Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukion kaikki "järjestelyt" tuntuu vaikeilta minulle, äidille. Eikä ole koulu edes vielä alkanut

Vierailija
10.08.2018 |

Alkuun oli vaikea kun ei tiennyt että mitä kirjoja pitää ostaa, no sitten jostain luin että kirjalistassa k1 kirjat kun ostaa niin pärjää alkuun. No nyt tuli pojalle wilma viesti että jos haluat jollekkin ville kurssille may1.1 klikkaa linkkiä, mistä hemmetistä me nyt voidaan tietää, että pitääkö hänen mennä siihen.

Jos ei itse ole käynyt lukiota eikä ole mikään penaalin terävin, ei näistä tajua mitään. Pitäis olla joku kurssi miten lukiossa toimitaan.

Muita samassa tilanteessa?

Kommentit (185)

Vierailija
181/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman uskonnon opetus... hallelujaa kirjoitti:

Vierailija Lisäksi lukkareihin vaikuttaa se, opiskellaanko uskontoa vai elämänkatsomustieto[/quote kirjoitti:

On se kyllä käsittämätöntä että 2000-luvun Suomessa jaotellaan ihmisiä uskonnon perusteella eri ryhmiin ja sitä opetetaan koulussa. Kyllä eri uskontokuntien pitäisi hoitaa ihan itse uskontokasvatuksensa, eikä siihen pitäisi käyttää yhteiskunnan resursseja.

Näinhän se meneekin. Uskontotunneilla opiskellaan eri uskontoja yleisesti. Ne jotka opiskelee omaa uskontoaan, käyvät omalla uskonnonopettajallaan, näin omat lapsenikin. Elämänkatsomus on niille jotka eivät opiskele uskontoa ollenkaan.

Vierailija
182/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pikkuhiljaa vanhempien ohjaus vähemmälle  ja kannustusta pojalle ottamaan selvää asioista.  kasvattaa myös nuoren itsetuntoa kun pärjää itse.

Kannustaa ja opastaa voi, mutta ei se ysiluokkalainen yhdessä yössä isoksi lukiolaiseksi muutu. Ymmärrän hyvin ap:tä, että kantaa huolta lapsen asioista ja yrittää autta.

Auttamista on myös se, että opettaa lapsensa itsenäisesti kysymään. Äitikään ei aina kaikkea tiedä eikä googlestakaan löydy vastausta.

Totta kai kysyy ja onkin itsenäinen, mutta monista vastauksista päätellen täällä pitäisi lapsen heti osata hoitaa kaikki käytännön asiat itse. Sitäpaitsi kaikkea ei voi jättää koulun alkuun. Esim. läppäri tuli olla heti ensimmäisenä päivänä ja kirjat hankittuna heti ensi maanantaista.

Meillä ei ole ketään tuttua jolta voisi kysyä käytänteistä ja itse piti selvittää mitä esim. tarkoittaa jakso ja kauanko yksi jakso kestää, mitä kirjoja millekin jaksolle ostaa ja koska pitää ostaa seuraavat kirjat. Vähävaraisena perheenä emme voi ostaa koko kirjalistaa kerralla emmekä voi vain antaa rahaa käteen ja sanoa, että mene ostamaan mitä tarvitset. Pystyimme ostamaan juuri nämä tämän jakson kirjat tällä hetkellä. Tottakai tämä aiheuttaa stressiä ja se ettei tiedä asioita on aika epämukava tunne, kun on taloudellisesti tiukkaa.

Lukujärjestyksen saimme tietää tämän viikon alussa ja yhdessä nuoren kanssa vertailimme ostopaikkoja ja halvimman mukaan ostimme kirjat. Tässä vain yksi näkökulma miksi ihmiset saattavat kysellä paljon.

Hyvä ettette ostaneet kaikki kirjoja kerralla!

