Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)
Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)
Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.
Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.
Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.
Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.
Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".
Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D
Kommentit (1982)
Ei toki aina mene näin, mutta nainen saattaa siivota ja kokata enempi.
Eli sinä myös siivoat heidän miesten jälkiä.
Nimittäin viimeistään siinä vaiheessa tympii rajusti, jos avioparit hengailee rannalla keskustellen kiviä potkien ja sinä tiskaat, siivoat.
Toki töitä ei voi tarkkaan jakaa tasan, mutta rahan voi.
Vierailija kirjoitti:
Aina on nämä samat ongelmat. Puhukaa keskenänne, sanot, mitkä on sinun ehtosi ja se sittä.
Nämä kyselyt täällä ovat lapsellisia. Mihin ne vaikuttavat, tulostatko sinä ja menet sanomaan että av-palsta päätti näin? Typerää.
Haluavat varmaan ulkopuolisten mielipiteitä, kaikilla osallistujilla on kuitenkin oma lehmä ojassa joka helposti vetää tunteitakin mukaan ja sitten saadaan riita aikaiseksi. Monet ihmiset haluavat kuitenkin tarkastella omaakin käytöstään ja mielipiteitään.
Kerro että voit mieluusti jakaa huoneen jomman kumman pariskunnan miehen kanssa. Eiköhän aika äkkiä ala yhden hengen huone maksaa saman verran.
Ehdota pienempää mökkiä ja nuku itse olohuoneessa, näin pariskuntien logiikalla maksu menee pelkästään niille jotka käyttää makuuhuoneita.
Mutta oikeastihan tuo pitää jakaa pääluvun mukaan, ei sen kuka nukkuu kenenkin kanssa.
Höh. Enpä ole kuullut mitään yhtä typerää ehdotusta mökkireissuihin liittyen. Miksi pitää tehdä yksinkertaisesta asiasta hankalaa, vai noin pihejäkö vaan ovat!
Henkilömäärän mukaan tietenkin.
Tuolla logiikalla maksat vielä 1/3 ruokaostoksistakin.
Nuppiluvun mukaan tietysti. Ei kai ne pariskunnat meinaa niissä makuuhuoneissaan koko mökkilomaa viettää? Ja jos meinaa, niin enpä sinkkuna lähtis sitten mukaan...
Ja ruokaostokset tosiaan tietysti myös sitten nuppiluvun mukaan, eli AP:n osuus 1/5.
Ottaisin teltan enkä maksas euroakaan. Ryyppäisin ja huutaisin koko loman ajan aamusta iltaan.
Hämmentävää että näin moni on tuota mieltä. Itse sanoisin ehdottomasti että makuuhuoneittain. Miksi sinkun pitäisi saada pienemmällä hinnalla kokonainen oma huone kun muut jakavat sen puolisonsa kanssa puoliksi??
Vierailija kirjoitti:
Nuppiluvun mukaan tietysti. Ei kai ne pariskunnat meinaa niissä makuuhuoneissaan koko mökkilomaa viettää? Ja jos meinaa, niin enpä sinkkuna lähtis sitten mukaan...
Ja ruokaostokset tosiaan tietysti myös sitten nuppiluvun mukaan, eli AP:n osuus 1/5.
Tai sit toisaalta, jos ne meinaa, että / makuuhuone menis jako, niin kaikkien muidenkin tilojen käyttö menee / makuuhuone. Eli yksi suihkuvuoro / makuuhuone, 1 ruoka-annos / makuuhuone jne.
Vierailija kirjoitti:
Hämmentävää että näin moni on tuota mieltä. Itse sanoisin ehdottomasti että makuuhuoneittain. Miksi sinkun pitäisi saada pienemmällä hinnalla kokonainen oma huone kun muut jakavat sen puolisonsa kanssa puoliksi??
Siksi, että tuossa maksetaan kokonaisen mökin käytöstä (olohuoneineen, keittiöineen, saunoineen jne), ei pelkän makuuhuoneen käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Mä voin ihan hyvin tulla mukaan teidän mökkireissulle, ja nukkua sun miehen vieressä siinä pariskuntamakkarissa puolella hinnalla sen mökkireissun, ja sä joudut yksin nukkumaan täydellä hinnalla sinne sinkkumakkariin.
Mökki tietysti makuuhuoneittain, eli kolmeen osaan. Ruuat sitten tietysti viiteen osaan. Käyttäkää järkeä. Ei hotellistakaan saa yhtä huonetta kahden hengen huoneeseen nähden puoleen hintaan, vaikka vähän halvempi se voi olla. Sen voi tietysti ottaa muutamalla kympillä huomioon muutos mökissä jos haluaa. Mua missään nimessä ei viiteen osaan.
En kyl lähtis tuollaisten kanssa ollenkaan, vaan vaihtaisin kaverit ajan kanssa aidompiin. Nuo ei ole sun oikeita ystäviä vaikka niin haluaisit uskoa. Sen huomaa juuri tuollaisista teoista ja käytöksestä, vaikka sanoisivat välillä muuta. Pidä kiinni oikeuksistas ja muista että seuransa voi aina valita itse ja siihen voi vaikuttaa vaikka olisitte tunteneet 1000 vuotta ja vaikka kuka suuttuis ja kuinka pahasti. Tiedän mistä puhun enkä ole omaa päätöstä muuten katunut hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin ihan hyvin tulla mukaan teidän mökkireissulle, ja nukkua sun miehen vieressä siinä pariskuntamakkarissa puolella hinnalla sen mökkireissun, ja sä joudut yksin nukkumaan täydellä hinnalla sinne sinkkumakkariin.
No sen pitäisi tietysti sopia myös pariskunnan miehelle mitä suuresti epäilen. Etkä sinä tosiaan hotellissakaan pääse puolella hinnalla kahden hengen huoneeseen nähden.
No enpä ole hirveästi typerämpää logiikkaa kuullut mökkimaksujen suhteen! Siis jokainen maksaa makuuhuoneesta!? Kenellä tulee edes mieleen jotain noin älytöntä? Ihan normaalien ihmisten käytäntö, että kokonaissumma jaetaan osallstujien kesken.
Nukkumajärjestyksellä ei pitäisi olla sen summan kanssa mitään tekemistä, ei tässä mihinkään hotelliin olla menossa. Vaan pääasia on se, että kaikilla on paikka, jossa nukkua. Sitä ei pitäisi mitään lisämaksua maksaa, että saatko nyt oman huoneen, ihan vain sen takia että satut olemaan sinkku. Ihme tolloja sun kaverit :D
Itse jättäisin välistä tuollaisen reissun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sit toisaalta, jos ne meinaa, että / makuuhuone menis jako, niin kaikkien muidenkin tilojen käyttö menee / makuuhuone. Eli yksi suihkuvuoro / makuuhuone, 1 ruoka-annos / makuuhuone jne.
Ruuat tietysti pääluvun mukaan, sehän on ihan eri juttu. Yksi suihkuvuoro varmasti riittääkin pariskunnalle, ainakin me käymme aina ihan kotonakin yhdessä suihkussa. Säästää huomattavasti vettäkin ja on käsittääkseni ihan bormaali käytäntö pariskunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sen pitäisi tietysti sopia myös pariskunnan miehelle mitä suuresti epäilen. Etkä sinä tosiaan hotellissakaan pääse puolella hinnalla kahden hengen huoneeseen nähden.
Jos haluaa maksaa vain makkarista, niin menee hotelliin. Jos haluaa maksaa myös siitä, että on olkkarit ja keittiöt ja saunatilat ja kuistit ja pihat jne, niin menee mökkiin.
Vierailija kirjoitti:
Se parihuone on isompi. Meilläpäs jaetaan tällaisissa tapauksissa täysin vastakkaiseen suuntaan kuin sinä ehdotit. Eli pariskunnan jäsenet maksavat enemmän kuin sinkut, koska heillä on isompi huone. Esimerkiksi apn tapauksessa meidän kaveriporukassa todennäköisesti 500 euron mökistä ap maksaisi 70 euroa, ja parisuhteessa olijat 107 euroa. (eli 70 + 4*107 =500)...
Varsinkin, kun tietäisimme, että apn rahatilanne on heikompi...
Tämä parisuhteessa olijoiden "lisämaksu" johtuu siitä, että jos kaikki maksaisi samanverran, nukkumapaikat pitäisi arpoa. Voihan ap'nkin majottaa vaikka parisuhteessa olijan viereen. Puhumattakaan siitä, että ap maksaisi vielä suhteessa enemmän. Unohda siis tuo mökkireissu.
Per henkilö tietenkin. Tuskin on kuitenkaan sinun valintasi nukkua yhden hengen huoneessa vaan luultavasti pariskunta haluaa nukkua yhdessä. Voit toki ehdottaa että nukut kahden hengen huoneessa ja joku parisuhteessa oleva sitten saa sen yhden hengen huoneen. Mutta on epäreilua määrätä sulle kallein huone.