Äiti yökylässä ja hermo menee
Miksi se on aina niin oman äidin kanssa?! En haluaisi olla tällainen, äiti on kuitenkin jo 70-vuotias ja ei elä ikuisesti. Käy meillä todella harvoin vaikka ei asuta ”kuin” 170 kilometrin päässä ja hyvä niin. Ihan oikeasti ahdistun tuosta hösellyksestä ja säätämisen määrästä. Toi omat aamupalatarvikkeet mukanaan koska ei voi elää ilman joka-aamuisin leseitä, muuten ei vatsa toimi ( ja tätä pitää kailottaa kaikille ), hänen tuomat kukat pitää viedä ulos yöksi niin ne säilyvät kauemmin jne.
Tiedän että minullakin on asenteessa vikaa kun en jaksa vanhan ihmisen häsellystä mutta joo, tuntuu että joka asiassa on pientä piikkiä minua kohtaan. Mies ja lapset sentään on hyviä, tytär on kaikessa huono. Onneksi lähtee kohta kotiin, helpotus. Mietin vain että miten joskus äitini oli paras ystäväni ja surullista miten viimeiset vuodet olen vain helposti ärsyyntynyt häneen... en itsekään tiedä missä vaiheessa tiet ovat lähteneet näin erkanemaan ja miksi. Hyvä isoäiti on lapsilleni ja itsekin välillä viihdyn hänen seurassaan.. usein vain tuntuu etten jaksa äitini piikittelyä ja määräilyä, rentous meidän välisestä suhteesta on kadonnut 😞
Kommentit (65)
Kovin pienestä sun hermosi menevät.
Vierailija kirjoitti:
Kiva kun täällä ilmeisesti aloitukseeni pohjautuen on tehty aloitus siitä miten pitää jaksaa käyttäytyä vanhan ihmisen läsnäollessa. Kyllä, yritän käyttäytyä. Haluaisin myös samaa äidiltäni, olisi kiva että ei koko aikaa piikittelisi ja ”määräilisi” omassa kodissani. En minäkään arvostele hänen tapojaan toimia omassa kodissaan.
Toivottavasti muistat nämä asiat kun olet itse vanha ja kyläilette omien lapsiesi kanssa.
Ap, ymmärrän sinua. Äitini on aina ollut hyvin läheinen minulle. Nyt kuitenkin koen, että hän on iän myötä muuttunut rasittavaksi, emmekä enää löydä yhteistä säveltä niin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ kyllä, yritänkin ymmärtää mutta joo, vaikeaa se on. Syökööt leseitään,olen tiennyt tästä leseiden syönnistä vuosikausia, en halua kuulla selitystä hänen vatsan toiminnastaan. Pieniä asioita sinänsä mutta jotenkin ne vaan eskaloituvat taas kun äiti on täällä.
Ja voi sitä päivittelin määrää kun tänne on niin pitkä matka tulla. Joo, minä kyllä joudun ravaamaan hänen luonaan monta kertaa vuodessa koko perheen kanssa. Välillä ajamme 170 km sinne ja saman takaisin heti jos vaikka viemme lapset hänelle hoitoon. Joskus vaan tuntuu että äiti voisi vähän suodattaa sanomisiaan... tuntuu että kaikki mitä mieleen tulee PITÄÄ sanoa ääneen.
Luoja mikä typerys :D
"Joo, minä kyllä joudun ravaamaan hänen luonaan monta kertaa vuodessa koko perheen kanssa. Välillä ajamme 170 km sinne ja saman takaisin heti jos vaikka viemme lapset hänelle hoitoon."
Hoidatatko sinä tosiaan lapsesi 70 vuotiaalla vanhuksella? Sinullahan on leseitä siellä missä järjen pitäisi olla.Kyllä, vien lapsiani hänelle lomalla hoitoon kun itse olen töissä. Ja olem tästä kovasti kiitollinen. Hän on myös hyvä isoäiti lapsilleni. Ei kai se silti tarkoita sitä etten saisi ärsyyntyä hänen piikittelevästä tyylistään ja seikkaperäisistä vatsantoimintaselityksistään. Miksi täällä nähdään kaikki asiat näin mustavalkoisesti ?!
Äimistyin vaan, että joku todella vie lapset hoitoon 70-vuotiaalle vanhukselle, sehän on melkoinen rasitus ikäihmiselle. Etkö yhtään ajattele? Vielä 170 km välimatkaa jos jotain sattuu niin teistä ei ole apuun. Ja ei mikään pari päivää vaan loman ajaksi. Aika mielenkiintoinen systeemi lastenhoitoon, ei ihan loppuun asti ajateltu. No, kai se on taloudellista sinun kannalta ajaa ikäihminen loppuun. Aika vähällä pääset vastavuoroisuudessa, vatsan toiminnan keskustelut ja kukat ulos yöksi. Saat varmaan paljon sympatiaa tässä ketjussa kun sinulla on niin rankkaa.
70-vuotias ei välttämättä ole mikään hauras vanhus vaan ihan normaalia elämää viettävä nainen eikä aloittajan lapset luultavasti enää ole vauvaikäisiä. Oma äitini nyt samanikänen halusi hoitaa lapsiani ja heillä on todella läheiset välit. Kyllä hän käy hermoilleni myös kun vatsantoiminta näyttää olevan ykkösasia tuossa iässä. Mutta olen kiitollinen hänelle kaikesta avusta.
Juuri näin. Aika harva 70-vuotias on ns.vanhus tänä päivänä. Oma äitini on 71v. ja nimenomaan haluaa hoitaa lapsenlapsiaan, se on hänelle hyvin tärkeää. Haluaa tietenkin läheiset välit heidän kanssaan. Eipä ole tullut edes mieleen, että joku voi ajatella minun hoidattavan lapseni vanhus-paralla 😂
Ot, mutta mua rasittaa että äitini useimmiten tulkitsee mun ärtymyksen siten, että hän on minun läheisin ihmiseni (ei ole). Kyllä mun ärtymyksen lähde on ihan se ärsyttävä käytös, kuten että antaa lapselle karkkia vaikka ei ole karkkipäivä.
Tuo vatsan toiminnasta selostaminen on kyllä ihme juttu. Siis en ymmärrä, miksi siitä pitää muille ihmisille tiedottaa. Ei mitenkään yksityiskohtaisesti, mutta juurikin "jotta vatsa toimisi" tai "vatsa ei ole vielä tänään toiminut".
Mulla on yksi kaveri, joka lähes aina tavatessamne raportoi "vatsan toiminnastaan", varsinkin jos tapaamme aamulla.
Oikeasti, ei kiinnosta enkä siitä haluaisi kuulla.659
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ kyllä, yritänkin ymmärtää mutta joo, vaikeaa se on. Syökööt leseitään,olen tiennyt tästä leseiden syönnistä vuosikausia, en halua kuulla selitystä hänen vatsan toiminnastaan. Pieniä asioita sinänsä mutta jotenkin ne vaan eskaloituvat taas kun äiti on täällä.
Ja voi sitä päivittelin määrää kun tänne on niin pitkä matka tulla. Joo, minä kyllä joudun ravaamaan hänen luonaan monta kertaa vuodessa koko perheen kanssa. Välillä ajamme 170 km sinne ja saman takaisin heti jos vaikka viemme lapset hänelle hoitoon. Joskus vaan tuntuu että äiti voisi vähän suodattaa sanomisiaan... tuntuu että kaikki mitä mieleen tulee PITÄÄ sanoa ääneen.
"Joo, minä kyllä joudun ravaamaan hänen luonaan monta kertaa vuodessa koko perheen kanssa. Välillä ajamme 170 km sinne ja saman takaisin heti jos vaikka viemme lapset hänelle hoitoon."
Hoidatatko sinä tosiaan lapsesi 70 vuotiaalla vanhuksella? Sinullahan on leseitä siellä missä järjen pitäisi olla.Kyllä, vien lapsiani hänelle lomalla hoitoon kun itse olen töissä. Ja olem tästä kovasti kiitollinen. Hän on myös hyvä isoäiti lapsilleni. Ei kai se silti tarkoita sitä etten saisi ärsyyntyä hänen piikittelevästä tyylistään ja seikkaperäisistä vatsantoimintaselityksistään. Miksi täällä nähdään kaikki asiat näin mustavalkoisesti ?!
Äimistyin vaan, että joku todella vie lapset hoitoon 70-vuotiaalle vanhukselle, sehän on melkoinen rasitus ikäihmiselle. Etkö yhtään ajattele? Vielä 170 km välimatkaa jos jotain sattuu niin teistä ei ole apuun. Ja ei mikään pari päivää vaan loman ajaksi. Aika mielenkiintoinen systeemi lastenhoitoon, ei ihan loppuun asti ajateltu. No, kai se on taloudellista sinun kannalta ajaa ikäihminen loppuun. Aika vähällä pääset vastavuoroisuudessa, vatsan toiminnan keskustelut ja kukat ulos yöksi. Saat varmaan paljon sympatiaa tässä ketjussa kun sinulla on niin rankkaa.
70-vuotias ei välttämättä ole mikään hauras vanhus vaan ihan normaalia elämää viettävä nainen eikä aloittajan lapset luultavasti enää ole vauvaikäisiä. Oma äitini nyt samanikänen halusi hoitaa lapsiani ja heillä on todella läheiset välit. Kyllä hän käy hermoilleni myös kun vatsantoiminta näyttää olevan ykkösasia tuossa iässä. Mutta olen kiitollinen hänelle kaikesta avusta.
Juuri näin. Aika harva 70-vuotias on ns.vanhus tänä päivänä. Oma äitini on 71v. ja nimenomaan haluaa hoitaa lapsenlapsiaan, se on hänelle hyvin tärkeää. Haluaa tietenkin läheiset välit heidän kanssaan. Eipä ole tullut edes mieleen, että joku voi ajatella minun hoidattavan lapseni vanhus-paralla 😂
Ohis, mutta jos ei tosiaan ole koskaan edes tullut mieleen, niin tuo riippuu täysin terveydentilasta. Toisinkin voi olla: mun vanhemmat ovat 65 ja 70, sairauksiensa kanssa raihnaisia vanhuksia, nuorempi täysin autettava. Onneksi lapsenlapsensa ovat jo (lähes) aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidatatko sinä tosiaan lapsesi 70 vuotiaalla vanhuksella? Sinullahan on leseitä siellä missä järjen pitäisi olla.
Sauli Niinistö taitaa täyttää kohtapuoliin 70 vuotta. "Vanhuksia" on niin monenlasia. Minun 85-vuotias isoäitini ajaa edelleen autoa ja käy mielellään hoitamassa noin 40 kilometrin päässä asuvaa ekaa lapsenlapsenlastaan.
Itse hoidan lapsenlapsiani mielelläni, rakastan heitä suunnattomasti. Mutta väsyn. Olen vasta 61v. Yöllä nukun huonosti, kun olen vastuussa lapsista. Ruuanlaitto ja leikkiminen, juttelu ja pelaaminen vie voimia. Rakastan, mutta väsyn jo yhdessä päivässä. En voi kuvitella, että kymmenen vuoden päästä ottaisin hoidettavaksi edes kouluikäisiä. Miettikää vielä. Töissä käyminen eläkeiän noston vuoksi on eri asia, yövastuuta ei siinä yleensä ole.
Itseäni hämmentää kovasti se, että saan paiseita äidistäni, joka on jo 88-v. Edelleen hän komentaa minua pukeutumaan lämpimästi ja laittamaan VILLAHOUSUT, kun menen ulos! Hän arvostelee ulkonäköäni. Olen liian lihava, liian laiha, milloin mitäkin. Koskaan en hyvä, tai edes tyydyttävä.
Kunpa osaisin ottaa hänet vaan kärttyisänä vanhana ihmisenä, mutta kun en osaa.
Hoidattaa vanhalla ihmisellä lapset lomien, siis pitemmän ajan aikana, ja kehtaa valittaa jostain leseistä. Olisiko ap:n ja muiden vastaavien syytä katsoa peiliin. Vierailut on ok mutta ei vanhuksien käyttäminen ilmaisena hoitopaikkana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole oikein, ei vanhaa äitiäsi ja ei lapsiasi kohtaan. Kätevää mutta ei oikein. Mieti asia uudelleen, 70-vuotias ei jaksa olla lastenhoitaja. Törkeää hyväksikäyttöä.
Mitä vanhemmaksi vanhemmat tulee niin v**umaisemmaksi vaan muuttuu. Itsekkin toivon jo, että viimeinen korahdus jo pääsisi ilmoille.
Täysin mahdoton miellyttää missään ja seläntakana vain puhutaan paskaa.
Kuinka tuttua, harmi kun oma äiti niin lähellä että tätä showta saisi katsoa monta kertaa viikossa....
Ihmiset eivät ymmärrä, että vanhuuteen liittyy taantumus, vanhan ihmiset puheet kääntyy itseen ja menneeseen, vaivoihin ja terveyteen, se on vanhan ihmisen arkea ja mielen aihe. Tavat ja tottumukset, perinteet ja tiedon jatkaminen seuraavalle sukupolvelle, tietämyksen siirtäminen. Näin on ollut aina mutta harva sitä tajuaa omien vanhempiensa kohdalla ja arjessa.
Sitä suuremmalla syyllä kun ymmärtää (tai tässä tapauksessa ap ei ymmärrä) vanhuuden merkit ei enää ole syytä rasittaa vanhaa ihmistä lastenhoidolla, siihen liittyvällä vastuulla ja velvollisuuksilla. Vanhus ei ole siihen kykenevä fyysisesti tai henkisesti. Antakaa vanhemmillenne arvokas loppuelämä, kunnioitus ja vapautus rasitteista.
En ole vielä 70v, mutta en yökyläile lasteni luona. Menen hotelliin ja saan kuulla, miten lapset nyt pettyävät, kun ei ole mummi aamulla siellä, ei syödä yhdessä aamupalaa jne. Olen todennut, että jos lauantaina olen siellä klo 13- 19, niin luulisi yhdessäolon riittävän. Lisäksi käymme yhdessä syömässä noin tunnin kuluttua, joten mikä ihmeen itseisarvo se on, että joudun siellä jonottamaan vessaan ja sietämään öisiä ääniä.
Ihmettelen myös miten noin pienistä asioista voi mennä hermot.
Hoidattaa lapsensa 70-v äidiltään ja haukkuu leseistä, melkoinen viritelmä tuo ap :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole oikein, ei vanhaa äitiäsi ja ei lapsiasi kohtaan. Kätevää mutta ei oikein. Mieti asia uudelleen, 70-vuotias ei jaksa olla lastenhoitaja. Törkeää hyväksikäyttöä.
Hah hah! Sinä olet siis sitä mieltä, että minun tulisi nyt ilmoittaa äidilleni, että hän ei saa enää hoitaa lapsenlapsiaan, koska on vanhus. Nyt kun hän on jäänyt kokonaan eläkkeelle, oma aika lapsenlapsien kanssa on varmasti yksi tärkeimpiä asioita elämässä, mutta jos asia on näin, niin eihän siinä mitään sitten 🤣
Jos hoitaa lapsesi, siedät leseensä, ja jutut annat mennä korvasta sisään toisesta ulos.