Sikamainen lääkärikaveri
Tavattiin kaveriporukalla nyt pitkästä aikaa lomalla. Meitä on eri ammatin edustajia tässä vanhassa lukioporukassa, yksi on valmistunut jokin aika sitten lääkäriksi. Olisin halunnut kysyä hänen mielipidettään yhdestä ihottumasta ja voisiko sille esim. kirjoittaa jonkin voiteen, koska on kuitenkin ollut terkkarissa töissä. Aikaa olisi mennyt ehkä max. 2 min. Kaveri ei suostunut katsomaan päinkään vaan tokaisi, että virka-ajan ulkopuolella veloittaa 250 euroa/potilas!! Mitä hittoa, kuka sanoo noin? Kuinka kehtaisi velottaa kaveriltaan, joka apua pyytää?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Kai se riippuu tuttavapiiristä, että miten on totuttu toimimaan. Olen itse juristi ja mielelläni annan lyhyesti neuvoja tuttaville. Mieheni taas on lääkäri ja ei hänelle tuota ongelmia uhrata paria minuuttia tuttavan vaivoihin. Harvoin kukaan apuja kyselee ja silloinkin ne on enempi tyyliä "Kannattaisiko mennä lääkäriin näyttämään?"
Ei näitä lyhyitä neuvoja voi verrata siihen, että tuttavakokki tekee ruoat ilmaiseksi tai kampaaja tekee kampauksen ilmaiseksi.
Eli onko miehesi siis valmis myös diagnosoimaan ja hoitamaan vapaallaan? Siihen kun tosiaan menee enemmän kuin se 2 min
Otsikko voisi olla myös: sikamainen lukiokaverilokki. Onneksi omat kaverini ja sukulaiseni osaavat käyttäytyä ja hoidattavat sairautensa virallisia teitä! Itse kyllä Olen aina antanut apua ja hoitoa pieniin lääkäriasioihin naapureille, työkavereiiten lapsille, ystäville ja sukulaisille, uusin serkun miehen reseptejä, ym, mutta juhlissa ja vapaa-ajan tapaamisissa en ole töissä enkä hoida kenenkään sairauksia. En myöskään kadulla potilaitten asioita, on joku sitäkin joskus yrittänyt.
Yhden tuttavan vanhalla lääkäritädillä oli kuulemma tapana sukujuhlissa ottaa reseptinippu (silloin, kun oli vanhat paperireseptit) esiin heti aluksi ja kuuluvalla äänellä sanoa, että hoidetaanpa nämä lääkepyynnöt ensin pois, jotta hän voi sitten rauhassa juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sähkömies ja aina olen kavereita jeesannut vaikka aikaa menee kuitenkin jonkun verran. Kyllä kaveritkin on sitten jeesanneet kukin tavallaan.
On kuitenkin tosiasia että lääkärit ovat juuri niitä jotka eivät ole valmiita auttamaan ketään. Missään muussa ammattikunnassa ei ole havaittavissa samalla lailla kyseistä ilmiötä.
Ei ap
Rehellisesti sanottuna luulen, että sähkömiehen tuttavapiiriin ei montaa lääkäriä kuulu. Vai olenko väärässä?
Olet väärässä. Veli on lääkäri, urheiluseurassa on kaksi (joista toinen jeesaa aina kavereita) ja vanha luokkakaveri on psykiatri mutta lekuri kuitenkin. Tosin kommenttini ei perustu pelkästään omakohtaisiin kokemuksiini.
''Psykiatri, mutta lekuri kuitenkin''. On se kumma, jos ei ne ''lekurit'' auta
Lääkärinä alkuun saa kaikenlaista pyyntöä. Olen rajan vetänyt siihen, että antibiootteja ja kolmiolääkkeitä en kirjoittele kavereille, sukulaisille ja tutuille. Autan kyllä muuten, jos neuvoa kysytään, teen lähetteen, uusin ja kirjoitankin lääkkeitä. E-resepti ja varmennekortti tekevät jälkimmäisestä loma- ja päivystysaikana hankalaa. Spesiaalisukulaiset saavat minulta vip-palvelun, niin minäkin heiltä.
Lääkäreille vinkiksi, että kaikki mahdolliset kauhukertomukset kehiin kun nämä "viittiks vähän vilkaista" tyypit tulee taas vonkumaan. Eiköhän se muutaman mätäpaise jutun jälkeen tule lokille kiire varata se aika sinne lääkärille. Tosin voi sillä tietysti olla ilta pilalla, mutta itseppähän kerjäs.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis aikaa olisi mennyt ehkä se 2 minuuttia! Terkkariin on sikamaisen pitkät jonot ja yksityinen taas liian kallis minun kukkarolleni, kun en ole mikään kovin varakas. Kaveri taas on, mutta ei silti voinut auttaa
Ap
Tapaatte kaveriporukalla pitkästä aikaa ja sinä pilaat hänen iltansa kyselemällä jotain ihottumasta. Miten kehtasit? Muutenkin asenteesi varakkuudesta on ihan peestä.
Vierailija kirjoitti:
Olen erikoishoitaja ja mieheni lääkäri. Autamme kyllä ystäviämme ja sukulaisia tuollaisten pikkujuttujen kanssa, ei vie paljon aikaa ja antaa hyvän mielen. Ihmettelen että täällä ollaan noin jyrkkiä minuutin parin jutusta ystävien kesken. Viimeksi todettiin että yhtä ystävämme oli punkki purrut mahaan. Meille pikkujuttu, ystävälle iso juttu, kai sitä voi vähän auttaa.
Minusta on tökeröä kysyä tuollaisia neuvoja jossain vanhan lukioporukan illanvietossa, jossa on varmaan juotu ja pidetty hauskaa. Tilanne ei vaan ole sopiva. Meillä on pian vastaavanlainen kokous eikä tulisi mieleenkään kysellä vaivoistani siellä vanhalta kaveriltani.
Harmi, että sun kaveri on vetänyt noin tiukan rajan. Ymmärrän, että tunnet loukkaantumista. Maailma olisi parempi paikka, jos olisimme avuliaampia ja ystävällisempiä. Ei toi ole mielestäni hyväksikäyttöä jos olet kaveri.
Opetan äidinkieltä ja saan kohtalaisen usein tuttavilta puheluina/viesteinä kysymyksiä oikeinkirjoituksesta. Niihin vastaan aina niin pian kuin ehdin. Mutta en ota luettavaksi ja tarkistettavaksi tuttavien lasten lopputöitä. Näitäkin vuosittain ehdotetaan. Yleensä en kylläkään suoraan kieltäydy, vaan kerron oman korjausaikatauluni ja sen, millä viikolla ehtisin tarkistaa ja sitten sivuhinnan. Yhtään työtä en ole näillä ehdoilla joutunut tarkistamaan :)
"Tavattiin kaveriporukalla nyt pitkästä aikaa"
Hmmm, mikä on aika määrä on pitkästä aikaa?
Jos viimeksi olette nähnyt lukiossa niin onhan tuo aika töykeää että ensimmäisenä pyydät diagnooseja kaveriltasi, siis tämmöisen kuvan sain tekstistäsi.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2571963/harskeja_odotuksia_ja_vaatimuks…
Hyvä lanka opettamaan miksi tuommoset pyynnöt koetaan sopimattomina.
Kuudes vastaus täydellinen aiheeseen :)
Mitä jos äkkiä vapaa-ajalla vilkaistu vaiva onkin jotain vakavempaa, jonka oikea hoito viivästyy. Ystävien ja sukulaisten vaivoja ei pitäisi kommentoida mitenkään, iso riski että tavallisia ohimeneviä tilanteita ylihoidetaan, tapetaan hyttynen moukarilla ja saadaan pelkät houdon sivuvaikutukset.
Minusta on sopivaa kysyä lääkärikaverilta pikaista mielipidettä: Kannattaako tätä ihottumaa mennä näyttämään lääkärille? Diagnoosi ja lääkemääräys tehdään sitten vastaanotolla. Ei tulisi mieleenkään pyytää, että voitko kirjoittaa minulle jotain.
Itse olen it-alalla ja autan mielelläni kavereita vastaamalla kysymykseen. Esim. millainen laite kannattaa hankkia, tai mistä päästä jotain ongelmaa kannattaisi alkaa selvittämään. Mutta jos kaveri kysyy, että voitko katsoa mun konetta, sanon kyllä suoraan, että en ole nyt töissä. En tietenkään ole ehdoton ja ruokapalkalla tai muutoin vastavuoroisesti voin toki tehdä jotain enemmänkin.
Ihmisillä on myös kummallinen luulo, että ratkaisen minkä tahansa ongelma tuosta vain sormia napsauttamalla. Usein näin onkin, mutta sitten kun homma kestää esim. 4 tuntia, niin ihmetellään, että aiotko sinä istua siinä koko illan. No, itsehän pyysit auttamaan. Tässä vaiheessa useimmat ymmärtävät kyllä kysyä, että paljonko olen velkaa.
Hinnat yksityisellä nyt eivät ole ihan mahdottomat:
https://www.terveystalo.com/fi/Palvelut/Hinnasto/
Yleislääkäri
Vastaanottokäynti 20 min 59,00 €
Etäpalvelut
Lääkäri-chat 24/746 €/chat
tai sitten vain odotat aikaa julkiselle.
Minulla on yksi siivooja kaveri jonka laitan aina imuroimaan kun tulee kylään. Ensi viikolla pestään sitten ikkunat.
Olen puutarhuri ja minulta usein kysytään neuvoja kasvien suhteen ja aina olen ilmaiseksi neuvonut eikä ole tullut mieleenikään että siitä pitäisi laskuttaa niin kuin täällä enemmistö neuvoo. Ehkä tästä lähtien alankin laskuttaa näistä juttutuokioista...
0/5, kirjoitit huonon provon sen ”kuinka tutut yrittää hyötyä sinun ammatista/taidoista” tms -ketjun perusteella. Ihan vinkiksi, provot paljastuu aina liiallisten huutomerkkien käytön yms. tuohtumuksen ilmaisujen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis aikaa olisi mennyt ehkä se 2 minuuttia! Terkkariin on sikamaisen pitkät jonot ja yksityinen taas liian kallis minun kukkarolleni, kun en ole mikään kovin varakas. Kaveri taas on, mutta ei silti voinut auttaa
Ap
Just valmistunut terveyskeskuslääkäri ei kyllä ole kovin varakas,jos ei ole ihan sikarikkaasta suvusta. 6 vuoden opintolainat niskassa ja rapsakka 3000e kk palkka, bruttona.
En kehtaisi kysyä tuossa tilanteessa. Veljeni on lääkäri, häneltä saattaisin kysyäkin kun tiedän että auttaa mielellään. Ennemmin menen kyllä ihan työterveyslääkärille kuin kyselen keneltäkään vapaa-ajalla.
Itse olen IT-alalla ja onhan sitä kaikenlaista kyselijää - joskus autan ja joskus en.
Pääsääntöisesti en pyydä kavereilta mitään palveluksia. Nyt ollaan teettämässä kylppäriremppa ja kaverilla on alan yritys, pyydettiin tarjous. Jos valitaan kyseinen firma tekemään niin en todellakaan oleta yhtään mitään muuta kuin markkinahintaista työsuoritusta.
Toi otsikko on väärin. Siinä pitäisi lukea "sikamainen kaveri lääkärillä".
Mulla on kanssa tollasia kusipäisiä kavereita siunaantunut. Yksi on kampaaja eikä suostunut tekemään mitään mun hiuksille kun kävi yhtenä päivänä meillä kahvilla. Olisin tyytynyt ihan vaan nopeaan latvojen tasoitukseen ja kevyeen hiusten sävytykseen markettivärillä!
Sit mulla on kaveri, jolla on oma siivousfirma. Oon monesti pyytänyt että siivoaisi edes meidän vessan tai eteisen, mutta nauraa vaan päin naamaa ja sanoo ettei todellakaan rupea siivoamaan toisten nurkkia oman työajan ulkopuolella. Taitaa olla kusi noussut silläkin päähän.
Onneksi mulla on sentään yksi kaveri, joka on juuri valmistunut papiksi , ja rukoilee puolestani ihan ilmaiseksi -kuulemma joka päivä!