Sikamainen lääkärikaveri
Tavattiin kaveriporukalla nyt pitkästä aikaa lomalla. Meitä on eri ammatin edustajia tässä vanhassa lukioporukassa, yksi on valmistunut jokin aika sitten lääkäriksi. Olisin halunnut kysyä hänen mielipidettään yhdestä ihottumasta ja voisiko sille esim. kirjoittaa jonkin voiteen, koska on kuitenkin ollut terkkarissa töissä. Aikaa olisi mennyt ehkä max. 2 min. Kaveri ei suostunut katsomaan päinkään vaan tokaisi, että virka-ajan ulkopuolella veloittaa 250 euroa/potilas!! Mitä hittoa, kuka sanoo noin? Kuinka kehtaisi velottaa kaveriltaan, joka apua pyytää?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on jo vähän Ohis, mutta mun yksi ystävä kertoi tuohtuneena, miten heidän porukalla meni kaikilla välit yhteen tuttuun lääkäriin (joka siis oli ihan täysi kusipää) - Siis se lääkäri oli heidän jossain (venekerhon tms) tapaamisessaan kysynyt, miten heidän punkkirokote - jos ei ole vielä kunnossa niin hän voi halutessa antaa sen kun hänellä on tuossa tuo ’punkkibussivarustus’ vielä mukana ja he oli sitten tietenkin tyytyväisinä ottaneet sen rokotuksen - ja se (täysi kusipääksi paljastunut) lääkäri ex-kaveri ole veloittanut heiltä sen rokotuksen hinnan!! Siis törkeetä!
(Niin kumpi mahtoi olla törkeä?)
Luulisi venekerholaisen - joka siis oletettavasti pistäytyy joskus saaressakin - huolehtivan punkkirokotteestaan.
Olettivatko veneilijät, että rokotteet ovat ilmaisia vai olisiko läääkärin pitänyt "tarjota"?
Me ollaan ajettu punkkirokotteen saamiseksi 40 km edestakaisin kolme kertaa (tehosteet kans) ja lisäksi maksettu niistä n. 50 € per kerta.
Oliko lääkärituttavasi valmistunut Porvoon opistolta.
Ymmärrän todella hyvin tuota lääkäriä. Olen it-alalla ja vaimoni on juristi. Meidänkin pitäisi olla ilmaiseksi milloin mitäkin tekemässä ja laittamassa. Kiitos ei.
Sitä saa aina kysyä, mutta jos toinen kieltäytyy niin ei saa loukkaantua. Eli kysyit ja toinen antoi ehdot minkä mukaan voisi mennä. Se ei sinulle sopinut, mutta siitä ei saa loukkaantua.
Et voi vaatia, että kukaan tekee töitä vapaalla. Se ei tee sinun kaveria töykeäksi, hän ei vaan silloin halunut tehdä töitä. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Niin, siis aikaa olisi mennyt ehkä se 2 minuuttia! Terkkariin on sikamaisen pitkät jonot ja yksityinen taas liian kallis minun kukkarolleni, kun en ole mikään kovin varakas. Kaveri taas on, mutta ei silti voinut auttaa
Ap
Olet varmaan Trolli, mutta silläkin uhalla; Et arvosta "ystäväsi" aikaa vaan alat puhumaan hänelle työasioista, kun hän on vapaalla rentoutumassa ystäviensä kanssa. Toisekseen, on todella hävytöntä tehdä olettamuksia ihmisesitä perustuen heidä oletettuun vaurauteen. He eivät ole sosiaalitoimisto eikä heidän tarvitse kompensoida sinulle hyväosaisuuttaan.
Mun yks gynekaveri äijä taas kertoilee ukkojen kahvihuonekeskusteluista, joissa vertaillaan päivän pi llut ihan syväluotaavasti.
Kukaan ei kuulemma mielelään tutkis yli 25v pim psoja.
Työskentelen fysioterapeuttina ja tuttavat usein tulevat selostamaan vaivaansa ja haluavat helpotusta ongelmaan. Jos pystyn lennosta ja nopeasti auttamaan, niin autan. Monesti kyllä sanon, että tutkimatta en voi olla varma ja halutessaan voi varata ajan tarkempaa tutkimista ja hoitoa antaakseni. Ymmärrän lääkärin toiminnan. Reseptin kirjoittamisessa on jo isompi vastuu, kuin siinä, että konsultoi vain lääkärituttua.
