Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukion kaikki "järjestelyt" tuntuu vaikeilta minulle, äidille. Eikä ole koulu edes vielä alkanut

Vierailija
10.08.2018 |

Alkuun oli vaikea kun ei tiennyt että mitä kirjoja pitää ostaa, no sitten jostain luin että kirjalistassa k1 kirjat kun ostaa niin pärjää alkuun. No nyt tuli pojalle wilma viesti että jos haluat jollekkin ville kurssille may1.1 klikkaa linkkiä, mistä hemmetistä me nyt voidaan tietää, että pitääkö hänen mennä siihen.

Jos ei itse ole käynyt lukiota eikä ole mikään penaalin terävin, ei näistä tajua mitään. Pitäis olla joku kurssi miten lukiossa toimitaan.

Muita samassa tilanteessa?

Kommentit (185)

Vierailija
161/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuun oli vaikea kun ei tiennyt että mitä kirjoja pitää ostaa, no sitten jostain luin että kirjalistassa k1 kirjat kun ostaa niin pärjää alkuun. No nyt tuli pojalle wilma viesti että jos haluat jollekkin ville kurssille may1.1 klikkaa linkkiä, mistä hemmetistä me nyt voidaan tietää, että pitääkö hänen mennä siihen.

Jos ei itse ole käynyt lukiota eikä ole mikään penaalin terävin, ei näistä tajua mitään. Pitäis olla joku kurssi miten lukiossa toimitaan.

Jos sinun lapsesi ei osaa itse hoitaa näitä asioita, ei hän varmasti selviydy lukiostakaan. Ehkä tuo lukio sopii paremmin koulutettujen vanhempien lapsille.

Ressussa tehdään nuorille kahden ekan jakson lukkarit valmiiksi. 😂

Vierailija
162/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinun lapsesi ei osaa itse hoitaa näitä asioita, ei hän varmasti selviydy lukiostakaan. Ehkä tuo lukio sopii paremmin koulutettujen vanhempien lapsille.

itse en ollut tietoinen kun poika kävi siellä lukion. Ei vanhemman pidä soittaa koululle mitä kirjoja pitää olla vaan oppilas ottaa selville. Se on sama sitten kuka ne ostaa. Meillä poika kirjoitti lapulle ja kävin ostamassa. Helpointahan se kirjan ostaminen on. Oli itsestään selvää että pitkä matematiikka ja kaikki kurssit fykebi. Ei siinä opoa tarvittu. Kotona on hyvä keskustella ylipäätään asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse en ollut tietoinen kun poika kävi siellä lukion. Ei vanhemman pidä soittaa koululle mitä kirjoja pitää olla vaan oppilas ottaa selville. Se on sama sitten kuka ne ostaa. Meillä poika kirjoitti lapulle ja kävin ostamassa. Helpointahan se kirjan ostaminen on. Oli itsestään selvää että pitkä matematiikka ja kaikki kurssit fykebi. Ei siinä opoa tarvittu. Kotona on hyvä keskustella ylipäätään asioista.

Siis siitä että kahden viikon lukkari. Kyllä ne huolehtii itse omasta koulunkäynnistä. Aina voi kannustaa ja jopa motivoida ja hyvä olla keskustelu yhteys.

Vierailija
164/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne kirjalistat on netissä. Mutta todella sekavaa ja työlästähän kaikki alussa on. En yhtään ihmettele, että vanhemmat hämmentyy. Ja ihan itse nuori ne kävi hakemassa. Osan kirjoista olin onnistunut haalimaan aiemmin käytettyinä, ilmaiseksi.

Vierailija
165/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa päättää pitäisikö tuntea huono äiti - fiilistä vai olla ylpeä, kun en 10 vuotta sitten puuttunut asioihin mitenkään, vaan kirjarahatkin laitoin pojan tilille ja hän hommasi ne itse. Peukuttakaa te. Huono alapeukku ylpeä yläpeukku.

Mistäs me tämä voidaan tietää. Se riippuu ihan siitä, kuinka kykeneväinen poikasi oli 15-vuotiaana hoitamaan asiansa itsenäisesti.

Osa nuorista on tuossa vaiheessa sellaisia, että jää ilmoittatumiset tekemättä ja kouluun pääsemättä, jos ei katsota perään. Oppii sitten ehkä vähän myöhemmin. Osa ottaa hirveän stressin, jos ei heti tajua, miten homma toimii. Osa taas hoitaa kaiken suvereenisti itse.

