Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulupuku olisi niin kätevä

Koulupuvut käyttöön
13.08.2018 |

Taas tuli mietittyä, mitä pistää lapsille päälle kouluun. Olisi niin kätevää, että Suomessakin käytettäisiin koulupukuja.

Tuttu perhe kertoi, että Englannissa lasten koulussa koulupuku maksoi alle 50 puntaa. Pojilla pitkät housut tai shortsit, paita (polo shirt, mikä se on suomeksi) koulun logolla, college-paita samoin koulun logolla ja mustat sukat. Lisäksi tarvitaan mustat nahkakengät, jotka kuulemma maksavat 40-50 puntaa. Kenkiä kuluu parit vuodessa, koulupukuja menee kolme settiä lukuvuodessa.

Tytöillä on joko ruutumekko ja valkoiset sukat tai samanlainen paita kuin pojilla, liivari, cardigan (villatakki? samaa materiaalia kuin collegepaita) ja valkoiset sukat. Mustat nahkakengät. Hinta sama kuin pojilla. Tytöt voivat käyttää myös poikien asua, jos hameet eivät miellytä.

Värit päättää koulu. Usein housut ovat harmaat, paita valkoinen ja college tai cardigan kirkasvärinen.

Ovat kuulemma lasten mielestä mukavat päällä. Vanhempien mielestä laatu on hintaan nähden hyvä. Syynä on kai se, että kouluvaatekaupat teettävät noita isot sarjat, joten hinta saadaan kohtuulliseksi.

Kommentit (185)

Vierailija
21/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyl istu Suomen ilmastoon. Ja esim ne Englannin puvut oli ihan hirveitä kesällä. Kuumia ja kutittavia.

Puvunhan voi tehdä sellaiseksi, että se sopii ilmastoon.

Miten?

Mä en nyt ymmärrä tätä kysymystä ollenkaan. Ajatteletko sä, että koulupuvun pitää olla jonkun tietynlainen, jotta se on koulupuku? Mun mielestä koulupuku on se vaatekerta, jonka koulu määrittelee koulupuvuksi, esim. tietynlaiset housut ja tietylainen paita. Aika helppo toteuttaa kouluvaatteet sellaisiksi, että ne sopivat eri vuodenaikoihin. 

No jos sen on tarkoitus tasa-arvoistaa niin eihän se idea toimi kuin sitten suunnittelemalla myös päällivaatteet, talvikengät, myssyt jne kaikki samanlaisiksi.

Ja Englannissahan se koulupuku nimenomaan on symboli sille, miten hienoon kouluun on lapsensa saa ut.

Vierailija
22/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimisiko tuo Suomessa, kun kouluvuoden aikana lämpötilat vaihtelevat +30° ja -30º välillä? 

Eiköhän se toimis, kun suunniteltais vaatteet sen mukaisiksi.

Ja nyt aletaankin päästä siihen, että niitä pukuja aletaan tarvita neljää settiä, kaikkia pari-kolme kappaletta. Ja silti pitää ostaa arkivaatteetkin vapaa-ajalle, joten rahaa ei ainakaan pääse säästymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli yhden lukuvuoden aikana menee rahaa 2 x 50 + 3 x 50 = 350 puntaa. Kai ymmärrät, että Suomessa elää paljon ihmisiä, joille tuo on ihan käsittämätön summa rahaa yhden vuoden kouluvaatteisiin. Kirppiksiltä saa hienoja paljon halvemmalla.

Kun mä olin vaihdossa siellä maassa, missä koulupukuja käytettiin, aika monet ostivat niitä vaatteita käytettynä tai pitivät sisarusten vanhoja. Koululla oli lisäksi vähävaraisille tarkoitettu  palvelu, joka toimi niin, että entiset oppilaat lahjoittivat kouluvaatteensa koululle ja sieltä sai sitten niitä hakea. Mäkin sain sieltä kravatin, kaksi mekkoa ja kaksi neuletta, paidat, sukat ja kengät ostin itse.

Vierailija
24/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyl istu Suomen ilmastoon. Ja esim ne Englannin puvut oli ihan hirveitä kesällä. Kuumia ja kutittavia.

Miten?

Mä en nyt ymmärrä tätä kysymystä ollenkaan. Ajatteletko sä, että koulupuvun pitää olla jonkun tietynlainen, jotta se on koulupuku? Mun mielestä koulupuku on se vaatekerta, jonka koulu määrittelee koulupuvuksi, esim. tietynlaiset housut ja tietylainen paita. Aika helppo toteuttaa kouluvaatteet sellaisiksi, että ne sopivat eri vuodenaikoihin. 

No jos sen on tarkoitus tasa-arvoistaa niin eihän se idea toimi kuin sitten suunnittelemalla myös päällivaatteet, talvikengät, myssyt jne kaikki samanlaisiksi.

Ja Englannissahan se koulupuku nimenomaan on symboli sille, miten hienoon kouluun on lapsensa saa ut.

"Englanti" ei ole ainoa maa, missä on koulupuvut käytössä. Niitä on monessa muussakin maassa. 

Vierailija
25/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Mao-puvut aikuisille.

Vierailija
26/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimisiko tuo Suomessa, kun kouluvuoden aikana lämpötilat vaihtelevat +30° ja -30º välillä? 

Miksei toimisi? Englannissakin vaihdeltiin koulupukua sään mukaan. Kesällä pojat vaihtoivat pitkät housut shortseihin ja jättivät collegen pois. Tytöt vaihtoivat liivarista kesämekkoon. Talvella tytöt käyttivät sukkahousuja, paitsi ne pari, jotka näyttivät kulkevan shortseissa koko ajan. Tämä oli primary schoolissa. 

Vierailija
27/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

"Englanti" ei ole ainoa maa, missä on koulupuvut käytössä. Niitä on monessa muussakin maassa. 

Ja sama tausta niillä muuallakin on. Koulun erinomaisuuden korostaminen ja massasta erottaminen.

En minä ainakaan haluaisi Ressua käyvän lapseni nyt nimenomaan kulkevan just koulun logo rinnassa tuolla.

Vierailija
28/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että ovat kuumia ja kutittavia, sillä meidän ainakin lapsia sai patistella vaihtamaan koulun jälkeen kotivaatteet, sillä muuten olisivat olleet koko illan koulupuvussa.

Vierailija
29/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen koulupuku olisi kurahaalari. Opiskelijathan niitä jo käyttävät

Vierailija
30/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi ottaa käyttöön harmaat kansalaispuvut.

Vierailija
31/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko, että ovat kuumia ja kutittavia, sillä meidän ainakin lapsia sai patistella vaihtamaan koulun jälkeen kotivaatteet, sillä muuten olisivat olleet koko illan koulupuvussa.

Mun lapset inhosi niitä. Kuumia ja kutittavia.

Vierailija
32/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

Ja sama tausta niillä muuallakin on. Koulun erinomaisuuden korostaminen ja massasta erottaminen.

En minä ainakaan haluaisi Ressua käyvän lapseni nyt nimenomaan kulkevan just koulun logo rinnassa tuolla.

No, siellä, missä mä koulupukua pidin, ei ollut mitään eliittikouluja. Eliittikouluja oli vain isommiss kaupungeissa, pienissä kaupungeissa ei ollut oikein varaa valita.

Aiotko kieltää lapseltasi sitten abipaidan?

Vierailija
33/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako pojat käyttää hametta halutessaan?

Saa, yhdessä koulussa osa käyttääkin.

Vierailija
34/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo enää Suomenmaassa onnistuisi. Pojat haluaisivat hameen ja tytöt housut ja muunsukupuoliset eivät sovi kumpaankaan pukumalliin. Itse naispuolisena olisin kärsinyt taatusti kylmästä jos olisin joutunut hameen vetämään ylleni. Sen alla tulisi olla ainakin kolmet villakalsarit talvisin. Ja mitenkäs sillä hameella pojetaan fillarilla näitä koulumatkoja? Kuntien pitäisi tarjota koulukyyti vähäisemmällekin matkalle. Suomessa aika moni kuitenkin näitä reilupituisiakin koulumatkoja polkee.

