama. Tuo makuuhuoneittain kulujen jako toimii ainoastaan silloin kun on parillinen määrä osallistujia, esim. kolme pariskuntaa, kolme makuuhuonetta jne.
Henkilömäärä on sama mutta henkilömäärän rakenne eri, haloo!
Miksi ihmeessä tämä "rakenne" oikeuttaisi alempaan hintaan? Eihän se käytännössä vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen, että huonekaverit ovat ennalta määritelty. Kustannusrakenne ei muutu mihinkään.
Tottakai se muuttuu kun siinä muuttuu se millainen mökki tarvitaan. Jos parit haluavat omat makuuhuoneet ja ap haluaa oman makuuhuoneen niin silloin tarvitaan kolme, ja hinta jaetaan kolmen kesken. Jos ap ei halua huonetta, tarvitaan vain kaksi ja ap pääsee halvemmalla. Jos kaveriporukka haluaa kolme makuuhuonetta nimenomaan, heillä on varmaan sille peruste? Jos yksi haluaa nukkua yksin hän maksaa yksin kolmannen huoneen hinnan. Muutoin selvitään varmaan kahdella makkarilla jolloin hinta voidaan jakaa joko niin että kahden hengen makkarissa olevat maksavat puolet kuluista puoliksi, ja toisessa makkarissa olevat puolet kuluista kolmeen osaan jaettuna tai sitten kaikki sen 1/5 ihan miten kaverit keskenään sopivat.
Mutta yksikin pariskunta mukana muuttaa rakennetta. Myös silloin kun he eivät halua omaa makkaria. Silloin esimerkiksi sinkun kanssa huoneen jakaessaan sinkku maksaa 1/2 ja pari 1/2.
Eikö nämä nyt oikeasti ole ihan selviä juttuja kaikille? Onko täällä oikeasti kasa provoilijoita väittämässä tätä päittäin maksua vaiko kasa tosi pihejä sinkkuja jotka yrittävät päästä maksamasta osaansa tämmöisissä reissuissa? Ihmettelen tosiaan... Koko ketjun verran jauhantaa samasta asiasta näkyy olevan ja aina löytyy joku joka yrittää kääntää koko homman taas päälaelleen ja väittää jotain mökki ei ole hotellijuttujaan... No ei ole ei mutta samalla tavalla siinä on huoneet!
Miksi helvetissä sinkun pitäis maksaa huoneesta puolet jakaessaan sen pariskunnan kanssa? Huoneessa on kolme ihmistä, joista yksi maksaa puolet ja kahdelle muulle tulee vaan yksi neljäsosa kummallekin. Miksi? Samasta huoneesta? Mitä se sinkku siitä jaetusta huoneesta saa enemmän, että joutuu maksamaan enemmän? Kai sinkku tuolla laskukaavalla saa sentään sen parisängyn itselleen ja pariskunta nukkuu lattialla tai jakaa yhden hengen sängyn. Muuten en voi ymmärtää, miksi sinkulla maksatetaan huonetta enemmän.
Pariskunta on kaksi henkeä, ei yksi, vaikka monet niin tuntuu kuvittelevan. Te ette ole sulautuneet yhdeksi ihmiseksi, olette edelleen kaksi. Ja kaksi kuluttaa aina enemmän kuin yksi. Ja kaksi maksaa enemmän kuin yksi.
Joo, pariskunta siihen kulahtaneeseen yhden hengen sängyksi luokiteltuun sohvaan. On siitä sitten kiva maksaa kuitenkin puolet huoneen hinnasta :P
Käyttäjä5500 kirjoitti:
2 hh --> 185
2 hh --> 185
1 hh --> 130
yhteensä 500.
Tässä nyt ei oltu varaamassa yhden ja kahden hengen huoneita hotellista, vaan vuokraamassa mökkiä viidelle.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää että näin moni on tuota mieltä. Itse sanoisin ehdottomasti että makuuhuoneittain. Miksi sinkun pitäisi saada pienemmällä hinnalla kokonainen oma huone kun muut jakavat sen puolisonsa kanssa puoliksi??
En tiedä millaisissa mökeissä sinä olet käynyt, mutta yleensä 1 hlö huone on korkeintaan kolmasosan parisängyllisestä. Sinkku nukkuu vaatekomerossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulvaton ketju. Nämä 1/3 jankkaajat eivät ole tainneet juuri mökkeillä kun se tulee yllätyksenä että mökillä on muitakin tiloja kun pelkkä makuuhuone.
Mä niiiin rakastan tätä ketjua. Miksi ap ei voi nyt vastata meille, miten kävi? Luulen, että nämä pariskunta-jankkaajat ovat alle kolmekymppisiä suhteen kietoutumisvaiheessa olevia, joilla minuus katoaa, kun on muodostettu parisuhde ja mies on joutunut luopumaan omasta man-cavestaan ja siirtynyt ikivalkoiseen kotiin mietelausein ja pinkein maustein. Nyt sitten vain kukkaronnyörit tiukalle ja maksamaan 1/3, että ei tule vaimon kanssa sanomista, että sinkkuja suositaan, kun perhekunta on mökkimatkailun ydin.
Mä olen tosi vihainen itselleni, jos tämä on joku Porvoon mökin provo.
Minä taas luulen että nämä pääluku-jankkaajat ovat katkeria ikisinkkuja jotka yrittävät kiistää sen että parisuhteesta saisi olla mitään taloudellista hyötyä, vaan heidän pitäisi saada itse samat hyödyt ilman sitä parisuhdetta, ja parejen taas maksella mielellään vähän heidänkin kulujaan.
Miksi ihmeessä muiden pitää maksaa enemmän vain siksi, että sulla on parisuhde? Mistä tämä ajatus tulee, että parisuhteesta on pakko saada taloudellista hyötyä? Ihan pakko ja muut on epäreiluja jos ei hyväksy kaikenmaailman alennuksia pariskunnille ja maksa heidän osuuttaan yhteisillä reissuilla? Pariskunta on muka yksi yksikkö, joka kyllä kuluttaa kahden edestä, mutta maksaa vain yhdestä. Koska on oikeutettu taloudelliseen hyötyyn. Sinkut maksakoon sen pariskunnan toisen osapuolen kulut.
Ei maailma eikä sun kaverit ole sulle luvannut mitään pariskuntaetuja. Jokainen maksakoon itse kulunsa, oli sinkku tai suhteessa.
Itsekin olen aviossa, ollut jo monta vuotta, mutta silti tää ajatus taloudellisen hyödyn maksimoimisesta muiden kustannuksella on ihan uutta mulle. En kyllä itse moiseen ryhtyisi, tuntuisi liian ahneelta ja itsekkäältä.
Käyttäjä5500 kirjoitti:
2 hh --> 185
2 hh --> 185
1 hh --> 130
yhteensä 500.
2hh 150
2 hh 250
2 hh 100
Näitähän voi repiä hatusta näitä hintoja. Ja perillä sitten arvotaan, kuka/keiden perhe saa minkäkin huoneen ja hintalapun.
Käyttäjä5500 kirjoitti:
2 hh --> 185
2 hh --> 185
1 hh --> 130
yhteensä 500.
2hlö --> 200
2hlö --> 200
1hlö --> 100
yhteensä 500.
Näin jokainen mökissä majoittuva maksaa tismalleen saman osuuden kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään ymmärrä miten se parisuhde muuttaa ihmistä niin, ettei joudu maksamaan omaa osuuttaan kuluista?
Jos porukka menee saunaan, eikä kukaan tunne toisiaan, niin miten sinkku eroaa parisuhteessa olevasta?
Ei siis mitenkään.Miksi silloin sinkku joutuu maksamaan enemmän?
Sinkku on ihan samanlainen ihminen kun se naimisissa olevakin.
Miksi sitten yhteisiä kuluja laskettaessa hänen katsotaan olevan erilainen?
Koska, perhekunnat! :D Pitäähän perhekunnassa elävän hyötyä edes rahallisesti jotenkin, koska joutuu elämään perhekunnassa, sinkku on vapaa tekemään mitä haluaa ja joutaa maksaa siitä vähän extraa.
Fakta on, että reissusta ei voi tulla mukava ja hauska jos ensin riidellään rahasta ja sitten joku osapuolista kantaa koko loppureissun kaunaa siitä, että joutuu maksamaan mielestään liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollu erilaisissa porukoissa erilaisilla mökkireissuilla, välillä itse ilman puolisoa, välillä puolisoni on ollut mukana. Yleensä joka reissulla on ollut joku ilman puolisoa. Joka kerta on ollut kaikille ihan selvää, että hinta jaetaan nuppiluvun mukaan. Jokaisessa eri porukassa näin. On ollut reissuja, että se sinkku joutuu nukkumaan ollarin levitettävässä vuodesohvassa, ja silti maksaa nuppiluvun mukaisen osuutensa. On ollut reissuja, joissa kolme sinkkua on joutunut avoparvelle ja maksaneet nuppiluvun mukaisen osuutensa, ja on ollut reissuja, joissa nukkumapaikat arvotaan, ja yksi pariskunta joutuikin avoparvelle ja sinkku sai yksin sen yhden makkareista, ja silti kaikki maksoi nuppiluvun mukaan.
Vähän sama, mutta on ollut kaikille samanlaiset huoneet (sinkku, pariskunta) ja aina on maksettu huoneittain, eli ap:n tapauksessa kolmeen osaan. Ruuat menee pääluvun mukaan mutta huoneet ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollu erilaisissa porukoissa erilaisilla mökkireissuilla, välillä itse ilman puolisoa, välillä puolisoni on ollut mukana. Yleensä joka reissulla on ollut joku ilman puolisoa. Joka kerta on ollut kaikille ihan selvää, että hinta jaetaan nuppiluvun mukaan. Jokaisessa eri porukassa näin. On ollut reissuja, että se sinkku joutuu nukkumaan ollarin levitettävässä vuodesohvassa, ja silti maksaa nuppiluvun mukaisen osuutensa. On ollut reissuja, joissa kolme sinkkua on joutunut avoparvelle ja maksaneet nuppiluvun mukaisen osuutensa, ja on ollut reissuja, joissa nukkumapaikat arvotaan, ja yksi pariskunta joutuikin avoparvelle ja sinkku sai yksin sen yhden makkareista, ja silti kaikki maksoi nuppiluvun mukaan.
Vähän sama, mutta on ollut kaikille samanlaiset huoneet (sinkku, pariskunta) ja aina on maksettu huoneittain, eli ap:n tapauksessa kolmeen osaan. Ruuat menee pääluvun mukaan mutta huoneet ei.
Taitaa joissakin piireissä liikkua vähän enemmän pätäkkää, jos aina viidelle hengelle varataan kolmen samankokoisen makuuhuoneen mökki. Nämä varmaan markkinoidaan 8-10 hengen mökkeinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se sinkku maksaa enempi kuin pariskunta?
Miksi se pariskunta on ykskkö, eikös he ole 2 erillistä ihmistä?
Miten parisuhdestatus liittyy maksun jakoon?
Kukan ei ole vielä tarkemmin avannut tätä tässä 64 sivun ketjussa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se sinkku maksaa enempi kuin pariskunta?
Miksi se pariskunta on ykskkö, eikös he ole 2 erillistä ihmistä?
Miten parisuhdestatus liittyy maksun jakoon?
Kukan ei ole vielä tarkemmin avannut tätä tässä 64 sivun ketjussa...
Höh. Onhan täällä kerrottu, että pariskunnan osapuolten kuuluu maksaa vähemmän, koska kyllähän parisuhteessa olosta täytyy taloudellista etua saada. Ja koska sinkku ei ole parisuhteessa niin hän ei tietenkään voi saada pariutuneelle kuuluvaa etua ja hyötyä. Ja pariskunta on yksikkö eikä kaksi ihmistä tietenkin siksi, että he muodostavat perhekunnan ja saman talouden.
😂😂😂😂😂😂😂😂😎😰😂😂
Me oltiin viikko mökillä kesällä. Mökin vuokraus oli 800€ kaikilla herkuilla. Meitä oli yksi pariskunta ja kaksi sinkkua. Ei tullut mieleenkään et oltais jaettu kolmeen osaan koska nukutaan miehen kanssa yhdessä makkarissa kahdestaan ja sinkut yksin omissaan. Kyl se oli 200€/per nuppi. Ostettiin yhteiseksi ne ruuat mitä kaikki söi ja tämä summa jaettiin neljälle. Itse sai ostaa ne omat erikoisjutut.
Vaikka ollaankin parisuhteessa niin ollaan silti yksilöitä ja maksetaan henkilöiden mukaan ei ruokakuntien.
Entä jos sinkkukaan ei käytä kuin puolta huoneesta? Miksi hänen pitäisi maksaa siitä ylimääräisestä osuudesta? Jos osaan huoneista menee kaksi ja osaan yksi, miksi juuri pariskunnat saavat valita ne halvemmaksi tulevat huoneet, kun sinkku on ihan yhtäläinen osallistuja yhteisellä reissulla. Ja edelleenkin maksetaan siitä KOKO mökistä. Mökistä ei varata vain makuuhuoneita, jotka yleensä porukan mökkireissulla ovat ihan sivuseikka.