Meillä on lukion aikana säästetty satoja euroja (puolin ja toisin) kun nuoret käyvät niitä kursseja eri jaksoissa ja voivat lainata toisiltaan tai ostaa kierrätyskirjoja. Suosituin malli ilmeisesti on että ’tässä sulle lainaksi tämä uskonto 1 ja kiva kun Mä saan käyttää sun biologia 1 -kirjaasi sillä välin. Suosittelen todellakin ja lämpimästi! (Varsinkin aineissa mitä ei aio kirjoittaa) ja moni lainaa jonkun kirjan minkä haluaa säästää esim 5€ jaksovuokralla. (Kavereiden kesken, mutta heillä on koko ryhmällä joku whatsup’tms ryhmä jossa sitten tarvittaessa huhuillaan olisiko jollain lainata jotain tarvittavaa kirjaa)

Kiitos vinkistä <3

Itse en tykkäsi, jos lapseni tekisi tuota.

Olen kehottanut häntä alleviivaamalla hahmottamaan oleellisia osia kirjoista ja tuossa tavassa on hankalaa pitää vahtia siitä, mikä kirja on milloinkin kenelläkin ja yo-kirjoitussuunnitelmatkin vaihtuvat vielä ja silloin joku tarviikin omaksi jne. Tulee vaan riitoja.

Jos tällaisen opiskelutekniikan opettaa, tekee kyllä todellisen karhunpalveluksen nuorelle jatko-opintoja ajatellen. Korkeakouluissa suurin osa kirjoista lainataan kirjastosta ja niihin ei saa tehdä merkintöjä. Olen täydentänyt tutkintoani nyt aikuisiällä ja meillä on kursseilla sellaisia opiskelijoita, jotka ovat ihan itku kurkussa kun eivät osaa lukea tenttiin ilman että kirjaa alleviivataan ja kirjoitellaan marginaaleihin. He kopioivat satoja sivuja tenttikirjoja voidakseen alleviivata - muuten ei vaan osaa jäsentää tietoa.

Sen sijaan muistiinpanotekniikan hallinta on tärkeää. Kun sen on hyvin lukenut ja tehnyt muistiinpanot, ei tartte sutata kirjan sivuja turhaan. Muistiinpanoista hamotta asian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pikkuhiljaa vanhempien ohjaus vähemmälle  ja kannustusta pojalle ottamaan selvää asioista.  kasvattaa myös nuoren itsetuntoa kun pärjää itse.

Kannustaa ja opastaa voi, mutta ei se ysiluokkalainen yhdessä yössä isoksi lukiolaiseksi muutu. Ymmärrän hyvin ap:tä, että kantaa huolta lapsen asioista ja yrittää autta.

Auttamista on myös se, että opettaa lapsensa itsenäisesti kysymään. Äitikään ei aina kaikkea tiedä eikä googlestakaan löydy vastausta.

Totta kai kysyy ja onkin itsenäinen, mutta monista vastauksista päätellen täällä pitäisi lapsen heti osata hoitaa kaikki käytännön asiat itse. Sitäpaitsi kaikkea ei voi jättää koulun alkuun. Esim. läppäri tuli olla heti ensimmäisenä päivänä ja kirjat hankittuna heti ensi maanantaista.

Meillä ei ole ketään tuttua jolta voisi kysyä käytänteistä ja itse piti selvittää mitä esim. tarkoittaa jakso ja kauanko yksi jakso kestää, mitä kirjoja millekin jaksolle ostaa ja koska pitää ostaa seuraavat kirjat. Vähävaraisena perheenä emme voi ostaa koko kirjalistaa kerralla emmekä voi vain antaa rahaa käteen ja sanoa, että mene ostamaan mitä tarvitset. Pystyimme ostamaan juuri nämä tämän jakson kirjat tällä hetkellä. Tottakai tämä aiheuttaa stressiä ja se ettei tiedä asioita on aika epämukava tunne, kun on taloudellisesti tiukkaa.

Lukujärjestyksen saimme tietää tämän viikon alussa ja yhdessä nuoren kanssa vertailimme ostopaikkoja ja halvimman mukaan ostimme kirjat. Tässä vain yksi näkökulma miksi ihmiset saattavat kysellä paljon.