Vierailija
166/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kyllä oikeasti huonoa tiedotusta lukion puolelta. Pitkä kirjalista kyllä tuli nettisivuille, mutta mitään tietoa ensimmäisen jakson kursseista ei ollut ennen koulun alkua. Wilmaankaan ei päässyt. Nettisivuilta löytynyt opinto-opas oli vanha. Kuitenkin viestittiin, että kirjat on oltava heti alussa.

Helppohan se on itse asiat hoitaa, jos selkeästi opastetaan. Tässä tapauksessa tuollainen "hoida itse omat asiasi"-lähestymistapa olisi lannistanut jo alkumetreille.

Vierailija
167/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jamera ei muuten ole edullisin paikka hankkia kirjoja. Eikä edes kantisalella Suomalainen.

No mikä sitten on? Mua voi sitten ärsyttää ihmiset, jotka vain arvostelevat, mutta eivät jaa tietoa, koska sitähän tuo ap pyysi, apua.

Nettikirppikset?

Tuskin on niin paljon keskeyttäneitä lukiolaisia että siellä olis myytävää kun kurssit viime vuonna vaihtuivat.Seuraa aikaas ennen kun neuvot.

Vierailija
168/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kyllä oikeasti huonoa tiedotusta lukion puolelta. Pitkä kirjalista kyllä tuli nettisivuille, mutta mitään tietoa ensimmäisen jakson kursseista ei ollut ennen koulun alkua. Wilmaankaan ei päässyt. Nettisivuilta löytynyt opinto-opas oli vanha. Kuitenkin viestittiin, että kirjat on oltava heti alussa.

Helppohan se on itse asiat hoitaa, jos selkeästi opastetaan. Tässä tapauksessa tuollainen "hoida itse omat asiasi"-lähestymistapa olisi lannistanut jo alkumetreille.

Tuskinpa tuossa tilanteessa äidistäkään oli mitään apua.

Vierailija
169/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, jos nyt aloittaisit siitä, että lapsesi ihan itse kysyy koulussa , jos joku asia on epäselvä. Jos ei osaa niin on korkea aika opetella toimimaan jo kouluasioissa itsenäisesti.

Kyllä ekaluokkalaista voi auttaa. Asiat on hänellekin sekavia ja jännittäviä aluksi.

Totta kai saa ja pitää auttaa. Se tuo turvallisuudentunnetta ja hyvää mieltä. Aivan kaikenikäisiä pitää ja saa auttaa. Olisi vihdoin aika päästä suomalaisille tyypillisestä "sinun pitää pärjätä yksin" -mentaliteetista. Sillä luodaan vain yksinäisiä ja onnettomia ihmisiä. Apua pyytämällä oppii, ettei tarvitse pärjätä yksin ja osaa varmaan myös auttaa muita. Nyky-yhteikunnassa vuorovaikutus korostuu entisestään myös työelämssä, samoin empatia. Niitä on hyvä harjoitella myös kotona tai etenkin kotona. 

Huoh. On ero auttaa ja hoitaa kaikki toisen puolesta. Voi auttaa neuvomalla keneltä kannattaa koulussa kysyä jotain ja tutkia kirjallistaa yhdessä, mutta jos äiti soittaa kouluun ja selvittää mitä kursseja poika ottaa jne niin miten ikinä oppii tekemään mitään itse?

Sanon tähän alkuun kirosanan: akateeminen. Silti oli melkoinen viidakko raivattavana, kun tutustuin nykylukion aloittamiseen.

Autoin naapurin poikaa, joka aloittaa maanantaina lukion. Hain tietoa koulun sivuilta ja yleistä infoa, mitä aineyhdistelmiä kannattaa ottaa ja mitä eri yliopistot painottavat, jos on jo tietoa jatko-opiskelusuunnitelmista.

Parhaat sivut linkitin hänelle ja potkin vähän peffalle, että rupeaa toimimaan. Hän kävi opon luona tekemässä kurssivalintoja, mutta oli hyvä olla jotain ennakkotietoa.

Lukioon menijä on usein vielä huolettomassa iässä ja uskovat, että aina ehtii. Ja niinhän sitä ehtiikin. Siellä on monia muita samassa tilanteessa, mutta vanhempien ei pidä tehdä niitä lapsen puolesta.

