Sikamainen lääkärikaveri
Tavattiin kaveriporukalla nyt pitkästä aikaa lomalla. Meitä on eri ammatin edustajia tässä vanhassa lukioporukassa, yksi on valmistunut jokin aika sitten lääkäriksi. Olisin halunnut kysyä hänen mielipidettään yhdestä ihottumasta ja voisiko sille esim. kirjoittaa jonkin voiteen, koska on kuitenkin ollut terkkarissa töissä. Aikaa olisi mennyt ehkä max. 2 min. Kaveri ei suostunut katsomaan päinkään vaan tokaisi, että virka-ajan ulkopuolella veloittaa 250 euroa/potilas!! Mitä hittoa, kuka sanoo noin? Kuinka kehtaisi velottaa kaveriltaan, joka apua pyytää?
Kommentit (137)
Ihmiset kuvittelee, että lääkärin työ on vain vilkaisua sinne päin ja sillä hyvä koko homma.
Sit siitä vaan kantamaan vastuuta ja kuuntelemaan juttuja, että pieleen meni.
Vierailija kirjoitti:
Olen sähkömies ja aina olen kavereita jeesannut vaikka aikaa menee kuitenkin jonkun verran. Kyllä kaveritkin on sitten jeesanneet kukin tavallaan.
On kuitenkin tosiasia että lääkärit ovat juuri niitä jotka eivät ole valmiita auttamaan ketään. Missään muussa ammattikunnassa ei ole havaittavissa samalla lailla kyseistä ilmiötä.
Ei ap
Poikani on asianajaja, ja häneltä pyydetään apua esim.testamentin tekoon. Alkoi jo opiskeluaikana. Sanoin hänelle jo silloin, että älä anna käyttää itseäsi hyväksi. Ei tee ilmaiseksi mitään eikä anna neuvoja.
Lääkärin kuuluu pitää potilasrekisteriä, jos toimii lain mukaan. Eli sinun vaivaa vilkaistessaan hänen pitää kirjata sinun tiedot ylös ja tiedoille pitää olla lukittu säilytyspaikka. Työpaikan järjestelmään hän ei voi sinua kirjata ellet ole kirjallisesti virallisesti vaihtanut terveydenhuoltoasi kyseiseen kuntaan. Sähköisen reseptin kirjoittaminen vaatii joko omaa toiminimeä tai työpaikan järjestelmän käyttöä. Työpaikan järjestelmän käyttö on kiellettyä, jos et ole siellä potilaana. Lääkärinammatti on rekisteröity ammatti. Esim vakavat hoitovirheet tai väärin perustein kirjoitetut kolmiolääkkeet voivat johtaa ammatinharjoitusoikeuden kaventamiseen. Ymmärrän hyvin sen, että rajausta avunantoon tulee.
Vierailija kirjoitti:
Tavattiin kaveriporukalla nyt pitkästä aikaa lomalla. Meitä on eri ammatin edustajia tässä vanhassa lukioporukassa, yksi on valmistunut jokin aika sitten lääkäriksi. Olisin halunnut kysyä hänen mielipidettään yhdestä ihottumasta ja voisiko sille esim. kirjoittaa jonkin voiteen, koska on kuitenkin ollut terkkarissa töissä. Aikaa olisi mennyt ehkä max. 2 min. Kaveri ei suostunut katsomaan päinkään vaan tokaisi, että virka-ajan ulkopuolella veloittaa 250 euroa/potilas!! Mitä hittoa, kuka sanoo noin? Kuinka kehtaisi velottaa kaveriltaan, joka apua pyytää?
Itse olisin sanonut, että "jos siihen rahaan saa oikean 5 minuutin vastaanoton ja mahdollisesti tarvittavan reseptin, niin kiinni veti" ja laskenut rahat lapaan. Olisi ainakin kaveri yllättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sähkömies ja aina olen kavereita jeesannut vaikka aikaa menee kuitenkin jonkun verran. Kyllä kaveritkin on sitten jeesanneet kukin tavallaan.
On kuitenkin tosiasia että lääkärit ovat juuri niitä jotka eivät ole valmiita auttamaan ketään. Missään muussa ammattikunnassa ei ole havaittavissa samalla lailla kyseistä ilmiötä.
Ei ap
Poikani on asianajaja, ja häneltä pyydetään apua esim.testamentin tekoon. Alkoi jo opiskeluaikana. Sanoin hänelle jo silloin, että älä anna käyttää itseäsi hyväksi. Ei tee ilmaiseksi mitään eikä anna neuvoja.
Opiskelijoita kannustetaan muutenkin pidättäytymään avunannosta ennen valmistumistaan. Lakimiesten touhuja en niin tarkasti tunne, mutta lääkäriksi opiskelevat eivät satunnaista letkautusta enempää mielellään sano. Valelääkärin vastaanotoksi katsottavat touhut voisivat haitata opinnoissa jatkamista pahasti, vaikka kuinka haluaisi käyttää aikaansa.
Valmistuneiden ammattilaisten osalta tuollaista viitattua pakkoavun kerjäämisen sössötystä en juuri jaksa kuunnella. Ihan jokainen tietoteknisen alan osaaja tai muuten "nörtiksi" mielletty on joutunut joko hyljeksityksi tai kyykytetyksi ihan vain siksi, että hänen oletetaan haluavan hoitaa kaikenlaiset matokoneet kuntoon ja neuvoa vaikka missä. Ensi viikolla uudestaan, koska itsehän ei haluta oppia mitään.
Miksi vainota lääkäri hänen vapaa.ajallaan. Kyllä ihottumat ym. kannattaa näyttää seurassa ihan kaikille. Syntyy hyvää keskustelua ja saat lukuisia hoito-ohjeita, jopa vertaistukea.
Ihmiset oikein rakastavat näppyjä ja paiseita, kenellä pahimman näköisiä, se on voittaja.
Olipa kyllä törkeesti tehty. Ei ymmärrä.
Matkustelkaa vähän arvon suomalaiset maanmiehet??
Hiton suomalaiset!!! Ja olen itekki.
Jos ois jostain muualta(köyhemmästä) paikasta olisi Tasan katsonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap
Rehellisesti sanottuna luulen, että sähkömiehen tuttavapiiriin ei montaa lääkäriä kuulu. Vai olenko väärässä?
Olet väärässä.
Tämä on jo vähän Ohis, mutta mun yksi ystävä kertoi tuohtuneena, miten heidän porukalla meni kaikilla välit yhteen tuttuun lääkäriin (joka siis oli ihan täysi kusipää) - Siis se lääkäri oli heidän jossain (venekerhon tms) tapaamisessaan kysynyt, miten heidän punkkirokote - jos ei ole vielä kunnossa niin hän voi halutessa antaa sen kun hänellä on tuossa tuo ’punkkibussivarustus’ vielä mukana ja he oli sitten tietenkin tyytyväisinä ottaneet sen rokotuksen - ja se (täysi kusipääksi paljastunut) lääkäri ex-kaveri ole veloittanut heiltä sen rokotuksen hinnan!! Siis törkeetä!
(Niin kumpi mahtoi olla törkeä?)
Ap, olen samaa mieltä kanssasi. Lääkärikaverisi oli tökerö ja epäystävällinen. Jos kysyit apua kohteliaasti ja pyysit häntä vain vilkaisemaan, et tehnyt väärin.
No kyllä nyt vähän voisi kavereita auttaa.
Saaks mä kaupasta ilmaseks ostokset kun mun kaveri on myyjä kai se edes kassalla antaa mulle henkilökunta alen . Eihän multa peritä rahastonhoitokuluja kun kaveri on pankkivirkailija. Saan kai matkustaa ilmaiseksi kun kaveri on bussikuski. Kai mun talotyömaan sähköt, perustukset ym tulee ilmaiseksi sen alan kavereilta. Kaikki nuo ihan saman kokoluokan vaateita kuin ilmaisen rokotuksen vaade tai muu ilmaisen hoidon vaade.
Vierailija kirjoitti:
Olen hämmästynyt, että monesta tämä on hyväksyttävää käytöstä. Peräänkuulutan yhä sitä, että olisin vaatinut vain vilkaisun. Kaveri on muutenkin terkassa töissä eli näkee kaikenlaista päivät pitkät eli minun ihottumani ei olisi tästä eronnut. Ja olen kuitenkin kaveri enkä pelkkä potilas. Miksi tämä käytös saa näin paljon ymmärrystä täällä?
Ap
Mitä ihmettä selität? Aloituksessa olit vielä vailla reseptiä, nyt muka ihan vaan olisi riittänyt lääkärin katse.
Mun mies on kardiologi, silti ihmiset kuvittelee että hän vielä 25+ vuoden erikoislääkäriuransa jälkeen tajuaa mitään esimerkiksi nyt ihottumista. On sanonut suoraan ettei lähde säätämään mitään oman erikoisalansa ulkopuolelle, ei vaikka olisi oma äiti kyseessä. Ihan turvallisuussyistä, yleislääketiedekin menee eteenpäin koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Aikaa olisi mennyt kaksi minuuttia? Meinaatko, että olisi tempaissut käsilaukusta reseptilehtiön ja sutaissut siihen ulkomuistista jonkun salvan?
Voi muru, nykyään reseptit menee sähköisesti, mikä tarkoittaa sitä, että lääkärin on varmennekortin kanssa kirjauduttava työpaikkansa potilastietojärjestelmään. Mikäli sinua ei löydy tästä tietokannasta (olet toisen kunnan asukas tai et ole käynyt kyseisessä hoitopaikassa), sinun tietosi täytyy luoda manuaalisesti järjestelmään. Ei onnistu parissa minuutissa.
Olkoon vaikka kuinka sähköistä, jos lääkärillä on luvat kunnossa niin ruutupaperille mökillä rustattu resepti on ihan yhtä pätevä kuin sähköinenkin.
Farmaseutti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaa olisi mennyt kaksi minuuttia? Meinaatko, että olisi tempaissut käsilaukusta reseptilehtiön ja sutaissut siihen ulkomuistista jonkun salvan?
Voi muru, nykyään reseptit menee sähköisesti, mikä tarkoittaa sitä, että lääkärin on varmennekortin kanssa kirjauduttava työpaikkansa potilastietojärjestelmään. Mikäli sinua ei löydy tästä tietokannasta (olet toisen kunnan asukas tai et ole käynyt kyseisessä hoitopaikassa), sinun tietosi täytyy luoda manuaalisesti järjestelmään. Ei onnistu parissa minuutissa.Olkoon vaikka kuinka sähköistä, jos lääkärillä on luvat kunnossa niin ruutupaperille mökillä rustattu resepti on ihan yhtä pätevä kuin sähköinenkin.
Ja koska kaveri nyt varmasti siinä parin oluen jälkeen muistaa ulkoa erilaisten ex-temporesalvojen reseptit niin helppohan ne on siinä 2 minuutissa vessapaperille sutaista.
Sitten on laitettu kortisonia ruusuun, tilanne pahentunut ja kaveri vihainen. "Pitikiö v*** neuvoa jos ei mitään tiedä." Mikäs siinä jos joku haluaa ottaa hoitovastuun muista ihmisistä vapaa-ajallaan ilman mitään työnantajana tuomia vakuutuksia, mukavaahan se on kaveria vähän hoitaa!
Tuntuu, että monen on vaikea ymmärtää, että lääkärinä näistä neuvoista ja vilkaisuista on vastuussa. Kaikki hoito-ohjeet pitää kirjata ja hoitosuunnitelmakin. Tällaisessa vapaa-ajalla annetussa hoidossa on suurin riski tehdä arviointivirhe ja saada potilas ja itsensä hankaluuksiin. Minua ainakaan ei varsinaisesti häiritse puhua työasioista vapaa-ajalla, mutta asia ei ole ihan niin yksinkertainen.
Farmaseutti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi muru, nykyään reseptit menee sähköisesti, mikä tarkoittaa sitä, että lääkärin on varmennekortin kanssa kirjauduttava työpaikkansa potilastietojärjestelmään. Mikäli sinua ei löydy tästä tietokannasta (olet toisen kunnan asukas tai et ole käynyt kyseisessä hoitopaikassa), sinun tietosi täytyy luoda manuaalisesti järjestelmään. Ei onnistu parissa minuutissa.Olkoon vaikka kuinka sähköistä, jos lääkärillä on luvat kunnossa niin ruutupaperille mökillä rustattu resepti on ihan yhtä pätevä kuin sähköinenkin.
No niin oli vanhaan hyvään aikaan. Vaan nykyään voi kaikille reseptiä vinkuville tutuille sanoa, että sorry vaan, mutta en voi kirjoittaa reseptiä, kun jäi varmennekortti, tietokone ja kortinlukija kotiin eikä sattunut se uudenmallinen reseptilappunenkaan mukaan. Lääkärin elämästä on tehty vaivalloista tuon sähköisen reseptin tultua elämään...
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että monen on vaikea ymmärtää, että lääkärinä näistä neuvoista ja vilkaisuista on vastuussa. Kaikki hoito-ohjeet pitää kirjata ja hoitosuunnitelmakin. Tällaisessa vapaa-ajalla annetussa hoidossa on suurin riski tehdä arviointivirhe ja saada potilas ja itsensä hankaluuksiin. Minua ainakaan ei varsinaisesti häiritse puhua työasioista vapaa-ajalla, mutta asia ei ole ihan niin yksinkertainen.
Kiitos kollega, juuri näin itsekin ajattelen! Otan työni vakavasti, enkä hoida mitään kahden sekunnin vilkaisuilla
Mitä mä just luin?