Sikamainen lääkärikaveri
Tavattiin kaveriporukalla nyt pitkästä aikaa lomalla. Meitä on eri ammatin edustajia tässä vanhassa lukioporukassa, yksi on valmistunut jokin aika sitten lääkäriksi. Olisin halunnut kysyä hänen mielipidettään yhdestä ihottumasta ja voisiko sille esim. kirjoittaa jonkin voiteen, koska on kuitenkin ollut terkkarissa töissä. Aikaa olisi mennyt ehkä max. 2 min. Kaveri ei suostunut katsomaan päinkään vaan tokaisi, että virka-ajan ulkopuolella veloittaa 250 euroa/potilas!! Mitä hittoa, kuka sanoo noin? Kuinka kehtaisi velottaa kaveriltaan, joka apua pyytää?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Olen erikoishoitaja ja mieheni lääkäri. Autamme kyllä ystäviämme ja sukulaisia tuollaisten pikkujuttujen kanssa, ei vie paljon aikaa ja antaa hyvän mielen. Ihmettelen että täällä ollaan noin jyrkkiä minuutin parin jutusta ystävien kesken. Viimeksi todettiin että yhtä ystävämme oli punkki purrut mahaan. Meille pikkujuttu, ystävälle iso juttu, kai sitä voi vähän auttaa.
.....
Erikoishoitaja......?.....
Olen sähkömies ja aina olen kavereita jeesannut vaikka aikaa menee kuitenkin jonkun verran. Kyllä kaveritkin on sitten jeesanneet kukin tavallaan.
On kuitenkin tosiasia että lääkärit ovat juuri niitä jotka eivät ole valmiita auttamaan ketään. Missään muussa ammattikunnassa ei ole havaittavissa samalla lailla kyseistä ilmiötä.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Olen erikoishoitaja ja mieheni lääkäri. Autamme kyllä ystäviämme ja sukulaisia tuollaisten pikkujuttujen kanssa, ei vie paljon aikaa ja antaa hyvän mielen. Ihmettelen että täällä ollaan noin jyrkkiä minuutin parin jutusta ystävien kesken. Viimeksi todettiin että yhtä ystävämme oli punkki purrut mahaan. Meille pikkujuttu, ystävälle iso juttu, kai sitä voi vähän auttaa.
Ja mitäs määräsitte ja kirjoititte hoidoksi? Vai oliko EM?
Tuommoinen, että auttaa ''pikaisesti' yhtä, avaa yleensä tulvaportit ja sitten autetaankin kaikkia kavereita ja näiden sukua. Mites vastuu kysymys, toki sehän on aina viime kädessä lääkärimiehelläsi? Miten järjestätte vaikka ihottuman kontrollit ja ihomuutokset biopsiat ohimennen?
Se ei kuule mene noin vaan, itse en ainakaan ryhdy diagnosoimaan mitään vapaa-ajalla, kehotan hakeutumaan terkkariin/menemään päivystykseen/soittamaan ambulanssin. Tietysti jos elottomaksi menee, niin paineluelvytän tai jos saa kohtauksen annan käytössä olevan lääkkeen. Jos on pääkipu vaivannut viimeset kolme viikkoa niin en rupea tutkimaan ellei kyseessä ole vanha, väsynyt sukulainen.
Vierailija kirjoitti:
Olen sähkömies ja aina olen kavereita jeesannut vaikka aikaa menee kuitenkin jonkun verran. Kyllä kaveritkin on sitten jeesanneet kukin tavallaan.
On kuitenkin tosiasia että lääkärit ovat juuri niitä jotka eivät ole valmiita auttamaan ketään. Missään muussa ammattikunnassa ei ole havaittavissa samalla lailla kyseistä ilmiötä.
Ei ap
Rehellisesti sanottuna luulen, että sähkömiehen tuttavapiiriin ei montaa lääkäriä kuulu. Vai olenko väärässä?
Mitä töitä sinä teet ilmaiseksi? Voisitko pestä ikkunani ja hakea uuden autoni Rovaniemeltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis aikaa olisi mennyt ehkä se 2 minuuttia! Terkkariin on sikamaisen pitkät jonot ja yksityinen taas liian kallis minun kukkarolleni, kun en ole mikään kovin varakas. Kaveri taas on, mutta ei silti voinut auttaa
Ap
Nykyään on sähköiset järjestelmät, ei sitä 2 min tee. Kukaan ei halua olla töissä 24/7.
No jos on sähköiset järjestelmät, niin eikö siihen just pitäisi mennä vähemmän aikaa? Olisin toivonut, että olisi voinut nopeasti edes v i l k a i s t a. Kyllähän kavereita muutenkin autetaan.
Mikä on sinun erikoisalasi ap? Miten voit auttaa kavereita?
En ala avaamaan enemmän, mutta rahan kanssa olen tekemisissä. Auttaisin jos voisin, toisin kuin tämä kaveri
Ap
Rahan? Kiva! Lainaisitko 3500 euroa? Maksan varmasti takaisin lokakuussa.
Vierailija kirjoitti:
En mielestäni hyväksikäyttänyt ketään, vaan halusin apua. Ettekö te muka auta apua tarvitsevia ihmisiä? Ja mikä tuommoinen vastaus edes on, että lyödään hintalappu muka eteen.
Ap
Joo, me jätetään illanvietoissa lapset aina lastentarhanopettaja-kaverimme hoivaan. Hän valvoo, että lapset tekevät iltatoimet ja nukahtavat. Sitä se tekee työkseen, niin helppo homma, sillä lapsethan nukkuvat! Joskus kehtasi rahaa pyytää, maksettiin ihan hyvää hyvyyttämme 10 € ekasta tunnista, jolloin lapset vielä olivat valveilla. Ihme kitinää!
Olen hämmästynyt, että monesta tämä on hyväksyttävää käytöstä. Peräänkuulutan yhä sitä, että olisin vaatinut vain vilkaisun. Kaveri on muutenkin terkassa töissä eli näkee kaikenlaista päivät pitkät eli minun ihottumani ei olisi tästä eronnut. Ja olen kuitenkin kaveri enkä pelkkä potilas. Miksi tämä käytös saa näin paljon ymmärrystä täällä?
Ap
Ap:n kertomassa tilanteessa ei ollut sikamainen lääkärikaveri vaan sikamainen lääkärin kaveri. Peukut lääkärille!'
Työkaveri on lääkäri ja kerran oli menossa Helsingin keskustasta laivalle, kun taksikuskin kanssa tuli puheeksi, että on lääkäri. Siinä samassa taksikuski rupesi kaivelemaan kaluaan housuistaan, kun jotakin vaivaa siinä oli. Lääkärikollega yritti estellä, mutta ei onnistunut.
tkl, joka ei myöskään koskaan tuttavia hoida
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitäs määräsitte ja kirjoititte hoidoksi? Vai oliko EM?
Tuommoinen, että auttaa ''pikaisesti' yhtä, avaa yleensä tulvaportit ja sitten autetaankin kaikkia kavereita ja näiden sukua. Mites vastuu kysymys, toki sehän on aina viime kädessä lääkärimiehelläsi? Miten järjestätte vaikka ihottuman kontrollit ja ihomuutokset biopsiat ohimennen?
Jos ko. oli EM, kai aloititte abn? Muuten saattaa olla hoitovirhe kyseessä ja potilas jää nyt vaille asianmukaista hoitoa. Jos tuloksena on borrelia, olisikin mielenkiintoista nähdä, kuka vedetään vastuuseen siitä, että hoitoa ei aloitettu asianmukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Olit ehkä kuudeskymmenes kysyjä tänä vuonna.
Mukavaa, että sinä teet ilmaiseksi töitä.
Onhan tuossa ohimennen hoitamisessa myös aina se vaara, että oikea hoito viivästyy. Taustalla voi aina olla joku vakavakin juttu, mitä siinä vapaalla ei huomaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap
Rehellisesti sanottuna luulen, että sähkömiehen tuttavapiiriin ei montaa lääkäriä kuulu. Vai olenko väärässä?
Olet väärässä. Veli on lääkäri, urheiluseurassa on kaksi (joista toinen jeesaa aina kavereita) ja vanha luokkakaveri on psykiatri mutta lekuri kuitenkin. Tosin kommenttini ei perustu pelkästään omakohtaisiin kokemuksiini.
Kai se riippuu tuttavapiiristä, että miten on totuttu toimimaan. Olen itse juristi ja mielelläni annan lyhyesti neuvoja tuttaville. Mieheni taas on lääkäri ja ei hänelle tuota ongelmia uhrata paria minuuttia tuttavan vaivoihin. Harvoin kukaan apuja kyselee ja silloinkin ne on enempi tyyliä "Kannattaisiko mennä lääkäriin näyttämään?"
Ei näitä lyhyitä neuvoja voi verrata siihen, että tuttavakokki tekee ruoat ilmaiseksi tai kampaaja tekee kampauksen ilmaiseksi.
Saisi olla aika ihotautiguru, että pelkkä ylimalkainen vilkaisu riittäisi. Ihottumat ja kaiken maailman näppylät on vihoviimeisimpiä vaivoja. Entä jos kaverisi olisikin vilkaissut ja sanonut "en tiedä". Olisiko parempi? Tai jos olisi vilkaissut ja sanonut että näyttää nivussilsalta? Sen jälkeen ap olisi kysynyt kymmenen lisäkysymystä ja vaatinut lääkereseptiä. Eikö?
Ap, oletko jotenkin yksinkertainen?
Vierailija kirjoitti:
Olen hämmästynyt, että monesta tämä on hyväksyttävää käytöstä. Peräänkuulutan yhä sitä, että olisin vaatinut vain vilkaisun. Kaveri on muutenkin terkassa töissä eli näkee kaikenlaista päivät pitkät eli minun ihottumani ei olisi tästä eronnut. Ja olen kuitenkin kaveri enkä pelkkä potilas. Miksi tämä käytös saa näin paljon ymmärrystä täällä?
No sehän on perusteltu vastauksissa enemmän kuin hyvin. Vai mitä et ymmärrä??
On täällä kyllä erikoista porukkaa liikkeellä, liekö erikoislääkäreitä?
Vierailija kirjoitti:
Saisi olla aika ihotautiguru, että pelkkä ylimalkainen vilkaisu riittäisi. Ihottumat ja kaiken maailman näppylät on vihoviimeisimpiä vaivoja. Entä jos kaverisi olisikin vilkaissut ja sanonut "en tiedä". Olisiko parempi? Tai jos olisi vilkaissut ja sanonut että näyttää nivussilsalta? Sen jälkeen ap olisi kysynyt kymmenen lisäkysymystä ja vaatinut lääkereseptiä. Eikö?
Jos kysyjä on henkilö josta pidän ja on helppo tutkia ongelma siinä paikassa niin tutkin ja jos näen että on aihetta niin neuvon varaamaan ajan lääkäriin. Reseptejä en tutuille kirjoita.
Noinhan se ajatteli Solsidanin Fredrik myös, näytti jossain juhlissa peräpukamansa tutulle lääkärille🤪🤪!