Koulupuku olisi niin kätevä
Taas tuli mietittyä, mitä pistää lapsille päälle kouluun. Olisi niin kätevää, että Suomessakin käytettäisiin koulupukuja.
Tuttu perhe kertoi, että Englannissa lasten koulussa koulupuku maksoi alle 50 puntaa. Pojilla pitkät housut tai shortsit, paita (polo shirt, mikä se on suomeksi) koulun logolla, college-paita samoin koulun logolla ja mustat sukat. Lisäksi tarvitaan mustat nahkakengät, jotka kuulemma maksavat 40-50 puntaa. Kenkiä kuluu parit vuodessa, koulupukuja menee kolme settiä lukuvuodessa.
Tytöillä on joko ruutumekko ja valkoiset sukat tai samanlainen paita kuin pojilla, liivari, cardigan (villatakki? samaa materiaalia kuin collegepaita) ja valkoiset sukat. Mustat nahkakengät. Hinta sama kuin pojilla. Tytöt voivat käyttää myös poikien asua, jos hameet eivät miellytä.
Värit päättää koulu. Usein housut ovat harmaat, paita valkoinen ja college tai cardigan kirkasvärinen.
Ovat kuulemma lasten mielestä mukavat päällä. Vanhempien mielestä laatu on hintaan nähden hyvä. Syynä on kai se, että kouluvaatekaupat teettävät noita isot sarjat, joten hinta saadaan kohtuulliseksi.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastustan ehdottomasti. Suomessa perusopetus on ilmaista, joten vanhempia ei voida velvoittaa ostamaan mitään koulupukuja. Koska näin on, kuntien pitäisi itse maksaa tämä koulupuku jokaiselle oppilaalle, ja tämä olisi jäätävä erä koulujen budjetista, kun nykyäänkin mennään jo todella tiukilla....
Miksi koulun pitäisi maksaa koulupuvut? Pitäähän lapsille nytkin ostaa vaatteita kouluun. Vai vetoatko koulun ilmaisuuteen ja vaadit koulua ostamaan lapsillesi vaatteet, jos koulu sanoo, että lapsesi ei saa tulla kouluun alasti?
Halvemmaksi koulupuku meille tuli kuin tavalliset suomalaiset kouluvaatteet, sillä varsinaisten koulupukukauppojen lisäksi aivan kelvollisia ja koulun sääntöjen mukaisia vaatteita sai marketeista. Ei siinä collegen alla olevassa kauluspaidassa tarvitse olla koulun logoa, eikä harmaiden housujen tai harmaan liivarin tarvitse olla juuri se koulupukukaupan malli.
Ei se silti kokonaisuutena halvemmaksi tule, koska joudut silti ostamaan myös normivaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikkiin säätiloihin kaikki vaatteet erikseen kouluun ja vapaa-ajalle? Säästöä? Kaikkea muuta.
No suurimmalla osalla koululaisista ei ole vaatteita kaikkiin säätiloihin. Kerronpa koulupukua käyttäneenä, että niitä vapaa-ajan vaatteita tarvitsee huomattavasti vähemmän, kun koulussa niitä ei tarvita.
Muistaakseni joskus oli tehty laskelma jossa Suomen oloihin sovitetun koulupukusetin vuosihinnaksi olisi tullut 2500-3500 euroa oppilaalta. Ei siitä siis ole kauaan kun koulupukujen käyttöönottoa harkittiin Suomessa ihan tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyl istu Suomen ilmastoon. Ja esim ne Englannin puvut oli ihan hirveitä kesällä. Kuumia ja kutittavia.
Puvunhan voi tehdä sellaiseksi, että se sopii ilmastoon.
Miten?
Mä en nyt ymmärrä tätä kysymystä ollenkaan. Ajatteletko sä, että koulupuvun pitää olla jonkun tietynlainen, jotta se on koulupuku? Mun mielestä koulupuku on se vaatekerta, jonka koulu määrittelee koulupuvuksi, esim. tietynlaiset housut ja tietylainen paita. Aika helppo toteuttaa kouluvaatteet sellaisiksi, että ne sopivat eri vuodenaikoihin.
No jos sen on tarkoitus tasa-arvoistaa niin eihän se idea toimi kuin sitten suunnittelemalla myös päällivaatteet, talvikengät, myssyt jne kaikki samanlaisiksi.
Ja Englannissahan se koulupuku nimenomaan on symboli sille, miten hienoon kouluun on lapsensa saa ut.
"Englanti" ei ole ainoa maa, missä on koulupuvut käytössä. Niitä on monessa muussakin maassa.
Ja sama tausta niillä muuallakin on. Koulun erinomaisuuden korostaminen ja massasta erottaminen.
En minä ainakaan haluaisi Ressua käyvän lapseni nyt nimenomaan kulkevan just koulun logo rinnassa tuolla.
No, siellä, missä mä koulupukua pidin, ei ollut mitään eliittikouluja. Eliittikouluja oli vain isommiss kaupungeissa, pienissä kaupungeissa ei ollut oikein varaa valita.
Aiotko kieltää lapseltasi sitten abipaidan?
No Suomessa kouluilla on selkeet rankingit.
En tiedä mikä on abipaita. Ja teinihän sen itse päättää.
Mitenhän paljon ne rankingit mahtavat Suomessa merkitä, kun lähes kaikki menevät kuitenkin sinne lähilukioonsa?
Abit hommaavat (yleensä) hupparin, jossa kerrotaan jotenkin vitsikkäästi, mikä koulu ja mikä vuosi on kyseessä. Siitähän sitten käy ilmi, että Ressua käy, eikö tämä haittaa sinua?
Aika paljon ne merkkaavat. Esim Helsingissä tosi harva valitsee lukion sijainnin perusteella. Tai ylipäätään minkään koulun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastustan ehdottomasti. Suomessa perusopetus on ilmaista, joten vanhempia ei voida velvoittaa ostamaan mitään koulupukuja. Koska näin on, kuntien pitäisi itse maksaa tämä koulupuku jokaiselle oppilaalle, ja tämä olisi jäätävä erä koulujen budjetista, kun nykyäänkin mennään jo todella tiukilla....
Miksi koulun pitäisi maksaa koulupuvut? Pitäähän lapsille nytkin ostaa vaatteita kouluun. Vai vetoatko koulun ilmaisuuteen ja vaadit koulua ostamaan lapsillesi vaatteet, jos koulu sanoo, että lapsesi ei saa tulla kouluun alasti?
Halvemmaksi koulupuku meille tuli kuin tavalliset suomalaiset kouluvaatteet, sillä varsinaisten koulupukukauppojen lisäksi aivan kelvollisia ja koulun sääntöjen mukaisia vaatteita sai marketeista. Ei siinä collegen alla olevassa kauluspaidassa tarvitse olla koulun logoa, eikä harmaiden housujen tai harmaan liivarin tarvitse olla juuri se koulupukukaupan malli.
Ei Suomessa ole määritelty tuollaisia kuvailemiasi tavallisia kouluvaatteita. Kuka tahansa saa ostaa vaatteensa vaikka kirpparilta tai käyttää lahjoitettuja vaatteita, jos rahatilanne olisi vaikka huono.
Jos koulupukupakko olisi, vanhempien pitäisi käyttää aikaa etsimään juuri sitä tiettyä väriä, kun taas ihan yhtä hyviä paitoja löytyisi toisessa värissä. Ja entä jos sitä ei löytyisi? Lapsi ei ole tervetullut kouluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo enää Suomenmaassa onnistuisi. Pojat haluaisivat hameen ja tytöt housut ja muunsukupuoliset eivät sovi kumpaankaan pukumalliin. Itse naispuolisena olisin kärsinyt taatusti kylmästä jos olisin joutunut hameen vetämään ylleni. Sen alla tulisi olla ainakin kolmet villakalsarit talvisin. Ja mitenkäs sillä hameella pojetaan fillarilla näitä koulumatkoja? Kuntien pitäisi tarjota koulukyyti vähäisemmällekin matkalle. Suomessa aika moni kuitenkin näitä reilupituisiakin koulumatkoja polkee.
"Ennen oli ennen, nyt on nyt on nytte... (kuten Nygord biisissään vetelee).
Sitä mä ihmettelen, että kun puhutaan koulupuvusta, ihmisten mielikuvitus ei riitä mihinkään muuhun kuin heidän omaan mielikuvaansa koulupuvusta, ja sellainen koulupuvun sitten olisi oltava. Ei esim. tulisi mieleen, että koulupuku voisi olla yksinkertaisesti paita ja housut, jotka voisivat sitten olla lämpimään ja kylmään vuodenaikaan erilaiset.
