Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusperheen kouluasiat järjestyivät sattumalta, tätä on vaikea edes käsittää!

Kiitoskiitoskiitos
10.08.2018 |

Mieheni lapsen äidillä takana useampi muutto, lapsi muuttanut koulua jo useamman kerran.
Viimeisin muutto toiselle puolelle kaupunkia joka on tehnyt lapsen ja meidänkin elämästä hankalampaa isäviikkojen pitkän koulumatkan ja todella aikaisten aamujen takia. Iltapäivisin on väsymystä itketty.
Äidillä kuulemma muuttoihin oikeus mutta miksi pitää lasta noin rangaista en ymmärrä? Äidillä hyvä palkka, kesämökkejä kaksi, ei köyhyyden takia ole tarvinnut muuttaa. Äidin työreissujen vuoksi vuoroviikkojärjestely on täysin tarpeellinenkin eli ratkaisu ei ole että ei vuoroviikkoja.

Nyt tänä syksynä kävi sitten niin että tuon äidin uusimman kodin alueella koulut ovatkin täynnä ja uutta tilaa ei sinne rakenneta vaan lapsen koko luokka kuskataan kaupungin toimesta bussilla sinne missä tilaa on ja tämä koulu onkin AIVAN SATTUMALTA isän kodin lähikoulu. Isäviikkoina lapsi hurauttaa siis pyörällä kouluunsa helposti.

Lapsikin vaikuttaa tyytyväiselle kun uusi koulu on todella kiva. Harmitus suuri hänen puolestaan kun ei ole päässyt mihinkään kouluun kotiutumaan, nyt onneksi kuitenkin koko viime vuoden luokka kulkee mukana. Uusperheen elämässä ei ulkopuolisten toimesta mikään reiluus ikinä ole toteutunut, nyt tätä on tosi vaikea käsittää. Universumille kiitos, ehkä Jumala on sittenkin olemassa. Aivan erilainen vuosi tulossa meille!

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vaan omakohtaisen kokemuksen kautta sanoa, että kyllä ne muutot ovat joskus ihan pakollisia, koska ei se koulun tai päiväkodin pysyvyys ole tärkein asia perheen tai lasten hyvinvoinnissa esim. perhe voi muuttaa sen takia että asunto on aivan törkeän liian pieni, niin pieni, että yksinkertaisesti sitä ei voi pitää sopivana lapsille tai sitten voi joutua muuttamaan esim. häiriköivien naapureiden takia. Jos esim. joutuu valitsemaan pysyminen levottomalla alueella, kamalassa asunnossa, tai muuttaminen asialliseen, sopivan kokoiseen perheasuntoon, niin kyllä siinä varmaan jo lasten hyvinvoinnin kannalta se muutto on kannattavampaa, vaikka vaihtuisi koulut ja päiväkodit. Yleensä juuri perheet muuttavat lasten tarpeiden takia ja niitä on paljon tärkeämpiäkin tarpeita kun esim. koulun tai päiväkodin pysyvyys.

Olen itse töissä lastensuojelussa ja harmittaa monesti kun emme voi auttaa näissä asuntoasioissa, vaikka perheellä olisi täysin epäsopiva asunto. Harvoin perheille tarjoutuu mahdollisuus saada asunto edellisen asuntoalueen läheltä, niin että koulut tai päiväkodit eivät vaihdu, tosin isommat lapset harvoin kuitenkin vaihtavat koulua edes muuton myötä, jos matka ei ole ihan mahdoton. Olisikin hyvä jos esim. kaupungin asuntojaossa otettaisiin huomioon perheiden tilanteet, niin että koulujen tai päiväkotien vaihtoja ei tulisi ja asuntoja tarjottaisiin samalta alueelta, mutta se on usein turha toivo kun ei niitä asuntoja välttämättä tarjota ollenkaan, vaikka tarvetta olisi ja jos asunto hankitaan itse, niin ei niitä sopivia aina löydy samalta alueelta, vaikka alue olisi muuten mieluisa, eli ei välttämättä haluttaisi vaihtaa aluetta.

Vierailija
22/26 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vaan omakohtaisen kokemuksen kautta sanoa, että kyllä ne muutot ovat joskus ihan pakollisia, koska ei se koulun tai päiväkodin pysyvyys ole tärkein asia perheen tai lasten hyvinvoinnissa esim. perhe voi muuttaa sen takia että asunto on aivan törkeän liian pieni, niin pieni, että yksinkertaisesti sitä ei voi pitää sopivana lapsille tai sitten voi joutua muuttamaan esim. häiriköivien naapureiden takia. Jos esim. joutuu valitsemaan pysyminen levottomalla alueella, kamalassa asunnossa, tai muuttaminen asialliseen, sopivan kokoiseen perheasuntoon, niin kyllä siinä varmaan jo lasten hyvinvoinnin kannalta se muutto on kannattavampaa, vaikka vaihtuisi koulut ja päiväkodit. Yleensä juuri perheet muuttavat lasten tarpeiden takia ja niitä on paljon tärkeämpiäkin tarpeita kun esim. koulun tai päiväkodin pysyvyys.

Olen itse töissä lastensuojelussa ja harmittaa monesti kun emme voi auttaa näissä asuntoasioissa, vaikka perheellä olisi täysin epäsopiva asunto. Harvoin perheille tarjoutuu mahdollisuus saada asunto edellisen asuntoalueen läheltä, niin että koulut tai päiväkodit eivät vaihdu, tosin isommat lapset harvoin kuitenkin vaihtavat koulua edes muuton myötä, jos matka ei ole ihan mahdoton. Olisikin hyvä jos esim. kaupungin asuntojaossa otettaisiin huomioon perheiden tilanteet, niin että koulujen tai päiväkotien vaihtoja ei tulisi ja asuntoja tarjottaisiin samalta alueelta, mutta se on usein turha toivo kun ei niitä asuntoja välttämättä tarjota ollenkaan, vaikka tarvetta olisi ja jos asunto hankitaan itse, niin ei niitä sopivia aina löydy samalta alueelta, vaikka alue olisi muuten mieluisa, eli ei välttämättä haluttaisi vaihtaa aluetta.

Juuri tätä tarinaa moni äiti varmasti selittääkin lasussa, kuinka uusi koti on lapselle parempi. Myös mun uusperheessä tämä muuttotarina tuttu ja aina lapsille myös syötetty tuo sama tarina tulossa olevasta kivemmasta kodista ja kivemmista kavereista. Ja lasussa suorastaan rakastetaan kivoja tarinoita.

Näinhän se varmasti on  että lasu tai valvonta ei välitä pätkääkään vaikka joku lapsi joutuu joka syksy etsimään uudet kaverit, kohtaamaan uudet aikuiset, uudet bussireitit isälle jne. kun lasun ongelmat yleensä isompia. Ihmetellään sitten lasten pahoinvointia eikä ymmärretä pysyvyyden tärkeyttä lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tätä tarinaa moni äiti varmasti selittääkin lasussa, kuinka uusi koti on lapselle parempi. Myös mun uusperheessä tämä muuttotarina tuttu ja aina lapsille myös syötetty tuo sama tarina tulossa olevasta kivemmasta kodista ja kivemmista kavereista. Ja lasussa suorastaan rakastetaan kivoja tarinoita.

Näinhän se varmasti on  että lasu tai valvonta ei välitä pätkääkään vaikka joku lapsi joutuu joka syksy etsimään uudet kaverit, kohtaamaan uudet aikuiset, uudet bussireitit isälle jne. kun lasun ongelmat yleensä isompia. Ihmetellään sitten lasten pahoinvointia eikä ymmärretä pysyvyyden tärkeyttä lapselle.

No eri asia jos on pelkästään tarinoita mutta me lastensuojelussa näemme kyllä helposti onko vain tarinointia tai ei esim. asunnon koosta ei tarvitse väitellä jos se ihan normaalin käsityskyvyn mukaan on liian pieni tai tilanne on niin huono, että joudutaan sijoittamaan hyvin eri ikäisiä lapsia samoihin huoneisiin tai jos perhe on kärsinyt huonosta häiriöitä täynnä olevasta levottomasta alueesta, tämäkin on aika helposti todettavissa onko näin vai ei. Kyllä minä ehdottomasti olen ollut oloinen perheen päästessä pois erittäin huonoista asuinoloista parempaan. Me emme kuitenkaan voi auttaa perhettä sen kummemmin, vaikka olisi esim. häiriköivät naapurit.

Vierailija
24/26 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi eron jälkeen perheen isä ei saisi edelleen päättää, missä äiti asuu! Nykytilannehan johtaa juuri tähän, että nainen vaihtaa kotia tämän tästä eikä ole miehen määräysvallassa enää lainkaan, lapset kärsivät ja siten koko yhteiskunta. Lainsäädäntöä pitää muuttaa siten, että mies päättää aina, missä lastensa äidit saavat asua, maksaahan mies elarit eli siten elättää sillä noin 150 eurolla koko perhettä niin, että nainen voi keskittyä rakennekynsiin ja turhanpäiväisyyksiin.

