Koulupuku olisi niin kätevä
Taas tuli mietittyä, mitä pistää lapsille päälle kouluun. Olisi niin kätevää, että Suomessakin käytettäisiin koulupukuja.
Tuttu perhe kertoi, että Englannissa lasten koulussa koulupuku maksoi alle 50 puntaa. Pojilla pitkät housut tai shortsit, paita (polo shirt, mikä se on suomeksi) koulun logolla, college-paita samoin koulun logolla ja mustat sukat. Lisäksi tarvitaan mustat nahkakengät, jotka kuulemma maksavat 40-50 puntaa. Kenkiä kuluu parit vuodessa, koulupukuja menee kolme settiä lukuvuodessa.
Tytöillä on joko ruutumekko ja valkoiset sukat tai samanlainen paita kuin pojilla, liivari, cardigan (villatakki? samaa materiaalia kuin collegepaita) ja valkoiset sukat. Mustat nahkakengät. Hinta sama kuin pojilla. Tytöt voivat käyttää myös poikien asua, jos hameet eivät miellytä.
Värit päättää koulu. Usein housut ovat harmaat, paita valkoinen ja college tai cardigan kirkasvärinen.
Ovat kuulemma lasten mielestä mukavat päällä. Vanhempien mielestä laatu on hintaan nähden hyvä. Syynä on kai se, että kouluvaatekaupat teettävät noita isot sarjat, joten hinta saadaan kohtuulliseksi.
Kommentit (185)
Koulupuvut käyttöön kirjoitti:
Taas tuli mietittyä, mitä pistää lapsille päälle kouluun. Olisi niin kätevää, että Suomessakin käytettäisiin koulupukuja.
Tuttu perhe kertoi, että Englannissa lasten koulussa koulupuku maksoi alle 50 puntaa. Pojilla pitkät housut tai shortsit, paita (polo shirt, mikä se on suomeksi) koulun logolla, college-paita samoin koulun logolla ja mustat sukat. Lisäksi tarvitaan mustat nahkakengät, jotka kuulemma maksavat 40-50 puntaa. Kenkiä kuluu parit vuodessa, koulupukuja menee kolme settiä lukuvuodessa.
Tytöillä on joko ruutumekko ja valkoiset sukat tai samanlainen paita kuin pojilla, liivari, cardigan (villatakki? samaa materiaalia kuin collegepaita) ja valkoiset sukat. Mustat nahkakengät. Hinta sama kuin pojilla. Tytöt voivat käyttää myös poikien asua, jos hameet eivät miellytä.
Värit päättää koulu. Usein housut ovat harmaat, paita valkoinen ja college tai cardigan kirkasvärinen.
Ovat kuulemma lasten mielestä mukavat päällä. Vanhempien mielestä laatu on hintaan nähden hyvä. Syynä on kai se, että kouluvaatekaupat teettävät noita isot sarjat, joten hinta saadaan kohtuulliseksi.
Eikö tytöille ole erikseen suunniteltu housuja? Itse olisin kieltäytynyt menemästä kouluun, jos minun olisi pitänyt käyttää pahimmillaan polven yläpuolelle päättyvää hametta. Jo alle kymmenvuotiaana minun kroppa oli sen mallinen, että suoralle vartalolle tehdyt poikien housut eivät olisi sopineet päälle. Siinähän minua olisi vasta kiusattukin, kun päällä olisi väärän kokoiset vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
mun mielestä olis kiva jos olis koulupuvut, eipähän kiusattais vaatetuksen perusteella. Olen parikymppinen ja muistan kun jo ala-asteella kiusattiin (syrjittiin ja nimiteltiin) jos ei ollut joitain tiettyjä vaatteita. Yläasteella oli vielä rankempaa.
Ja koulupukujen pitäs olla toki sukupuolineutraalit ja mukavat, sais ite vähän valita että haluaako sen hameen vai housut jne. Asusteita sais käyttää.
Paitsi että koulussa kiusataan toisia lapsia myös monista muista syistä. Muistan itsekkin miten kiusaaminen aiheutui esim hyvästä koulume estyksestä, vanhempien ammatista, perheen varallisuudesta, siitä kävikö lomamatkoilla vai ei, millainen puhelin on, asuuko lähellä vai kaukana koulua, minkä pituonen oli, minkä painoinen oli, oliko hyvä vai huono liikassa...
Mielestäni koulupuvut eivät poistaisi kiusaamisongelmaa vaan ainoastaan korostaisivat muita syitä entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mun mielestä olis kiva jos olis koulupuvut, eipähän kiusattais vaatetuksen perusteella. Olen parikymppinen ja muistan kun jo ala-asteella kiusattiin (syrjittiin ja nimiteltiin) jos ei ollut joitain tiettyjä vaatteita. Yläasteella oli vielä rankempaa.
Ja koulupukujen pitäs olla toki sukupuolineutraalit ja mukavat, sais ite vähän valita että haluaako sen hameen vai housut jne. Asusteita sais käyttää.
Taas yksi tällainen koulukiusaajan näkökulma. Kiusaaminen on ilmeisesti ok, jos on hyvä syy? Kiusaamista ei ehkäistä todellakaan sillä, että ostetaan koulupuvut. Kiusaamiseen pitää puuttua ja kiusaajalle sekä uhrille annetaan apua. Kiusaajat löytävät aina syyn, josta kiusaavat. Jos ei esimerkiksi vaatteista, niin sitten vaikka puhetyylistä tai kampauksesta.
olin koulukiusattu ja vaihdoin kouluja tämän vuoksi pariinkin otteeseen :) mutta joo, tosiaan. Koulukiusaaja se täällä huutelee. Ei meillä ainakaan pahemmin puututtu kiusaamiseen ennen kuin tuli sairaalareissu minulle.
Mun mielestä koulupuku on loistava idea. Täytyy vaan suunnitella Suomen oloihin sopivat, esim. 2 erilaista settiä, lisäksi kengät, reppu ja päällystakit kaikilla samat. Tietysti jos palelee tms. niin sitten vaan koulupuvun alle esim. kerrasto, ei se nyt ole niin kovin vaikeaa tai monimutkaista. Ja tosiaan ei hame/housupakkoa niin ei pakko pakkasilla sitä hametta päälleen kiskoa.
Poistaa vaatesyistä kiusaamisen ja sen miettimisen, mitäköhän nyt päälleen pistäisi kouluun. Koululaisilla ja opiskelijoilla on varmaan muutakin mietittävää.
Myös tuo vanhojen pukujen kierrätys ja tukea vähäosaisille perheille on hyvä systeemi.
En käsitä miten tästä saa väännettyä ongelman?
Sitä paitsi, monet ovat kommentoineet että miten tarkenee Suomen oloissa. No ensiksikin, se päällystakki, pipo, sormikkaat ja lapaset. Ja villasukat. Toiseksikin, ei siinä puvussa kai ole tarkoitus ulkona hengailla? Sisätiloissa sitä pääosin käytetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koulupuku poista vaatteista kiusaamista. Katsos kun köyhien tai pihien vanhempien lapselle ostetaan halpakaupasta nuhjuiset polyesteriset versiot vaatteista, ja hyvin toimeentulevan perheen lapselle sitten paremman valmistajan paremmista raaka-aineista tehdyt vaatteet. Ero esim. villan ja polyesterin välillä on suuri, kuten tiedät.
Toisekseen, koulupuvusta näkee kilometrin päähän mitä koulua käy. Siinä taas oiva aihe kiusata lasta, joka käy kallista yksityiskoulua tai lahjakkaiden lasten koulua, tai lasta joka opiskelee huonommalla alueella huonomaineisessa koulussa.
Juuri näin. Omat lapset kävi 2 vuotta yksityiskoulua Lontoossa, koulupuvut yhdelle maksoi reilusti yli 500 puntaa vuodessa, koska laatu maksaa. Koulupuvusta näki heti, mitä koulua lapsi käy ja suhtautuminen olikin sitten koulun mukainen.
Näh. Itseäni ärsyttää jo töissä, kun meillä on työpaita. Muuten on omat vaatteet ja asusteet, mutta paita on ihan tylsä, yksivärinen, ei mitään logoja ja liian iso. Joka työpaikassa on ollut ongelmana liian isot vaatteet (olen pienikokoinen) ja yleensä henkilökohtaiset paitani ovat persoonallisempia kuin muut vaatteet. Toki pukeudun aina tilanteen mukaan ja muita kunnioittaen.
Ymmärrän rahatilanteen ja mahdolliset "tappelut" vaatteista, mutta kyllä omaa persoonallisuuttaan saa tuoda esille.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt joku, että mitä hyötyä koulupuvuista on?
Lapset oppivat jo koulussa saman pukukoodin joka on käytössä myös monilla työpaikoilla. Tämä pukukoodi on suoraan pukeutumisoppaasta ja edustaa hyvää käytöstä.
En kannata. Se vain lisäisi tuota koulujen eriarvoisuutta joka jo nyt on revennyt. Enkä edes haluaisi että lapseni sitten kulkisivat huonomman koulun alueen halki sen paremman koulun vaatteet päällä. Selvä riski.
En kannata. Lapsille pitää opettaa, että kukaan ei ole samanlainen, eikä kaikkien tarvitse pukeutua samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä koulupuku on loistava idea. Täytyy vaan suunnitella Suomen oloihin sopivat, esim. 2 erilaista settiä, lisäksi kengät, reppu ja päällystakit kaikilla samat. Tietysti jos palelee tms. niin sitten vaan koulupuvun alle esim. kerrasto, ei se nyt ole niin kovin vaikeaa tai monimutkaista. Ja tosiaan ei hame/housupakkoa niin ei pakko pakkasilla sitä hametta päälleen kiskoa.
Poistaa vaatesyistä kiusaamisen ja sen miettimisen, mitäköhän nyt päälleen pistäisi kouluun. Koululaisilla ja opiskelijoilla on varmaan muutakin mietittävää.
Myös tuo vanhojen pukujen kierrätys ja tukea vähäosaisille perheille on hyvä systeemi.
En käsitä miten tästä saa väännettyä ongelman?
Sitä paitsi, monet ovat kommentoineet että miten tarkenee Suomen oloissa. No ensiksikin, se päällystakki, pipo, sormikkaat ja lapaset. Ja villasukat. Toiseksikin, ei siinä puvussa kai ole tarkoitus ulkona hengailla? Sisätiloissa sitä pääosin käytetään?
Kuten on jo todettu, ei koulupuku auta kiusaamisongelmassa, ja jos vaatteiden päivittäinen valinta on perheessä ongelma, tarvitsee perhe ammattiapua.
Koululaisilla pitäisi olla munsalan kansallispuvut
Kummallista, ettei se ole näissä muuten niin sosialistisissa pohjoismaissa käytössä.
Ehkä on ollut ajatuksena, että annetaan nyt ihmisten kuitenkin kapitalismin viimeisenä kukkasena edes pukeutua hiukan erilailla.
Käytännössä pukeutuminen onkin nykyisin hyvin h0m0geenistä, koska ostovoima on niin surkea lapsiperheillä, että käytännössä vaatteet ovat kaikilla hyvin samanlaista roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset oppivat jo koulussa saman pukukoodin joka on käytössä myös monilla työpaikoilla. Tämä pukukoodi on suoraan pukeutumisoppaasta ja edustaa hyvää käytöstä.
Jos pukeudut etiketin mukaan, silti on paljon vaihtoehtoja. Miehillä mm. monessa pukeutumisohjeessa voi vaihtaa kravaatin väriä, tumma puku -koodiin käy myös tummansininen tai tummanharmaa, yms. Ja koulussa pitäisi olla kaikilla samanlainen puku. Nyt tuli sinulta aika huono vertaus.
Miksi kaikkien pitäisi olla samaa muottia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koulupuku poista vaatteista kiusaamista. Katsos kun köyhien tai pihien vanhempien lapselle ostetaan halpakaupasta nuhjuiset polyesteriset versiot vaatteista, ja hyvin toimeentulevan perheen lapselle sitten paremman valmistajan paremmista raaka-aineista tehdyt vaatteet. Ero esim. villan ja polyesterin välillä on suuri, kuten tiedät.
Toisekseen, koulupuvusta näkee kilometrin päähän mitä koulua käy. Siinä taas oiva aihe kiusata lasta, joka käy kallista yksityiskoulua tai lahjakkaiden lasten koulua, tai lasta joka opiskelee huonommalla alueella huonomaineisessa koulussa.
Tämä ratkeaa sillä että kaikkien olisi ostettava puku samasta liikkesta ja vielä nimenomaan saman merkin ja mallin puku. Muita pukuja ei hyväksyttäisi.
Minut pantiin aikoinaan ei-lähikouluun ja paikalliset laåset kiusasivat siitä. Voin vaan kuvitella millaista se olisi olllut, jos minulla olisi ollut vielä jotenkn parempi koulupukukin päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pukeudut etiketin mukaan, silti on paljon vaihtoehtoja. Miehillä mm. monessa pukeutumisohjeessa voi vaihtaa kravaatin väriä, tumma puku -koodiin käy myös tummansininen tai tummanharmaa, yms. Ja koulussa pitäisi olla kaikilla samanlainen puku. Nyt tuli sinulta aika huono vertaus.
Miksi kaikkien pitäisi olla samaa muottia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyl istu Suomen ilmastoon. Ja esim ne Englannin puvut oli ihan hirveitä kesällä. Kuumia ja kutittavia.
Puvunhan voi tehdä sellaiseksi, että se sopii ilmastoon.
Miten?
Mä en nyt ymmärrä tätä kysymystä ollenkaan. Ajatteletko sä, että koulupuvun pitää olla jonkun tietynlainen, jotta se on koulupuku? Mun mielestä koulupuku on se vaatekerta, jonka koulu määrittelee koulupuvuksi, esim. tietynlaiset housut ja tietylainen paita. Aika helppo toteuttaa kouluvaatteet sellaisiksi, että ne sopivat eri vuodenaikoihin.
No jos sen on tarkoitus tasa-arvoistaa niin eihän se idea toimi kuin sitten suunnittelemalla myös päällivaatteet, talvikengät, myssyt jne kaikki samanlaisiksi.
Ja Englannissahan se koulupuku nimenomaan on symboli sille, miten hienoon kouluun on lapsensa saa ut.
"Englanti" ei ole ainoa maa, missä on koulupuvut käytössä. Niitä on monessa muussakin maassa.
Ja sama tausta niillä muuallakin on. Koulun erinomaisuuden korostaminen ja massasta erottaminen.
En minä ainakaan haluaisi Ressua käyvän lapseni nyt nimenomaan kulkevan just koulun logo rinnassa tuolla.
No, siellä, missä mä koulupukua pidin, ei ollut mitään eliittikouluja. Eliittikouluja oli vain isommiss kaupungeissa, pienissä kaupungeissa ei ollut oikein varaa valita.
Aiotko kieltää lapseltasi sitten abipaidan?
On niitä eliittikouluja ihan pikkupaikkakunnillakin. Riippuu vähän siitä, miten määrittelee eliittikoulun, mutta esimerkiksi Clarendon-kouluista aika moni on pikkukaupungeissa: Eton College, Winchester College, Charterhouse School.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katoavaa tuollainen nykyaikana. Työpaikkojen ilmapiirit ovat keventyneet. Suurimpaan osaan työpaikoista tuo ei muutenkaan päde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ratkeaa sillä että kaikkien olisi ostettava puku samasta liikkesta ja vielä nimenomaan saman merkin ja mallin puku. Muita pukuja ei hyväksyttäisi.
Miten se liike valittaisiin? Olisi aika hurjat kilpailutukset ennen kuin pakollinen valtiollinen koulupuvuntoimittaja olisi valittu ja sitten selviäisi, että se vaate tehdäänkin Kiinassa ja se on vrjätty syöpää aiheuttavalla aineella...