Mihin lomapaikkaan et menisi uudestaan.
Monessa on tullut käytyä, mutta Kyprokselle en lähtis toista kertaa.
Kommentit (3249)
Minä eritoten MENEN Thaimaaseen, tai Thaimaahan, Siamiin, miljoonien hymyjen maahan johon nyrpeimmät oitis vastaavat kuorossa, että: ” EI NE THAIMAALAISET AINA HYMYILE! ”, eivät tietenkään, ei suomalainenkaan istu koko aika pilkillä, tai kanna eukkoa, tai pelaa suopotkupalloa, ei tarvitse jokaista asiaa kärjistää ja mikä tärkeintä ei ole suotavaa lähestyä joka asiaa, tässä tapauksessa eritoten Thaimaata, ennakkoluuloisesti.
Suomessa ei voi Thaimaasta puhua lainkaan, naiset luulevat että miehet käyvät siellä vain nussimassa nuoria tyttöjä ja poikia ja miehistä enin on taas kyllästynyt Thaimaaseen ja haukkuu sitä olan takaa, koska heillä ei Thaimaassa kaikki mennytkään kuten piti ja tuntevat itsensä petetyksi ja nenästä vedetyksi.
Thaimaata asuttaa ystävällinen kansa, siellä on halpaa ja erittäin hyvä ilmasto, pitkä maa kuten omammekin ja pohjoisen, että etelän lämpötilaerot voivat olla huomattavat, pakkaselle mennään onneksi harvoin.
Kauniita rantoja, upea, tosin vaikeasti lähestyttävä luonto, mitä eksoottisimpia eläimiä, kasveja, maukas ja terveellinen ruoka, mielenkiintoinen kirjoitusasu, eikä niin vaikea kieli oppia kuin voisi äkkiseltään kuvitella.
Toki toki, kuten jokaisessa maassa on Thaimaassa myös paljon ongelmia, Thaimaassa taitaa vuodessa kuolla enemmän ihmisiä liikenteessä kuin muualla maailmassa, Thaimaassa on prostituutiota, mutta niin kaikissa muissakin maissa, yllätys yllätys, Suomessakin… ja moni asia Thaimaassa on paljon pahemmassa jamassa kuin täällä, mutta moni asia on myös huomattavasti paremmin kuin täällä.
Yleensäkin maita on aivan turha vertailla, vertailla voi ostoskorien hintaa ja siihen se melkein jääkin, jokainen maa on uniikki paikka tässä ihmeellisessä maailmassa, ei ole olemassa paratiisia eikä myöskään taivasta, jokaisessa maassa on jotakin hyvää ja jotakin pahaa, matkustaminen kannattaa aina, mikään ei sivistä yhtä paljon kuin matkustaminen ja sanonta, että matkalle lähtiessään kannattaa lentokentälle jättää kaikki ennakkoluulot ja olla itse matkakohteessa oman maansa suurlähettiläs, pitää omalta osaltaan huolen siitä, että oma kansalaisuus tullaan muistamaan hyvällä, kun itse maasta poistuu.
Aina tuo ei onnistu minultakaan, mutta parhaani yritän, myönnän hieman kärjistäneeni tätä juttua, mutta ilman pientä provosointia ei saa kunnon keskustelua aikaiseksi?
Jokainen maa on matkan arvoinen.
Jurmala, ihan hirveä mesta. Riikan reissun yhteydessä tuli tehtyä yhden yön reissu kyseiseen "upean ihanaan" lomaparatiisiin. Matka taittui neukkuhenkisellä junalla neukkuhenkiseen kohteeseen. Majoitus kylmänkalseassa ja pimeässä majatalossa. Pitkä hiekkaranta käytännössä tuulinen pohjoisranta, jossa ei tee mieli uida tai ottaa aurinkoa. Paikassa kaikki keskittyy pääkadun varteen, jossa lähinnä mummovaatekauppoja, ylihinnoiteltuja ravintoloita ja muutama itäeurooppalaisten suosima kylpylä. Pääkatua ja rantaa lukuunottamatta ympäristö muuten ankean näköistä.
Lappiin ei kiitos. Hirveä paikka.
Matkakokemukset ovat niin henkilökohtaisia ja monivivahteisia asioita, että ja vaikka, mielelläni kuuntelen niitä kyllä, mutta en tee omia matkasuunnitelmia sen mukaan mitä joku toinen on mistäkin maasta mieltä, niin hyvässä kuin pahassa.
Toisen matka menee ripulista pilalle ja hän soimaa koko ikänsä jotain lomakohdetta siitä kun taas toinen ei ole pienestä paskahädästä moksiskaan, joku ei pidä paikallisesta ruuasta ja lyttää sen jälkeen koko kansakunnan, joku taas ihastuu yhteen pikkuruiseen rannanpoukamaan näkemättä muuta maata sen enempää ja sen jälkeen hehkuttaa lomakohdetta ylenpalttisesti, näin se menee.
Avoimin mielin ilman ennakkoluuloja matkalle, huumori mukaan se auttaa kun alkaa vituttamaan ja iskee se kuuluisa kulttuurišhokki, mikään ei maita, tekee mieli lähteä kotiin, paska maa, täältä ei saa edes hernekeittoa, kieltä ei ymmärrä, oudot ovat tuoksutkin jne., siitä selviää huumorilla ja olemalla kiinnostunut siitä mitä ympärillä tapahtuu - HAISTA JA MAISTA ELÄMÄN KAIKKIA MAKUJA.
Matkustaminen on mukavaa puuhaa, saa hieman etäisyyttä kotimaahansa ja ymmärtää kuinka hyvin meillä täällä kaikki asiat ovat ja miten pienestä sitä joskus valitan minäkin, enkä aina ymmärrä millainen onni minulla on käynyt kun olen näiden onnelisten tähtien alle saanut syntyä.
Älkää arvostelko muita maita, ainakaan haukkuko, yrittäkää löytää ja keskittyä niihin hyviin asioihin, se on parhaaksi meille kaikille luulen minä.
Voikaa hyvin ja nauttikaa matkailusta, myös kauniin kotimaamme.
Ihmisillä, jollainen minäkin vain olen, on yleensä tapana lähestyä asiaa kuin asiaa aina negaatioiden kautta, se on jotenkin helpompaa urputtaa kuin kehua, eikä se ole kumma, sillä toitotetaanhan meille alati ettei lotota kannata koska ei sieltä kuitenkaan mitään voita, mutta kas, joka viikko kuitenkin joku voittaa.
Ei tee hyvää yhdellekään maalle että maata aletaan haukkumaan, eikä sitä nyt tälläkään palstalla koko aika tehdä, mutta ei liioin perustelematon arvostelukaan ole hyväksi, tottakai saa arvostella, mutta olisi hyvä perustella miksi?
Kuulostaako moralisoinnilta, ehei, ei tämä sitä ole, jos siltä tuntuu niin olen antanut ymmärtää itseni väärin.
Ja sitäpaitsi, teillä kaikilla on sananvapaus ja te saatte ilmaista mielipiteenne juuri sellaisena kuin sen koette, myös eri matkakohteista.
Minä lähden nyt saunaan, hei hei.
Rukalle & kuusamoon. Olin töissä yhden kauden ja aloin inhoaan kyseisiä paikkoja.
Globetro... kirjoitti:
Hollanti & Belgia (pois lukien Ardennit); Tylsyyksien tylsyyksiä molemmat. Kaupungeista saattaa löytää jotain katsottavaa, mutta niiden ulkopuolelta ei mitään. Porukkaa niin p...leesti joka paikassa.
Luxemburg; päivässä kahlattu läpi - eipä siellä juuri mitään ollut.
Espanjan rannikon lomakohteet; 1 päivä meni jotenkin, sitten alkoi tehdä mieli pois. Ranta + baarit eikä mitään muuta. Talvella kuollutta kun Savonlinnassa tammikuussa.
Bulgaria; likaista ja vähän neukkumeininkiä. Vuorilla kuulemma on hienoa - jos sinne menisi suoraan niin, ettei kävisi kaupungissa, niin OK.
Sisilia; hemmetin scirocco puhaltaa hiekat saharasta suuhun ja silmiin - ei kiva kokemus. Paljon itikoita ihan kuin Suomessakin. Ihan OK muuten, mutta kun sen on kerran nähnyt, niin eipä tee mieli enää uudestaan.
Slovakia; ei paljon napannut. Aika köyhä ja onneton paikka.
20 vuotta sitten Eestissä vannoin, etten tule enää kun oli niin Ryzzzän meininki; likasta, varkaita, miliisi sakottaa väärin perustein jne jne. Enkä ole käynyt. Sen verran annan periksi, että perun boikotin - saatanpa mennäkin joskus, jos ei ole mitään muuta tekemistä.
Onpa aikamoinen yhteensattuma että meillä molemmilla on kaksi kohdetta johon emme menisi uudestaan: Sisilia ja Slovakia :D
Käyttäjä37376 kirjoitti:
saksalaisukko talutteli 15-vee tyttöä.
Pyysitkö nähdä ukon passin ja tytön henkkarit?
Mai Pen Rai kirjoitti:
Matkakokemukset ovat niin henkilökohtaisia ja monivivahteisia asioita, että ja vaikka, mielelläni kuuntelen niitä kyllä, mutta en tee omia matkasuunnitelmia sen mukaan mitä joku toinen on mistäkin maasta mieltä, niin hyvässä kuin pahassa.