Ja mitä se sitten ratkaisisi? Tai miten tuo hillitsisi esim vaatteilla kilpailua?
En mä ottanut kantaa siihen, mitä se ratkaisisi, ihmettelen vain sitä, miten ihmisiltä puuttuu mielikuvitus tämän suhteen.
Mä oon käynyt sellaista koulua, jossa oli koulupuku, ja kyllä se koulupuku vähensi muiden vaatteiden määrää, eikä koskaan kouluun mennessä tullut semmoinen olo, että mitähän sitä panis päälleen. Oli tosi helppoa ja mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyl istu Suomen ilmastoon. Ja esim ne Englannin puvut oli ihan hirveitä kesällä. Kuumia ja kutittavia.
Puvunhan voi tehdä sellaiseksi, että se sopii ilmastoon.
Miten?
Mä en nyt ymmärrä tätä kysymystä ollenkaan. Ajatteletko sä, että koulupuvun pitää olla jonkun tietynlainen, jotta se on koulupuku? Mun mielestä koulupuku on se vaatekerta, jonka koulu määrittelee koulupuvuksi, esim. tietynlaiset housut ja tietylainen paita. Aika helppo toteuttaa kouluvaatteet sellaisiksi, että ne sopivat eri vuodenaikoihin.
No jos sen on tarkoitus tasa-arvoistaa niin eihän se idea toimi kuin sitten suunnittelemalla myös päällivaatteet, talvikengät, myssyt jne kaikki samanlaisiksi.
Ja Englannissahan se koulupuku nimenomaan on symboli sille, miten hienoon kouluun on lapsensa saa ut.
"Englanti" ei ole ainoa maa, missä on koulupuvut käytössä. Niitä on monessa muussakin maassa.
Ja sama tausta niillä muuallakin on. Koulun erinomaisuuden korostaminen ja massasta erottaminen.
En minä ainakaan haluaisi Ressua käyvän lapseni nyt nimenomaan kulkevan just koulun logo rinnassa tuolla.
No, siellä, missä mä koulupukua pidin, ei ollut mitään eliittikouluja. Eliittikouluja oli vain isommiss kaupungeissa, pienissä kaupungeissa ei ollut oikein varaa valita.
Aiotko kieltää lapseltasi sitten abipaidan?
No Suomessa kouluilla on selkeet rankingit.
En tiedä mikä on abipaita. Ja teinihän sen itse päättää.
Mitenhän paljon ne rankingit mahtavat Suomessa merkitä, kun lähes kaikki menevät kuitenkin sinne lähilukioonsa?
Abit hommaavat (yleensä) hupparin, jossa kerrotaan jotenkin vitsikkäästi, mikä koulu ja mikä vuosi on kyseessä. Siitähän sitten käy ilmi, että Ressua käy, eikö tämä haittaa sinua?
Heh. Jo Lopella (kuppainen kirkonkylä) on ranking lukioissa. Lopen lukio on nounou, Riihimäen lukio on se mihin pitää mennä.
Ja esim Lohjalla on selkeät rankingit jo alakouluissa. Mökkikunta joten seuraan sen koulukeskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo enää Suomenmaassa onnistuisi. Pojat haluaisivat hameen ja tytöt housut ja muunsukupuoliset eivät sovi kumpaankaan pukumalliin. Itse naispuolisena olisin kärsinyt taatusti kylmästä jos olisin joutunut hameen vetämään ylleni. Sen alla tulisi olla ainakin kolmet villakalsarit talvisin. Ja mitenkäs sillä hameella pojetaan fillarilla näitä koulumatkoja? Kuntien pitäisi tarjota koulukyyti vähäisemmällekin matkalle. Suomessa aika moni kuitenkin näitä reilupituisiakin koulumatkoja polkee.
Sitä mä ihmettelen, että kun puhutaan koulupuvusta, ihmisten mielikuvitus ei riitä mihinkään muuhun kuin heidän omaan mielikuvaansa koulupuvusta, ja sellainen koulupuvun sitten olisi oltava. Ei esim. tulisi mieleen, että koulupuku voisi olla yksinkertaisesti paita ja housut, jotka voisivat sitten olla lämpimään ja kylmään vuodenaikaan erilaiset.
Suomessa oppilailla on yleensä säänmukaiset paidat ja housut, joten mitä ajat takaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä se sitten ratkaisisi? Tai miten tuo hillitsisi esim vaatteilla kilpailua?
En mä ottanut kantaa siihen, mitä se ratkaisisi, ihmettelen vain sitä, miten ihmisiltä puuttuu mielikuvitus tämän suhteen.
Mä oon käynyt sellaista koulua, jossa oli koulupuku, ja kyllä se koulupuku vähensi muiden vaatteiden määrää, eikä koskaan kouluun mennessä tullut semmoinen olo, että mitähän sitä panis päälleen. Oli tosi helppoa ja mukavaa.
Jos määrätty olisi paita ja housut, se kilpailu ja kikkailu siirtyisi vain kenkiin ja päällystakkiin ja reppuun. Jne. Eli sitten vertaltaisiin niitä, eikä mikään olisi muuttunut.
T. Kolmen teinin äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsille ostetaan vaatteita ihan arkikäyttöön, samoja vaatteita käyttävät sitten koulussa ja vapaalla.
mun mielestä olis kiva jos olis koulupuvut, eipähän kiusattais vaatetuksen perusteella. Olen parikymppinen ja muistan kun jo ala-asteella kiusattiin (syrjittiin ja nimiteltiin) jos ei ollut joitain tiettyjä vaatteita. Yläasteella oli vielä rankempaa.
Ja koulupukujen pitäs olla toki sukupuolineutraalit ja mukavat, sais ite vähän valita että haluaako sen hameen vai housut jne. Asusteita sais käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikkiin säätiloihin kaikki vaatteet erikseen kouluun ja vapaa-ajalle? Säästöä? Kaikkea muuta.
No suurimmalla osalla koululaisista ei ole vaatteita kaikkiin säätiloihin. Kerronpa koulupukua käyttäneenä, että niitä vapaa-ajan vaatteita tarvitsee huomattavasti vähemmän, kun koulussa niitä ei tarvita.
Miten muka koulupuku vähentää vapaa-ajan vaatteiden määrää? En vaan saa aivojani mutkalle ymmärtääkseni.
Koulupuvut käyttöön kirjoitti:
T
Tytöt voivat käyttää myös poikien asua, jos hameet eivät miellytä..
Voivatko pojat käyttää tyttöjen asua, jos housut eivät miellytä?
Vierailija kirjoitti:
mun mielestä olis kiva jos olis koulupuvut, eipähän kiusattais vaatetuksen perusteella. Olen parikymppinen ja muistan kun jo ala-asteella kiusattiin (syrjittiin ja nimiteltiin) jos ei ollut joitain tiettyjä vaatteita. Yläasteella oli vielä rankempaa.
Ja koulupukujen pitäs olla toki sukupuolineutraalit ja mukavat, sais ite vähän valita että haluaako sen hameen vai housut jne. Asusteita sais käyttää.
Tai voitaisiin keskittyä siihen kiusaamiseen... Yhtä hyvin voisi määrätä kaikille silmälasit kiusaamisen ehkäisyksi.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi tällainen koulukiusaajan näkökulma. Kiusaaminen on ilmeisesti ok, jos on hyvä syy? Kiusaamista ei ehkäistä todellakaan sillä, että ostetaan koulupuvut. Kiusaamiseen pitää puuttua ja kiusaajalle sekä uhrille annetaan apua. Kiusaajat löytävät aina syyn, josta kiusaavat. Jos ei esimerkiksi vaatteista, niin sitten vaikka puhetyylistä tai kampauksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaaminen ei koulupuvuilla vähene. Ei edes vaatteista johtuva kiusaaminen, koska ne koulupukuvaatteetkin voivat olla hienoa merkkiä, halppismerkkiä, kirpparilta ostettuja tai neljän sisaruksen vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Eli yhden lukuvuoden aikana menee rahaa 2 x 50 + 3 x 50 = 350 puntaa. Kai ymmärrät, että Suomessa elää paljon ihmisiä, joille tuo on ihan käsittämätön summa rahaa yhden vuoden kouluvaatteisiin. Kirppiksiltä saa hienoja paljon halvemmalla.
Tuohan riippuu täysin siitä, miten lapsi vaatteita kuluttaa ja kuinka siisteinä vaatteet pysyvät. Aivan varmasti osan vaatteista voi kierrättää isommilta pienemmille tai tuttavaperheeltä toiselle, kuten nytkin tehdään. Vähävaraisempi perhe saisi varmasti koulupukurahaa toimeentulotukena, vähän vauraampi taas ostaisi useammin uutta ja lahjoittaisi pieniksi jääneitä kouluvaatteita koulun myyjäisiin tai kirppareille. Jos Suomessa käytettäisiin koulupukuja, ainakin niitä logottomia vaatteita olisi varmasti kirppiksillä.
Eikä koulupuku mitenkään lisää vaatteiden kulutusta. Kai lapsi nyt muutenkin tarvitsee useammat kengät vuodessa. Jos koulussa ei käytetä lenkkareita, tarvitsee ostaa yhdet tai kahdet lenkkarit vähemmän. Jos lapsi ei ole hirveä mudassa rypijä, kyllä kai yhdestä kouluvuodesta selviää yhdellä collegella, parilla kauluspaidalla, shortseilla ja pitkillä housuilla. Vaihtovaatekerta olisi silti kiva.
Englantilaiset perheet köyhät perheet tuntuvat selviävän ihan hyvin kouluvaatteiden hankinnasta, vaikka ovat taatusti köyhempiä kuin suomalaiset vähävaraiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli yhden lukuvuoden aikana menee rahaa 2 x 50 + 3 x 50 = 350 puntaa. Kai ymmärrät, että Suomessa elää paljon ihmisiä, joille tuo on ihan käsittämätön summa rahaa yhden vuoden kouluvaatteisiin. Kirppiksiltä saa hienoja paljon halvemmalla.
Tuohan riippuu täysin siitä, miten lapsi vaatteita kuluttaa ja kuinka siisteinä vaatteet pysyvät. Aivan varmasti osan vaatteista voi kierrättää isommilta pienemmille tai tuttavaperheeltä toiselle, kuten nytkin tehdään. Vähävaraisempi perhe saisi varmasti koulupukurahaa toimeentulotukena, vähän vauraampi taas ostaisi useammin uutta ja lahjoittaisi pieniksi jääneitä kouluvaatteita koulun myyjäisiin tai kirppareille. Jos Suomessa käytettäisiin koulupukuja, ainakin niitä logottomia vaatteita olisi varmasti kirppiksillä.
Eikä koulupuku mitenkään lisää vaatteiden kulutusta. Kai lapsi nyt muutenkin tarvitsee useammat kengät vuodessa. Jos koulussa ei käytetä lenkkareita, tarvitsee ostaa yhdet tai kahdet lenkkarit vähemmän. Jos lapsi ei ole hirveä mudassa rypijä, kyllä kai yhdestä kouluvuodesta selviää yhdellä collegella, parilla kauluspaidalla, shortseilla ja pitkillä housuilla. Vaihtovaatekerta olisi silti kiva.
Englantilaiset perheet köyhät perheet tuntuvat selviävän ihan hyvin kouluvaatteiden hankinnasta, vaikka ovat taatusti köyhempiä kuin suomalaiset vähävaraiset.
Englannissa nuo koulupuvut ja kengät on oikeasti iso stressin aihe köyhille perheille. Esim ne kenkävaatimukset moni kokee tosi raskaiksi ja nipotukseksi.
Ja Englantihan on luokkayhteiskunta joten köyhien lapset ei suurin osa edes ole kouluissa joissa olis koulupuku...
Vierailija kirjoitti:
Ei koulupuku poista vaatteista kiusaamista. Katsos kun köyhien tai pihien vanhempien lapselle ostetaan halpakaupasta nuhjuiset polyesteriset versiot vaatteista, ja hyvin toimeentulevan perheen lapselle sitten paremman valmistajan paremmista raaka-aineista tehdyt vaatteet. Ero esim. villan ja polyesterin välillä on suuri, kuten tiedät.
Toisekseen, koulupuvusta näkee kilometrin päähän mitä koulua käy. Siinä taas oiva aihe kiusata lasta, joka käy kallista yksityiskoulua tai lahjakkaiden lasten koulua, tai lasta joka opiskelee huonommalla alueella huonomaineisessa koulussa.