"Ennen oli ennen, nyt on nyt on nytte... (kuten Nygord biisissään vetelee).

Vierailija
35/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko näille koulupuvuille mitään perusteita? Muuta kuin joidenkin kykenemättömyys pukeutua ilman ohjeita?

Vierailija
36/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastustan ehdottomasti. Suomessa perusopetus on ilmaista, joten vanhempia ei voida velvoittaa ostamaan mitään koulupukuja. Koska näin on, kuntien pitäisi itse maksaa tämä koulupuku jokaiselle oppilaalle, ja tämä olisi jäätävä erä koulujen budjetista, kun nykyäänkin mennään jo todella tiukilla....

Miksi koulun pitäisi maksaa koulupuvut? Pitäähän lapsille nytkin ostaa vaatteita kouluun. Vai vetoatko koulun ilmaisuuteen ja vaadit koulua ostamaan lapsillesi vaatteet, jos koulu sanoo, että lapsesi ei saa tulla kouluun alasti?

Halvemmaksi koulupuku meille tuli kuin tavalliset suomalaiset kouluvaatteet, sillä varsinaisten koulupukukauppojen lisäksi aivan kelvollisia ja koulun sääntöjen mukaisia vaatteita sai marketeista. Ei siinä collegen alla olevassa kauluspaidassa tarvitse olla koulun logoa, eikä harmaiden housujen tai harmaan liivarin tarvitse olla juuri se koulupukukaupan malli. 

Vierailija
37/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

No, siellä, missä mä koulupukua pidin, ei ollut mitään eliittikouluja. Eliittikouluja oli vain isommiss kaupungeissa, pienissä kaupungeissa ei ollut oikein varaa valita.

No Suomessa kouluilla on selkeet rankingit.

En tiedä mikä on abipaita. Ja teinihän sen itse päättää.

Vierailija
38/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo enää Suomenmaassa onnistuisi. Pojat haluaisivat hameen ja tytöt housut ja muunsukupuoliset eivät sovi kumpaankaan pukumalliin. Itse naispuolisena olisin kärsinyt taatusti kylmästä jos olisin joutunut hameen vetämään ylleni. Sen alla tulisi olla ainakin kolmet villakalsarit talvisin. Ja mitenkäs sillä hameella pojetaan fillarilla näitä koulumatkoja? Kuntien pitäisi tarjota koulukyyti vähäisemmällekin matkalle. Suomessa aika moni kuitenkin näitä reilupituisiakin koulumatkoja polkee.

"Ennen oli ennen, nyt on nyt on nytte... (kuten Nygord biisissään vetelee).

Sitä mä ihmettelen, että kun puhutaan koulupuvusta, ihmisten mielikuvitus ei riitä mihinkään muuhun kuin heidän omaan mielikuvaansa koulupuvusta, ja sellainen koulupuvun sitten olisi oltava. Ei esim. tulisi mieleen, että koulupuku voisi olla yksinkertaisesti paita ja housut, jotka voisivat sitten olla lämpimään ja kylmään vuodenaikaan erilaiset.

Vierailija
39/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikkiin säätiloihin kaikki vaatteet erikseen kouluun ja vapaa-ajalle? Säästöä? Kaikkea muuta.

Vierailija
40/185 |
14.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten?

No Suomessa kouluilla on selkeet rankingit.

En tiedä mikä on abipaita. Ja teinihän sen itse päättää.

Mitenhän paljon ne rankingit mahtavat Suomessa merkitä, kun lähes kaikki menevät kuitenkin sinne lähilukioonsa? 

Abit hommaavat (yleensä) hupparin, jossa kerrotaan jotenkin vitsikkäästi, mikä koulu ja mikä vuosi on kyseessä. Siitähän sitten käy ilmi, että Ressua käy, eikö tämä haittaa sinua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi seitsemän