Huoltajan on kuitenkin syytä lukea kaikki info myös hyvin, että on kartalla ja osaa mahdollisesti neuvoa.

Itse olen käynyt lukion ilman vanhempien apua, koulun nimen sentään tiesivät :). Mutta ajat ovat muuttuneet ja luokaton lukio on oppilaalle vaativampi, kun ei edetä enää yhdessä luokka kerrallaan, jossa sai tiedon aina opettajalta.

Nyt sinun täytyy hakea tietoa monesta eri lähteestä ja seuloa, mikä kodkee itseäs, aivan kuin yliopistossa.

po: koskee itseäsi

Kommentoin lukion opettajana. En ymmärrä, miksi ennen koulujen alkua etsit näitä tietoja naapurin pojalle ja patistelit häntä opolle valintoja tekemään. Ensimmäisenä vuotena opiskellaan melkein pelkästään kaikille yhteisiä pakollisia kursseja, eli ykkösvuoden opiskelijoiden ei tarvitse miettiä aineyhdistelmiä ja kurssivalintoja tässä vaiheessa oikeastaan vielä ollenkaan. Nykyään jopa valinta pitkän ja lyhyen matikan välillä tehdään vasta ensimmäisen kurssin jälkeen, eivätkä valinnaiset kieletkään ala vielä ensimmäisessä jaksossa. Toisen vuoden valinnat tehdään vasta ensimmäisen vuoden keväällä, ja opinto-ohjauksen tunneilla luonnollisesti käydään vuoden aikana läpi, mitä kannattaa ottaa minkäkin jatko-opintopaikan näkökulmasta.

Onko arvon opettajalla käynyt mielessä, ettei ihan jokaisessa Suomen lukiossa toimita samalla tavalla kuin teidän (pienessä/homogeenisessä?) lukiossanne?

Turussa esim koko eka vuoden kurssit on jo valittu ennen juhannusta kyseisissä kouluissa - opojen ja tutoroppilaiden avustuksella.

Kurssit on syytä valita ajatuksella, koska lukiot on isoja ja kurssivalikoima on laaja, mutta kurssit tulevat usein hyvin täyteen, joten syyskuussa kun keksii että haluaakin vaikkapa aloittaa valinnaisen espanjan niin sen ehkä saa vielä lisättyä mutta sitten täytyy koko paletti sumplia uudestaan opon kanssa ja usein jää paljon hyppytunteja ja eka vuoden kursseja kakkosvuoteen.

Itse olen sekä äiti että opettaja, ja kannustaisin APtä kyllä olemaan läsnä lapsen opinnoissa - keskustelemaan ja ennen muuta kuuntelemaan. Ehkä jopa herättämään jotain ajatuksia, jos on sellainen olo, että se voi tukea lapsen opiskelua. Ja tulkaa niihin vanhempainiltoihin! Mutta muuten, pysykää pois sieltä lukiosta (vanhemmat) kiitos! Nuori on vasta Lapsi mutta omasta mielestään iso ja itsenäinen. Antakaa itsenäistyä mutta muistakaa näyttää lapselle, ettette oleta hänen olevan täysin itsenäinen vaan että hän on yhä vanhempiensa ’oma pikku kulta’. Tuon ikäinen lapsi tarvitsee tilaa kasvaa aikuiseksi, mutta myös luottamusta siihen, että vanhemmat yhä ovat ihan samalla lailla 100% hänen tukenaan kuin ennenkin.

Ja kyllä opo ja ainakin suurin osa opettajista tajuaa, että ne isot härkäpäiset äijät on oikeasti sisältä vielä salaa pieniä ja pelokkaita - ja lähes jokaiselle nuorelle löytyy lukiosta opettajia, jotka ovat uusia turvallisia aikuisia, joiden kanssa voi esim jutella asioista :)

AP, hyvin se menee!

Olen ison - yli 1000 opiskelijan - lukion opettaja. Meillä tosiaan tehdään (rehtori ja apulaisrehtori tekevät) ensimmäisen vuoden työjärjestykset valmiiksi kaikille niin, ettei ennen koulun alkua tarvitse opiskelijoiden itse niistä huolehtia. Ensimmäisenä vuonna käydään joka tapauksessa melkein pelkkiä pakollisia kursseja, joten siinä mielessä eroja eri opiskelijoiden kurssivalinnoissa ei ole kovin paljon. Ei tämä riipu lukion koosta. Matematiikan laajuuden ja lyhyiden kielten vuoksi valintoja voidaan myöhemmin muuttaa. Lisäksi lukkareihin vaikuttaa se, opiskellaanko uskontoa vai elämänkatsomustietoa ja äidinkieltä vai suomea toisena kielenä. Tätä valintaa opiskelija ei tee itse vaan se menee automaattisesti uskonnon ja äidinkielen mukaan. Varsinaiset valinnaiskurssit ajoittuvat yleensä vasta toiselle ja kolmannelle vuodelle.