Hyvä ettette ostaneet kaikki kirjoja kerralla!

Meillä on lukion aikana säästetty satoja euroja (puolin ja toisin) kun nuoret käyvät niitä kursseja eri jaksoissa ja voivat lainata toisiltaan tai ostaa kierrätyskirjoja. Suosituin malli ilmeisesti on että ’tässä sulle lainaksi tämä uskonto 1 ja kiva kun Mä saan käyttää sun biologia 1 -kirjaasi sillä välin. Suosittelen todellakin ja lämpimästi! (Varsinkin aineissa mitä ei aio kirjoittaa) ja moni lainaa jonkun kirjan minkä haluaa säästää esim 5€ jaksovuokralla. (Kavereiden kesken, mutta heillä on koko ryhmällä joku whatsup’tms ryhmä jossa sitten tarvittaessa huhuillaan olisiko jollain lainata jotain tarvittavaa kirjaa)

Kiitos vinkistä <3

Itse en tykkäsi, jos lapseni tekisi tuota.

Olen kehottanut häntä alleviivaamalla hahmottamaan oleellisia osia kirjoista ja tuossa tavassa on hankalaa pitää vahtia siitä, mikä kirja on milloinkin kenelläkin ja yo-kirjoitussuunnitelmatkin vaihtuvat vielä ja silloin joku tarviikin omaksi jne. Tulee vaan riitoja.

Jos tällaisen opiskelutekniikan opettaa, tekee kyllä todellisen karhunpalveluksen nuorelle jatko-opintoja ajatellen. Korkeakouluissa suurin osa kirjoista lainataan kirjastosta ja niihin ei saa tehdä merkintöjä. Olen täydentänyt tutkintoani nyt aikuisiällä ja meillä on kursseilla sellaisia opiskelijoita, jotka ovat ihan itku kurkussa kun eivät osaa lukea tenttiin ilman että kirjaa alleviivataan ja kirjoitellaan marginaaleihin. He kopioivat satoja sivuja tenttikirjoja voidakseen alleviivata - muuten ei vaan osaa jäsentää tietoa.

Sen sijaan muistiinpanotekniikan hallinta on tärkeää. Kun sen on hyvin lukenut ja tehnyt muistiinpanot, ei tartte sutata kirjan sivuja turhaan. Muistiinpanoista hamotta asian.

Olen käynyt tekun ja teknillisen yliopiston. Kummassakaan en huomannut koskaan kenenkään lainaavan kirjoja. Kaikki ostettiin. Suurin osa oli laitosten tekemiä prujunippuja. Siis paksu nippu aanelosia nidottu yhteen.

Olen kyllä kuullut, että siellä tavallisessa yliopistossa luetaan jotain lainakirjoja. Minusta se on outoa ja hankalaa. (kaikki tarvitsevat kirjan samaan aikaan. En tajua, miten edes toimii)

Vierailija
184/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jamera ei muuten ole edullisin paikka hankkia kirjoja. Eikä edes kantisalella Suomalainen.

No mikä sitten on? Mua voi sitten ärsyttää ihmiset, jotka vain arvostelevat, mutta eivät jaa tietoa, koska sitähän tuo ap pyysi, apua.

Nettikirppikset?

Tuskin on niin paljon keskeyttäneitä lukiolaisia että siellä olis myytävää kun kurssit viime vuonna vaihtuivat.Seuraa aikaas ennen kun neuvot.

En ymmärtänyt viestiäsi. Siis tarkoitatko sanoa, että OPS vaihtui vai mitä.

Vierailija
185/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin aikoinaan itse tein lukujärjestykseni koko lukuvuodelle ja selvitin kirjat. Mutta olinkin tyttö, en mammanpoika. Älkää passatko niitä poikianne!

Voivoi. Koululaitos on sinun ajoistasi muuttunut aivan muuksi.

Miten se on muuttunut. En ole tuo, jolle vastaat. Itse olen luokallisen lukion kasvatti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän