Mihin lomapaikkaan et menisi uudestaan.
Monessa on tullut käytyä, mutta Kyprokselle en lähtis toista kertaa.
Kommentit (3249)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Israel. Aivan hirveä persereikä, ihmiset rasisteja ja hihhuleita. En menisi enää vaikka maksettaisiin.
Aha ja mitenköhän se sun matkan aikana näkyi, että ihmiset olis ”rasisteja”? Puoliksi israelinaisena ja maassa matkustaneena on vaikea kuvitella, että turisti tekisi tällaisia havaintoja, joten eiköhän kyse ole omista poliittisista mielipiteistäsi, ja maassa olet tuskin koskaan käynytkään!
Olen eri henkilö, mutta itse koin Israelissa olevani toisenluokan kansalainen. Keski-ikäiset juutalaismiehet käyttäytyivät törkeästi. Arvostuksen puute näkyi ja tuntui ihan konkreettisesti. Itse ajattelin sen johtuvan, koska olin nuori nainen. En sius tiedä mistä se oikeasti johtui.
Ortodoksijuutalaiset on ihan omaa sakkia, ei pidä mennä puolialastomana heidän alueelle, säädyllisesti pukeutuneena kuten Jerusalemissa, Mea Shearimilla eritoten. Mielellään pitkähihainen paita ja ei mitään minihameita, sortseja.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dubain jutussahan oli muitakin syitä kuin viini. Mm valokuvaaminen kentällä, sekä viisumi puuttui.
Viisumin saa maahan tullessa lentokentältä. Veikkaan että syynä on ollut matkustajan riehuminen ja toi valokuvaaminen. Tietävät kyllä, että alkoholia tarjotaan lennoilla ja sitä saa ostaa lentokentältäkin saapuvien matkustajien puolelta, kuten myös monista hotelleista.
Matkakohteista Iraniin en menisi enää, vaikka maksettaisiin. Ei mikään perinteinen matkakohde todellakaan ja itsekin olin tuolla työmatkalla ja samalla mua kierrätettiin nähtävyyksiä katsomassa. Likaista, ruuhkaista, ankeaa ruokaa, länsimaisittain ahdasmielistä (julksilla paikoilla piti olla huivi päässä). Teheranista mentiin joku päälle 300 km Esfahaniin. Matkan aikana tuli rukoiltua Jeesusta, Jumalaa, Allahia ja saatanaa vuoron perään. Sen verran pelotti paikallinen liikennekulttuuri.
Musta taas Iran oli upea, kiersin paikallisen kaverin kanssa maata kuukauden. Ihmiset oli tosi kiinnostuneita Suomesta ja ruoka hyvää (paljon syötiin ihmisten kodeissa, ravintolat vaihteli ja parhaat ruoat oli katuraflakaduilla), nähtävyydet upeita, kuten Persepolis. Huivia piti käyttää mutta pukeutuminen isoissa kaupungeissa oli yllättävän vapaata. Nuorista huivia ei kotona käyttänyt kukaan, ja monet harmittelivatkin islamlaista hallintoa.
Liikenne oli kyllä järkyttävää, vain intiassa olen nähnyt vastaavaa. Ja joskus vieraat pienemmissä paikoissa saattoivat tuiottaa suomalaiselle epämukavasti, olivat kiinnostuneita oudosta kielestä. Ilman iranlaista matkaseuraa en kyllä sinne menisi, en usko että siitä saisi paljoa irti. Harmi että teokratia tuhoaa hienon vanhan sivistyskulttuurin ja aiheuttaa maahan aivovuodon.
Kyprokselle en menisi uudestaan, koska oli ihan rantakohde enkä auringonotosta välitä. Kiertoajelut oli kyllä hyviä ja mielenkiintoisia.
Joku mainitsi Budapestin ja sinne kyllä itse menisin uudestaan, kaikki oli edullista ja kaupungissa paljon nähtävää. Lisäksi julkisilla pääsi tosi hyvin liikkumaan ja sekin edullista.
Vierailija kirjoitti:
Yllättää kyllä miten Meksikoon, Nicaraguaan tai muualle Keski-Amerikkaan yleensäkään eksytään lomalle. Kyseinen seutuhan on maailman synkimpiä paikkoja mm. rikollisuuden suhteen. Eksotiikka ja samsonite-turistien vähäinen määrä toki voi vetää puoleensa seikkailijoita, eikä Meksikonkaan katastrofaalinen huumesota tietenkään haittaa koska helsingissäkin tapellaan snagareilla jne, mutta ihmetyttää silti.
Noh, kukin tyylillään.
Ilmeisesti se todellakin yllättää sinut, mutta väli-Amerikasta (myös mainitsemistasi maista) todellakin löytyy hienoja turistikohteita, mahtavia rantoja, upeita luontokohteita ja alueita, joissa voi liikkua ihan turvallisesti jos pitää järjen päässä eikä eksy epämääräisille sivukujille pimeänä aikana. Näissä paikoissa muuten on järjettömän paljon turisteja USA:sta, Kanadasta ja Saksasta.
Turkki.