Toisen matka menee ripulista pilalle ja hän soimaa koko ikänsä jotain lomakohdetta siitä kun taas toinen ei ole pienestä paskahädästä moksiskaan, joku ei pidä paikallisesta ruuasta ja lyttää sen jälkeen koko kansakunnan, joku taas ihastuu yhteen pikkuruiseen rannanpoukamaan näkemättä muuta maata sen enempää ja sen jälkeen hehkuttaa lomakohdetta ylenpalttisesti, näin se menee.
Avoimin mielin ilman ennakkoluuloja matkalle, huumori mukaan se auttaa kun alkaa vituttamaan ja iskee se kuuluisa kulttuurišhokki, mikään ei maita, tekee mieli lähteä kotiin, paska maa, täältä ei saa edes hernekeittoa, kieltä ei ymmärrä, oudot ovat tuoksutkin jne., siitä selviää huumorilla ja olemalla kiinnostunut siitä mitä ympärillä tapahtuu - HAISTA JA MAISTA ELÄMÄN KAIKKIA MAKUJA.
Matkustaminen on mukavaa puuhaa, saa hieman etäisyyttä kotimaahansa ja ymmärtää kuinka hyvin meillä täällä kaikki asiat ovat ja miten pienestä sitä joskus valitan minäkin, enkä aina ymmärrä millainen onni minulla on käynyt kun olen näiden onnelisten tähtien alle saanut syntyä.
Älkää arvostelko muita maita, ainakaan haukkuko, yrittäkää löytää ja keskittyä niihin hyviin asioihin, se on parhaaksi meille kaikille luulen minä.
Voikaa hyvin ja nauttikaa matkailusta, myös kauniin kotimaamme.
Vähän menee aiheen ohi, mutta kerron silti.
Mieheni on herkkävatsainen ja on saanut jonkin sortin vatsataudin joka ikisessä maassa jossa olemme lomailleet, Kreikkaa ja Kanariaa myöten, paitsi Intiassa.
Siellä olimme kaksi viikkoa ja koko matkan mies terve kuin pukki. Kuten myös minä ja kaksi teiniäkin.
Matkailija kirjoitti:
Oletteko Turkin vihaajat käyneet Istanbulissa, Kappadokiassa tai vaikka Pamukkalessa?
Turkki rikkoo ihmisoikeuksia. En matkusta sinne enää koskaan.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Israel, tuli torakoita matkassa vaikka oli olevinaan hyvätasoinen majoitus.
Muistatko hotellin nimeä? Yleisesti ottaen Israelissa on über-puhdasta ja hygieenistä, mitä omiin kokemuksiini tulee. Itse kyllä olen majoittunut siellä min. 4+ hotelleissa.
Torakoita tosin on aika monessa kohteessa jo ihan Euroopassakin (+Kanaria), vaikka kuinka jynssätään kloriitilla pinnat.
Yleisesti ottaen Jerusalem on ehkä p*skaisin kaupunki jossa olen käynyt, jopa Delhi jää kakkoseksi. Joku Tel Aviv nyt onkin ihan ok, mutta tuo väittämäsi ei todellakaan päde koko Israeliin.
"20 vuotta sitten Eestissä vannoin, etten tule enää kun oli niin Ryzzzän meininki; likasta, varkaita, miliisi sakottaa väärin perustein jne jne. Enkä ole käynyt. Sen verran annan periksi, että perun boikotin - saatanpa mennäkin joskus, jos ei ole mitään muuta tekemistä."
Olen minäkin käynyt Tallinnassa ennen maan itsenäistymistä :) mutta nythän Viro on ihan ok paikka. Aika ankea oli joskus. Airbnb -majoituksella ollaan kerran oltu miehen kanssa ja asiat toimi sen osalta täysin moitteettomasti. Myös normihotellissa on oltu.
Espanjaan. Kerran erehdyin, otin opikseni.
Mulla ei oikeastaan ole mitään sellaista paikkaa, johon en lähtisi uudestaan. Muutamissa olen käynyt jopa useita kertoja. Valitsen kohteet aina huolella ja ne ovat sellaisia, joihin olen halunnut jo pitkän aikaa, joten menestys on osittain taattu jo senkin vuoksi. Olen myös kova suunnittelemaan eli luen paljon kohteesta etukäteen ja suunnittelen käytännön asioita jne. Tällä vältän suurimmat sudenkuopat.
Vierailija kirjoitti:
Rooma.
Missään ei ole yritetty huijata turistia niin paljon.
Heti lentokentällä vastaan käveli ihan virallisen näköisessä taksiunivormussa ollut tyyppi joka oikeasti oli huijari ja yritti siepata pimeään taksiin, mutta onneksi huomattiin viralliset taksit ja otettiin sellainen. Pimeän taksin idea siis on, että sinut viedään pysäköintihalliin, työnnetään likaiseen pakuun, istut siellä niin kauan kunnes kyytiin on saatu tarpeeksi monta huijattua turistia ja perillä vaaditaan vähintään kaksinkertaista hintaa kyydistä.
Keskustassa hienon näköinen ja kallis kahvila möi täysin mauttomia jääkaapissa säilytettyjä leivoksia. Kadulla partioi huijareita, jotka yrittivät työntää rannekorun käteen ja sitten kiristää rahaa.
Ei ikinä Roomaa. Kaikissa muissa 22 maassa on ollut kyllä kivaa.
Minä taas puolestani rakastan Roomaa ja jos nyt muutama ruusun/rannekorun myyjä kadulla tulee vastaan, niin no big deal. Heidän kanssaan täytyy vain olla jämäkkä ja kävellä ohi.
Leivoksia olen syönyt siellä lukemattomia eikä todellakaan ole mitään valitettavaa, päinvastoin. Ehkä olen onnistunut valitsemaan kahvilat sitten tuurilla hyvin.
Pimeään taksiin ei ole missään kohteessa menemistä... otan aina selvää etukäteen miltä viralliset taksit näyttävät, siltä varalta että on tarvista käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Aina kehutaan kuinka Lontoo on niin sielukas ja persoonallinen metropoli, mutta petti minut pahimman kerran. Vaikka kuinka hienoimpia nähtävyyksiä katseltiin, niin joka paikassa tuntui että kaikki on samaa tylsää harmaata massaa. Ihmiset, sää, rakennukset, ruoka, väenpaljous. Kaikki vaan pelkkää harmaata, ei mitään omalaatuista sykähdyttävää missään. Helsinkikin tuntui omalaatuiselta luksukselta Lontoon jälkeen.
Ollaan varmaan oltu eri Lontoissa, kun minä en ole saanut siitä kyllikseni vieläkään. 😀 Niin paljon nähtävää, ettei mikään aika riitä. Ja omalaatuista vaikka kuinka paljon.
Aika monesta ns. rantalomakohteesta löytää jotain mielekiintoista, hauskaa tai kaunista, jos ei jää jököttämään vain resortiin tai kiertele turistibussilla. Ihan jo vaan Mallorcalla tai Kanarialla pyöräily on tosi kivaa, ja surffaus muös Kanarialla. Gambiassa oli mukavia ihmisiä ja piti vain sopeutua siihen, että odottivat ”lahjaa” rikkaalta turistilta. Senegalin Dakar oli juu hiukka pelottavan tuntuinen, mutta kaupungin edustalla ihanan leppoisia saaria joilla asui taitelijayhteisöjä. Hurghadassa ahdisti kävellä resortin ulkopuolella eikä siellä juuri mitään kiinnostavaa ollutkaan, mutta sukeltamaan ja snorklaamaanhan sinne meninkin, ja siihen oli aivan loistavat puitteet. Samoin Thaimaan rannoilla ja Balilla snorklaus oli hienoa. Thaimaasta, Balilta/Indonesiasta tietysti löytyy myös paljon muuta mielenkiintoista ja kaunista luontoa, ystävällisiä ihmisiä. Intia äärettömän mielenkiintoinen maa, ja suuri, hyvin vaihteleva luonto, kulttuuri ja ihmiset jos uskaltautuu turistirantojen ulkopuolelle. Pitää vaan elää sen kanssa, että tungoksessa joku tarraa tissistä tai yrittää myydä huumeita ja kinkysexiä, siis niissä isoissa kaupungeissa.
Ainut paikka minne en pakettimatkalle enää menisi on se Santa Maria Kap Verdellä. Pieni saari jolla ei ole muuta kuin tuulta ja hiekkaa, vaikeat yhteydet muille saarille jotka vissiin ovat vehreämpiä ja elävämpiä.
Kaupungeista Bucarest ja Sofia olivat sellaisia, ettei uudestaan välttämättä tarvitse mennä. Joku Dubai on aina tuntunut paikalta jota en edes halua nähdä. Sitten USA:n autoilukaupungit joissa ei edes ole oikeaa keskustaa tai mitään nähtävää, esim Houston.
Vierailija kirjoitti:
Maspalomas, ihan liian ränsistynyt turistirysä. Näkyy hyvin, että paikka on ollut suurten turistimassojen valtaama vuosikymmeniä eikä paikkoja ole pidetty kovin hyvässä kunnossa. Kaikki ravintolat ja baarit on pelkkää halpaturismia.
Mutta ne hiekkadyynit, joiden suojissa on jännittävää peuhailla swingersporukan kesken...kun ensin nuderannalta tai klubista on toisemme löydetty...
Inglesiin. Ei ikinä. Siellä ei ole muuta kuin tuulinen hiekkaranta ja karaoke baarit.