Yrittäjänä erityisesti ymmärrän, että ihan hirveästi ei voi lähteä joustamaan. Monet tuttavat esimerkiksi haluavat alennusta, mutta yksinkertaisesti jostain se palkkakin itselle on saatava. Monesti kuitekin kerron ystäville ja tutuille tarjouksista ja muita eduista esimerkiksi etukäteen, joita voivat halutessaan hyödyntää. Konsultoiminenkaan ei maksa mitään. Tutut ja ystävät saavat hyödyntää osaamista, mutta joku raja on oltava.
Sikamainen tässä on hyväksikäyttävä kaveri, ei lääkäriystävä. Lääkärit ja muutamat muut ammattilaiset saavat noita pyyntöjä aivan jatkuvasti, ja se voi olla todella rasittavaa. Haluaisitko itse olla ihan jatkuvasti auttamassa tuttuja ja tutuntuttuja ilmaiseksi? Sitäpaitsi toisin kuin ihmiset luulevat, moni tuollainen diagnoosi ja hoitopäätös ei ole ikään 2 min homma kahvilan pöydässä. Ihottuma voi olla mitä vaan, ja vaikka päätöksen voisi tehdä 2 minuutissa niin sitten pitää jaksaa soitella apteekkiin, kirjata resepti tietokantaan, tai tehdä omilla tunnuksilla kotiin/töihin päästyä e-resepti jne. Ei se ihottuma VILKAISEMALLA parane.
Itse olen ammatiltani eläinlääkäri, ja ilmaiseksi tai itseasiassa muutenkaan vapaa-ajalla en hoida kuin omia ja erittäin läheisten ihmsten eläimiä. Joku pitkästä aikaa tavattava lukiokaveri ei tosiaankaan saisi ilmaisapua (paitsi ohjeen hakeutua jollekkin klinikalle tutkimuksiin), minullakin on oikeus vapaa-aikaani.
Uhhh....
"otatko kantaa lääkitykseen"
"minulla on verenpaine sen ja sen verran, mitä teen?"
"minulla alkoi antibiootti-kuuri"
Ihmisten silmät oikein alkavat kiilumaan kun kuulevat ammattini. Sen takia en ota mitään kontaktia naapureihini.
Olen matkatoimistossa töissä. Arvatkaa kuinka usein tuttavani soittelevat kotiin ja kysyvät neuvoja väärin varattuihin nettilentoihinsa tai luulevat että pystyn järjestämään heille paikat täysiin joululentoihin koko perheelle ja koiralle ja isovanhemmille tai varaamaan heille rantaloman isolla alennuksella. Joskus autoin varauksessa ja olivat pettyneitä, kun huone ei ollutkaan hotellin paras. En todellakaan tee töitä vapaa-aikanani, enkä muuten asioi kavereiden kanssa nykyään enää edes työaikanani. Ammatti ammattina ja kaverit kavereina, yrittäkää nyt ymmärtää.
Lääkärit ovat varmaan ammattikunta no. 1, joiden ammattitaitoa tuttavat yrittävät käyttää hyväksi. Noloa!
Meidän lääkärituttu otti itse yhteyttä ja tarjosi flunssarokotteita koko perheelle. Yhdellä lapsistamme on alentunut vastustuskyky, ja oli huolissaan hänestä ja muusta perheestä. Tämä siis pyytämättä ja yllättäen.
Auttaa myös neuvoen silloin harvoin jos ollaan jotain kysytty, koskaan ei olla tosin ihottumia näytetty, aina etänä viestillä tai puhelimessa juteltu.
Laivalla töissä oleva kaveri suuttui kun näki meidät työpaikkalaivallaan, olisi voinut antaa meille tuntuvasti paremman ja edullisemman matkan. Mutta ei tullut mieleenkään alkaa kerjäämään.
Itse kyläreissuilla katson tietokoneet ja netit kuntoon. Ei tuota mitään tuskaa, olen iloinen kun ammattitaidostani on apua. Viimeksi otin kyläreissulle tietokoneen korjaukseen sopivat työkalutkin mukaan, kun muistin edelliseltä vierailulta jääneen ongelman.
Vierailija kirjoitti:
Mun yks gynekaveri äijä taas kertoilee ukkojen kahvihuonekeskusteluista, joissa vertaillaan päivän pi llut ihan syväluotaavasti.
Miksiköhän käyn vain naisgynellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönhöpön, keksi parempi!
Omassa tuttavapiirissä vaihdamme ammatteihimme liittyviä vinkkejä keskenämme mutta varsinaista työtä kenenkään ei tarvitse vastikkeetta tehdä. Homma menee palveluksien vaihtamisella, se ei välttämättä tarkoita töihin liittyviä asioita vaan mitä tahansa asioita. Kaveri käy minulle kaupassa kun olen kipeänä, minä hoidan hänen koiraansa kun hän on matkoilla, toinen kaveri hoitaa omaa lemmikkiäni kun olen reissussa ja minä pesen hänelle ikkunat. Entiset koulukaverit eivät vältsiin edes tiedä ammattiani enkä näiden lokkeilijoiden vuoksi edes helposti kerro sitä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä miten ammatti vaikuttaa siihen, että voi vaan pyytää asioita/palveluksia ilmaiseksi. Leikkaako kampaajaystävät ilmaiseksi hiukset, tai tekisikö nopeasti illalla juhlien ohessa kamuille juhlakampauksen jne.? Teettekö te kaikki omaa leipätyötänne ilmaiseksi kaikille kavereille ja sukulaisille asiaan kuuluvina pikkupalveluksina? Minä en tee, ymmärrän hyvin tuota lääkäriä!
Ei ole ihan yksinkertainen juttu. Olen kampaaja ja maskeeraaja. Jos kaverit kysyvät neuvoja, autan mielelläni tai jos kyse on jostain pikkujutusta. Kampauksia, leikkauksia en tekisi ilmaiseksi, ellen itse jostakin syystä tarjoudu näin tekemään. Se, että kieltäytyisin hetken keskustelusta ammattiini liittyen, olisi naurettavaa nillitystä ja oman tärkeytensä korostamista. Läheisimmät perheenjäsenet toki saavat nauttia ilmaisista palveluista.
Lääkäriystävä voisi tehdä jonkun pikavilkaisun vaikka johonkin kaverin ihottumaan ja kertoa kannattaako mennä terveyskeskukseen näyttämään tarkemmin. Mitään reseptejä ei kaverille tarvitse kirjoitella, jos se ei helposti käy. Ihmetyttää lääkärin etiikka, jos kieltäydytään suoralta kädeltä auttamasta ystävää. Koskeeko sama palkkio lääkäriä sittenkin jos ystävä saa yhteisessä illanvietossa sairaskohtauksen? Tällaisella henkilöllä on kyllä ollut ihan väärät syyt mennä lääkikseen, jos auttaa aina vain rahaa vastaan. Kieltäytyykö muustakin pienestä auttamisesta, jos ei siitä saa rahaa? Ymmärrän että ammatti on hankittu palkan vuoksi, mutta eihän tuollaiset pika-avut vie normaalia palkkaa pois (mikä kampaajalle voisi käydäkin). Pitäisi se ainakin perustella miksi ei viitsi auttaa, ihan peruskohteliaisuuden näkökulmasta. Lääkärin ammatin arvostus alenee nopeasti tuollaisella käytöksellä.
Jos joku ammatti-ihminen päättää omasta tahdostaan auttaa enemmänkin, olisi sitten toki kohteliasta joko auttaa vastavuoroisesti jossakin muussa, tarjota vaikka joku drinkki, antaa pieni seteli tai muuta vastaavaa. Tässä kohtaa avunsaajan tulee ymmärtää olla kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että monen on vaikea ymmärtää, että lääkärinä näistä neuvoista ja vilkaisuista on vastuussa. Kaikki hoito-ohjeet pitää kirjata ja hoitosuunnitelmakin. Tällaisessa vapaa-ajalla annetussa hoidossa on suurin riski tehdä arviointivirhe ja saada potilas ja itsensä hankaluuksiin. Minua ainakaan ei varsinaisesti häiritse puhua työasioista vapaa-ajalla, mutta asia ei ole ihan niin yksinkertainen.
Tämä pitää selittää ystävälle, eikä ylimielisesti puhua lääkärin palkkioista.
Vierailija kirjoitti:
Olen puutarhuri ja minulta usein kysytään neuvoja kasvien suhteen ja aina olen ilmaiseksi neuvonut eikä ole tullut mieleenikään että siitä pitäisi laskuttaa niin kuin täällä enemmistö neuvoo. Ehkä tästä lähtien alankin laskuttaa näistä juttutuokioista...
Itsekin olen puutarhuri, ja mielelläni neuvon kavereita. Puutarhaneuvojen jakamisen rinnastaisin kuitenkin siihen että lääkärikaveri vilkaisee ihottumaa ja kertoo kannattaako hakeutua jatkotutkimuksiin. Tarkempien tutkimusten tekemisen ja reseptienkirjoittelu vastaa ennemmin sitä että tekisin kavereilleni pihasuunnittelua, viherrakentamista tai ihan vaan kitkisin rikkaruohot kukkapenkeistä. Ihan tykkään tällaista tehdä mutta en vapaa-ajallani tekisi ilmaiseksi kuin aivan läheisimmille sukulaisilleni. Reseptien kirjoittamisessa on lisäksi käsittääkseni vastuuta aivan eri tavalla.