On todella kummallista, että koulussa valitaan joku tietty luokka, jota kuljetellaan toiselle puolelle kaupunkia, koska omassa koulussa ei ole tilaa. Yleensä asia ratkaistaan siten, että ko. kouluun ei yksinkertaisesti oteta uusia oppilaita alueelle muuttavista, vaan heille osoitetaan samalta alueelta joku toinen koulu. En voi uskoa, että ap:n asuinalueella tehdään ratkaisu, jossa lapsia kuljetetaan hankalan matkan päähän toiselle puolelle kaupunkia, kun alueella joka tapauksessa on 3-4 muuta koulua, jonne ap:n miehen lapsi ja muut muuttaneet varsin hyvin voidaan sijoittaa.

Minullakin on muuten kesämökki. En ole koskaan ajatellut, että se on ehdoton este muuttamiselle uuteen kotiin. Miksi olisi?

Kesämökki ei ole este muutolle mutta maksatko elareilla kesämokin lyhennykset ja kitiset exällesi siitä että lasten aiempi koti liian kalliilla alueella ja välttämätöntä muuttaa 10km päähän. Riippuu siitä.  Ei tietenkään este mutta määrittää sinut huoltajana.

Ei miehen tarvitse päättää missä lasten äiti asuu mutta kolmas koulun vaihto on mielestäni ongelma.

Ei mulla kesämökistä ole mitään lyhennyksiä. Ei monella muullakaan. Mökkejä peritään aika yleisesti.

Mökki pitää lunastaa kuolinpesältä jos sen omakseen haluaa. Eli kallis se on.

Vierailija
25/26 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta, että lasu ei välitä ehkä pysyvyydestä pätkääkään. Esim. kun itse olin etsimässä uutta asuntoa, koska asuinolot olivat suorastaan hirveät lasu vaan kehoitti laittamaan sitten asuntotoiveiksi kaikki alueet tai ei ole mitään toivoakaan asunnon saannista. Siinä ei paljon puhuttu koulujen tai päiväkotien vaihdosta ja tilanne olikin niin kamala että olisin muuttanut vaikka toiselle puolelle kaupunkia jos sieltä olisi tarjoutunut ainoa mahdollisuus ja tämä oli myös lasun näkemys koska haitta kyseisessä paikassa oli paljon suurempi kun mitä on muutto toiselle alueelle. Onneksi ei ihan niin kauas joutunut lähtemään. Nii- i sitä kun on muitakin seikkoja pakostakin asunnon valinnassa kun koulujen tai päiväkotien pysyvyys.

Vierailija
26/26 |
11.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin tilanne jossa lasten isä eli mieheni asunut samassa paikassa koko ajan. Talo jossa kaikille lapsille omat huoneet. Lasten äiti steppaa sinne ja tänne, milloin jonkun miehen perässä, milloin muuten vaan. Koulua vaihdetaan yleensä heinäkuun lopussa. Joskus ilmoitus uudesta koulusta tullut vasta elokuun puolella. Viimeksi muutto aiempaa huonommalle alueelle. Tuolloin lasu oli mukana kuvioissa äidin parisuhteessa olleiden ongelmien vuoksi mutta lasten lähihuoltajaa on todella vaikea vaihtaa. Välillä äiti yrittää rajoittaa lasten tulemista isälleen, välillä sitten kun väsyy lapset ovat isällään kuukaudenkin putkeen. Omaan järkeeni ei käy miksi lasu ei ottanut asiaan kantaa. Oikeudesta pitäisi muutosta lähteä hakemaan ja täällä käräjäoikeudessa huoltoriitoja hoitaa tuomari joka ei ole käytännössä koskaan määrännyt lapsia isälle.

Olen itse kasvanut ydinperheessä jossa äitini suosi sisartani ja itse sain kylmää ja välinpitämätöntä kohtelua. Oma kokemus sanoo että valitettavasti äiti ei aina ajattele lapsen parasta, myös ns hyvien perheiden äideillä voi olla omia ongelmia jotka estävät reiluuden ymmärtämisen lapsen näkökulmasta.

Kun kyseessä kolmas muutto lapsille kyllä lasun pitäisi edes kysyä ääneen että onko jossakin vanhempi jolla olisi vakaampaa elämää tarjolla, tätähän ei käytännössä tapahdu. Tuojotetaan siis asunnon neliömääriä tms ja jos paperilla näyttää hyvälle niin lapset taas uusiin maisemiin vaan.. järkyttävää vastuun pakoilua ja pykälien taakse piilottelua!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi