Arjen fyysiset epämukavuudet, jotka koettelevat sietokykyäsi
Aloitan: hellehiki, krooninen kusihätä, närästys, runsaat ja kivuliaat kuukautiset sekä ruikulivatsa. Silmätulehdus, takapuolen suonenveto ja toispuoleinen nuha. Nämä erikseen ja varsinkin yhdessä. (Keskitytään ihan lillukanvarsinillitykseen; kroonisiin sairauksiin kuuluvat kivut ja kärsimykset eivät välttämättä kuulu tähän keskusteluun.)
Kommentit (1723)
Aamulla klo 5 kärpäset kävelevät jaloillani ja käsivarsillani. Herään, enkä pysty nukahtamaan uudelleen. Olen sitten töissä koko päivän väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmälasit kostuu ja huurtuu suihkussa. Kuivaan ihan varovasti painelemalla pyyhkeellä ja siitä jää jäljet linsseihin niin että ei läpi näe. Vtu.. Että voi lasit olla koko ajan paskaset, jopa pesun jälkeen!
Käytkö suihkussa silmälasit päässä? Erikoista. Minulle tämä ilmiö on tuttu ennemminkin sadekuuroista.
Kyllä rillit tulevat mukaan pesuhuoneeseen ja tiettyjen operaatioiden aikaan ovat päässäkin, muuten en näe mitään.
Vierailija kirjoitti:
Aamulla klo 5 kärpäset kävelevät jaloillani ja käsivarsillani. Herään, enkä pysty nukahtamaan uudelleen. Olen sitten töissä koko päivän väsynyt.
Ylitän ehkä ärsytyskynnyksesi, mutta otan riskin...
Jos kärpänen on saanut sinut ylivireään tilaan, voit käyttää sen omaksi, kärpäsen itsensä ja ehkä niitä einehtivien lintujen hyväksi seuraavalla tavalla:
- ota läpinäkyvä juomalasi tvs.
- odota, että kärpänen malttaa laskeutua jollekin tasaiselle alustalle. Tämä on hermojakysyvin vaihe!
- hitaasti, mutta kärpäsen älyä nopeammin kumoa lasi niin että kärpänen jää sen sisään.
- ujuta paperinpala tason (esim. seinä) ja lasin väliin.
- kanna lasi kärpäsineen paperinpalalla peitettynä ulos ja vapauta hyönteinen.
(Turha huitominen olisi vienyt viimeisetkin voimasi :) )
HYVÄÄ YÖTÄ, HYVÄÄ MIELTÄ <3
Suihkussa käynti ilman, että pääsee samalla saunaan.
Varsinkin talvella yhtä piinaa, kun palelet hulluna samalla, kun kroppa märkänä yrität levittää hoitoainetta pitkään, takkuiseen tukkaasi.
Sitten ne takut eivät edes lähde tukasta kunnolla ja irtohiukset tarttuvat ihoosi ja persvakoosi.
- Hikoilu (myös talvella ja muualtakin kuin kainaloista)
- Iltaisin/öisin pitää joskus käydä pissalla kolme tai jopa viisikin kertaa ja aina tulee paljon?? En edes juo erityisen paljon vettä.
- Kiiltävä naama (mutta finnit ovat nyt jostain syystä kadonneet yli 15 vuoden jälkeen?? Hurraa siitä)
- Liika jännittäminen ja siihen liittyvät oireet
- Hiukset lytyssä mutta ei mitenkään nätin silkkisesti vaan hapsottaen
- Hiukset naamalla kun tuulee
N29
Thai-ruoan nuudelit on ihan liian ohuita. Mahdotonta syödä noita nanonuudeleita sotkematta, kun lilluvat herkullisessa kastikkeessa.
Tässä ketjua lukiessa ja melko loppuvaiheessa raskaana olevana tuli muutama asia mieleen..
-kuumat jalkapohjat öisin
-pikakakka ja puoliummetus; vessaan on juostava sen minkä vielä vessaan pystyy juoksemaan, vain todetakseen pöntöllä että ei sillä kaverilla ollutkaan kiire mihinkään
-unettomuus (onneksi on vauva av😂)
-helle ja hiiva, turvotus jotain ennen kokematonta
Nukun siis tällä hetkellä sohvalla jalat kohti kattoa sen ajan minkä nukun. Välillä kirmaan pöntölle hengaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Toinen silmä vuotaa, ylähuulen päälle kasvaa säännöllisesti inhottava partajouhi (olen tiettävästi nainen), joka tuntuu sormella hivellessä ja johon ei pinsetit ylety ennen parin päivän kypsyttelyä ja kasvatusta.
Odota vaan. Kohta niitä jouhia on monta
Sos tilanteiden pelko. Olen pyytänyt esimieheltä omaa työhuonetta mutta en jostain syystä sitä saa. Silti hyvin monella meidän talossa on tuo ylellisyys enkä tiedä miten he ovat sen saaneet. Minut on tumpattu neljän hengen huoneeseen ja jokainen työpäivä on ahdistava sillä en halua olla ihmisten lähellä. En koskaan puhu mitään ja vihaan jos joku kysyy multa jotain. Kai mun pitää uskaltautua avaamaan suuni ja kertoa esimiehelle että ei tästä mitään tule kun olen jatkuvasti ahdistunut ja että nyt se oma työhuone minullekin.
Puhelin soi keittiössä tai muualla kaukana sillä siunaamalla kun olet päässyt pitkän päivän jälkeen mukavaan asentoon sohvalle.
"Iltaisin/öisin pitää joskus käydä pissalla kolme tai jopa viisikin kertaa ja aina tulee paljon?? En edes juo erityisen paljon
- Liika jännittäminen ja siihen liittyvät oireet"
Nää liittyy samaan :) nim. Kokemusta on.
- Liian korkealla oleva poninhäntä tai oikeastaan mikä tahansa kampaus, jossa hiukset on nostettu ylös aiheuttaa päänsärkyä, samoin hupulliset takit ja paidat, isot korvikset ja kaikki kaulakorut jne.
- Lapsuudesta asti ollut "vaiva". Minulle on mahdotonta päästä ulos ovesta siistin näköisenä, onnistun aina läikyttämään tai sotkemaan muuten itseni, vaikka miten yrittäisin vaihtaa vaatteet vasta juuri ennen lähtöä, hieromaan juuri laitetun meikin pitkin naamaa ja hiukseni näyttävät hädintuskin koskaan edes harjatuille tein niille sitten mitä tahansa. Kroonisesti räjähtänyt mt-potilaan ulkonäkö vain on väistämätön osa minua.
Vierailija kirjoitti:
- Liian korkealla oleva poninhäntä tai oikeastaan mikä tahansa kampaus, jossa hiukset on nostettu ylös aiheuttaa päänsärkyä, samoin hupulliset takit ja paidat, isot korvikset ja kaikki kaulakorut jne.
- Lapsuudesta asti ollut "vaiva". Minulle on mahdotonta päästä ulos ovesta siistin näköisenä, onnistun aina läikyttämään tai sotkemaan muuten itseni, vaikka miten yrittäisin vaihtaa vaatteet vasta juuri ennen lähtöä, hieromaan juuri laitetun meikin pitkin naamaa ja hiukseni näyttävät hädintuskin koskaan edes harjatuille tein niille sitten mitä tahansa. Kroonisesti räjähtänyt mt-potilaan ulkonäkö vain on väistämätön osa minua.
- Usein vaivaava tunne karvasta tms. Roskasta nenästä.
- Kutina iltaisin, joka epämukavuuden lisäksi saa vainoamaan lutikoista ja muista ötöiköistä, joiden olemassa olosta ei tosin ole todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla fyysinen epämukavuus liittyy vaatteisiin. Inhoan ja kiemurtelen raivosta, kun rintaliivin olkaimet tippuvat, mummoalushousut kiertyvät pyllyvakoon ja nilkkasukkien kantapäät jalkapöydän päälle.
Jatkuvaa venytystä, oikomista ja kiroilua :( :( Jos ilmasto soisi, ryhtyisin kokopäivätoimiseksi nudistiksi!
Tähän minulla saattaisi olla ratkaisu! Jos pystyt ostamaan rinsikat pienemmällä ympäryksellä, tulevat olkaimet olkaimet lähemmäksi kaulaa. Tuo ongelma voi helpottua ihan sillä, että olkaimet siirtyvät edes sentin. Kannattaa siis kokeila useampaa mallia ja kokoa. Tietenkään liian pientä ympärystä ei kannata ottaa, se tuo lisää epämukavuutta. Minulla ympärys vaihtelee valmistajasta ja mallista riippuen 60–75 välillä. Toinen ratkaisu on sellainen malli, josta olkaimet saa keskeltä ristiin. Missään nimessä ei sellaista mallia, jossa ainoa vaihtoehto on laittaa siitä olkaimen ihan alkuosasta ristiin, vaan nimenomaan keskeltä olkainta. Se lisää mukavuutta todella paljon. Varaa seuraavien rintsikoiden ostoon riittävästi aikaa ja kanna sovituskoppiin paljon eri kokoja, se voi auttaa jo hyvinkin paljon.
Terveisin rintsikoita työkseen myyvä, joka hajoilee kaikkeen pieneenkin epämukavuuteen. Putoilevat olkaimet on yksi pahimmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Salasanat. Joka ikiseen palveluun pitää luoda tunnukset ja kirjautua. Töissä ihan sama juttu. Käyttärit, salasanat ja tunnuslukulistat useaan eri palveluun. Salasanan vanheneminen. Yrittää keksiä jotain näppärää, mutta eipä käy, liian vähän/ liikaa merkkejä. Liikaa samoja merkkejä kuin edellisessä salasanassa. Pitää sisältää erikoismerkkejä/numeroita/isoja kirjaimia. Nuo ovat varsinainen nykypäivän riesa.
Oi sori, piti olla fyysistä epämukavuutta. Pahoitteluni.
Kyllä toi aiheuttaa mulla fyysistä epämukavuutta kiukun muodossa.
Helle. Tai massiivisen helleputken jälkeinen olotila. Iho vereslihalla hiki-ihottumasta (atopia, ei kestä yhtään hikeä, mutta ei ollut mahdollisuutta huuhdella koko vartaloa tyyliin 15min välein), hyvä tyyny homehtui kun ei kuivunut yön hiestä päivän aikana, jatkuva migreeni, yleinen tukala ja tuskallinen olo. Vihaan tätä. Joo olen perussairas, mutta moni terve tuttukin valittaa puhditonta olotilaa kuukauden infernon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Aina menee kiviä kenkään. Sandaalikaudella joutui vähän väliä pysähtymään ravistelemaan kiviä ulos, tai sitten täytyy vain yrittää muljutella niitä varpaiden väliin jalkapohjaa painamasta.
Eikä tarvi olla sandaalitkaan. Vaikka olisi mitkä helvetin huopatossut tai reisisaappaat jalassa, niin vain loikkaa saappaanvarresta sisään kivenjyvä jäytämään jalkapohjaa.
Sama. Johtuu siitä, että mä ”revittelen”. Siis askellan niin pontevasti, että kengän pohjasta lentää kivet ja osa päätyy kenkiin. Tosi vaikeaa opetella kävelemään toisin.
Vaatteiden käyttäminen 😄 Rintsikat on kaikista pahimmat ja ne lentääkin heti pois kun pääsen kotiin. Vaatteet ei saa yhtään puristaa tai hiertää. Ja tiettävästi mulla ei ole mitään aistiyliherkkyyttä, en vain viihdy epämukavia vaatteissa (kukapa niissä viihtyis).
Kiitosta vaan, mutta kokeiltu on. Meni vettä nenään, niin että se kaiveleva tunne ylsi samalle levelille itse vaivan kanssa. Hikka jäi (loppui onneksi aikanaan) :P