Mielestäni kultainen keskitie tuossa olisi se, että saa kysyä nopeasti ja ohimennen mielipidettä, mutta ei kannata pyytää kirjoittamaan reseptiä ainakaan suoraan. Samoin ei sen lääkärin myöskään tarvitse puhua kuin spitaaliselle muukalaiselle niin, että joka lauseessa tulee joku hinta esille.
Ehkä vähän vaikuttaa myös ammatti tuossa. Minusta ilmaisen palveluksen pyytämisen tahdikkuuteen vaikuttaa myös se miten vahva tämän ihmisen työmarkkina-asema on. Lääkärien mahdollisuudet sanella omat työpaikkansa- ja aikansa ja palkkansa ovat jotain sellaista, mistä useimmilla aloilla voi vain haaveilla eikä tämä ole ilmeisesti ihan heti muuttumassa. Se on vähän eri asia kuin se, että jonkun harvinaisen alan ja harvoin tavoitellun ammattilaisen toivotaan tekevän joku työ ilmaiseksi, kun harvoin tulee vastaan työtarjouksiakaan.
Ap, ja kaikki muutkin, jotka pidätte tässä sitä lääkäriä sikamaisena.
Se ei teistä ehkä tunnu miltään, kun olisi ollut vain parin minuutin homma. Miettikää minkä vastuun te olette antamassa tälle kaverille ja vieläpä otatte nokkiinne kun kaveri ei suostu työpaikan ulkopuolella tekemään diagnooseja. Jotkut joo tätä tekevät, antavat reseptit ja kaikki saman tien kouraan eikä tarvitse lääkärissä käydä, mutta pidän sellaista lääkäriä vastuuttomana.
Lisäksi, ollaan viettämässä kaverin kanssa aikaa ja sitten paljastuukin että sinä haluat vain hyötyä hänestä ja vielä ilmaiseksi, sen sijaan että vietettäisiin aikaa. Sellaisen kuvan sen antaa toiselle ja se jos mikä on tökeröä.
Et luultavasti myöskään ollut ainut joka häneltä noita parin minuutin juttuja kysyy. Se on oikeasti todella yleistä. Itse halusin lääkäriksi, mutta muistan kyllä ne ”vitsin heitot” siitä kuinka sitten voin hoitaa koko sukua... Harva haluaa vapaa-ajallaan tehdä hei töitä. Tämä lääkäri oli olettanut että jes pääsee viettämään aikaa kaverien kanssa, ei tarvitse miettiä töitä jne. ja sitten kaveri tulee ja haluaakin hyötyä lääkärin omasta vapaa-ajasta.
Ap sinä olit tökerö. Auttamisesta tässä ei ole kyse vaan yritit hyötyä kaveristasi ilman vaivanpalkkaa. Ei ne ole mitään parin minuutin juttuja vaan paljon isompia juttuja. Et olisi kysynyt ihottumasta mielipidettä, jos ei olisi lääkäri.
Jos ette vieläkään ymmärrä, niin toivottavasti ette kuulu minun tuttavapiiriini.
Tähän liittyen ohiksena oma munaus. Olin crossfit-salilla ja siellä odotellessa rupesin kehittelemään juttua polvien kestämisestä erään samanikäisen naisen kanssa ihan vaan ettei tarvis hiljaa istua, molemmilla oli polvituet jne. ja kuvasin vaivaani kun yritin keksiä mistä bondata. Vaikka siinä hetki aiheesta kohteliaasti rupateltiin aistin koko ajan selvää vaivautuneisuutta vastapuolen taholta. Myöhemmin törmäsin tähän naiseen erään toisen harrastuksen parissa ja kävi ilmi että hän on lääkäri. Aaaaarghhh. Mua on hävettänyt ihan sikana tuo tapaus sen jälkeen. Asutaan pienellä paikkakunnalla ja hän varmaan oletti että tottakai tiedän ammatin ja yritän kupata mielipidettä. SORI. Ihan vain olin kiinnostunut tutustumaan ja yleensä ihmiset on vähän liiankin innostuneita puhumaan vaivoistaan jos ne ei ole noloja niin kuin nyr joku polvikipu josta joka toinen kärsii.