Miten laihduttaa ilman nälkää?
Olen normaalipainoinen ja liikun paljon. Liikunta selvästi lisää nälkää. Tavoitteena saada BMI 22 -> BMI 20. Yritän samalla saada kehon koostumusta paremmaksi, että ei kohtuuttomasti katoaisi lihasta vaan lähinnä rasvaa. Vähillä hiilihydraateilla en pärjää, kokeiltu on. Treenistä ei tule yhtään mitään silloin. Proteiinin lähteenä käytän eniten raejuustoa, tofua ja satunnaisesti kananmunia. Myös esimerkiksi varsipapuja pystyn syömään ilman ongelmia. Ärtynyt suoli vaikeuttaa hyvän ruokavalion koostamista... Hiilareina esimerkiksi riisi, kaura, banaanit.
Kertokaa muut onnistumistarinoitanne :)
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Miksi yrittää pudottaa painoa, jos on jo ideaalipainossa? Miksei mieluummin vaan koeta parantaa kehon koostumusta ja muotoa eli lisää lihasta mahdollisen ylimääräisen rasvan tilalle? Tällöin ei tarvi nälkääkään nähdä ja ulkonäön & mielenterveyden puolesta parempi tulos.
Kerro minulle, miten sinä pääset eroon siitä rasvasta ilman, että olet miinuskaloreilla?
Koko maailma haluaa tämän tietää, odotan mielenkiinnolla!
Mä olen valitettavasti tullut siihen tulokseen, että ei mitenkään. Mä voin ihan hyvin olla syömättä jauhoja, riisiä, pottua, sokeria, kohtuuttomia määriä rasva ja elää lähinnä monipuolisilla kasviksilla ja niiden rinnalla kanaa, kalaa, raejuustoa, papuja, jonkin verran maitotuotteita, pähkinöitä, hyviä rasvoja - mutta jos haluan että nälkä pysyy pöissä, niin syöty määrä on sellainen, ettei sillä enää laihdu vaikka se kuinka terveellistä olisikin.
Minä olen lihottanut itseni hyvällä, terveellisellä kasvispitoisella ruoalla, syön sitä vaan liikaa. Ja ei se oma paino sitten tipu kuin annoksia pienentämällä ja nälkää sietämällä.
Ei ole kyse myöskään ateriarytmeistä, kaikkea olen kokeillut - pahin mahdollinen on syödä vaikka 4-5 naurettavan pientä ateriaa päivässä - maha ei ole ikinä kunnolla täysi!
Mä olen sitten vain hyväksynyt sen tosiasian, että nälkä aterioiden välillä on itseasiassa täysin luonnollinen tunne, vaikka me muuta koetamme itsellemme uskotella. En koita enää välttää nälkää, vaan hyväksyä että osan päivästä on nälkä ja se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Etkö siis syö kanaa, kalaa, lihaa ollenkaan? Tutkitusti lihasten kasvattamisen/säilyttämisen kannalta niistä saatava proteiini on parasta. Mutta toki ilmankin pärjää.
Ehdotan simppeliä, ateria viisi kertaa päivässä, jokaiseen ateriaan kuuluu hiilareita, proteiinia ja hyviä rasvoja.
Aamiainen: kaurapuuro marjoilla ja raejuustolla 300 kcal
Lounas: proteiinilähde riisillä, kasviksia tai salaattia, loraus öljyä 400 kcal
Välipala: sopiiko maitorahka sulle? Maitorahka, omena, vähän pähkinöitä 250 kcal
Päivällinen sama kuin lounas 400 kcal
Iltapala: kauraleipää, proteiinilähde esim. raejuustosta tai jos joku leikkele sopii sulle, puolikas avokado 350 kcal
Treenin jälkeen palautusjuoma ja banaani 300 kcalYht. 2000 kcal
En syö lihaa lainkaan. Aamupala ja lounas kuulostaa tosi hyviltä vaihtoehdoilta, helposti toteutettavissa eikä tarvitse muuttaa juuri mitään. Ehkä sitä voisi kokeilla vaihtaa soijarahkan maitorahkaan. Palautusjuomia en uskalla kokeilla, luulen että vatsa räjähtäisi niistä. Avokadot myös menee vain pieninä määrinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yrittää pudottaa painoa, jos on jo ideaalipainossa? Miksei mieluummin vaan koeta parantaa kehon koostumusta ja muotoa eli lisää lihasta mahdollisen ylimääräisen rasvan tilalle? Tällöin ei tarvi nälkääkään nähdä ja ulkonäön & mielenterveyden puolesta parempi tulos.
Kerro minulle, miten sinä pääset eroon siitä rasvasta ilman, että olet miinuskaloreilla?
Jos lihakset kasvavat samalla. Lihakset eivät kasva miinuskaloreilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätä sokerit ja vehnäjauho pois, ja syö muuten ihan normaalisti.
Tuolla pääsee jo pitkälle.
Tämä! Ja muutos on helppo, koska muutoin voi tosiaan jatkaa syömisiä vanhaan malliin. Olettaen tietenkin, ettei koko oma ruokavalio ole aiemmin perustunut vehnä- ja sokerihöttöihin :).
Vehnä- ja sokerihöttöjä en syö, maha ei kestä. Jos herkuttelen niin suklaata.
Ja suklaassa ei ole yhtään sokeria?
En ole väittänyt niin. Ei kuulu kuitenkaan päivittäiseen ruokavalioon. Mitään limsoja tai energiajuomia en käytä lainkaan, keksejä tai leivonnaisia hyvin harvoin, ylipäänsä harvat herkut sopii mahalle ainakaan usein syötynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nyt ideaalipainossa. Olen yrittänyt hyväksyä läskini ja olen hankkinut lisää lihaksia, mutta peilikuva ei kerta kaikkiaan miellytä yhtään. En jaksaisi vältellä peilejä koko loppuelämääni, laihtuminen on helpompi tie. Kaipaan aikaisempaa vartaloani.
BMI 22. Ei vaan voi olla sitä läskiä kovin paljoa. Oliskohan nyt joku muu syy, miksi peilikuva ei miellytä. Itsetunto-tai muu ongelma. Luulet voivasi korjata pääsi laihduttamalla. Yleensä se ei vain toimi. Vastauksistasi päätellen jo syöt ja liikut aika hyvin. Mulla on nyt vahva kutina, että läski ei ole se sun ydinongelmasi. Mutta jos normaalipainoisena alat laihdutella ihan väkisin, hankit itsellesi syömishäiriön. Silloin peilikuva vasta alkaakin ahdistaa.
En tavoittele mahdottomia, vain aikaisempaa peilikuvaa. Olin siinä painossa vuosikausia ilman mitään laihduttelua tai kalorien laskemista. Läskit olen yrittänyt hyväksyä mutta en vaan pysty. Muiden läskit ei ahdista, vain omat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanopa muuta! Saisi olla tyytyväinen että on normaalipainoinen ja toimia kuten yllä neuvoit.
Miksi tyytyä ulkonäköön joka ei miellytä yhtään? Moni muu asia on geenien sanelemaa, mutta rasvaprosenttiin voi yrittää itsekin vaikuttaa.
Syö normaalia kotiruokaa, mutta pienennä annoksia tai älä ota lisää. Kun liikkuu paljon pitää muistaa myös syödä tarpeeksi. Jos tulee nälkä voi syödä jotain terveellistä välipalaa. Muista myös juoda paljon vettä, täyttää mahaa paljon.
En tiedä onko laihduttaminen mahdollista ilman nälkää, mutta mahalaukku pienenee oikeestaan yllättän nopeasti (tai minun kokemuksella aina). Älä kuitenkaan rääkkää itseäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös olen ollut uskossa ettei rasvaa voi polttaa samaan aikaan kuin kasvattaa lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen valitettavasti tullut siihen tulokseen, että ei mitenkään. Mä voin ihan hyvin olla syömättä jauhoja, riisiä, pottua, sokeria, kohtuuttomia määriä rasva ja elää lähinnä monipuolisilla kasviksilla ja niiden rinnalla kanaa, kalaa, raejuustoa, papuja, jonkin verran maitotuotteita, pähkinöitä, hyviä rasvoja - mutta jos haluan että nälkä pysyy pöissä, niin syöty määrä on sellainen, ettei sillä enää laihdu vaikka se kuinka terveellistä olisikin.
Minä olen lihottanut itseni hyvällä, terveellisellä kasvispitoisella ruoalla, syön sitä vaan liikaa. Ja ei se oma paino sitten tipu kuin annoksia pienentämällä ja nälkää sietämällä.
Ei ole kyse myöskään ateriarytmeistä, kaikkea olen kokeillut - pahin mahdollinen on syödä vaikka 4-5 naurettavan pientä ateriaa päivässä - maha ei ole ikinä kunnolla täysi!
Mä olen sitten vain hyväksynyt sen tosiasian, että nälkä aterioiden välillä on itseasiassa täysin luonnollinen tunne, vaikka me muuta koetamme itsellemme uskotella. En koita enää välttää nälkää, vaan hyväksyä että osan päivästä on nälkä ja se on ihan ok.
Hyviä keloja! Miten onnistuu nälkäisenä esimerkiksi työnteko? Tai treenaatko nälkäisenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmastikaan kuitenkaan väitä, että rasva lähtee pluskaloreilla. Jos on plussalla, lihaksen mukana tulee myös rasvaa väistämättä.
Aloittajalla on lihasta, mutta myös sitä läskiä. Hän haluaa vähemmän läskiä, toisin sanoen lisää lihaserottuvuutta. Hänen on oltava miinuksella, ja samalla pitää huolta riittävästä proteiinin ja rasvan saannista. Proteiinia 1,5g-2g per painokilo, rasvaa 1g ja loput hiilareista. Vaaka kertoo, paljonko se "loput" on.
Vierailija kirjoitti:
Syö normaalia kotiruokaa, mutta pienennä annoksia tai älä ota lisää. Kun liikkuu paljon pitää muistaa myös syödä tarpeeksi. Jos tulee nälkä voi syödä jotain terveellistä välipalaa. Muista myös juoda paljon vettä, täyttää mahaa paljon.
En tiedä onko laihduttaminen mahdollista ilman nälkää, mutta mahalaukku pienenee oikeestaan yllättän nopeasti (tai minun kokemuksella aina). Älä kuitenkaan rääkkää itseäs.
Lohdullista ajatella että vatsalaukku voi pienentyä!
Onko ap siis fitness-urheilija? Hekin tiristävät rasvat pois vain kisan ajaksi, eivät ole ympäri vuoden rasvattomia. Se ei olisi terveellistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä keloja! Miten onnistuu nälkäisenä esimerkiksi työnteko? Tai treenaatko nälkäisenä?
Ihan hyvin onnistuu. En mä nälästä nauti, mutta ei musta terveellistä ruokaa syövän aikuisen ihmisen pitäisi hetkellisestä nälästä toimintakyvyttömäksi mennä. Mutta toki rytmitän aterioita niin ettei nälkä iske kovana pahimmalla hetkellä. Oikeastaan töissä tai treenatessa nälkä ei edes haittaa kun ajatukset on muualla, pahinta on jos nukkumaan mennessä on nälkä, sitä pyrin välttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et varmastikaan kuitenkaan väitä, että rasva lähtee pluskaloreilla. Jos on plussalla, lihaksen mukana tulee myös rasvaa väistämättä.
Aloittajalla on lihasta, mutta myös sitä läskiä. Hän haluaa vähemmän läskiä, toisin sanoen lisää lihaserottuvuutta. Hänen on oltava miinuksella, ja samalla pitää huolta riittävästä proteiinin ja rasvan saannista. Proteiinia 1,5g-2g per painokilo, rasvaa 1g ja loput hiilareista. Vaaka kertoo, paljonko se "loput" on.
Kyllä, nimenomaan läskin osuus pienemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap siis fitness-urheilija? Hekin tiristävät rasvat pois vain kisan ajaksi, eivät ole ympäri vuoden rasvattomia. Se ei olisi terveellistäkään.
En ole fitnessurheilija, tavallinen kuntoilija ja tavoitteet myös sen mukaiset. Yritän vaan päästä vanhaan kuntoon takaisin. En tavoittele epäterveellisiä rasvoja tai samanlaisia lihaksia kuin ammattiurheilijoilla.
Mä en ehdi nyt lukea koko ketjua, mutta hirveän nopeasti (pari päivää) ainakin mulla keho tottui vähempään ravintoon. Kunhan pitää huolen, että ei syö pelkkää kasvista. Mä syön keitettyjä munia, tomaatteja paljon, puuroa aamulla, jugurtti lounaalla jne.
Mun pointti ei ole kertoa tässä kilojen katoamisesta, vaan kommentoin tuohon nälkäjuttuun. Kroppa sopeutuu nopeasti vähempään ruokamäärään. On varmaan tottumiskysymys, miten osaa käsitellä ruokahimoa. Useamman viikon jälkeen ei tee enää edes mieli isoja annoksia, eikä niitä tarvitse. Hyvin paljon näissä asioissa on ihmisen korvien välissä, eli se suhtautuminen ruokaan. Vaikka söisi mitä, mutta jos vaikka puolittaa annokset tai jopa vähentää kolmasosaan, hyvin pärjää. Ja kilot karisee.( Tietenkään tämä ei päde himokuntoilijaan. )
Sanopa muuta! Saisi olla tyytyväinen että on normaalipainoinen ja toimia kuten yllä neuvoit.