Costa del Sol, Espanja.
Yhdysvallat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turkkiin. Kauhean päällekäyviä miehiä. Missään muualla ei ole samalla tavalla ahdisteltu. Markkinakojuissa taas yritetään saada väkisin myytyä tavaraa. Jos et osta, haukutaan ja huudellaan törkeyksiä. Ravintoloissa oli epäsiistiä. Kahdesti kävin 90-luvulla ja kerran 2000-luvulla, olisiko ollut 2005.
Annas kun arvaan...kävit tyypillisessä wt -kohteessa kuten Marmaris tai Alanya tai kenties Kemer?
Antalya, Belek ja viimeisimpänä Alanya. Olen käynyt myös Ankarassa, 2 yön reissulla, kun oltiin 2 viikkoa Turkissa. Bussimatka oli hurja kokemus, kun tyttöporukalla oltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dominikaaniseen tasavaltaan. Koko ajan joku iholla kiinni yrittäen saada jotenkin hyödyttyä rahallisesti, ei hetkenkään rauhaa.
Sama juttu. Sain kans aivan järkyttävän oksennustaudin all inclusive -resortista läheltä Puerto Plataa. En palaa tonne, vaikka Brugal-rommi olikin hyvää.
Dominikaaninen on upea maa. Todella paljon nähtävää, monipuolista luontoa, kauniita rantoja (ei turistien kansoittamia), vuoristoteitä, pikkukyliä. Olen reissannut siellä useita kuukausia.
Toki jos viettää lomansa resortissa, en ihmettele jos ei tee mieli palata.
Vierailija kirjoitti:
Se muuten auttaa matkustamisessa hyvin paljon, kun puhuu samaa kieltä: Turkissa turkkia, Espanjassa espanjaa, Ranskassa ranskaa, Saksassa saksaa, Virossa viroa jne.
Tai edes yrittää puhua.
Ja suosittelen lämmöllä myös tutustumaan paikallisiin tapoihin, kulttuuriin, ennen kuin hyppää koneeseen.
Saa huomattavan paljon parempaa kohtelua kuin tankeroenglantia vääntävä "minähaluanhetisuomentänneegyptiin" -turisti. ; )
Voi toimia jossain. Itse kun yritin eestin kieltä, minulle naurettiin avoimesti Tallinnassa. Sitten alkoivat kysyä rumista sanoista, tiedänkö, mikä se on. No ehkä tiesinkin, mikä p*llu on eestiksi, mutta en viitsinyt alkaa siihen leikkiin. Ei kuulu päivittäissanastoon Suomessakaan.
Kos ja Hanian rannikko Kreetalla. Tuskin Rhooksellekaan enää lähtisi. Kreikka kuitenkin kokonaisuuessaan ihan maa, mutta nuo em liikaa turisteja.
Bali
Marokon Tanger, sen jälkeen ei kiinnosta koko Marokko
Turkki Side ja koko Alanya. Turistirantojen ulkopuolelle lähtisin kyllä mielelläni.
Milano, Italia muutoin yksi lempimaistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dominikaaniseen tasavaltaan. Koko ajan joku iholla kiinni yrittäen saada jotenkin hyödyttyä rahallisesti, ei hetkenkään rauhaa.
Sama juttu. Sain kans aivan järkyttävän oksennustaudin all inclusive -resortista läheltä Puerto Plataa. En palaa tonne, vaikka Brugal-rommi olikin hyvää.
Dominikaaninen on upea maa. Todella paljon nähtävää, monipuolista luontoa, kauniita rantoja (ei turistien kansoittamia), vuoristoteitä, pikkukyliä. Olen reissannut siellä useita kuukausia.
Mun ei ainakaan parin ensimmäisen yrityksen jälkeen tehnyt enää mieli lähteä siitä resortista mihinkään kun tunsin oloni koko ajan uhatuksi. Esimerkiksi Meksikoa ja Jamaikaa olen etukäteen pitänyt vaarallisempana, mutta niissä en hetkeäkään pelännyt samoin kuin Dominikaanisessa.
Kreeta on vähän siinä ja siinä, että menisinkö enää. Ei sinänsä mitään vikaa, mutta Kreikan saaria on vaan niiiin paljon kauniimpia ja mielenkiintoisempiakin, että koluan mielelläni ensin ne muut läpi. Ehkä jos lomalta ei odota muuta kuin aurinkoa ja kohtuu hyviä shoppailupaikkoja, sekä ok ruokaa niin kiva paikka, mutta omaan makuuni vähän tylsähkö ja ei tosiaan mistään kauneimmasta päästä.
Vierailija kirjoitti:
Se muuten auttaa matkustamisessa hyvin paljon, kun puhuu samaa kieltä: Turkissa turkkia, Espanjassa espanjaa, Ranskassa ranskaa, Saksassa saksaa, Virossa viroa jne.
Tai edes yrittää puhua.
Ja suosittelen lämmöllä myös tutustumaan paikallisiin tapoihin, kulttuuriin, ennen kuin hyppää koneeseen.
Saa huomattavan paljon parempaa kohtelua kuin tankeroenglantia vääntävä "minähaluanhetisuomentänneegyptiin" -turisti. ; )
Heh... en tajua, miksi tätä kommenttia on alapeukutettu, koska se on totuus.
Voitte mennä vaikka Lontoosta Limaan, mutta jos ette paikallista kieltä osaa, voitte kivasti vinkua täällä, miten huonosti kohdeltiin. Sydän(kohtaus).
Jokainen tavallansa, kaikkinensa.
Prahaan en ehkä vaivautuisi toista kertaa. Olut oli toki hyvää ja jokunen nähtävyyskin tuli katsottua. Kuitenkin aika tylsä kohde loppujen lopuksi ja osittain asiakaspalvelu oli aika tylyä neuvostohenkistä (ei kaikissa paikoissa), ruoka ei ollut kummoista. Ei mulla mitään traumoja jäänyt, mutta ei ihan ensimmäisenä tulisi mieleen varata sinne kaupunkilomaa toista kertaa.
Praha. Ja en vuokraisi autoa siellä koskaan. Tatuoituja puolikriminaaleja kiristämässä turisteilta samasta itse tehdystä ikkunajäljestä käteistä. Hirveää katsoa vierestä. Paskaa ruokaa ja saksalaisilla panimolaitteilla tehtyä paskaa olutta. Saksassa saa sitä aitoa olutta. Kiinalaisia turisteja huijattavana joka tekotaiteellisessa ruokapaikassa ja muutenkin epäkohtelias neuvostomeininki. Lisäksi kannabis sallittua joten sekopäitä koko varastamassa turisteilta rahaa huumeisiin. Pitäkää käsilaukuistanne kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai edes yrittää puhua.
Heh... en tajua, miksi tätä kommenttia on alapeukutettu, koska se on totuus.
Voitte mennä vaikka Lontoosta Limaan, mutta jos ette paikallista kieltä osaa, voitte kivasti vinkua täällä, miten huonosti kohdeltiin. Sydän(kohtaus).
Jokainen tavallansa, kaikkinensa.
Höpö höpö. Sitä voi puhua vaikka ainoana kielenään tsuvassia ja silti saada ystävällistä kohtelua. Jos saa tylyä kohtelua, syy harvemmin on pelkkä kieli.
Suomalaisille jostain syystä aina tuputetaan käsitystä, että ulkomailla pitäisi puhua kuin natiivi. höpö ja pöpö. Omalla käytöksellä on suurempi vaikutus kuin sillä, puhuuko pinglishiä intialaisittain vai räikkösittäin. Sitten on toki ne maat, joissa saa tylyä kohtelua kaikki vieraat. Siinä vika on enemmän kulttuurissa, eikä ole mitään syytä sen takia opetella viikon reissun ajaksi natiiviksi.
ajattelemisen aihetta kirjoitti:
Monet täällä näyttää oppineen kantapään kautta, että muslimimaihin ei kannata yksin liikkuvan naisen mennä, vaikka matkakohteet ovat olleet ns. "länsimaistuneita" muslimimaita - esim. Turkki ja Marokko on monella vastauksessa.
Muistakaa nämä matkanne, kun äänestätte seuraavan kerran. Suomessa on tasan yksi puolue joka ei halua imuroida Suomeakin täyteen muslimeita. Käytös ei muutu kuin taikaiskusta kun henkilö siirtyy Eurooppaan.
En missään tekstissäni väittänyt, että olin Tunisiassa yksin. Kirjoitin, että yksin kadulla kävelevä nainen luokitellaan panoa etsiväksi. Olin siellä miesystäväni kanssa, mutta luonnollisestikaan emme ole siamilaisia kaksosia jotka ovat kasvaneet toisiinsa kiinni. Kun kuljin miesystävän kanssa niin silloin puhuttiin minulle hänen kauttaan, mutta saatiinpa ainakin palvelua, jota en yksin liikkuessani saanut. Hieno maa....
- Kreeta Hersonissos ("kaunis nainen, osta vyö, tule drinkille" - jatkuva ahdistelu ja houkuttelu blondille nuorelle naiselle)
- Rooma (melko hoitamatonta ja likaista, ei ollut discoja, ravintolassakaan ei mitenkään herkkua vaan huonoa palvelua)
- egypti (naisen asema huono, vain miehiä joka puolella, hotellipuutarhurit tuijottivat aurinkoa ottavia turisteja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ei ainakaan parin ensimmäisen yrityksen jälkeen tehnyt enää mieli lähteä siitä resortista mihinkään kun tunsin oloni koko ajan uhatuksi. Esimerkiksi Meksikoa ja Jamaikaa olen etukäteen pitänyt vaarallisempana, mutta niissä en hetkeäkään pelännyt samoin kuin Dominikaanisessa.
Missä päin sä liikuit?
Et käynyt Tel Avivissa ja siellä vanhassa Jaffassa ja muutenkin Tel Aviv kiva paikka, Jerusalem, paljon nähtävää ja Tiberias myös mielenkiintoinen, Kuollut meri, Eilat ja Haifassa kannattaa myös käydä.