Eri kouluissa on totta kai eri systeemejä, mutta tämä teidän tapanne kuulostaa kyllä oudolta. Kesäkuussa, kun opiskelijoiden, opojen ja opettajien pitäisi olla kesälomilla, tulevat ykköset kokoontuvat koululle tekemään tulevan vuoden lukkareita? Kuulostaa oudolta, koska tieto opiskelupaikasta julkistetaan yleensä suunnilleen 15.6., ja opiskelupaikan ottaminen pitää vahvistaa suunnilleen 25.6. (tänä vuonna 28.6.) mennessä. En ymmärrä, miten uudet opiskelijat voivat tulla koululle tekemään kurssivalintoja, kun heillä ei siinä vaiheessa ole vielä edes vahvistettua opiskelupaikkaa.

Turun systeemi on toimiva. Ainostaan turun heikoimmassa lukiossa on lukujärjestyksiä tehty oppilaiden puolesta valmiiksi, muissa lukioissa oppilaat tulevat juhannusviikon alussa tekemään kurssivalinnat opojen, tutorien ja ryhmänohjaajien avustamana. Samalla näkevät oman ryhmänsä. Ainakin oma poikani mietti valinnat jo edellisenä iltana ja naputteli ne sitten koululla wilmaan.

Näin oppilaat ottavat heti alussa itse vastuuta, tietävät jo ennen koulun alkua, mitä milloinkin on, koska ovat itse tehneet ne valinnat ja ovat jo loman alussa tavanneet ryhmäläisiä, tutoreita ja ryhmänohjaajan - vähentää ehkä sitä elokuun jännitystä ja selkeyttää koulun aloitusta.

Ja ehkä se, että henkilökunta tulee juhannusviikolla töihin tulevien ykkösten takia kertoo jotain koulun asenteesta ja suhtautumisesta oppilaisiin...

Minusta olisi kätevämpää, että ne ekat lukujärjestykset tosiaan tehtäisiin valmiiksi, kuten tuossa mainitsemassasi Turun heikoimmassa lukiossa.

Ja sitä heikointa lukiota ei edes enää ole, sillä se yhdistyi hyvän lukion kanssa. Nyt kaikki Turun lukiot ovat hyviä.

No aika vasta näyttää, mikä luistis-lyseon taso tulee olemaan. Jo vuosi sitten moni jätti hakematta luostikseen tulevan yhdistymisen takia (siksi myös keskiarvoraja laski reilusti), tänä vuonna raja romahti.

On mielenkiintoista nähdä, mitä ko lukiossa nyt tapahtuu, ei ole helppoa yhdistää kovatasoista ja heikkoa lukiota keskenään.

Vierailija
170/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella ensimmäisen jakson kurssit oli laitettu Wilmaan valmiiksi ja osasta kirjaluettelo löytyi netistä ja osasta opettajan viestistä. Opinto-opaskin löytyi netistä, tosin se ei ole kokonaan päivitetty vaan kopioitu viimevuodelta.

Paljon teidän lapsella meni ensimmäisen jakson kirjoihin rahaa? Meillä meni noin 150 € (3 kirjaa ja 3 e-kirjaa).

Vierailija
171/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsella ensimmäisen jakson kurssit oli laitettu Wilmaan valmiiksi ja osasta kirjaluettelo löytyi netistä ja osasta opettajan viestistä. Opinto-opaskin löytyi netistä, tosin se ei ole kokonaan päivitetty vaan kopioitu viimevuodelta.

Paljon teidän lapsella meni ensimmäisen jakson kirjoihin rahaa? Meillä meni noin 150 € (3 kirjaa ja 3 e-kirjaa).

Suunnilleen saman verran paits että ne kalliit Jukolat on käytössä koko lukion ajan eli tuo summa ei siis ole vain ykkösjaksolta.

Vierailija
172/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa kyllä.

Tästä voi ostaa fysiikan kirjoja halvalla Helsingistä: https://www.huuto.net/kohteet/3-fysiikan-lukiokirjaa-uusi-ops/478251481

Vierailija
173/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin aikoinaan itse tein lukujärjestykseni koko lukuvuodelle ja selvitin kirjat. Mutta olinkin tyttö, en mammanpoika. Älkää passatko niitä poikianne!

Vierailija
174/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ainakin aikoinaan itse tein lukujärjestykseni koko lukuvuodelle ja selvitin kirjat. Mutta olinkin tyttö, en mammanpoika. Älkää passatko niitä poikianne!

Voivoi. Koululaitos on sinun ajoistasi muuttunut aivan muuksi.

Vierailija
175/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, että koululaitos on muuttunut sellaiseksi, että mamman pitää selvittää asiat nuoren puolesta? Hah, hah!

Vierailija
176/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, että koululaitos on muuttunut sellaiseksi, että mamman pitää selvittää asiat nuoren puolesta? Hah, hah!

Ei vaan monimutkaiseksi. Koko koulu on käymistilassa, myös lukio.

T. Äiti ja ope

Vierailija
177/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa tilanteessa kukaan voi tietää mitän pitää tehdä, joten kaikki lukion aloittajat vanhempineen ovat samassa veneessä. Joten sinne vaan sitten kouluun opastettavaksi ekoina päivinä ja hankkii kirjat ja välineet sitä mukaan kun tulee tietoa/tarve.

Vierailija
178/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahhah kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, jos nyt aloittaisit siitä, että lapsesi ihan itse kysyy koulussa , jos joku asia on epäselvä. Jos ei osaa niin on korkea aika opetella toimimaan jo kouluasioissa itsenäisesti.

Kyllä ekaluokkalaista voi auttaa. Asiat on hänellekin sekavia ja jännittäviä aluksi.

Totta kai saa ja pitää auttaa. Se tuo turvallisuudentunnetta ja hyvää mieltä. Aivan kaikenikäisiä pitää ja saa auttaa. Olisi vihdoin aika päästä suomalaisille tyypillisestä "sinun pitää pärjätä yksin" -mentaliteetista. Sillä luodaan vain yksinäisiä ja onnettomia ihmisiä. Apua pyytämällä oppii, ettei tarvitse pärjätä yksin ja osaa varmaan myös auttaa muita. Nyky-yhteikunnassa vuorovaikutus korostuu entisestään myös työelämssä, samoin empatia. Niitä on hyvä harjoitella myös kotona tai etenkin kotona. 

Huoh. On ero auttaa ja hoitaa kaikki toisen puolesta. Voi auttaa neuvomalla keneltä kannattaa koulussa kysyä jotain ja tutkia kirjallistaa yhdessä, mutta jos äiti soittaa kouluun ja selvittää mitä kursseja poika ottaa jne niin miten ikinä oppii tekemään mitään itse?

Sanon tähän alkuun kirosanan: akateeminen. Silti oli melkoinen viidakko raivattavana, kun tutustuin nykylukion aloittamiseen.

Autoin naapurin poikaa, joka aloittaa maanantaina lukion. Hain tietoa koulun sivuilta ja yleistä infoa, mitä aineyhdistelmiä kannattaa ottaa ja mitä eri yliopistot painottavat, jos on jo tietoa jatko-opiskelusuunnitelmista.

Parhaat sivut linkitin hänelle ja potkin vähän peffalle, että rupeaa toimimaan. Hän kävi opon luona tekemässä kurssivalintoja, mutta oli hyvä olla jotain ennakkotietoa.

Lukioon menijä on usein vielä huolettomassa iässä ja uskovat, että aina ehtii. Ja niinhän sitä ehtiikin. Siellä on monia muita samassa tilanteessa, mutta vanhempien ei pidä tehdä niitä lapsen puolesta.

Huoltajan on kuitenkin syytä lukea kaikki info myös hyvin, että on kartalla ja osaa mahdollisesti neuvoa.

Itse olen käynyt lukion ilman vanhempien apua, koulun nimen sentään tiesivät :). Mutta ajat ovat muuttuneet ja luokaton lukio on oppilaalle vaativampi, kun ei edetä enää yhdessä luokka kerrallaan, jossa sai tiedon aina opettajalta.

Nyt sinun täytyy hakea tietoa monesta eri lähteestä ja seuloa, mikä kodkee itseäs, aivan kuin yliopistossa.

po: koskee itseäsi

Kommentoin lukion opettajana. En ymmärrä, miksi ennen koulujen alkua etsit näitä tietoja naapurin pojalle ja patistelit häntä opolle valintoja tekemään. Ensimmäisenä vuotena opiskellaan melkein pelkästään kaikille yhteisiä pakollisia kursseja, eli ykkösvuoden opiskelijoiden ei tarvitse miettiä aineyhdistelmiä ja kurssivalintoja tässä vaiheessa oikeastaan vielä ollenkaan. Nykyään jopa valinta pitkän ja lyhyen matikan välillä tehdään vasta ensimmäisen kurssin jälkeen, eivätkä valinnaiset kieletkään ala vielä ensimmäisessä jaksossa. Toisen vuoden valinnat tehdään vasta ensimmäisen vuoden keväällä, ja opinto-ohjauksen tunneilla luonnollisesti käydään vuoden aikana läpi, mitä kannattaa ottaa minkäkin jatko-opintopaikan näkökulmasta.

Kiitos tiedosta. Nämä on juuri niitä epäselviä asioita, joita ei tiedä ellei joku jolla on kokemusta kerro. Itse en esim. tiedä ja stressaan. Sinulle tämä on itsestään selvää.

T. Joku muu

Jos ennen lukion alkua koteihin lähetettäisiin kirja, jossa vastataan kaikkiin kysymyksiin, joita vanhemmilla saattaa olla, mitenköhän paksu tällainen kirja mahtaisi olla ja kuinkahan paljon lisästressiä ja sekaannusta se aiheuttaisi? Niistä asioista, joista odotetaan kotona huolehdittavan, ilmoitetaan kyllä etukäteen, ja jonkin verran lukioiden ja ammattikoulujen käytäntöjä käydään läpi jo ysin keväällä opon tunneilla ja vanhempainilloissa. Nuorella varmaan on myös joitain hieman vanhempia kavereita tai sitten omanikäisiä kavereita, joilla on isosisaruksia, joilta voi kysyä. Tuo naapurin pojan kurssivalintojen ja jatko-opintosuunnitelmien sumpliminen on kyllä aivan selkeä ylilyönti.

Meillä ei ainakaan viime vuonna aloittaneella lukiolaisella ollut ketään tuttua tai kaveria yms joilta kysyä yhtään mitään, koska ei ole kavereita. Kiusattu vuosia.

Onneksi työkaverini mies on opo ja saatiin toiselta työkaverilta lainaan Maol ja laskinkin.

Minusta laskin ja maolin taulukkokirja ovat niitä perusasioita, jotka kannattaa ostaa omaksi.

Laskimetkin ovat nykyään sovelluksia, ei fyysisiä laskimia. Näin ainakin viime vuonna lukion aloittaneet lapseni koulussa. Että ei kannata rynnätä laskinkauppaankaan ennen kuin tulee ohjeet koulusta.

Vierailija
179/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin voi ja täytyy, meidänkin poika oli viime syksynä lukion aloittaessaan "ihan pihalla" mutta pikku hiljaa sisäisti asiat miten siellä toimitaan, ei enää mitään ongelmia. Aloitti eilen toisen luokan.

Ilmeisesti poikien kanssa tätä. Tyttäreni hoiti itse kaiken ja otti selvää, maksettiin sitten kotiin tulleet kirjalaskut. Ei tarvinnut ottaa kantaa mihinkään muuhun. Vai onko tämä sitä kun äidit tuppaavat holhoamaan poikiaan muutenkin kuin pikkuvauvoja?

Vierailija
180/185 |
12.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jamera ei muuten ole edullisin paikka hankkia kirjoja. Eikä edes kantisalella Suomalainen.

No mikä sitten on? Mua voi sitten ärsyttää ihmiset, jotka vain arvostelevat, mutta eivät jaa tietoa, koska sitähän tuo ap pyysi, apua.

Nettikirppikset?

Tuskin on niin paljon keskeyttäneitä lukiolaisia että siellä olis myytävää kun kurssit viime vuonna vaihtuivat.Seuraa aikaas ennen kun neuvot.

Ei tarvitse keskeyttää lukiota myydäkseen oppikirjoja. Niiden oppiaineiden, joiden ylioppilaskokeeseen ei ole tarkoitus osallistua, kirjoilla ei tee mitään kurssin päätyttyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi