Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)
Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)
Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.
Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.
Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.
Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.
Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".
Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D
Kommentit (1982)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää että näin moni on tuota mieltä. Itse sanoisin ehdottomasti että makuuhuoneittain. Miksi sinkun pitäisi saada pienemmällä hinnalla kokonainen oma huone kun muut jakavat sen puolisonsa kanssa puoliksi??
Se parihuone on isompi. Meilläpäs jaetaan tällaisissa tapauksissa täysin vastakkaiseen suuntaan kuin sinä ehdotit. Eli pariskunnan jäsenet maksavat enemmän kuin sinkut, koska heillä on isompi huone. Esimerkiksi apn tapauksessa meidän kaveriporukassa todennäköisesti 500 euron mökistä ap maksaisi 70 euroa, ja parisuhteessa olijat 107 euroa. (eli 70 + 4*107 =500)...
Varsinkin, kun tietäisimme, että apn rahatilanne on heikompi...
Tämä parisuhteessa olijoiden "lisämaksu" johtuu siitä, että jos kaikki maksaisi samanverran, nukkumapaikat pitäisi arpoa. Voihan ap'nkin majottaa vaikka parisuhteessa olijan viereen. Puhumattakaan siitä, että ap maksaisi vielä suhteessa enemmän. Unohda siis tuo mökkireissu.
Meilläkin meni vähän noin uutena vuotena. Oli neljän hengen huoneita, joissa yksittäiset sängyt kaikille ja parisängyllisiä huoneita. En muista nyt tarkkoja summia, mutta ne, jotka ottivat yhden sängyn (4 hengen huoneessa), maksoivat 40 euroa PER PÄÄ, ja ne, jotka nukkuivat parisängyssä, maksoivat 70 euroa PER PÄÄ. Järjestäjä perusteli juuri tuolla, että muuten paikat arvotaan, ja silloin ei pariskunnalliset ehkä pääse parisänkyyn. Ja se oli oikeasti aika hyvä ratkaisu, sillä se toimi hyvin isolla porukalla.
Ikävää, että apn kaverit ajatteleva vain omaa etuaan...
No tuo se vasta hullua on. Ymmärtäisin jos yhdestä sängystä olisi maksettu se 40€ ja pariskunta parisängystä yhdessä yhteensä sen 70€. Jos paikat olisi arvottu niin olisiko parisänkyihin päätyneet silloinkin joutuneet maksamaan sen 70€/pää? Olisi saattanut olla hieman kiusallista...
Sitten parisuhteessa olijat olisivat maksaneet vähemmän kuin sinkut, mikä ei ainakaan olisi ollut reilua.
Jos paikat olisi arvottu, ei tietenkäään kukaan olisi maksannut 70 €/pää. Silloin arvonta olisi ollut reilu, ja koko yhteissumma olisi jaettu kaikkien osallistujien kesken. (eli kukaan ei maksaisi 40€, eikä 70€, vaan kaikki maksaisivat jotain siltä väliltä)
Yleisesti ottaen minusta on ihan reilua että parisuhteessa olevat maksavat tällaisissa jutuissa vähemmän (poislukien ruuat) koska kuitenkin tekevät asiat yhdessä, nukkuvat yhdessä jne.
Enkä ymmärrä ollenkaan tuota ajatusta että pariskunnat maksavat enemmän mutta jos arvotaan niin sitten parisängyt ei yhtäkkiä olekaan arvokkaammat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
per huonehan hotellissakin aina maksetaan
Hotellissa maksetaan huoneesta, mökissä maksetaan koko mökistä. Siinä on se ero.
Mökissä saattaa joskus olla makuupaikkoja vaikka kuudelle, mutta vain kaksi makuuhuonetta ja vuodesohva olohuoneessa. Mites sitten jaetaan? Sinkku ei maksa mitään kun ei käytä makuuhuonetta?
Totta kai maksaa, mutta mielestäni ei ole myöskään reilua, että sinkku maksaa kämäsestä sohvasta saman verran kuin oikeassa sängyssä nukkuvat.
Ja se varsinkaan ei ole reilua, jos sinkku maksaa jopa enemmän kuin parisuhteessa olevat.
No en minä kyllä sohvalla nukkujalta mitään maksua vaatisi?
Etkö? Oletko oikeasti tuota mieltä? Tottakai kaikilta, jotka mökillä ovat, otetaan maksu. Joissakin kaveripiireissä sohvalla olija saa "alennusta", kun taas jotkut jakavat koko summan kaikkien kanssa riippumatta yöpaikasta, ja jotkut, kovaan ääneen täällä huutavat vaativat siltä reppanasinkulta jopa ylimääräistä. :D
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää että näin moni on tuota mieltä. Itse sanoisin ehdottomasti että makuuhuoneittain. Miksi sinkun pitäisi saada pienemmällä hinnalla kokonainen oma huone kun muut jakavat sen puolisonsa kanssa puoliksi??
Ihan totta! Eiköhän siinä ole rangaistusta kerrakseen, että jakaa makuuhuoneen ja luultavasti sängynkin puolisonsa kanssa. Todellakin pitää olla pariskunnalta halvempi. Vastapainoksi voivat olla vuorotellen yhteisissä tiloissa ja suihku vuoropäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin ihan hyvin tulla mukaan teidän mökkireissulle, ja nukkua sun miehen vieressä siinä pariskuntamakkarissa puolella hinnalla sen mökkireissun, ja sä joudut yksin nukkumaan täydellä hinnalla sinne sinkkumakkariin.
No sen pitäisi tietysti sopia myös pariskunnan miehelle mitä suuresti epäilen. Etkä sinä tosiaan hotellissakaan pääse puolella hinnalla kahden hengen huoneeseen nähden.
Joo mutta hotellihuone vertautuu mökkiin eikä makkariin. Analogia hotellin kanssa menisi niin että varaatte kaveripariskunnan kanssa hotellihuoneen jossa on kaksi isoa king size sänkyä ja kaveripariskunta yrittää laittaa huoneen hinnan puoliksi sinun ja heidän välillä koska "maksu menee sängyistä".
Tottakai se menisi puoliksi. Sinkkuhan saisi yksin sen king size sängyn! Olen ihan oikeasti hämmentynyt joidenkin logiikasta nyt. Onneksi ei tätä logiikkaa ole tullut ikinä omassa lähipiirissä vastaan, vaan on ihan selkeästi maksettu käytön mukaan eikä pääluvun mukaan.
Voihan se sinkku tosiaan nukkua pariskunnan toisen osapuolen kanssa sitten jos kerta siten selviää halvemmalla. Kävisikö sinulle tällainen järjestely? Miksi ihmeessä sinun tai miehesi pitäisi päästä halvemmalla sen vuoksi että nukutte samassa sängyssä kun muuten käytätte yhteistä tilaa aivan yhtä paljon kuin se sinkkukin?
Ap on varmaan se sama tyyppi joka joskus täällä valitti kun oli ostanut kahden pariskunnan kanssa yhdessä jonkun harrastusvälineen, ja kuvitellut että hinta jaettaisiin viiteen osaan, mutta se olikin jaettu kolmeen osaan, tietenkin.
Ohis, mutta yleensä mökki ei paljoa kallistu jos ottaa 2h sijasta 3h mökin.
Monesti isommissa mökeissä on enemmän muutakin (isommat oleskelutilat, useampi vessa, paljua ym.) minkä takia sellainen voidaan valita, koska esim. 3h mökki jos on 500e niin ei se 2h mökki ole yleensä kun muutaman kympin edullisempi.
Minä en kehtaisi vaatia sinkulta 1/3 hinnasta, minusta 1/5 on ok. Jos olisin ap ja "pakottavat" maksamaan 1/3 niin ottaisin jonkun kaverin mukaan, ihan periaatteesta.
Tuo pääluvun mukaan ei toimi viimeistään siinä vaiheessa kun kuvioon astuu lapset: me oltiin viime talvena mökkireissulla. Meiltä yhteen makuuhuoneeseen ahtautui 4 hlöä (2 aikuista ja 2 lasta). Tämän palstsan lohiikan mukaan olisimme maksaneet 4/8 mökin kuluista. Olisi kyllä sillä hinnalla jäänyt reissu telemättä. Meidän ystäville oli onneksi itsestään selvää että jaetaan makuuhuoneittain jolloin meidän osuus oli 1/3
Mä oon sinkku, eikä mulle ole niin väliä nukkumapaikasta. En siis tarvitse omaa makkaria mökkireissulla, mulle riittää ihan hyvin, että nukun jonkun pariskunnan makkarissa patjalla lattialla. Pääsenkö 1/9-hinnalla mukaan?
Perheenäiti kirjoitti:
Tuo pääluvun mukaan ei toimi viimeistään siinä vaiheessa kun kuvioon astuu lapset: me oltiin viime talvena mökkireissulla. Meiltä yhteen makuuhuoneeseen ahtautui 4 hlöä (2 aikuista ja 2 lasta). Tämän palstsan lohiikan mukaan olisimme maksaneet 4/8 mökin kuluista. Olisi kyllä sillä hinnalla jäänyt reissu telemättä. Meidän ystäville oli onneksi itsestään selvää että jaetaan makuuhuoneittain jolloin meidän osuus oli 1/3
Ehkä se logiikka ei sinulle avaudu jos olet noin järjenköyhä ettet ymmärrä eroa lasten ja aikuisten välillä.
Perheenäiti kirjoitti:
Ei lapsista veloteta, jos ne nukkuu teidän kanssa samassa huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin ihan hyvin tulla mukaan teidän mökkireissulle, ja nukkua sun miehen vieressä siinä pariskuntamakkarissa puolella hinnalla sen mökkireissun, ja sä joudut yksin nukkumaan täydellä hinnalla sinne sinkkumakkariin.
No sen pitäisi tietysti sopia myös pariskunnan miehelle mitä suuresti epäilen. Etkä sinä tosiaan hotellissakaan pääse puolella hinnalla kahden hengen huoneeseen nähden.
Joo mutta hotellihuone vertautuu mökkiin eikä makkariin. Analogia hotellin kanssa menisi niin että varaatte kaveripariskunnan kanssa hotellihuoneen jossa on kaksi isoa king size sänkyä ja kaveripariskunta yrittää laittaa huoneen hinnan puoliksi sinun ja heidän välillä koska "maksu menee sängyistä".
Tottakai se menisi puoliksi. Sinkkuhan saisi yksin sen king size sängyn! Olen ihan oikeasti hämmentynyt joidenkin logiikasta nyt. Onneksi ei tätä logiikkaa ole tullut ikinä omassa lähipiirissä vastaan, vaan on ihan selkeästi maksettu käytön mukaan eikä pääluvun mukaan.
Mutta mökillä useimmiten ne makuuhuoneet on kuitenkin aika sivuosassa. Kokkaillaan, grillataan, saunotaan, istutaan terassilla jne. jne. Kyllä ne pariskunnat käyttävät mökkiä yhtä lailla kuin sinkkukin. Sen, missä kukin yhteisellä mökkireissulla nukkuu, pitäisi olla ihan sivuseikka. Sinkkukin varmaan voisi nukkua jonkun kanssa. Mökki varataan tietylle henkilömäärälle ja summa jaetaan pääluvun suhteessa. Muu on epäreilua.
Pariskunnat kuulostavat idiooteilta. Miksi kaveeraat niiden kanssa? Ne kuluttavat esim. vettä tuplasti sinuun verrattuna, paskovat tuplasti, sähköä kuluu jokaisen henkilön kännykän ja muiden vimpainten lataamiseen suurinpiirtein yhtä paljon. Ruuat varmaan ostatte porukassa ja jaatte niiden hinnan viidellä, eikö niin? Vai meinaavatko pariskunnat syödä puolet sinun annoskoostasi?
Ainut oikea jako on pääluvun eli kulujen muodostuksen mukainen.
Perheenäiti kirjoitti:
Tämä on totta! Lapset nukkuu jollain patjalla lattialla tms joten ei todellakaan voi odottaa kukaan että kulut jaettaisiin nuppiluvun mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
per huonehan hotellissakin aina maksetaan
Hotellissa maksetaan huoneesta, mökissä maksetaan koko mökistä. Siinä on se ero.
Mökissä saattaa joskus olla makuupaikkoja vaikka kuudelle, mutta vain kaksi makuuhuonetta ja vuodesohva olohuoneessa. Mites sitten jaetaan? Sinkku ei maksa mitään kun ei käytä makuuhuonetta?
Totta kai maksaa, mutta mielestäni ei ole myöskään reilua, että sinkku maksaa kämäsestä sohvasta saman verran kuin oikeassa sängyssä nukkuvat.
Ja se varsinkaan ei ole reilua, jos sinkku maksaa jopa enemmän kuin parisuhteessa olevat.
No en minä kyllä sohvalla nukkujalta mitään maksua vaatisi?
Etkö? Oletko oikeasti tuota mieltä? Tottakai kaikilta, jotka mökillä ovat, otetaan maksu. Joissakin kaveripiireissä sohvalla olija saa "alennusta", kun taas jotkut jakavat koko summan kaikkien kanssa riippumatta yöpaikasta, ja jotkut, kovaan ääneen täällä huutavat vaativat siltä reppanasinkulta jopa ylimääräistä. :D
No kyllä olen. Viimeksi tänä kesänä vuokrattiin kolmen hengen perheellemme mökki viikoksi. Mökissä oli 2 makuuhuonetta ja olohuoneessa levitettävä sohva, eli se oli kuudelle hengelle, joten kutsuin ystäväperheen (3 henkeä) mukaan, ja en tietenkään olettanut heidän mitään maksavan koska itse otettiin mökin makuuhuoneet ja he nukkuivat vuodesohvalla ja lapsi omassa matkasängyssään. Jos olisi vuokrattu yhteistuumin ja maksettu puoliksi niin he olisivat saaneet toisen makuuhuoneen, nyt tulivat ikäänkuin siinä sivussa koska olisi joka tapauksessa otettu sama kahden makuuhuoneen mökki vaikka olisi ollut vain meidän perhe.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta yleensä mökki ei paljoa kallistu jos ottaa 2h sijasta 3h mökin.
Monesti isommissa mökeissä on enemmän muutakin (isommat oleskelutilat, useampi vessa, paljua ym.) minkä takia sellainen voidaan valita, koska esim. 3h mökki jos on 500e niin ei se 2h mökki ole yleensä kun muutaman kympin edullisempi.
Minä en kehtaisi vaatia sinkulta 1/3 hinnasta, minusta 1/5 on ok. Jos olisin ap ja "pakottavat" maksamaan 1/3 niin ottaisin jonkun kaverin mukaan, ihan periaatteesta.
Kyllä se eroaa hinnaltaan enemmän. Kysehän on 4 tai kuuden hengen majoitustiloista eli selvä kokoero.
Mun mielestä ap:n kannattaa jäädä pois reissusta. Tällöin se 500 € vuokra menee puoliksi niiden kahden kaveripariskunnan kesken eli 250 € per pariskunta. Jos olisivat suostuneet ottamaan ap:n nuppilukuhinnalla, niin ne pariskunnat ois päässeet hinnalla 200 € per pariskunta. Mutta kun ei, yrittävät lokkeilla köyhän opiskelijasinkun siivellä.
Vierailija kirjoitti:
Pariskunnat kuulostavat idiooteilta. Miksi kaveeraat niiden kanssa? Ne kuluttavat esim. vettä tuplasti sinuun verrattuna, paskovat tuplasti, sähköä kuluu jokaisen henkilön kännykän ja muiden vimpainten lataamiseen suurinpiirtein yhtä paljon. Ruuat varmaan ostatte porukassa ja jaatte niiden hinnan viidellä, eikö niin? Vai meinaavatko pariskunnat syödä puolet sinun annoskoostasi?
Mutta tosiasia on se että mökkiä varatessa nuo muut kuuluvat hintaan, mutta mökki varataan sen mukaan montako makuuhuonetta siinä on, ja hinta määräytyy sen mukaan. Sähköä, vettä ym saa käyttää jokainen niin paljon kuin haluaa. En ole ainakaan koskaan kuullut mökistä jonka hinta määräytyy sen mukaan palhonko on kulutettu vettä tai sähköä?
Ruoka on tietysti eri juttu, mutta se ei yleensä kuulu mökin hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Perheenäiti kirjoitti:
Ehkä se logiikka ei sinulle avaudu jos olet noin järjenköyhä ettet ymmärrä eroa lasten ja aikuisten välillä.
No mutta jos se AINOA oikea tapa on jakaa nuppiluvun mukaan, niin kaipa ne lapsetkin nuppeja on. Tai missä vaiheessa heidät sitten sinun logiikan mukaan ruvetaan laskemaan?
Tarkoitin vaan sitä että viimeistään siinä vaiheessa kun kuvioon astuu lapset, laskukaavat joutuu miettimään uusiksi
Ja mökin ainoaa vessaa saa käyttää vain kuusi kertaa vuorokaudessa per makuuhuone. Näin ollen pariskunnat joutuu keskenään jakamaan sen kuusi vessakäyntiä (oho sori ukkoni, kävin jo viis kertaa vessassa tänään niin sä voit käydä vain kerran) ja sinkku saa käydä sen omat kuusi kertaansa itse.